Nekromanti [Revolver] L.A Gangland

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Igår var det dags för premiärtest av Revolver. Revolver är mitt spel som fokuserar på vad som kan kallas crime/drama. Du spelar tjuv eller polis i en stor stad. Det handlar alltså om våld och konsekvenser. Det är inte riktigt ett pick-upspel, men nästan, och med lite riktlinjer kan det bli det. Igår spelade vi helt utan förberedelser och det funkade hyfsat, men det fattades en del. Hur som helst. Storyn gick ungefär som jag hoppades att en story i Revolver ska gå. Det var jag och en spelare, vilket kanske var lite, men smidigt. Spelaren spelar Hector, en lite äldre gängmedlem, men som forfarande är på gatan. Sköter droghandeln på Venice Beach. Hans Hunger är girighet och hans hopp är hans tjej, Ezmeralda (jag insåg att man dessutom ska ha en Nemesis)

Scen 1 var ett BBQ-party, där det mexikanska gatugänget Venice 13 släpper loss. Snart utsätts de för en drive by, men det går helt fel. Ignatio, en äldre Duke (del av V13), smäller in sin Impala lowrider i grillen på den svarta jeepen och kliver ut med sitt posse. Men ffa är det vaton Hector som tömmer sina pistoler in i vindrutan. Det visar sig vara 6 medlemmar ur Black P. Stones. Gängkriget är ett faktum...

I scen 2 ser vi Hector förbereda sig för att slå tillbaka när Vice-snuten Johnson (heter inte alla snutar så?) dyker upp. Han har tydligen problem med BPS´s och vill byta gäng. Han är korrumperad och erbjuder Hector den hjälp han tidigare gav BPS´s langare, Jerome (han fick tyvärr aldrig något street name, men vi kan kalla honom D-Dog, för det låter coolare :gremsmile: ). Hector går med på det, och får ett tips om en vapentransport vid Echo Park nästa kväll.

Scen 3 är alltså det bakhåll som Hector och hans posse fixar. På en grusplan möts bilar med strålkastarna på. Hector rullar in och öppnar eld, men med sina nya vapen är BPS för tuffa och de jagar V13 på flykten.

Scen 3 triggade ett kryss i Hectors Hoppruta, vilket innebär att Ezmeralda råkar ut för seriös skit.

Scen 4 inleds med att hon ringer till Hector, "Baby, dom har skadat mig, illa." Jerome och hans homies har alltså gruppvåldtagit henne och Hector tänder på alla cylindrar.

Scen 5. Inglewood. Ensam med sin hoj och ett hagelgevär ska Hector ta itu med D-Dog. Han hittar honom. Han spelar basket med sin lillebror. Hector är förbannad och öppnar eld, som D-Dog besvarar, och får hjälp av sina polare (här var Hectors intention att döda lillebrorsan, vilket var ganska tungt). D-Dog jagar återigen Hector på flykten. "Yeah, you run, bitch!"

Scen 5. Hecors spelare vill refresha sin hunger. Vi sätter en scen. En vapenhandlare erbjuder tungt artilleri till under deras värde. Men i utbyte vill han ha Hectors polare, Hernandez. Hector går med på det, och utanför stan, vid ett grustag, blåser vapenhandlaren skallen av honom. Hector tar sina vapen och drar in till stan.

Scen 6 träffar han bossen, och lurar i honom att Hernandez sköts av BPS. Dags för pay back.

Scen 7. Hector vill veta var man kan hitta medlemmar ur BPS och kollar med sin poliskontakr, Johnson. Han får lite adresser och Johnson berättar att Homocide utreder mordet på Hernandez, och att den berättelse de hört av V13 inte håller. Hector svettas. Homocide vill höra Hector.

Scen 8 blir den sista, eller egentligen näst sista. Nu var klockan mycket och vi hade testat så mycket vi ville. Det blev en strid i Inglewood där V13 gjorde rent hus. Tyvärr. För jag hade planerat att Ezmeralda skulle tjalla på Hector (vilket skulle hänt om Hectors Hopp hade tagit slut). Det hade varit coolt. Nu blev det inget riktigt klimax för pacingmekanismen var inte helt tajt. Vi hann inte heller med att blanda in polisen, vilket var synd. Revolver bygger till stor del på interaktionen mellan tjuv&polis.

Systemet funkade i stort bra. Vi kom på en del coola adderingar och tweakningar. Bla listade vi ut hur det konfliktark jag brukar tjata om ska se ut. Och det var kul som fan att spela!

Dessutom hade vi snygga rollformulär, en fetish jag delar med Han. :gremsmile:

Nästa gång kör vi ett mer förberett scenario, med fler ingridienser.

(Och ja, vi lyssnade på chicano rap :gremcool: )
 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Tjing! Där kom den. :gremsmile:

Nä, det är inte Dnalors regelmotor. Han upplyste mig om det för ett tag sedan och att det kunde leda till begrpsförvirring. Men jag är för tillfället allt för fäst vid namnet för att byta. Men namnet är, som det mesta med spelet än så länge, preliminärt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
soda said:
Ja, jag håller Storuggla direkt ansvarig för det här projektet, sen han sålde säsong 1-4 till mig alldeles för billigt. Där föddes spelet. Dramanivån i Shield är iofs lite lägre än i Revolver.

soda said:
Verkar mycket intressant. Har du någon draft till reglerna?
Ja, men jag väntar med det till nästa speltest eftersom jag har en del tweakningar och roliga add-ons som jag vill testa först. Spelrapport kommer.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Har inte direkt något konstruktivt att säga, men det här verkar riktigt coolt! Ser verkligen fram emot att läsa reglerna.

Härligt formulär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Bastion said:
Har inte direkt något konstruktivt att säga, men det här verkar riktigt coolt! Ser verkligen fram emot att läsa reglerna.

Härligt formulär.
Kul att du tycker det! Jag leker just nu med lite stolpar till en add-on (som jag just nu kallar Äventyr/settingmaterial för, för det ter sig mer naturligt) som jag kallar El Padrino. Det ser ut att kunna bli ganska coolt. Ett annat heter Den tunna blå linjen, och något av dessa kommer nog att bli ett officielt demoscenario framöver.

Men just nu har jag mer tid att skriva än att spela, men det kommer det snart att bli ändring på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Ja snart har jag betat mig genom The Wire och The Shield är jag redan klar med, så det här verkar ju vara den perfekta förlängningen av crimedrama-abstinensen!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
hallogallo said:
Ja snart har jag betat mig genom The Wire och The Shield är jag redan klar med, så det här verkar ju vara den perfekta förlängningen av crimedrama-abstinensen!
Exakt så, jag har iofs bara sett halva säsong 1 av the Wire, men den verkar vara mer Revolver än Shield (där ju många svåra val rinner ut i sanden).
 
Top