Nekromanti Riddare...

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Idag gick jag och köpte Riddaren i den lokala spelbutiken (jag tröttnade på att inte få något från Neogames och upptäckte att de hade fått in 1 ex (det fans dessutom 2 ex av eon2 Deluxe))

nu har jag bestämt att jag (på försök) skall skapa en Riddare med lite mark enligt reglerna i Riddaren, är det någon som har några tips på vad som är viktigt att tänka på?
kan ni skriva en kort checklista? tänkte "konstruera" borgen också... (den är arvegods sedan minst 5 generationer, hur stor kan den tänkas vara? (alla har byggt lite på den))
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag vet inte, då jag inte har boken här. Men en sak ska du veta: reglerna är konstruerade för typ baronier i Soldarn och Asharien och fungerar inte alls för större förläningar eller för förläningar i andra länder. Det blir alldeles för lite folk i förläningen då. Enligt reglerna kan man ej heller få någon stad i förläningen, så det får man lägga till efter eget tycke.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Ang. förläningsreglerna

Men en sak ska du veta: reglerna är konstruerade för typ baronier i Soldarn och Asharien
Reglerna är konsturerade för att stödja förläningsspel i Mundanas tre feodalriken: Drunok, Soldarn och Consaber. Det finns även hjälp för spelledaren att ta fram områden utanför dessa länder, men då måste man tänka till lite extra på vad som skiljer resp. rike från ett feodalvälde.

och fungerar inte alls för större förläningar eller för förläningar i andra länder. Det blir alldeles för lite folk i förläningen då.
Reglerna tar fram högst rimliga förläningar. Vad man ev. kan göra är att öka folkmängden i sabriska byar (eller slå ihop två byar till en).

Enligt reglerna kan man ej heller få någon stad i förläningen, så det får man lägga till efter eget tycke.
Vilket väl är ganska sunt (om du med man menar spelledaren)? Regler för städer finns i Riddaren.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Ang. förläningsreglerna

Jag tycker inte att man ska ta reglerna alltför hårt när man skapar en förläning, t,ex viss förläningar har en mkt större andel fria bönder än andra (min åsikt), jag föreställer mig att längre från rikets kärna, och främst i expansiva gränslän som den stora propotionen fria bönder finns.

Sen undrar jag om någon har en åsikt om vid vilken storlek en by börjar får en "stadsliknande befolkning" alltså handelsmän och ett större antal hantverkare.
Undrar lite eftersom vi nu har en förläning i Drunok där huvudsätet (by ) har en befolkning på 290 bönder.
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
När byn blir stad

Ca 500 invånare är ett hyfsat riktmått. Då kan man nästan förutsätta ett värdshus (i a f om byn ligger längs en väg), någon form av stadigvarande köpman/köpmän och en eller flera familjer som kan betecknas överklass och som håller folk anställda av en eller annan anledning.

Vid 290 invånare är det nog fortfarande väldigt mycket "by" över byn, även om antalet hantverkare förmodligen är större än tidigare. Men om placeringen är den rätta kan byn förstås få en annan form - en gruvby har förmodligen många gruvarbetare, kanske fria bergsmän eller en rik gruvförman och dennes familj och släkt; en by vid en flod har förmodligen många fiskare, kanske båtbyggare och en eller flera kaptensfamiljer; en by vid gränsen mot dvärgarnas områden kanke bedriver handel med dessa och lever som fria odalmän som stolt betalar sin skatt och lever under betydligt bättre förhållanden än vanliga bönder.

Sedan finns förstås andra attribut som gör en by mer stadslik. Eventuella försvarsverk till exempel, eller en egen garnison eller mindre vaktstyrka.

I Drunok skulle till exempel en rik jargier, understödd av ockupationssoldater, kunna göra storverk med en större by, om han nu inte blir lynchad vill säga. :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: När byn blir stad

Det viktigaste måttet, i alla fall i Consaber, på när en by blir en stad är stadsprivilegiet. Utan stadsprivilegium är det per definition inte en stad. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: När byn blir stad

Vad innebär ett stadsprivilegium? Att staden betalar skatt direkt till kungen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Städer och stadsprivilegier

"Vad innebär ett stadsprivilegium? Att staden betalar skatt direkt till kungen?"

Bland annat.

Till att börja med så slutar byn att lyda under den lokale länsherren och har inte skatteplikt till honom. Istället får staden självstyre genom ett slags borgarråd, som anförs av konungens representant (markisen), och får betala skatt till kungen.

I och med att skatten huvudsakligen betalas genom tull på varor in i staden så blir i praktiken invånarna i staden skattebefriade (utöver tull), vilket i allmänhet sätter en rejäl uppsving på ekonomin i staden. Detta leder oftast till att hantverkare söker sig till staden, vilket ökar kommersen, vilket ökar tullintäkter, vilket gör att staden i största allmänhet mår bättre, vilket... och så vidare i positiv återkopplingsslinga.

Nackdelen är att den lokale länsherren inte längre har skatterätt till staden, så denne kan endast dra fördel av kommersen genom brotullar (vilket effektivt dödas om staden har en hamn, plus att staden i så fall dessutom ökar handeln rätt drastiskt i volym) och stadens ökande varubehov. Dessutom har kungen i allmänhet bättre koll på länsherren genom markisen i staden.

För stadens invånare innebär stadsprivilegier oftast ett rejält uppsving (det är därför det heter "stadsprivilegier"). För länsherren är det både för- och nackdelar - handeln kring staden ökar, stadens invånarantal ökar och dämed även stadens behov av varor, vilket gör att det måste bo fler bönder runt omkring, vilket gör att länsherrens skatteintäkter ökar. Å andra sidan innebär det också att länsherren blir mer övervakad, får mindre inflytande och framförallt att det blir dyrare att anlita hantverkarna som bor i staden.

Därmed kan man också se att det alltid pågår ett politiskt rävspel mellan byar som vill bli städer, länsherrar och kungen, samt även mellan länsherrar och befintliga städer. Skulle kungen behöva stöd från en viss länsherre så kan han alltid hota med att ge stadsprivilegier till en by om kungen inte får stöd. Större byars gillen lobbyar hela tiden för kungen om stadsprivilegier. Länsherrar som vill lägga allt för stora pålagor på broar och kvarnar kring staden för att dra nytta av staden kommer att få problem med stadens markis och borgare som klagar hos kungen, et cetera.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Städer och stadsprivilegier

Hur stort inflytande har bönderna och borgarna i de olika feodala länderna runtom i Mundana? Är det kungen som utnämner Markiser?

En stor skillnad som jag misstänker ofta glöms bort är respekten för auktoriteter som rådde i ett feodalt samhälle. Man litar på, respekterar och i viss mån fruktar sina överordnade i betydligt större utsträckning än vad man gör idag. Så det här med kaxiga rollpersoner som ber den lokale greven att ta sig i dalen är nog inte särskilt vanligt förekommande. Hur pass stora friheter kan de olika adelsskikten ta sig utan att det blir bråk?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Städer och tips...

Vad jag undrar över är i en by med ungeför 300 BÖNDER, som dessutom ligger i Raunfloden, har en kvarn. Jarlens (baron) ny "borg" håller på att byggas (den förra brann ned, tillsammans med förre länseherren och RPs äldre bror, på hans bröllopsnatt). I länets östra delar finns nu en silverguva, om än inte i full drift. Länet har även mkt timmerskog.

Vad jag skulle vilja ha lite tips om är hur mkt folk utöver bönderna är det rimligt att det bor i byn?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Städer och tips...

"Vad jag skulle vilja ha lite tips om är hur mkt folk utöver bönderna är det rimligt att det bor i byn?"

Förmodligen bor det sex eller sju pers i din by som inte är bönder. Om silverdriften börjar få fart kan siffran nog sticka upp till 30.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Städer och stadsprivilegier

"Hur stort inflytande har bönderna och borgarna i de olika feodala länderna runtom i Mundana?"

Det beror på hur beroende adeln är av bönders och borgares respektive del av ekonomin. Bönder är alltid viktiga, eftersom de alltid ger mat på bordet. Å andra sidan kan de lätt skrämmas till underkastelse, men man passar sig faktiskt ganska noga för att förtrycka dem för mycket. Du kan pressa ur dem skatter och dagsverken till en viss gräns, men inte mer än så. Ofta är det "gammal hävd" som avgör var gränsen går.

Borgare är det värre med - till att börja med så håller de mest hus i städerna och är således helt oavhängiga större delen av adeln. Dessutom är adeln mer beroende av borgarna än tvärtom. Slutligen är borgarna ofta rikare än adeln - i vissa fall kan de till och med anlita egna knektar för att ta hand om eventuella problem. Borgare kan man därför knappt pressa alls.

"Är det kungen som utnämner Markiser?"

Ja.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Städer och tips...

Intressant, det bor sju hantverkare i Byn (RI-22) och en handelsman... det verkar som tabellerna håller med dig :gremsmile:

Det sker också viss handel med Kaarlen-Renk-Roghan, som ligger ungefär 10-12 mil (fågelvägen) bort. Dock sker handeln antagligen till stor del på floden, så det är nog ingen genomfartstrafik till lands. (förläningen ligger ungefär lite nedanför N i KRAALEN, mellan gränsen och floden.)
Detta fick mig att fundera över vilken stad so skall ses som provinsmarknad. Det finns bara två städer i Drunok, båda betydligt mindre och längre bort än dvärgfästet. Med tanke på a marknaden för jordbruksprodukter verkar betydligt bättre hos dvärgarna än städerna på slätten, är det rimligt att använda dvärgfästet som provinsmarknad?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Städer och stadsprivilegier

Finns det något land i Mundana där bönderna har lika stark ställning som de hade i Sverige under medeltiden?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Utebliven leverans

Vi på neogames är mycket intresserade av att få reda på om beställningar inte kommer fram. Vi gör vårt yttersta för att våra kunder skall vara nöjda. Om vi inte får reda på problem kan vi inte åtgärda dem.

Generellt finns det två anledningar till problem med leveranser:

1) Din beställning gick inte fram. Kan bero på många saker, exempelvis om man har en brandvägg eller något problem med din webläsare. Alla ordrar vi mottar skickar vi numera en orderbekräftelse via e-mail (det vill säga om du angivit en e-mail-adress som fungerar).

2) Posten strular till det. Detta har blivit allt vanligare, bland annat beroende på att posten anlitat butiker och ATG-ombud för utlämning. För vi reda på bortkomna försändelser kan vi kräva posten på ersättning och se till att du får dina grejor.

Som sagt e-maila gärna en förfrågan om du inte får någon försändelse efter fem (5) dagar. Detta besparar oss pengar (vi får betala för alla försändelser oavsett om de går fram eller ej). Pengar som bättre kan spenderas på att utveckla nya moduler. Dessutom slipper du risken att svartlistas på felaktiga grunder (så att du inte kan beställa från oss igen).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Utebliven leverans

ja i mitt fal är det troligen så att beställningen inte kommit fram (det har hänt förut).
jaja, jag har iaf fått tag i modulen och jag måste nog säga att "Riddaren" är den absolut bästa modul som Neogames skrivit till Eon, alla kategorier...
älskar sättet den är skriven och alla de underbara illustrationerna... Blir kommande moduler i samma nivå kommer jag ångra djupt alla gånger jag svurit åt otydliga formuleringar... Riddaren är den mest kompletta modul som skrivits.... Vem är författaren??
 
Top