Nekromanti Riddar kodex i eon

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Skulle behöva lite hjälp med min Rollperson. Det är en Kragg som är 215 lång 16 år väger 200 kg med full rustning , är stark nog att använda ett kraggsvärd och sköld samtidigt ( Massa tur slag + en frikostig Sl) Misslors beskyddare. Tyvär tror han inte så mycket på sig själv ( Negativitet ) Och jag har tyvär stark fobi mot blod =/ samt lider av minnesförlust ( Kommer bara ihåg de senaste 2 åren )

Har följande andra attributer:

Heder: 11
Lojalitet: 16 ( misslor )
Amor: 9
Tro: 5

Kan någon komma på en passande Kodex för den här karaktären. Tänkte jag kunde hjälpa min sl lite med några ideer från denna underbara sidan samt ge er riktiga rollspelare lite huvudbry
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
fråga: hur har du modellerat kragg? Kodex måste följa det som är korrekt i den kultur rollpersonen agerar.

Om det rör sig om de kyska pseudogermaner som presenterats i B&M, så skulle en "riddare" antagligen vara
#1 Generös (förmågan att binda andra till sig på subtila sätt - exempelvis genom att ge dem gåvor, eller göra dem tjänster, är mycket uppskattad i alla hederskulturer)
#2 Viljestark (förmågan att få igenom sin egen vilja har under historien oftast setts som ett utmärkande drag för adelsmannen. Den enda hämningen i civiliserade kulturer har varit rangsystem, vilket i ditt fall innebär att en misslas varje ord är en order, men annars saknas det hos kragg)
#3 Ordhållig (det mest sympatiska draget hos en "barbar"ädling. Ord skall hållas oavsett konsekvenser - även när det ges till mannen som våldtog din syster och åt upp din hund)
#4 Modig (en adelsman som inte är villig att slåss för sin rätt har ingen rätt att kalla sig en ädling)
#5 Undergiven gudarna (åtminstone yttre former, som offer, är signifikanta att uppfylla, eftersom dessa ritualer både är sammanbindande, och visar att du verkligen tillhör gruppen)
#6 Effektiv (om vi fortsätter med spåret pseudoeuropeer, så förväntas ingen man göra något som är ekonomiskt eller hedersmässigt ogynnsamt. Man är för fattig för det)
#7 Stolt!!! (detta har att göra med punkterna 1-4; om du tillåter andra att förolämpa dig, och undlåter att straffa eller hota dem, så visar du att du håller det för rimligt att de gör det. Med andra ord, att du inte är man nog att svara. Detta får ALDRIG hända.)
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Helst skulle jag om jag fått bestämma varit hedersfixerad, om någon säger nåot om min heder ska den personen dö oavsett rang. Tyvär så tycker inte min sl som jag i det fallet då min karaktär är tillräkligt snabb för att göra en hit-n-run attack mot den som pratar illa om min heder. De förslagen du ger tas tacksamt imot, det enda är at några sägs emot av min karaktärs karaktärsdrag.

#1 skulle vara fullt möjlig ska ge den som förslag.
#2 Är mindre möjlig med tanke på att min karaktär inte tro på sig själv ( Han kan vara vilje stark iallafall, när han väll ha fått för sig något så kommer han inte vika en tum från det)
#3 Ordhållig är nog min favorit av dom du har satt upp.
#4 Modig kommer definitivt ges som förslag men tror inte min sl vill ha det.
#5 Min karaktär tror inte ens på gudar ;P
#6 Gillar jag med men tror inte min sl ser poängen i det
#7 Stolt är det jag helst vill ha men min sl vägrar ger mig det.

Jag är nybörjar rollspelare detta är mitt 5:E rollspel jag ska spela. Jag är inte så duktig på rollspelandet än men jag försöker mer och mer.Tack Orfeus för dinna kodex ideer. Fler ideer tas fortfarande emot.
 
Joined
8 Apr 2010
Messages
16
Fain said:
Skulle behöva lite hjälp med min Rollperson. Det är en Kragg som är 215 lång 16 år väger 200 kg med full rustning , är stark nog att använda ett kraggsvärd och sköld samtidigt ( Massa tur slag + en frikostig Sl) Misslors beskyddare. Tyvär tror han inte så mycket på sig själv ( Negativitet ) Och jag har tyvär stark fobi mot blod =/ samt lider av minnesförlust ( Kommer bara ihåg de senaste 2 åren )

Har följande andra attributer:

Heder: 11
Lojalitet: 16 ( misslor )
Amor: 9
Tro: 5

Kan någon komma på en passande Kodex för den här karaktären. Tänkte jag kunde hjälpa min sl lite med några ideer från denna underbara sidan samt ge er riktiga rollspelare lite huvudbry
du borde vara tyngre och längre än så om du har styrkan till att hålla ett kragg svärd en hand som är 36 sty krav
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ingalunda, 215 är precis det minsta en kraggbarbar med styrka 36 kan ha i längd. Då räknat på att både tål och de tre t6:or man slår för sin längd blir tre ettor. Att detta faktiskt skulle hända är visserligen rätt osannolikt, i synnerhet om OP har fått placera ut sina attribut själv. Däremot undrar jag hur det kommer sig att barbar-stackarn har så många nackdelar. Blir att ha rätt mycket otur även om man tar en eller två frivilliga i början.

Sen angående att din sl säger att du inte får spela din karaktär stolt, så antar jag att han motiverar det med att han har nackdelen osäker. Det känns i vilket fall rätt märkligt siegfried-barbar som kan jonglera med kor trots sin osäkerhet inte skulle snea om någon sa att han är så stor och stark för att hans morsa var kk med ett grottroll. I min mening borde väl osäkerheten snarare mynna ut i ett starkt bekräftelsebehov. I och med detta bör det inte finnas några som helst problem att spela honom som stolt.

Felstavningar och konstig meningsbyggnad ursäktas, svårt att skriva som folk på en iPhone.
 
Top