Nekromanti Ride with the Devil

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Hyrde rullen med ovanstående titel i dag, och tyckte att den var mycket bra. Regisserad av Ang Lee och handlar om två vänner som slåss i Missouri under inbördeskriget som gerilla-soldater. Jag tyckte att manuset var välskrivet och skådisarna gjorde ett utmärkt jobb, och (i mitt tycke som inte är klädintresserad för fem öre) så hade de gjort ett utmärkt jobb i kostymeringen. Ett litet minus i kanten för de patronladdade revolvrarna (om jag inte missminner mig så kan man inte patronkonvertera revolvrar förrän ca. 1870-71.) Men annars en helt okej rulle.

M.v.h.

Red Dust.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Håller med om att det är en toppenrulle! Särskilt i dessa
dagar, då nya västernfilmer knappast prioriteras särskilt
högt av filmbolagen. Ett stort plus i kanten (imho) är att
handlingen ses ur sydstatarnas perspektiv -- något som
knappast är standard...
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Patronladdade revolvar

Du sade att de hade patronladdade revolvrar i "Ride with the Devil" - en bra film tyckte jag också.
Nå, jag har läst att Smith & Wesson tillverkade faktiskt någon patronladdad revolver under de sista åren på 1850-talet. Om jag inte har helt fel nämns det även i Westernreglerna, under patrontyper tror jag.
Men du har alldeles rätt i att det var först på 1870-talet patronladdade revolvrar blev vanliga. Så sent som 1903 tillverkades faktiskt någon modell som inte var patronladdad!
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Re: Patronladdade revolvar

Har slagit upp regelboken nu och hittar S&W First model (1857) som mycket riktigt är en patronladdad revolver av kaliber .22 (sid. 91). Men jag syftade på de andra revolvrarna m.fl. som syns i filmen. Synd bara att jag inte lade märke till någon LeMat.

M.v.h.

Red Dust.
 
Top