Riddarserier (eller medeltid/medeltidsfantasy/historiskt)

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ställde frågan på Facebook, men kan väl ställa samma fråga här. Serier med temat riddare, medeltid, medeltidsliv oavsett om det har fantasyinslag eller är rent historiska ... men som är bra referensmaterial för generisk eurocentrisk medeltid.

Listan som den dök upp där blev så här (så långt) och kan nog kompletteras ... och för den delen diskuteras (då den innehåller saker som är bra men kanske inte passar ihop under samma paraply).

Martilo av Fabian Göransson.
Mouse Guard av David Petersen
Lanfeust från Troy av Arleston och Tarquin
Lake of Fire av Nathan Fairbairn
Percevan av Philippe Luguy
Johan och Pellevin av Peyo
Zorn & Dirna av Jean-David Morvan
Det tredje testamentet (serie)
Thorgal av Jean Van Hamme och Grzegorz Rosiński
Crannog av Patrik Magnerius
Brigands av Ram V
The black dragon av Chris Claremont och John Bolton
Northlanders av Wood/Gianfelice
Hedgeknight av Ben Avery och Mike S. Miller
Mercenrario av Segrelles
Aldobrando av Gipi och Luigi Critone
Je, François Villon av Jean Teulé och Luigi Critone
Sirenens Sång av Francois Bourgeon
Bone av Jeff Smith
Donjon av Joann Sfar och Lewis Trondheim
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ira Dei av Ronan Toulhoat & Vincent Brugeas
Northlanders av Brian Wood mfl (mer vikingatid, dock)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Ira Dei av Ronan Toulhoat & Vincent Brugeas
Northlanders av Brian Wood mfl (mer vikingatid, dock)
Är det ett krav att serierna ska vara bra? Om ja, stryk Northlanders direkt. En av ytterst få serier jag aktivt gjort mig av med.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Är det ett krav att serierna ska vara bra? Om ja, stryk Northlanders direkt. En av ytterst få serier jag aktivt gjort mig av med.
Är det på grund av seriens egen kvalitet eller avståndstagande från Brian Wood som person? Det senare förstår jag absolut, och det var såpass länge sedan jag läste Northlanders att jag knappt minns vad jag tyckte. Men att jag aldrig läste mer än de första två samlingarna borde tyda på att de inte var fantastiska i mina ögon.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Är det på grund av seriens egen kvalitet eller avtåndstagande från Brian Wood som person? Det senare förstår jag absolut, och det var såpass länge sedan jag läste Northlanders att jag knappt minns vad jag tyckte. Men att jag aldrig läste mer än de första två samlingarna borde tyda på att de inte var fantastiska i mina ögon.
För mig räcker det att serierna var trista. Bra start i första volymen, men den tappar enormt efter bara en tidning. Resten är skräp rakt igenom. Möjligen att volym fyra, den om pestänkan i Novgorod, kan vara läsvärd. Men bra? Absolut inte.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är lat och dumpar lite länkar

Den första länken tipsar om flera spännande saker som jag aldrig har hört talas om.

Den andra länken innhåller ALLT och har ett index högst upp på sidan för att det är så mycket.

Den tredje länken tipsar om alla DnD-serier, jag skulle väl rekommendera:
- DragonLance Classics vol 1-3 1988-1991
- FrogottenRealms Classic vol 1-4 1989-1991
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Är det ett krav att serierna ska vara bra? Om ja, stryk Northlanders direkt. En av ytterst få serier jag aktivt gjort mig av med.
Jag tyckte Northlanders var rätt bra (ja, jag vet att författaren har blivit cancleled).
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Berserk av Kentaro Miura om man vill ha något lite mer seriöst, Bastard!! av Kazushi Hagiwara om man vill ha det mer heavy metal.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Nutugivning av hela serien (Skymningens färdkamrater) av Cobolt om en månad. Kanske. Verkar ha blivit uppskjuten flera gånger om, och varit planerad sen minst 2018.
Jag är inte lika imponerad av de övriga delarna, men fullt läsbara.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,872
Location
Marjura
Tornen i Bois-Maury av Hermann. 1100-tal med riddare. Gick i Casablanca och Epix.
Helheim om vikingar med skräckfantasyinslag är ok.
Beast of Wolfton av Richard Corben.
Bayeuxtapeten... :)
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Renodlad fantasy finns ändå en del läsvärda.

Jag rekommenderar lågmälda hovintrigsfantasyn Sleepless och portalfantasyn Die.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
För mig räcker det att serierna var trista. Bra start i första volymen, men den tappar enormt efter bara en tidning. Resten är skräp rakt igenom. Möjligen att volym fyra, den om pestänkan i Novgorod, kan vara läsvärd. Men bra? Absolut inte.
Jag hade samma upplevelse av DMZ, första albumet var en rejäl start - och sen var det rätt trist efter det. En av får serier jag gjort mig av med (detta innan Wood blev canceled)
 
Top