Nekromanti Riddaren

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
Finns det egentligen någon anledning till att veta hur mycket man får ut av en förläning??När man ändå är ute på äventyr nästan hela tiden... klart att man kan bygga vissa äventyr utifrån det....
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Riddaren är till för grisodling främst. Äventyrande innehåller den också då man får tips om hur man spelar riddare ´samt att det finns vissa nya vapen för riddare om jag inte hört fel.
Men snart så kommer ytterligare en grisodlarbok ut... Sjöfarare & pirater. Den kommer att beskriva hur man sköter handelshus och dylikt.
 

Trystvidje

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
16
Kommer det vara något du införskaffar, Baron Marak?

"Weigh anchor, hoist the sails" :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Klart det finns. Mängder av spännande äventyr kan utspela sig i en förläning. Vill du ha några specifika tips så är det bara att fråga här på forumet.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Zombocom... zombocom... this is zombocom...

Jävlar vilken jobbig hemsida du har :gremwink:. Har suttit och lyssnat på den där fördömda rösten hur länge som helst nu...

"Anything is possible at ZOMBOCOM... the only limit is yourself... zombocom... zombocom..." gaaah *huvudet sprängs* :gremwink:
 

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
Jo men finns det något mer som är bra att veta hur mycket man får ut av sin förläning än att man kan göra äventyr av det var frågan!????
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Det är helt olika. Har man tur så hittar man en guldgruva och då blir man stenrik! Har man otur så kan det gå back, man kan inte säga hur mycket man tjänar på en förläning.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Om inte annat kan det vara bra för sl att veta ungefär en slp tjänar/bor mm.
Och så är det väll trevligt att vrta hur mycket man kan tjäna på en förläning?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Jo men finns det något mer som är bra att veta hur mycket man får ut av sin förläning än att man kan göra äventyr av det var frågan!????"

Sin förläning? Jag tror nog att den största nyttan för dessa regelr inte för spelarens rollpersoner, utan för spelledarens spelledarpersoner. Hur som helst så har vi här en nytta av att veta hur mycket en förläning genererar.

Sedan att jag tycker att det egentligen är lite löjligt att en äventyrande rollperson som är adlig och har förläningar är en annan sak. Vad jag menar är att om man har en förläning så kan man knappast vara ute och äventyra. Man har ju trots allt en förläning att styra, allt vad det nu betyder. Och dessutom så lär man ju utgöra en måltavla för rövare, kidnappare och annat drägg, så vida man inte har med sen en rejäl trupp livvakter, vilket man inte brukar.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Men det finns väl fler sätt att göra äventyr än att gå runt och "äventyra" från stad till grotta och nacka monster? Nackdelarna som du visar kan man ju alltid krydda äventyren med.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Med äventyrande så menade jag ungefär det du skrev, eller åtminstone att man reser runt och uträttar stordåd (eller "smådåd"). Detta innebär ju oftast en mycket stor direkt fara, vilket en adelsman inte har tid eller råd med. Detta är ju dock min aldeless egna subjektiva definition på äventyr.

Att man sedan kan spela på andra sätt med en sådan karaktär utelämnade jag ju inte, men det är ju bara det att många gör just äventyrare (enligt min definition) och inte personer som är insyltad i djupa intriger. Att göra rollpersoner som passar till både och är kanske att föredra.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Jag föredrar när man har en rollperson som man bygger upp sina äventyr runt. Är inte riktigt förtjust i att en alv, en dvärg, en människa och en tirak (med typ yrkerna krigare, magiker, ranger, tjuv) söker upp "Äventyrsförmedlingen"

Så nog har man nytta av förlängings reglerna
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Är inte riktigt förtjust i att en alv, en dvärg, en människa och en tirak (med typ yrkerna krigare, magiker, ranger, tjuv) söker upp "Äventyrsförmedlingen" "

Inte jag heller.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Fast en gång i Drakar och Demoner så gjorde vi en spelgrupp som skulle bara vara en så "typisk" äventyrsgrupp man bara kunde :gremsmile:, den typiska dvärgen, alven, riddaren, magikern, tjuven ja ni förstår, alla skulla vara så typiska dom bara kunde :gremgrin:.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo men finns det något mer som är bra att veta hur mycket man får ut av sin förläning än att man kan göra äventyr av det var frågan!????"

Det beror på vad för slags äventyr du förväntar dig. I den här artikeln finns ett exempel på en maffig kampanj som i stort sett var centrerad kring en förläning. Utan någon form av förläningsregler så hade den kampanjen förlorat mycket av sin udd.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Nya moduler

jag har ju inte varit medlem här så länge, så jag vet ju inte så mycket...

...men är det alltid så många diskussioner om oklarheter och missförstånd och annat när det kommit en ny modul??
 
Top