Nekromanti [Revolver] Den tunna blå linjen (GothCon)

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
  • Staden hette Desert City (från något indiespel)
  • Staden låg i södra Texas
  • Staden hade en stor del latinamerikansk befolkning, främst från Mexico
  • Poliskåren var djupt färgad av en rasistisk attityd.
  • Stanley hade råkat skjuta ihjäl en mexikansk prostituerad vid en knarkrazzia och kåren hade mörklagt händelsen. Det var Harvs och Miguels fall. Kvinnan var Carmens mor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Hoppsan, jag startade en ny tråd om det här i makarforumet. Missade den här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
(Jag flyttade dessa kommentarer från min tråd på makarforumet och tog bort den.)

Jag har äntligen träffat Måns och lirat Revolver. Det kändes att spelet har kickass-potential, men spelsystemet nådde inte ända fram (vilket knappast är förvånande eftersom det inte var riktigt komplett när jag spelade det). Här är min kritik mot spelet så som det såg ut när jag spelade det:

Jag använde varken min Hunger eller mitt Hopp någon gång, även om de andra använde sin Hunger en del (dock använde ingen sitt Hopp). Jag känner att spelets system med grundegenskaper och färdigheter som läggs ihop är en anledning till detta. Systemet lider av "motiveringssjukan", som är en reell risk när man har såpass fria attribut. Jag kommer att sätta höga värden på det jag kommer att göra mest och dessutom ofta försöka motivera att jag får använda de värden jag har högst i i andra situationer. Det gör att vi kunde känna oss ganska tuffa. Dessutom gav Hunger ganska små bonusar till slagen. Det gjorde att man satt med sju-åtta-tio tärningar i handen och funderade på huruvida man skulle kryssa en Hunger för att få en tärning till. Och det är ju råtöntigt. Hunger skall ju vara en frestelse. Den bör ha större betydelse.

Hopp rekommenderar jag att ha som en grej som bara används i kampanjspel, eftersom den inte hinner få något utrymme i ensessionsspel.

Jag tänker nu göra jämförelser med Don't Rest Your Head och Utpost. Såhär, va: i DRYH har du din utmattning som du kan använda för att få extra krut i konflikter (vi bortser från galenskap just nu). Om du inte använder den är du klen och dålig. Men om du använder den börjar den föröka sig och driva dig mot sömn och död.

I Utpost är en ensam person ganska klen. Du kan bara klara av perifer kontakt med hotet om du inte har hjälp. Spelet driver dig mot att skaffa hjälp eftersom det inte finns något annat sätt att klara av saker och ting när skiten träffar fläkten.

Jag skulle vilja se något liknande i Revolver. Jag tror att det är för mycket variation på spelvärdena. När du skall lägga in ett system som styr hur många tärningar spelledaren använder så kan du ju knappast utgå ifrån att folk i genomsnitt kommer att rulla tio tärningar. Så du behöver ju utgå ifrån ett lägre värde när du sätter en nivå som skall få folk att använda sin Hunger ofta. Men vissa KOMMER att hyfsat ofta rulla tio tärningar och då behöver de aldrig använda sin Hunger. Så jag tycker att ett spann på två till tio är för stort. Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå med att ha grundegenskaper och/eller färdigheter, egentligen. Vad är deras syfte? Varför har du inte en fast grund, som i DRYH (det var en fråga, inte ett förslag)?

Sedan tycker jag att spelledaren bör få ett finger med i Hungerspelet tidigare. Typ redan när man har tre kryss så kan spelledaren göra något i stil med Compels i SotC (som jag varken läst eller spelat). Alltså: spelledaren erbjuder spelaren att ha en hungerscen vid ett illa valt tillfälle. Spelaren kan vägra, men måste då kryssa i en till hungerruta. Har hon inga fler rutor att kryssa i så kan hon inte vägra.

Äh, jag tänker slänga iväg en idé nu. Du får göra vad du vill med den (typ ignorera den). Träffar på tärningarna är i grund bara femmor och sexor. På rollformuläret har man tre hungerrutor, numrerade 4, 3 och 2. Kryssar du i fyran så träffar du på 4+ och så vidare. De måste kryssas i i den ordningen, så om du har tom hunger och vill träffa på 3+ så måste du kryssa både fyran och trean. Jag tycker att det gör att Hunger inte bara är en ersättning för att man har ett för lågt färdighetsvärde, utan ett stt att krama ur det mesta möjliga ur sina skillz. Kör du på denna metod kan du dock inte ha så stort spann på antal tärningar, men det tycker jag som sagt inte att du bör ha i alla fall.

Det var alla mina tankar just nu. Jag har nog fler, om jag letar en stund.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
(Jag flyttar mitt svar med. :gremsmile: )

Ah, lysande. Jag skrev en liten "krönika" tidigare, men jag har inget emot att snacka om Revolver så vi kan ta det här med. :gremsmile:

Egentligen kan jag inte säga mer än att du har rätt, eller, jag gjorde samma observationer. Det här var första gången som tärningspoolerna var så stora och varierande och jag gillade inte det heller. Tidigare har det varit mellan 1-5 och det har funkat mycket bättre. Samtidigt hade jag sänkt Hunger från 6 till 5 rutor. Det gjorde Hunger ganska menlös. Men, nu vet jag det.

Hopp måste få större regelmässigt utrymme. Det var dock intressant att era Hopp satte mycket av settingen.

Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå med att ha grundegenskaper och/eller färdigheter, egentligen. Vad är deras syfte? Varför har du inte en fast grund, som i DRYH (det var en fråga, inte ett förslag)?
Det har speltestats och anledningen är enbart kosmetika för karaktären. Det kommer att byggas ut ytterligare så att jag som SL och du som spelare kommer att veta vem din karaktär är. Jag kände mig lite sysslolös när vi spelade och en orsak var att jag inte hade så mycket att jobba med.

Compels är en bra idé (även om den väl funkar tvärtom i SotC) och något jag tänker testa. Samma sak med varierade framgångsnivåer som triggas av Hunger. Det är en variabel som jag har funderat på att leka med men ännu inte provat. Det tar jag också med mig.

Tidigare har jag haft med något jag kallade Trauma, vilket var precis vad Pilzeman körde på. Jag tänker nog lägga tillbaka delar av det, för de gånger Revolver har skapat extra intressanta berättelser har varit när karaktärerna tagit med sig skitit bagage in i spelet.

Tack för dina kommentarer. Synd att jag inte kunde stanna för Utpost. Jag hade ont i magen i bilen på väg hem. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag har inte testat eller läst mycket om spelet, annat än det du skriver om det. Och jag blir förvirrad av termen "Hunger" som jag inte får grepp om - kan du beskriva den? Vad dess syfte och användning är?

(jag hatar nämligen coola och icke-intuitiva termer, men vet ännu inte om detta är en sådan. ,-)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tror att utökade konflikter skulle behöva få sig en extra tanke, framför allt insitaiv delen. Det jag åsyftar på är när Miguel Cortes och Gerald Thornton drabbade samman på polisstationen. Det hela började som en vanlig konflikt där Gerald försökte övertala Miguel att lämna stationen, denna konflikt vann Miguel. Var på Gerald valde att utöka konflikten, med våld, det är här som jag upplevde ett visst problem, nämligen att det var jag som vann den lilla konflikten som sedan eskalerade till våld, och då det var jag som vann första delen så hade jag insiativet även fast det var Gerald som valde att ta till våld.

Problemet i det hela som jag upplever det är att jag börjar med insitativet fast jag inte vill slåss så Gerald måste börja med att köpa insiativet av mig, vilket i sin tur gör att jag blir passiv och inte kan göra någon skada (eftersom jag är försvarare)och riskerar därför att ta skada som snabbt sätter en i en snabb nedåt gående trend.

Så det jag funderar på är om det verkligen är bra att bara låta anfallaren göra skada, för då kan det lätt bli så att man bara sattsar på att köpa loss insiativet då man själv inte kan skadas.

Då Genesis även påpekade mängden tärningar var stor så kan ett förslag i den utökade konflikten vara att man har sin summa av grundegenskaper och färdigheter som total poäng (som det är nu) men att varje poäng motsvarar en tärning, så att man både köper tärninagr och insitativ med poängen, i stället för att nu köpa sig ett slag och insitativ.

Dvs ligger jag i underläge och har 10p, så kanske jag gör så att jag köper insiativet (-1p) för att bli anfallare och även 4 tärningar att anfalla med (-4p), kvar har jag då 5p att använda mig av resten av den utökade konflikten. Nu ver jag dock inte om det blir bra regelmässigt, men det är i alla fall ett förslag.

I övrigt så vill jag tacka för ett mycket trevligt och intressant spelmöte.

~Vicotnik som efter ett mycket trevligt Gothcon åter igen är tillbaka på jobbet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hunger är helt vanlig svenska och i spelet används termen precis som vi gör i vårt språk. :gremsmile: Karaktärerna Hungrar efter något (Sex, Våld, Droger...) och de måste tillfredsställa behovet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ja, Initiativdelen funkade inte klockrent och som du säger var det inte tillräckligt bra att vinna den inledande konflikten. Antagligen berodde även detta på att vi använde för många tärningar (tidigare speltest har vi använt 1-5 tärningar+Hunger). Jag gillade effekten av den utökade konflikten. Det hände grejer när den drog igång och det var synd att jag lurade Pilzeman att han hade förlorat sin när han inte hade det. :gremsmile:

Jag tror att i nästa speltest så blir den som vann automatiskt anfallare så slipper man köpslå om initiativ, för den biten känns minst sagt hal och bräcklig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Måns said:
Hunger är helt vanlig svenska och i spelet används termen precis som vi gör i vårt språk. :gremsmile: Karaktärerna Hungrar efter något (Sex, Våld, Droger...) och de måste tillfredsställa behovet.
Fast i mina öron låter det helskumt att man är hungrig på "rasism" eller "brutal". Känns inte som "helt vanlig svenska" ivfsh.

Men det är ditt spel. Och jag misstänker att du har detta som en darling då du tycker att det är coolt att hungra?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Synonymer till hunger är begär, behov, brist på o.s.v. Karaktärerna i Revolver är trasiga människor som är i behov att ge utlopp för sina dåliga sidor. De måste stilla sin hunger.

Jag tänker iofs inte tjata om det här. Du har valt att vara så trångsynt som möjligt i det här fallet och det är ok. Jag använder språket som ett verktyg att förmedla en känsla. Om man inte kan få huvudet runt termen Hunger får jag nog parafrasera dig - skaffa bättre fantasi, annars är det jävligt tragiskt. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Du verkar ha "Hunger: Vara otrevlig och förolämpande". Jag hoppas du får något ut av detta. Ditt beteende har iaf gjort mig helt avtänd av ditt projekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ok. :gremlaugh:

Edit: jag förstår alltså inte vad du snackar om. Jag vet inte vad det är i mitt beteende du syftar på. Du ställde en fråga som jag svarade på. Du ställde samma fråga igen och jag svarade på den. Du menar att du ville höra "förlåt, jag är din värdelösa slav och jag tänker genast stryka ordet Hunger från mitt spel"? Eller vad handlar det här om? Jag är uppriktigt förvirrad.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Att få speltesta Revolver var en av många behållningar under konventet. Tack Måns! Reglerna har fått sig en genomgång redan, så jag ger mig bara på ett par korta kommentarer: Extended conflict tror jag kan tjäna på en bearbetning - rent intuitivt det kändes konstigt att räkna nedåt, mot en nollpunkt och ett slut, istället för att stegra, eskalera och explodera konflikten mot oändligheten (är jag vag?). Underligt var också att de resurser vi brände under Extended enbart existerade i det specifika sammanhanget; dessa dramatiska klimax borde vara till för att utmatta resurserna och ge ruljans i den ekonomin. Det slår mig att jag också kan ha missuppfattat reglerna någonstans.

Hunger och Hopp är passande och balla namn, men Hopp kom aldrig i spel. Det kändes som om Hopp saknade en tydlig och central roll i fiktionen - jag, och tydligen de andra med, fick aldrig något incitament att göra någonting av pöölen.

Spelpasset som sådant var ganska länge något prövande och stapplande. Möjligtvis berodde det på att åtminstone två av spelarna - Bobby och Vicotnik - verkade lite osäkra på vart deras rollpersoner skulle ta vägen, eller vad de ville/kunde uträtta i den övergripande intrigen. Det kan dock gärna få ta lite tid, och det var tillika bra och nyttigt att vi i Bobbys fall diskuterade det hela på ett meta-plan (Bobby fick några uppslag, och valde sedan en egen väg). Vickys Miguel satt som en smäck så fort han aktivt valde sida, för "neutral" (vilket ganska snabbt blev till ett "screw you, guys!") var ett tydligt ställningstagande i sammanhanget.

Genesis gjorde några riktigt fräna val som är värda att ta upp. När Harv planterade bevis och hotades av upptäckt valde Genesis ganska snabbt att ge upp konflikten med meta-motivet att "jag vill åka dit". Efter att Carmen skottskadats i tjänsten och haffat den desperate Stanley, så erkände Harv allt han gjort. När jag gick in i vad som skulle visa sig vara slutscenen med Harv i förhörsrummet så var jag helt bortkommen; "men... vad ska vi då konflikta över?". Istället blev det en grym dialog där Harvs fräna ord och skitmoral ställdes mot Carmens fasta övertygelser - ett riktigt ballt slut på hela härvan! Genesis val kom att lägga upp för det hela.

Redan tidigare hade Harv och Carmen faktiskt en häftig Hunger-scen på baren, där rasisten Harv lockades till att tråna efter en mexikanskas hud, hennes höfter och hettan där emellan. Till sist förnekades han detta, till fördel för en mycket yngre hingst, och det var nog med ett fladdrande känslosvall och en opassande agiterad styvhet han såg dem lämna baren tillsammans. Ball kemi! Ett defining moment för min Femme Fatale.

Slutscenen var del av någonting väldigt viktigt, hur vi på olika sätt lyckades knyta ihop säcken, och bidrog starkt till ett lyckat scenario: Gerald mötte sitt eget brutala slut när han kraftigt berusad störtade med bilen ner i en ravin; den stackars Stanley erkände allt han med, och sågs lämna vårt spelpass sittandes i baksätet av en polisbil - plågad av påtaglig heroin-abstinens.

Men vad hände med Miguel? Han fick rejält med däng av Gerald, men tillhörde trots det scenariots vinnande duo (Hoppet på rättvisa och anti-rasism triumferade). Carmen hade fullt i sin Hunger ("sex") vis spelpassets slut, så jag föreslår ett erotiskt firande på motellet (Carmens "plats") två latinos emellan, samtidigt som skurkarna antingen skakar galler eller brinner i inferno. Någon som motsätter sig detta? :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Måns said:
jag förstår alltså inte vad du snackar om. Jag vet inte vad det är i mitt beteende du syftar på.
"Du har valt att vara så trångsynt som möjligt" ... "Om man inte kan få huvudet runt termen Hunger får jag nog parafrasera dig - skaffa bättre fantasi, annars är det jävligt tragiskt."

Ovanstående förödmjukar och bagatelliserar mina funderingar på ett sätt som jag anser vara helt onödigt och väl överdrivet i sammanhanget.

Du ställde en fråga som jag svarade på. Du ställde samma fråga igen och jag svarade på den.
Jag ställde inte samma fråga igen. Jag ville höra din motivering till vald term då jag tyckte att det hela var otydligt så som du beskrev det. Jag baserar detta på att du vill få ut ditt spel till en marknad och att du vill göra ett rollspel där känslor och "mjuka" delar regelifieras. Korrekt? I alla fall i min värld så är det inte så smidigt att då angripa och förolämpa sina presumtiva kunder om de har kommentarer om spelet? Eller är det ett prestigeprojekt bara för ditt eget ego? (Det är en seriös fråga - för är det det förstår jag inställningen att skjuta ned alla former av kritik och rationalen "de förstår inte").

Många indiespel lider av att vilja ha bra regelsystem om det mjuka. En del brister och då tydlighet är oerhört viktigt så tog jag upp en sak som jag tyckte var otydlig och bad om hjälp/motivering från dig för att lösa knuten.

Är det så att hela berättelsens scener och handling aktivt styrs och sker genom rollpersonernas hunger? Eller är det en poäng som man förbrukar för att i en slumpmässig scen få till en gimmick? Är det det förstnämnda så tycker jag att hunger fungerar. Är det det senare känns det snarare som om det är rollpersonernas "utlopp" eller "ventil" som avses.

Du menar att du ville höra "förlåt, jag är din värdelösa slav och jag tänker genast stryka ordet Hunger från mitt spel"? Eller vad handlar det här om? Jag är uppriktigt förvirrad.
Jag förstår inte alls hur du kan dra den slutsatsen. Det låter ovanligt mycket som Martyr-Måns och det låter inte bekant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Snällare!

Om ni tänker fortsätta den här diskussionen, diskutera då termen "hunger" och inte vad ni har skrivit till varandra tidigare i tråden. Och gör det på ett artigt sätt! Det gäller naturligtvis alla inblandade.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag ska återkomma med en utförlig beskrivning av hur Hunger fungerar men nu kan jag bara konstatera att min :gremwink: - smiley gav avsedd effekt. Det var alltså ett skämt, baserat på vad du skrev till Genesis tidigare 8vilket jag också trodde var ett skämt).

Så det var alltså ett missförstånd. Återkommer senare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Bra inlägg, och du tar dessutom upp en del grejer som jag gillade och hade glömt, och hade tänkt analysera lite.

Först, vi hanterade Extended Conflikt fel. Jag fuckade upp. Jag vågar därför inte dra några slutsatser om hur det funkade mer än att effekten av konflikterna blev coola (Gerald vs Miguel, Carmen vs Stanley). Du har alltså helt rätt i att de haltade.

Hopp är en grej som är intressantare än jag tidigare har förstått eftersom Hopp faktiskt spikar en massa coola grejer i settingen. Jag skulle vilja ha en mekanik där någons Hopp alltid infrias när ett spelpass eller kampanj är slut. Jag ska fundera vidare på det. Precis som dig utgick jag från att din och Miguels sida "vann". Men här har man en del att leka med.

Jag upplevde också att det tog ett tag innan spelet "satte sig" vilket jag också tror har med att göra att det saknades incitament. För få flaggor alltså. Och att vi var fem spelare. Det tar tid att gå varvet runt och det tar några scener innan man vet vart det är på väg. Men, det kunde varit mer fokuserat som sagt.

Redan tidigare hade Harv och Carmen faktiskt en häftig Hunger-scen på baren, där rasisten Harv lockades till att tråna efter en mexikanskas hud, hennes höfter och hettan där emellan. Till sist förnekades han detta, till fördel för en mycket yngre hingst, och det var nog med ett fladdrande känslosvall och en opassande agiterad styvhet han såg dem lämna baren tillsammans. Ball kemi! Ett defining moment för min Femme Fatale
Ja, den scenen var oerhört snygg. Och ett bra bevis på att det är viktigt att alla förstår allas hunger. Jag blev helt tagen på sängen men älskade scenen. men det är inte förrän nu jag förstår dess avsikt. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hunger

Hunger är alltså en karaktärs mörka sida, som hon måste få utlopp för. Det ger henne stryka men gör henne samtidigt sårbar. Det är ett begär, ett beroende.

Regelmässigt är det en resurs. Spelaren använder Hunger för att slå om slag eller lägga till tärningar. Om Hunger når 0 är hon helt hjälplös. Det är vid sådana tillfällen som heroinisten börjar sälja sex m.m. Därför bör karaktären stilla sin Hunger aktivt under spel, genom att helt enkelt ge den utrymme och på så vis få tillbaka poäng.

Så funkar Hunger.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Hunger

Men finns det några risker att "trilla dit" eller kommer alla som vill ha sin roll spelbar hålla sig på Hunger 1?

Vad händer om man får 0 med sin rasisthunger? Blir man lasermannen?
 
Top