Nekromanti Riddare a la France

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Tjena era gamla skitstövlar,

Jag sitter här och funderar på en ny karaktär.
Det är meningen att det skall bli en nydubbad riddare a la frankrike.
Någon som har några ideér om kultur eller nått annat som kan vara kul att få med historien? Det är alltså en klassisk "rädda jungfrur i nöd"-riddare jag är ute efter.

tack på förhand
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Tjoflöjt på're !

Ta en Vanar med hög lojalitet & heder ... Du skule behöva Svärd, Sköld och lans som vapenfärdigheter.

Mycket PER, STY & TÅL.

Tornerrustning och Storsvärd eller liknande(Riddarsköld och Tornerings Lans)
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Glöm inte en page eller två, kanske en yngling till väpnare. Lite extra personal att laga din mat och fixa dina kläder kan vara bra också.

Flera av dessa roller kanske kan spelas av dina medspelare så att de inte gör saker bara på det sätt som DU vill. (ett bra tips i allmänhet för ALLA rollpersoners släktingar och vänner.)

Var så god.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Glöm det, gör en missla. Det finns för få misslor tycker jag. Varför spela stor mäkrig krigare när man kan spela liten ursöt missla...Storuggla, drömmer sig bort i missledimmorna
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det är meningen att det skall bli en nydubbad riddare a la frankrike.

Bara en liten nyfiken fråga: Vad skiljer en riddare al la Frankrike från exempelvis en riddare a la Deutschnyland eller Brittiska öarna (typ Ivanskalle)? Har fransmännen någon slags ensamrätt på klassisk hövisk ridderlighet, va va va va?! Och förresten, vad har Frankrike med Eon att göra?
/images/icons/wink.gif
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Bara en liten nyfiken fråga: Vad skiljer en riddare al la Frankrike från exempelvis en riddare a la Deutschnyland eller Brittiska öarna (typ Ivanskalle)?

Orkade inte skriva ut alla möjliga olika nationer som har använt sig av riddare.

Har fransmännen någon slags ensamrätt på klassisk hövisk ridderlighet, va va va ?!

Det tror jag inte, du kan väl forska lite i det...

Och förresten, vad har Frankrike med Eon att göra?

Inte mycket, men som jämförelse står det sig bra, jag menar Mundana är ju uppbyggt på vår värld.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige

Glöm det,

Nej.

gör en missla.

Passar inte som riddare, tycker jag. För fluffiga.

Det finns för få misslor tycker jag. Varför spela stor mäkrig krigare när man kan spela liten ursöt missla...Storuggla, drömmer sig bort i missledimmorna

Njae, nu var det inte en liten agrolog med luriga öron jag var ute efter, utan snarare en ung, oerfaren, kärlekskrank poesiälskande och lite vilsen riddare jag var ute efter.
 

Fredrik O

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
16
Re: Njae...

Howdy...

Jag har spelat en sabrisk riddare under över ett år nu och har haft mycket roligt med honom.

Vad jag ser som prior ett i skapandet av en äventyrande riddare är att ge honom en mycket bra anledning till att vara ute i skiten och ränna...(denna anledning skapas ju helst tillsammans med Sl).

När min karaktär hoppade in i kampanjen var det för att min arbetsgivare berodrade mig till det....och på den vägen är det...men det har varit ett viktigt inslag i karaktären att med jämna mellanrum rapportera till Orden och också åka hem till Consaber för att hålla koll på läget.

Något annat som jag tycker är viktigt är att man är på det klara med vilken typ av riddare man vill ha. Alltså vad som är spelbart. Spelar man en ung stropp som precis blivit dubbad och sen ger sig ut på vägarna för att söka äventyret är det mycket stor risk att man aldrig får sin prinsessa och halva kungariket. Detta är ju självklart beroende på vad man spelar för slags kampanj....men endå värt att tänka på.

Ödmjukhet är bra...heder är också bra, men det får inte övergå i ren dumhet....Med andra ord...försök att inte göra en Mandorallen allá Eddings, då sumpar du garanterat sessan.

Vad gäller färdigheter och annat så är det tyvärr så att en riddare måste vara bra på hen herrans massa prylar för att funka. Det är ju trots allt lite av prylen...att man som hjältemodig riddare finns med i gruppen för att skapa stabilitet mellan alla galna yxsvingande bondsöner, sjungande misslor och eldbollskastande magiker. Det är då man med sin heder och visdom ska styra dessa hektiska själar på rätt väg. 8)

Vad gäller tornerrustningen som diskuterades tidager så säger jag glöm det....om du inte lyckas få en sjuhelvetes fysik och en massa bra fysiska fördelar i bakgrunden....
En tornerrustning är till för just torneringar och är inget man äventyrar i....har till och med svårt att tänka mig att riddarna strider i sådana kreationer....

Vad gäller vapen så är slagsvärd och riddarsköld en alldels utmärkt kombination + en lans till grovgörat....(tror jag kommer upp i ob17d6 i skada med min häst) 8)

Ja ja...det var det jag kunde komma att tänka på nu....har du fler frågor så kan jag gärna försöka svara på dom... 8)
 

Sankt Crow

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
3
Location
Sundsvall
Nej! Fjädern skall vara Blå!
*slår till Mouja med stridshandsken och slänger ner den i backen*
Jag utmanar dig, Mouja!
PS. Du är liten. DS./images/icons/mad.gif
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
tackar...

.. det var ett trevligt svar.

Jag ha nu läst på lite om Consaber, men har tyvärr inte modulen med samma namn, är den nått att ha?
Skall riddaren vara medlem av någon orden?
De ordnar som fanns beskrivna i Krigarens väg stämde överens med min uppfattning, är kanske bäst att hitta på en egen...
Skall riddaren ha en stridskonst?
Jag hålle rmed om att tornerrustningen inte är att tänka på, har funderat på två andra möjligheter, dels den klassiska ringbrynjan som täcker större delen av kroppen med en tabard över, eller en helrustning i påt, när det börjar lukta fältslag.
 

Fredrik O

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
16
Re: tackar...

Hej igen...vet inte om du kollar det här inlägget då det flyttats bak nu...men jag skriver endå... 8)

Ang Consaber så tycker jag helt klart att det är en bra modul att ha om man spelar riddare, där finns mycket vettig info.

En orden är nästan ett måste att vara med i, och i Consaber boken så finns mycket info även om dessa.

stridskonsten som gäller är riddarträning. I den ingår svärd, sköld och lans. Vet inte vilka tekninker som finns med men ridteknink är en av dom.

Vad gäller rustning så kör jag på en ringbrynjehauberk med arm och benskenor i tunnplåt. Sen har jag självklart hjälm och lite annat smått och gott...Jag använder en visirhjälm med nackskydd då den inte ger lika mycket minus som en tunnhjälm eller tornerhjälm....men smaken är ju som baken...

8)
 
Top