Nekromanti Riddare?

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hur länge sedan var det som riddarteknologin och den motsvarande krigskonsten försvann från Vidonia?

Fanns det ideal som stämmde överens med ridderlighet?





"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hur länge sedan var det som riddarteknologin och den motsvarande krigskonsten försvann från Vidonia?

Jag har för mig att musköten uppfanns för sisådär hundra år sedan. I vår värld försvann inte "riddarteknologin" omedelbart med eldvapnens ankomst; de första hakebössorna kom på 1200-1300-talet, och då var inte ens de tyngre rustningarna etc (som brukar finnas i "medeltida" rollspel fantasy-fanatiker inte vill besmutsa med de långt tidigare krutvapnen) helt utvecklade än. När man börjar få riktiga musköter började de nog komma ur ropet, men notera att "halvtunga" rustningar såväl som ryttarlansar fortfarande är i bruk i Vidonia - precis som de var i våran värld.

Fanns det ideal som stämmde överens med ridderlighet?

Tja, se "Patricierns hederskodex", i reglerna för nackdelar, sidan Tidigt (har inte reglerna i sommarstugan). Jag antar att patricierna visserligen kan ha ändrat sig, men den bygger nog på Gamla Ideal, och även om inte Vidonia haft någon feodaladel har patricierna säkert dominerat vissa militärgrenar sedan Blå Eran, och dit hör de som kräver snitsigare utrustning, mer utbildning och låter en se stilig ut till häst.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>även om inte Vidonia haft någon feodaladel har patricierna säkert dominerat vissa militärgrenar sedan Blå Eran, och dit hör de som kräver snitsigare utrustning, mer utbildning och låter en se stilig ut till häst.</I>

Bara ett antagande från min sida, men var inte aristokratins hedersamma duellideal ("En garde, monsieur!") en utveckling från de gamla riddaridealen också? Åtminstone hade väl handsk-slapp i ansiktet o dyl medeltida anor, och levde kvar till långt efter renässansen.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Även om det inte har funnits någon feodaladel har givetvis de rika patricierna haft stor betydelse inom de vapengrenar som kräver stora ekonomiska investeringar, typ riddarkavalleri. Även i Vidonia har en ryttare i glänsande rustning varit coolare än en infanterist.

Patriciernas hederskodex har utvecklats under lång tid, med början i Svärdserans mer barbariska krigarideal.

Anders
 
Top