Nekromanti Riddjur i Eon IV

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Reglerna för riddjur i Äventyrarens Handbok ser trevliga ut, men ledde till ett par frågor hos mig.

I en modul som introducerar lansar och beriden strid, var är regeln som säger att anfall (speciellt med lansar och spjut) från hästryggen i hög fart gör extra skada?

Texten om Tomon säger att det är den snabbaste typen av hästar, men deras värde i Förflyttning lever inte upp till detta. Nu är jag inte något stort fan av alvernas superhästar, men det känns som att något kanske är fel här.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Cieylor;n52362 said:
Reglerna för riddjur i Äventyrarens Handbok ser trevliga ut, men ledde till ett par frågor hos mig.

I en modul som introducerar lansar och beriden strid, var är regeln som säger att anfall (speciellt med lansar och spjut) från hästryggen i hög fart gör extra skada?
En sån regel stöttes och blöttes en del, men skippades av två huvudsakliga skäl.
1. Kraften en häst kan sätta bakom en lans begränsas ganska kraftigt av ryttarens armstyrka. Att som i tidigare versioner använda hela riddjurets grundskada kan därför betraktas som overkill.
2. Regeln lyckades inte implementeras på ett sätt som behöll smidigheten i systemet. I Eon 3 hade det bara varit att smälla på frivilliga extraregler till döddagar, men Eon 4 har en lite annorlunda designfilosofi. Dessutom är det också så att bonustärningen man i regel får på anfall lätt kan leda till mer skada, antingen genom att väga upp för nackdelen med kraftfulla anfall, eller genom att öka chansen för att få övertag.
3 (bonusskäl). Att kortfattat formulera de exakta omständigheterna då en sån bonus skulle vara tillgänglig (i samma runda som striden öppnas OM ryttaren vinner OM han rört sig mot motståndaren i samma runda, eller rundan innan OM man har ett spjut OM det inte är en jargbila....) ledde till att regelkonstruktören började banka huvudet blodigt mot skrivbordet i frustration.

Detta innebär givetvis att minst tre smarta, välbalanserade och kortfattade husregler för lansanstormningar kommer att postas på forumet senast måndag, tätt följt av en annons på blocket som söker ett nytt skrivbord och/eller huvud.

/Joel
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag misstänkte att svaret skulle bli något sådant, but challenge accepted!

Om en beriden har rört sig under rundan så gör dennes anfall, och även anfall mot denne, följande bonusskada:
Om vapnet har egenskapen Begränsad - Ingen bonus.
Om anfallet gör stickskada och vapnet har egenskapen Räckvidd X - +XT6.
Annars +1T6.

I den här designen spelar längden på din lans mer roll än vad du rider på. Det låter kanske mer snuskigt än realistiskt, men borde funka rätt hyggligt. Kanske?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan ju tycka att det låter rimligt att bara använda krigarens egen grundskada på det, pga armstyrkan, som redan då har nämnts... möjligen skulle jag väl kanske lägga till ytterligare 1T6, eller något, bara för att man har ju större hastighet.

Dock så kunde jag ju tycka att om en person köper till ett... lansstöd, eller lanshake, eller vad det nu än heter på svenska... "Lance rest" på engelska... I alla fall... om personen hade en sådan på sin plåtrustning (skulle inte tillåta det på andra typer av rustningar, för det krävs ju mer eller mindre att hela bröstplåten är solid så att den är en stabil "platform" för lansen), så skulle jag låta hästens grundskada byta ut krigarens egna. För då är det ju inte riddarens egna armstyrka som är den större faktorn, den är nästan helt oviktig då ju. Jag skulle dock nog lägga till ett extra färdighets slag här (antagligen mot lans), för att se om krigaren lyckas få lansen i lanshaken eller inte.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Rhodryn;n52670 said:
Kan ju tycka att det låter rimligt att bara använda krigarens egen grundskada på det, pga armstyrkan, som redan då har nämnts... möjligen skulle jag väl kanske lägga till ytterligare 1T6, eller något, bara för att man har ju större hastighet.

Dock så kunde jag ju tycka att om en person köper till ett... lansstöd, eller lanshake, eller vad det nu än heter på svenska... "Lance rest" på engelska... I alla fall... om personen hade en sådan på sin plåtrustning (skulle inte tillåta det på andra typer av rustningar, för det krävs ju mer eller mindre att hela bröstplåten är solid så att den är en stabil "platform" för lansen), så skulle jag låta hästens grundskada byta ut krigarens egna. För då är det ju inte riddarens egna armstyrka som är den större faktorn, den är nästan helt oviktig då ju. Jag skulle dock nog lägga till ett extra färdighets slag här (antagligen mot lans), för att se om krigaren lyckas få lansen i lanshaken eller inte.
Det här löser hela problemet.
"Om du anfaller med ett vapen som satts fast i en plåthandske medan du är beriden bytts din grundskapa ut mot hästens grundskada."
Bim bada boom!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mundo;n52673 said:
Det här löser hela problemet.
"Om du anfaller med ett vapen som satts fast i en plåthandske medan du är beriden bytts din grundskapa ut mot hästens grundskada."
Bim bada boom!
Mm... jag vet inte... på en sida kan jag se att det skulle kunna funka. För att man gör det hela simplare, inte för många regler mm.

Men på min logiska halva av hjärnan så tänker jag ju direkt på sådant som att snubben kommer ju antagligen bryta handleden, armen, eller något, om hans vapen är fastlåst med plåthansken i hans hand. Ger honom ingen möjlighet att reaktionärt släppa vapnet för att där blir för mycket kraft på det hela i hans hand, mm.

Och om man snackar om en lans fast satt i handen på det sättet, så har han ju nästan ingen chanse att på något sätt igentligen sänka återslagskraften om den går rakt in i hans hand, armbåge och/eller axel... genom att vrida på handled, armbåge och/eller axel, så att kraften inte slår tillbaka så hårt, som han skulle kunna ha gjort med ett svärd/yxa/klubba/mm som var fastlåst.

Då ser jag något som en grundregel som säger att en RP till häst i fart kommer göra "RP'ns grundskada + vapnets skada + 1T6 skada för anfall från häst i fart" som en rätt ok lösning på det hela.

Man skulle väl kunna lägga till hästens grundskada istället för den där T6an för hastigheten som jag föreslår... men då skulle jag nog vilja att anfallaren själv åsamkades åtminstone halva skadan som orsakades på motståndaren (igentligen skulle det vara samma mängd). För att lägga till hästens grundskada i en sådan situation skulle betyda att ryttaren var tvungen att försätta sig i en sådan position att när han väl träffade motståndaren så skulle hans kropp, ben och vapenarm vara låsta i en position för att kunna utnytja hästens styrka och hastighet på ett optimalt sätt. Vilket skulle då så klart slänga samma kraft som träffade motståndaren rakt tillbaka in i anfallarens egna hand och arm. Vilket skulle vara förödande för anfallarens hand/arm. En av de där Newtons lagar ju.

Om man tar mitt förslag med lanshaken på en plåtrustning, med en lans gjord för att kunnas hakas in i en lanshake, så fördelas ju då hela den fulla kraften som slår tillbaka på ryttaren, ut igenom hela ryttarens egna kropp och ner i stigbyglarna ju... så effektivt sänker hur mycket kraft varje del av ryttarens kropp tar. Armen som håller i lansen tar ju då en oerhört mycket liten kraft jämfört med en ryttare med lans men utan lanshake i rustningen.

Men som sagt, det är enda gången jag skulle tillåta att en hästs fulla grundskada/kraft skulle kunna gå att utnytjas i ett anfall, åtminstone utan att skada sig själv också... om personen har plåtrustning med en lanshake, och en lans gjord för att kunna haka fast på lanshaken, OCH att personen lyckas haka in lansen i lanshaken så klart.

Om en RP till häst är ok med att ta halva upp till samma mängd skada själv som karaktären åsamkar på motståndaren, för att kunna få använda hästens grundskada... sure.... go right ahead. Men den armen kommer med största sanorlikhet vara, om inte temporärt, permanent obrukbar.
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Tycker det var skönt att få se en bild på murvelbästen ,enough said. :o
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Dark_Lotus;n53896 said:
Tycker det var skönt att få se en bild på murvelbästen ,enough said. :o
Murvelbästen var väl med i monster i mundana? Eller var det kanske monster och varelser?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Osäker på varför hästens grundskada skulle vara ett problem här. EON IV utgår från ett narrativ, och narrativet i verkligheten var att träffas du av en lans är du död (eller så skadad att du inte förmår slåss). Det hände regelbundet att lansar gick igenom personen som träffades och träffade personen bakom, eller i alla fall att personen som träffats kastades bakåt med sådan kraft att flera bakomstående personer föll omkull. I EON III hade man kanske behövt diskutera det exakta antalet tärningar, men det är inte nödvändigt i EON IV som utgår från ett narrativ. Inte ens plåt står emot en lansträff. Flera hundra kilo i 30-40 km/h samlat på ytan av en lansträff = vad som än träffas är förstört.

Lansen är dessutom ett engångsvapen. Man behöver inte debattera hur mycket kraft som går in i ryttarens arm för ryttaren behåller inte lansen efter första träffen. Det är inte möjligt. Antingen har man missat, eller också hänger det en hel kropp på lansen, och oavsett så är den inte kvar i ens egen hand. Möjligen skulle man kunna säga att om skadan övergår ett visst värde så har man tappat lansen. Ryttare tränas att släppa lansen vid en träff. En ovan ryttare kunde möjligen ramla av om denne träffat med en lans, med det är väl det rida-slag är till för?

Svårare är i så fall att avgöra om terrängen är rätt för ett lansanfall. De flesta strider där riddare var inblandade, så var dessa till fots, inte till häst. Är terrängen minsta kullig så wobblar lansen för mycket för att träffa. En annan svårighet är att avgöra hur mycket mer skada ett annat vapen än lans skulle göra med en hästs fart bakom. Men det finns väl regler för extra skada från att springa in i strid? Man kanske kan använda de bonusarna för att reflektera effekterna av anfall från häst. Visserligen var det så att skulle man träffas av ett annat vapen än lans från häst var man lika stendöd som från en lans. Olika militära enheter i asien använde gärna huggande stångvapen i tvåhandsgrepp från hästrygg genom att rida förbi motståndaren och använda hästens rörelsekraft i hugget. Träffades man av en sådan så var det någon kroppsdel som inte längre satt fast som den skulle.

Så när skall dessa användas? Man behöver inte blanda in saker som "om man sprang nästa runda." En häst behöver inte jättelånga sträckor för att nå anslagshastighet. Första anfallet i striden så gäller extrareglerna, därefter vanlig inblandning. Skulle ryttaren (om denne är smart) vilja så kan denne ju fortsätta framåt under rundan och ta sig ut på ett avstånd där denne kan återvända med samma bonusar rundan därefter.

Har inte hämtat mina böcker än, men det känns inte som om det skulle vara ett jättestort problem att representera sådant här.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Purgatid;n54814 said:
Osäker på varför hästens grundskada skulle vara ett problem här. EON IV utgår från ett narrativ, och narrativet i verkligheten var att träffas du av en lans är du död (eller så skadad att du inte förmår slåss). Det hände regelbundet att lansar gick igenom personen som träffades och träffade personen bakom, eller i alla fall att personen som träffats kastades bakåt med sådan kraft att flera bakomstående personer föll omkull. I EON III hade man kanske behövt diskutera det exakta antalet tärningar, men det är inte nödvändigt i EON IV som utgår från ett narrativ. Inte ens plåt står emot en lansträff. Flera hundra kilo i 30-40 km/h samlat på ytan av en lansträff = vad som än träffas är förstört.
Det låter onekligen skithäftigt, och fungerade säkert så på slagfältet när tungt kavalleri slå in i infanteriformationer. Eon 4s stridssytem är dock byggt för att vara lite mer småskaligt, och så pass solida träffar lär vara svårare att få in på enstaka mål snarare än stora formationer där ingen kan stiga åt sidan.

Purgatid;n54814 said:
Lansen är dessutom ett engångsvapen. Man behöver inte debattera hur mycket kraft som går in i ryttarens arm för ryttaren behåller inte lansen efter första träffen. Det är inte möjligt. Antingen har man missat, eller också hänger det en hel kropp på lansen, och oavsett så är den inte kvar i ens egen hand. Möjligen skulle man kunna säga att om skadan övergår ett visst värde så har man tappat lansen. Ryttare tränas att släppa lansen vid en träff. En ovan ryttare kunde möjligen ramla av om denne träffat med en lans, med det är väl det rida-slag är till för?
Nja. Sanning med modifikation. Stridslansen är inte den traditionella högmedeltida riddarlansen utan en kortare och därmed mer robust. Dessutom är det inte alls säkert att en träff är en penetrarande träff rakt igenom kroppen, En träff som tar närmare kroppens yttre konturer kan istället leda till långa, uppslitna, men förhållandevis ytliga sår. När riddar- och tornerlansar kommer så kan det bli en annan femma. De kommer kanske också vara mer optimerade för att effektivare använda riddjurets rörelseenergi.
Vad det gäller extra slag för rida, så var det ett designmål att inte kasta in för många extra tärningsslag i striden. Detta ledde till att färdigheten Rida blev mindre betydelsefull än vad som tänkts från början, men det var ett offer på kompromissens altare för att hålla mekaniken slimmad. För de som gillar extra tärningsslag så stöder konstruktören helhjärtat att slå ridaslag till vomering framkallas.

Dessutom, det ska göras skillnad på en "van ryttare" och en tränad kavallerist. Det har inte funnits utrymme att göra det än, men det ska finns nåt att stoppa i framtida moduler också. ;)

Purgatid;n54814 said:
Svårare är i så fall att avgöra om terrängen är rätt för ett lansanfall. De flesta strider där riddare var inblandade, så var dessa till fots, inte till häst. Är terrängen minsta kullig så wobblar lansen för mycket för att träffa. En annan svårighet är att avgöra hur mycket mer skada ett annat vapen än lans skulle göra med en hästs fart bakom. Men det finns väl regler för extra skada från att springa in i strid? Man kanske kan använda de bonusarna för att reflektera effekterna av anfall från häst. Visserligen var det så att skulle man träffas av ett annat vapen än lans från häst var man lika stendöd som från en lans. Olika militära enheter i asien använde gärna huggande stångvapen i tvåhandsgrepp från hästrygg genom att rida förbi motståndaren och använda hästens rörelsekraft i hugget. Träffades man av en sådan så var det någon kroppsdel som inte längre satt fast som den skulle.

Så när skall dessa användas? Man behöver inte blanda in saker som "om man sprang nästa runda." En häst behöver inte jättelånga sträckor för att nå anslagshastighet. Första anfallet i striden så gäller extrareglerna, därefter vanlig inblandning. Skulle ryttaren (om denne är smart) vilja så kan denne ju fortsätta framåt under rundan och ta sig ut på ett avstånd där denne kan återvända med samma bonusar rundan därefter.

Har inte hämtat mina böcker än, men det känns inte som om det skulle vara ett jättestort problem att representera sådant här.
Om jag inte har missat något glaringly obvious så har stridsreglerna inga bonusar för att springa in i strid. Att rida förbi och slå någon i skallen med ett närstridsvapen är givetvis ganska förödande, men regler as is stöder redan detta i viss mån vill jag hävda. Det är dock inte helt otroligt att just såna regelmekanismer får mer kärlek i framtiden om Helmgast fördjupar sig i reglerna för att ta sin omgivning av daga.

/Joel

EDIT: Sitter du på bra och detaljerade källor om praktisk användning och effekt av lansar så får du gärna dela med dig! Jag har inte lyckats gräva fram tillnärmelsevis så mycket som jag skulle vilja.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal;n55387 said:
Kan man inte bara begränsa färdighetsvärdet i stridsförmåga med färdighetsvärdet i rida?
andra spel gör så, tex Pirater! Problemet är att det är en lösning som inte förekommer annorstädes i Eon, och vore därför väldigt ad hoc och osnygg.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Kan man inte då göra en vändningstabell för kavallerister, där ridaslag är mycket vanliga som konsekvens?
Jag tänkte typ såhär, med perspektivet att det är fotsoldat mot kavallerist:

1 - Anfallaren kommer för nära inpå riddjuret med sitt anfall, och kavalleristen får göra ett anfall med ett slag i rida mot anfallarens val av försvarsfärdighet. Lyckas detta anfall görs riddjurets skadeverkan.

2-3 - Riddjuret föser undan anfallaren, och kavalleristen slår rida mot anfallarens värde i kroppsbyggnad. Misslyckas detta så Faller anfallaren och flyttas bort en avståndsenhet.

4 - Riddjuret sparkar mot anfallaren, och ryttaren kan slå rida mot anfallarens lämpliga försvarsfärdighet. Lyckas ryttaren har riddjuret gjort rustningsskada på en slumpvis kroppsdel hos anfallaren.

5 - Anfallaren får en dålig attackvinkel och kavalleristen kan slå ett slag för rida mot anfallarens självkontroll. Misslyckas anfallaren får hen 1 omtöckning.

6 - Anfallaren träffar riddjuret, +4 utmattning

7 - Anfallern får in en allvarlig träff på riddjuret, som får en blödning som ger +2 utmattning per runda. Om kavallerinten inte lyckas med ett ridaslag mot svårighet 14 faller riddjuret, och ryttaren måste nu slåss till fots.


8 - Anfallaren lyckas få in en träff på kavalleristen som bringar denne ur balans. Kavalleristen måste slå ett ridaslag mot svårighet 14 eller falla ur hästsadeln [Faller].

9 - Anfallaren lyckas ta sig förbi riddjuret och angripa kavalleristen. Slå skadeverkan mot kavalleristen som vanligt.

10 - Kavalleristen träffas och måste ta normal skadeverkan. Dessutom måste kavalleristen slå ett ridaslag mot svårighet 18 eller falla ur hästsadeln [Faller].

Som jag definerar det här så görs anfallsslaget och utmattningsskadan mot riddjuret men det kan leda till att man kommer åt ryttaren via vissa resultat på vändningarna. Jag skulle nog slå försvarsslaget mot rida också och skulle förmodligen inte ge plus på vändtabellen för stor skada.
 
Top