Nekromanti Revolver-hjälp

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För att det ska passa forumsformatet: jag behöver hjälp med att reda ut vilket revolver jag ska "köpa".

Kanske borde jag ha postat i western-forumet, men jag vill veta hur det var på riktigt, inte hur det är i rollspelet.

Revolvrar tar tid att ladda eftersom man måste rotera cylindern och byta ut en patron åt gången.
Men det finns ett snabbare sätt: man byter hela cylindern mot en ny med laddade patroner. Det blir lite som att byta magasin på en pistol - förutsatt att revolvermodellen tillåter att man byter cylinder.

Frågan är alltså: på vilka revolvermodeller kan man snabbt och smidigt byta hela cylindern?
(med snabbt och smidigt menar jag att det ska gå snabbare än att byta patronerna 1 och 1)

Jag är mest intresserad av 1800-tals revolvrar:

Colt Dragoon fr. 1848
Colt Navy fr. 1851
Colt Army fr. 1860
Colt Single Action Army fr. 1873
Smith & Wesson Single Action modell 3 fr. 1870
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
På de tre första Coltarna (Dragoon/Navy/Army) går det utmärkt att byta trumma på då de, från början i alla fall, var designade som frontladdare (krut, kula, laddstake osv alltså). Colt Single Action Army, som i civil modell kallades Peacemaker, var däremot från början designad för enhetspatroner och var endast utrustad med laddlucka, och kan således inte laddas om via trumbyte. Hur det var med S&W 1870 vet jag inte.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Enligt denna sida så behövde man lossa på pipan för att byta trumma på Colt-revolvrar (kanske inte alla, eller inte på nyare?).
http://gunsoftheoldwest.com/2014/10/top-12-western-classics/

Men den nämner att Remingtons Army Revolver fäller man ut trumman åt sidan, och därmed snabbare att byta trumma. Enligt Wikipedia så gjordes det en del konverteringar efter kriget till patrontrummor; både officiella och av enskilda vapensmeder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Model_1858

Så, låter som om du skall skippa Colt och S&W och gå på en Remington i stället :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tack-o-bock

Det låter som att man inte bytte revolver-cylindrar mitt under en strid under 1800-talet. :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som jag tolkar det så var det vissa som gjorde det under 1870-talet, med just Remington revolvern. Men då talar vi nog inte om vem som helst. Så är man en revolverman som förväntar sig att hamna i strid, eller rik och vill ha någon form av revolvermanimage, så var det nog en rimlig investering. Men de flesta bönder och nybyggare satsade nog pengarna på en till spade i stället.

Repetergevär var ju också det nya heta, där det också gick hyfsat snabbt att peta in nya patroner.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
anth;n263752 said:
Tack-o-bock

Det låter som att man inte bytte revolver-cylindrar mitt under en strid under 1800-talet. :)
Jodå, det kunde man visst göra. Det var bara inte möjligt på alla modeller. På de äldre frontladdade modellerna, tänk ungefär pre-inbördeskrig, så kunde man mer eller mindre göra så på dem alla. På de modernare vapnen, de med enhetspatroner, så berodde det helt på vilken konstruktion som användes.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Lupus Maximus;n263765 said:
Repetergevär var ju också det nya heta, där det också gick hyfsat snabbt att peta in nya patroner.
Fast de flesta repetergevären, som t ex Winchesters klassiska modeller, laddades genom att man petade in patronerna en och en i en laddlucka på sidan. Så de laddades med ungefär samma hastighet som t ex en Colt Peacemaker, om man inte räknar med sådant som magasinskapacitet.

Fast om jag inte missminner mig så fanns det även repetergevär (Spencer?) som laddades genom att man förde in ett patronrör i ett hål i kolven.
 
Top