Nekromanti Riddarträning

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Har hittat ett litet fel i Vapenmästaren tror jag, har dock inte hittat något i erratan om problemet.

Riddarträning på sid 85 innehåller moment: stridssvärd och slagsvärd
tekniker: Av.A hugg, ridteknik, snabbåterhämtning, tungt anfall, utspel

men på sid 87 så innehåller den Moment: stridssvärd, slagsvärd, riddarlans, riddarsköld
Tekniker: Av.A hugg, ridteknik, tugnt anfall, utspel.

Vilket av dessa är det som brukar folk köra med, eller finns det någon konstruktör som vet vad det skall vara.
_____________________________________________________
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Personligen kör jag såhär:

Moment: Slagsvärd eller Stridssvärd, Ridarsköld, <Lans>, <Lans>.

Men det är jag det. :gremsmirk: (Okej, annars är jag lite tveksam till att lägga in för många olika moment (typ lans tillsammans med svärd), men detta är den mall jag använt hittils)

-Hjalle, tycker riddare ska kunna använda tornerlans också...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Av detta kan man dock utläsa att det är svärdet som är det viktiga, basen i stridskonsten, men samtidigt känns det realtistiskt att sköld och lans ingår däri.

-Hjalle, givit sin version redan.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Fast, det finns en färdighet som heter Lans också. :gremsmirk: Om man vill. Eller en stridskonst på Drunoks Drängar, men sidan vrkar vara långtids-nere. Nåja, snart byts addressen till www.drunok.org, då blir det bättre tror jag.

-Hjalle, längtar till uppdateringen (om inte annat har jag juh sagt att den kommer snart, så)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag har för mig att om man tittar noga så är det ett kommatecken i uppräkningen på den ofullständiga beskrivningen, vilket tyder på att man hade för avsikt att även lägga till lans och sköld, men att det inte blev av av någon anledning. Ett tryckfel (skrivfel) tror jag. Jag menar alltså att alla fyra momenten ska med.

Om man jämför med daaks arm så kan man se att den konsten också innehåller fyra moment, men är ändrad för att symbolisera att de jargiska riddarna minsann inte håller på med tornerspel och fältslag utan bara slåss mot "ondskan" (slödder med mera) och därför fokuserar på de för det ändamålet viktigare svärden.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Tackar för svaret, låter både rimligt och rätt.
Finns det någon liknande teori om snabb återhämtning som finns i det första fallet men inte det andra.

Tackar på förhand
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
egentligen verkar det lite osmidigt att lans, sköld och svärd hamnar på samma stridskonst. jag menar de två första har ju inte så mycket med den sistnämnda att göra. Dessutom som det redan är sagt kan ju inte lansen utnyttja vissa tekniker.
Förslaget är at man gör två stridskonser. Ridderlig fäktkonst (bestående av olika typer av svärd & sköld samt deras manövrar både på marken och på häst.) samt Ridderlig lansstridskonst?
 
Top