Nekromanti Riddjur

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Tjänarn


Jag undrar om det är någon som kan, lite kort, förklara för mig hur man skall gå till väga när det gäller "skapandet" av ett riddjur till en RP. Utmattningskolumner, konster, skada som läggs till vid en beriden attack m.m.

Allt det här skulle säkert stå kompilerat fint i modulen "Vilddjur & Bruksdjur" men då den inte finns att införskaffa står jag lite undrande till frågan.

Gäller även andra djur med för den delen. Falk, hund, ja alla djur man kan ha som tämjda.

Jag besitter inte den korrekt kunskapen för att bestämma alla dessa aspekter, då det alldeles troligtvis skulle bli fel.

T.ex. kan man få ärva en stridshäst (en av bakgrundsslagen vid skapande av en RP) där det står att den kan 1ObT6 konster / trick. Jag undrar vad är dessa för trick? (taget ur minnet, vet inte exakt vad det står, men det är eg. ovesäntligt)

Någon som har förslag på vad som kan göras?

//Magnus the Magus
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
På sidan 217 i spelarens bok finns tre hästraser med speldata. Om du vill göra en egen ras kan du utgå från dessa och modifiera dem efter eget tycke. I Tiraker finns på sidan 94 data för ulvar, Mörkerhund i Monster i Mundana och Varg i äventyret Regnsynd (sidan 36) lär kunna ge dig en uppfattning om vilka värden som är rimliga för olika hundar. Jaktfåglar lär väl göra ungefär Ob1T6 i Hugg.

När det gäller konster/trick har vi kört med att det är specifika saker man lärt djuret, exempel en häst: stegra på kommando, tvärstanna på röstkommando, komma till dig på kommando, sätta sig, lägga sig ner, rulla runt, gnägga på kommando, voltige ritt, etc. Det går att lära hästar i princip allt.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Tackar, får ta och undersöka detta.

Har dock inte spelarens bok ännu, kanske värt att införskaffa. Har "bara" andra utgåvan än sålänge


Tiraker har jag däremot, så får modifiera lite därifrån. Tackar :gremlaugh:

/Magnus the Magus
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Konster / trick ett djur kan utföra begränsas nästan endast av tränaren.

Det går att lära guldfiskar att peta in en fotbolls liknande pärla i ett litet mål.

Däremot så är det olika svårt.
Att få en bagge att på kommando apportera ett föremål skulle jag säga "kostar" 2 trick.

För enkelheten så skulle jag nog hålla mig till det som riktlinje; Brukar djuret tränas till detta trick? Om nej = dubbel kostnad.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
För er som sitter inne på spelarmodulen där det står beskrivet i "värdena" på en standardhäst skulle mer än gärna kunna få skriva ner dem här.

Så kan jag använda de värdena tills dess att finanserna tillåter mig att införskaffa boken själv.

Vore hemskt trevligt :gremsmile:

/Magnus the Magus
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Gamla monsterboken har info om hur du slår fram olika hästar, både ridhäst, draghäst, packhäst och stridshäst. Snacka med någon som har den. Tyvärr saknar jag den.
 
Top