Nekromanti Ribbon Drive

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Imorgon är det dags att prova Ribbon Drive!

Vilka har provat det? Vad har ni för synpunkter? Vilka fallgropar har ni hamnat i?

Efter att ha läst igenom det känns det som att det här med att 'cross out' en Future ens karaktär har kan bli lite krystat, hur har ni handskats med det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Jag har lirat RD två gånger. Jag tycker att det är mysigt, mest för att jag diggar road trip-spel. Det blir lite sådär långsamt med rollpersoner som talar med varandra om livet och annat. Grejen med musiken känns dock lite gimmickig och överflödig, tycker jag, och den funkade inte så bra i praktiken. Antingen försöker man låta musiken påverka känslan i spelet, och då blir det lätt konstiga ryck och lite krystat när det kommer snabb musik mitt i en lugn samtalsscen och man måste försöka hitta ett sätt att byta spår, eller så låter man ståryn spela på, och då får man effekten att musiken ofta skär sig med stämningen i scenen.

Till saken hör dock att jag nog inte har särskilt många känslomässiga kopplingar till musik, vilket jag tror är en fördel att ha. Man bör nog också ha ungefär samma musikaliska bakgrund som de andra spelarna. Jag känner generellt inte igen många låtar som är kända och har en betydelse för många av de andra spelarna, och jag hade inte ens någon relation till många av låtarna i min egen spellista. Jag har helt enkelt inte tillräckligt mycket koll på musik för att kunna fylla en spellista på ett visst tema med låtar jag känner igen. Och eftersom jag är språkintresserad är de få låtar jag har en koppling till ofta inte på svenska eller engelska, och om de andra spelarna inte kan förstå vad som sjungs så går väl en del av poängen bort, antar jag.

Men, som sagt, förutom biten med spellistorna tycker jag att det är ett bra och kul spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Se till att sätta ihop en ordentlig spellista. Måste ni byta youtube videos eller liknande så kommer det bli jobbigt för er.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Cissi;n323015 said:
Har ni testat nu? Hur blev det?
Det råkade bli en av de mest awesome rollspelsupplevelserna jag någonsin varit med om!

Jag ska redogöra mer för detta imorgon tänkte jag.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ålrajt, here goes...

OBS Jag kommer inte gå igenom hur spelet är tänkt att spelas utan denna redogörelse förutsätter kanske att du har ett hum om vad detta spel går ut på samt en viss inblick i samberättande som företeelse.

Vi som spelade är alla i typ samma ålder och har vuxit upp gemensamt. Har visserligen ganska skild musiksmak men gemensamma referenser. Dessa referenser sträcker sig också till film och möjligtvis gjorde detta att vi hade en del gratis under spelandet. Jag antar att just detta kan ligga en i fatet också men för oss kändes det som om det bidrog.

Vi kom fram till att målet för resan var New York, av olika anledningar, men alla ville på något sätt ha en ny start i livet. Min karaktär ville fly en religiös bakgrund, någon annan ville fly misären i sin trailer park medan ytterligare någon mest ville fly från sin fru och kommande barn.

En del av oss delade med sig av hela karaktären redan i preppen medan någon annan valde att hålla vissa delar hemligt. Oklart hur detta påverkade själva spelet men jag knyter an till detta lite senare.

I början flöt allting väldigt bra. Vi språkade i bilen, delade med oss av våra Traits genom olika situationer, stötte på några Obstacles som vi antingen tog en Detour runt eller använde våra i spel etablerade Traits för att lösa. En stund där i mitten var vi på väg att hamna i någon slags From Dusk til' Dawn film men jag löste det genom att ratta bilen snabbt därifrån.

När spelet sedan gick över till nästa fas (OBS! Denna fas dök upp för oss, det finns inget i reglerna som säger något om en andra fas i spelet) så gick det lite stiltje i scenerna. Det blev lite oklart vad scenen handlade om och vi hade svårt att hitta något driv.

Vi tog en liten paus och föreslog att vi återigen går igenom våra Futures (livsmål) och kanske driver hårdare mot dessa under fortsättningen. Resultatet blev helt överrumplande perfekt!

Sista scenen hamnade vi på en BnB i Pennsylvania hos ett äldre par och en av karaktärerna fick ett mail där det stod att den där praktikplatsen hade tillsatts av någon annan. Hans framtid var därmed krossad. Det blev en oerhört gripande scen hur han gick ut från BnB'n mitt i regnet och ställde sig för att lifta. Vi andra försökte på alla sätt få in honom igen för vi hade ordnat mat åt honom. Han gråter, vi är alla skakade (jag får gåshud bara jag tänker på det) och till slut säger han "Jag är inte bara ett misslyckande, jag är sentimental också!" och kliver in i värmen hos sina vänner igen. Jag klappade händerna i ren förtjusning och vi alla bara skrek ut vår glädje att karaktären valde oss istället för att åka hem och acceptera sin lott i livet.

Där kände vi alla att historien var slut, även om vi regelmässigt inte hade kommit till slutet.

Precis innan mailet plingade till i hans inbox satt vi in character och reminiscade om resan, vad vi hade stött på och varit med om. Det sjuka är att trots att scenerna vi pratade om in character bara inträffat någon eller några timmar innan uppstod en nostalgi runt bordet som var jäkligt mysko.

För mig uppstod bleed så in i bomben, även om immersionen var det si och så med. Vi pendlade ganska friskt mellan att vara in character och prata om tunga saker med varann, ställa saker på sin spets och verkligen utmana varandra och varandras karaktärer, medan vi i nästa sekund kunde hastigt bedöma låtvalet eller plöstligt slänga in en verklig anekdot som knöt an till det scenen handlade om.

För oss blev musiken verkligen en avgörande grej och vi var alla överens om att nästa gång vi spelar vill vi låta musiken ta ännu mer plats.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag hade också en fantastisk upplevelse med ribbon drive för några år sedan. Musiken var en stor del av det. Jag hade också fördelen att få spela till min lista så att jag visste vad som väntade, vilket gjorde att jag kunde planera för förändringar i stämning som väntade.

Jag tror på att gifta musik med rollspel och ser ribbon drive som ett trevande försök. Men vad skulle hända om man istället tillsammans gjorde spellistor, kanske in game på något sätt? Eller om man hade lyssnat på alla musik innan, om man kört varannan låt eller om det fanns andra restriktioner kring musiken? En stor behållning för mig var nämligen att skapa listan, något jag inte hållit på med sedan blandbandens tid. Jag har också lyssnat på samma lista i efterhand och kanske har musiken som ingick i den på något sätt också blivit starkare genom att ha upplevt en fiktiv roadtrip till den.
 
Top