Tycker
@chrull säger massa bra saker, så vad kan jag tillägga? Kanske nåt sånt här:
I mina spelgrupper har det ofta blivit prat om hur tråkigt det är att bara få svaret ”Du misslyckas!”, ”Du vet inget om det här!” eller ”Den här färdigheten/förmågan/kontakten ger dig inget!”
Därför försöker jag alltid ge åtminstone
något när spelare misslyckas med slag för informationshämtning t ex. Jag vill att ett misslyckat slag (eller slag som faktiskt inte
kan ge ny information) också det ska bli intressant för spelaren/na.
Så jag försöker klä i ord hur spelstens fråga leder till någon sorts information, även om drt inte ger svar på frågan.
T ex så här:
Kag: ”Ni hittar en gammal statyett i kistan!
Spelare: ”Aha, jag slår för kulturkännedom!” *misslyckat
Jag: ”Hm, statyettens kulturella bakgrund är svår för dig att förstå. Kanske att den är så ålderdomlig att en särskild expert behövs för att säga något om den. Däremot märker du hur statyetten vibrerat av någon slags inre kraft!” …varpå spelaren korrekt deducerar att det nog är ett magiskt föremål.
Det kanske är fuskigt att göra så? Jag tycker inte det, tvärtom blir det roligsre runt spelbordet och SL-uppgiften blir i mitt tycke något mer kreativ. Men visst, det handlar om balans.