Nekromanti Riddare och förläningar i Consaber?

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Jag brottas med ett problem
Problemet heter Consaber

Bortsett från den väl formulerade kulturen, statsskicksapparaten, stadsbeskrivningarna och kampanjmaterialet är supplementet fullt av frågetecken.

Framförallt är det förläningarnas och härmaktens storlek jag har svårt att greppa.
Byarna är för stora, det finns på tok för lite baroner och grevar för att ta hand om 2 miljoner invånare (ca 1 400 000 ofrälse), därmed måste grevskapen uppemot 30 000 invånare.
Hur många gods bör då en greve respektive baron ha och hur många dagsverken behöver en bybo arbeta.
Jag vill helst ha så exakta siffror som möjligt.

Men det är framförallt riddarna jag stör mig på. I härmaktskapitlet står det att den reguljära armén består av 412 riddare. en något överdriven siffra, vilken jag antar betyder konungens personliga riddare.
Men vart kommer de 3581 riddarna ifrån som det framgår i den restrerande armén?
Vi räknar med att en greve har ungefär tio riddare och en baron fyra som det framgår i supplementet.
Det blir totalt 27 grevskapen och 58 baronierna, alltså 502 riddare. Vart kommer de övriga 2079 riddarna ifrån?
Är hela bunten tempelherrar och kapitelriddare?
Kanske vore värt att veta hur många som egentlogen får plats i en ordnen.
Jag vägrar tro på förklaringar som att grevarna skulle ha ännu mer riddare. Det finns väl ingen bortsätt kung Arthur som har råd att hushålla 100 riddare! Är de andra då vandrande riddare? Nej det vore svårt att bokföra så många frilansare. Så vart kommer de ifrån?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
En greve är väl också en riddare?

Naturligtvis tillfredställer inte det de två tusen saknade riddarna, men det var bara en tanke i sammanhanget. Även grevar och baroner får väl pallra sig ut till häst när det vankas thalaskisk invasion? Jag kan anta att det i praktiken dock är många som ersätter den plikten med hjälp av någon slags "förkämpe".

Kan det inte vara så att många riddare inte är listade under grevar/baroner därför att de helt enkelt har svurit sin trohet direkt till konungen, eller till någon annan riddare? Kanske är det så att även tempelriddarnas "sergeanter" och Riddarnas väpnare (inte småpojkar utan de som är nära riddarvärdighet) räknas under "riddare"?

Eller kan det vara så att man gjort någon sorts hopblandning av "riddare" (som i vasallriddare, adlig etc respektive krigande munk med mycket ståltillbehör) med någon mera diffus användning av ordet "riddare" som "tungt kavalleri"? Man kan ju tänka sig att en soldat som tränats, har en häst och en rustning slåss lika bra som en riddare även om han inte heter "Leijonhufvud" i efternamn. Men var är isåfall dessa tunga kavallerister beskrivna? Och hur skulle man ha råd att rusta två tusen killar av den kalibern?

Håller trots dessa tankar med om att den högra siffran kräver en förklaring.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Bra synpunkt! Kan det måhända vara så att författaren av Consaber hittade på ungefär som Astrid Lindgren gör när hon berättar sagor? Det är ju inte precis något verklighetsbaserat rollspel... så vill man ha en arme av tusen drakar så får man en arme av tusen drakar... och vill man han en arme med 3000 riddare så får man det också. Varifrån de kommer och vari logiken ligger är inte lika viktigt som författarens kreativa frihet. Vi är ju alla bra på olika saker. Du verkar ha sinne för realism och siffror. Jag tycker du kan sätta dig och räkna om hur stor arme Consaber EGENTLIGEN har utifrån de antaganden du gjort. Jag tycker frågan är relevant eftersom jag tänkt äventyra i Consaber. Kan vara trevligt om det finns någon rim och reson i siffrorna så att rollpersonens greveskap får ekomonin att gå ihop.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Riddare bör inkludera alla som strider som riddare, dvs med tung häst, lans och rustning. Detta inkluderar väpnare. Historiskt sett inkluderade det även ickeadliga yrkessoldater kallade sergeanter, men jag vet inte hur det rimmar med consabers lagar om att ofrälse inte får rida.
Dessutom bör man tänka på att i stort sett varenda adelsmannason åtminstone formellt är riddare och förväntas kunna ställa upp med vapen för riket, åtminstone i ett nödläge.

/Joel
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: En greve är väl också en riddare?

Hela vitsen med att ha adliga riddare är att rustning, stridshingst, etc är vansinnigt dyrt - därför kan inte en feodalstat som Consaber träna en massa ofrälse tunga kavallerister.

/RD - kortfattad
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: En greve är väl också en riddare?

Nej, precis... vilket skapar ytterligare behov av svaret på frågan eftersom att det eliminerar tanken på en massa ofrälse "assistenter" eller lösa förband.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Byarna är för stora"

Inte om du jämför med historiska källor.

"det finns på tok för lite baroner och grevar för att ta hand om 2 miljoner invånare (ca 1 400 000 ofrälse), därmed måste grevskapen uppemot 30 000 invånare."

Det beror på att du har glömt ett steg i den feodala kedjan: godsherrarna. Kungen förlänar land till grevar, baroner och godsherrar, grevar förlänar land till baroner och godsherrar, och baroner förlänar land till godsherrar. Hela poängen är att "ta hand om" distribueras till lokal nivå, eftersom det inte finns en infrastruktur som kan sköta det centralt.

"Men vart kommer de 3581 riddarna ifrån som det framgår i den restrerande armén?
Vi räknar med att en greve har ungefär tio riddare och en baron fyra som det framgår i supplementet.
Det blir totalt 27 grevskapen och 58 baronierna, alltså 502 riddare. Vart kommer de övriga 2079 riddarna ifrån?"


Från alla de där riddarna som inte är grevarnas husriddare.

Och här tarvas en förklaring: husriddare är de där 502 riddarna ovan. De bor hemma hos greven/baronen, nuppar pigor, svullar helstekt oxe och tankar vin, samt förstås tränar strid och hjälper greven/baronen att administrera förläningen. Självklart måste en greve eller baron ha husriddare, eftersom det är under hans värdighet att umgås med ofrälse, så hade han inte haft husriddare så hade han haft jefligt tråkigt.

Resten, de 2079 andra riddarna, är de som på något sätt lever på ett eget eller förlänat gods. Frederick Deluvien är en av dessa 2079. "Standardavtalet" är att dessa riddare får ett gods och skatteupptagsrätt från kringliggande gårdar, mot att de lovar att ställa upp och kriga om deras vasallherre skulle behöva det - vanlig hederlig feodalism, med andra ord.

Så enkelt var det.

Å just det, kungens 412 riddare är, förutom konungens väpnare, likadana riddare som de 2079 ovan, fast deras vasallherrar är explicit kungen. Det vill säga, de får ett gods och skatteupptagsrätt från kungen, och i utbyte så ställer de upp i krig om kungen säger så.

...och undrar du över siffrornas riktighet så är de balanserade gentemot Domesday Book, kung Vilhelm Erövrarens folkräkning över England anno domini 1086.
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Tackar, då förstår jag vart de kommer ifrån

Anledningen att jag frågar är att jag (som det framgår i tråden Greven av Seredan) planerar att spela en greve och vill därmed veta hur mycket folk han förfogar över. Alltså hur många "lekkamrater" han har.

Om en greve har ungefär 10 husriddare och en baron 4. Hur många godsherrar och "godsriddare?" bör de ha (bara på ett ungefär). Hur många soldater bör sedan en godsherre förfoga över?

Något annat jag undrar över är hur många ordnensriddare det finns, gärna hur många varje ordnen bör ha.
 
Top