Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Tredje rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Just Genesis vet jag inte om jag håller med om där. Som jag skrev i början av tråden - att byta tillbaka till Basse när det hänger på gärdsgården så mycket gör att jag tycker han känns grön. Det känns som alldeles för högt spel.

Har du som spelat mer med honom sett honom som en risktagare på den nivån förR?
När byter han tillbaka?

(2:21:07) Genesis - Basenanji (6) (RasmusL 2)

I det läget har alltså Basse 5 röster, och Hellzon 3. Det är knappast grönande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ni får gärna använda datasetet för övrigt. Det är ju inte säkert att jag hittar guldkornen i det, eller tolkar dem rätt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad har vi för röstläge. Just nu vill jag ha Xyas i topp och Genesis som tvåa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, nu är jag tillbaka, och här händer det ju saker. Ska försöka läsa och samla mina tankar lite och skriva av mig. Tråkigt att jag verkar vara uppe på tapeten, men jag tycker att mitt spel håller för granskning.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ser att jag inte lagt röst än.

Har fullt upp på jobb, och är ej klar med gräv, så jag lägger min röst för säkerhets skull så länge.

Röst: Xyas
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Så, jag håller med att resonemanget om att rösta ut Xyas är bra, det bevisar hans legitimitet (för det lär väl inte vara en varulv som är skyddad? Låter isf sjukt bra) och han borde kunna grönas, var han ulv spelar han ett väldigt högt spel som vi vinner på. Så, hur får vi till en bra röstning av vem nr 2 ska vara? Det som är farligt med att rösta ut Xyas är ju att vi får rätt få röster kvar till nr 2 på listan och ulvarna kan mycket väl se till att styra det direkt eller indirekt med att så tvivel.

Fördelen med att gröna xyas är ju att om han är grön så har vi larsson och xyas gröna, vimes: hyfsat grön och så <ert eget namn> som ni vet är grön. Det är 4 gröna plus att larsson och vimes kan nu tagteama och skicka upp sussar i toppen och sen läsa av dom en efter en. Är det tillräckligt för att kunna avgöra vilka som är röda innan ulvarna vinner?
Xyas är ju på intet sätt grönad om han skulle överleva rundan. Att hitta på en förmåga som denna känns ju jättekonstigt, så jag utgår ifrån att Xyas talar sanning. Däremot känns den ju som betydligt rimligare att lägga på en ulv än på en bybo. Och att Vimes och Larsson ska kunna tagteama känns inte så troligt, för med stor sannolikhet kommer Vimes att ryka inatt. Martin, jag läser dig som grön, men det var lite förvirrat tänk i den här posten.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Lägger också min röst på Xyas till att börja med.

Röst: Xyas
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Flera spelare vi inte har färg på (Xyas, Genesis och Impetigo) flyttar mellan Basse och andra alternativ. Ska vi läsa detta som ulveri kan man tolka agerandet som ett sökande efter ett fungerande alternativ till Basenanji.
Ja, så var det ju. Vi letade ju alla efter alternativdrev till Basse. Att alla låg på Basse var ju inte så bra, eftersom det inte skulle finnas något att analysera i R2. Så för min del letade jag absolut fungerande alternativ till Basse, precis som andra (Larsson gjorde ju detta explicit, till exempel).

Jag vet inte hur mycket detta grönar mig, men jag vill peka på min röstflytt till Rasmus i R1. Visserligen sätter jag inte rösten på Basse här, men jag delar mottåget och vi går från "Hellzon ryker" till "Basse ryker".
Eftersom jag inte kan bestämma mig mellan Basse och Hellzon, och tycker att bägge känns ungefär lika röda, ska vi se om vi får igång ett Rasmuståg, också? Byter jag nu så hamnar Basse först i kön igen, vilket jag ärligt talat känner mig okej med. Senaste sidorna textvägg har rödat honom lite mer igen, och grönat Hellzon lite. Undrar om någon hänger på detta upptåg? Så länge Hellzon varnar oss innan rundans slut så har vi ju i alla fall någon timme på oss.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
När byter han tillbaka?

(2:21:07) Genesis - Basenanji (6) (RasmusL 2)

I det läget har alltså Basse 5 röster, och Hellzon 3. Det är knappast grönande.
1#265. Är det samma inlägg vi pratar om?

Varför ser du det som icke-grönt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Äh, vet ni. När jag kollar på röstmönstret tycker jag att det ser ut som att Martin3 och Sidd grönas av det. Genesis, Xyas, och till viss del Impetigo rödas av det.
Kan du förklara hur Impetigo rödas? Jag gick ju igenom hans röstning och tyckte att det till stor del såg grönt ut, men jag kan ha missat något, såklart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, min sammanfattning just nu av alla spelare:

LJSLarsson: Grönad av Vimes. Grön, om inte Vimes är naiv siare (och då är vi körda, för det går fan inte att vinna om det finns en naiv siare).

Genesis: Jag själv. Grön.

Martin3: Känns grön. Efter att ha tittat på hans röstmönster i R1 och R2 tycker jag att han känns redig, även om hans teorier om Xyas i R3 var konstiga.

Impetigo: Jag gick igenom hans röstmönster i R1 och tyckte att han kändes rätt grön. Man han är också en slug spelare som skert är kapabel till att spela bra som ulv. Grönish.

Vimes: Siare som höll på att bli mördad i R2 men blev väktad. I och med det misslyckade nattmordet känns han solitt grön, om inte ulvarna medvetet skippade ett mord för att gröna honom (känns osannolikt).

Khan: Khan har generellt känts grön, men i och med att listan på möjliga misstänkta smalnar av får han nog hamna under luppen.

Xyas: Ja, vad fan säger man. Jag tycker att han har agerat suspekt, hans förmåga är klart ulvig, och Vimes teori om att ulvarna flyttade honom för att han inte skulle sias är … nja, jag vet inte. Lite rödande, men det kräver ju lite antaganden. Men på det stora hela känns han som det bästa alternativet just nu.

Sidd: Jag tycker att hans konstanta hackande på Basse under R1 känns grönande. Eftersom Basse var ulv och Xyas gjorde en liknande manöver på BDG i förra spelet är det ju dock inte omöjligt att ulvarna kände att det var långsiktigt bra att Sidd låg på Basse genom hela rundan. Lite gräv vore bra, men känns rätt grön.

Det här gör ju att jag har svårt att hitta ulvar. Ni ser ju snälla ut allihop! Men spontant känns det ju som Xyas plus Impetigo eller Khan. En fruktsam grej vore nog att fundera på vilka som inte kan vara ulvar tillsammans. Till exempel känns det osannolikt att Martin3 och Xyas är ulvar tillsammans efter R2.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Om jag inte räknat fel:

Sidd (1): Impetigo
Xyas (5): Genesis, Khan, Vimes LJSLarsson, Martin3
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Om jag inte räknat fel:

Sidd (1): Impetigo
Xyas (5): Genesis, Khan, Vimes LJSLarsson, Martin3
Blev fel där. Sidd försvann någonstans när jag bytte sidor.


Sidd (1): Impetigo
Xyas (6): Sidd, Genesis, Khan, Vimes, LJSLarsson, Martin3

Sådär, va? @Xyas, har du röstat?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
… samtliga bybor som åkt ut har vi vetat rollen på förutom möjligtvis Rasmus som sa att han var vaniljbybo men vi har inget som stärker det.
Åtminstone i mina ögon var RasmusL verifierat vaniljbybo. Det hade varit otänkbart att ljuga om det i det läget.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Blev fel där. Sidd försvann någonstans när jag bytte sidor.


Sidd (1): Impetigo
Xyas (6): Sidd, Genesis, Khan, Vimes, LJSLarsson, Martin3

Sådär, va? @Xyas, har du röstat?
Röst: Sidd

Finns stor snipeing-potentiall här, om ulvarna vet när det är slut. Överlag så borde vi väl se mer aktivitet från dem mot slutet (om de nu vet när det är) om en av deras är på väg ut.

Finns ju också risken att ulvarna har förmågeblockning, och då åker väl gissningsvis.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Nu är det två timmar till deadline. Jag bedömer att det finns konsensus om att xyas ska röstas ut men vi måste komma fram till vem vi ska ha som tvåa.

Jag har tydligt signalerat att jag föredrar Sidd som tvåa genom min röst och skulle uppskatta om alla snarast kunde signalera lika tydligt. Helst i form av röst då det blir mest lättöverskådligt.

Två timmar är vääldigt kort tid för att få den här gängen att avsluta ett gemensamt projekt och i synnerhet med tanke på att ett par av oss aktivt vill sabba så rappa på allihopa!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Xyas är ju på intet sätt grönad om han skulle överleva rundan. Att hitta på en förmåga som denna känns ju jättekonstigt, så jag utgår ifrån att Xyas talar sanning. Däremot känns den ju som betydligt rimligare att lägga på en ulv än på en bybo. Och att Vimes och Larsson ska kunna tagteama känns inte så troligt, för med stor sannolikhet kommer Vimes att ryka inatt. Martin, jag läser dig som grön, men det var lite förvirrat tänk i den här posten.
Jag har gjort vissa antaganden:
- ingen fraktion har två likadana roller exkl vaniljbybo/ulv
- det är viktat ungefär likvärdigt ett vaniljspel.
Ska vi jämföra det så har vi fått några nya små förmågor: swappa, skjuta en till, förutse slutet.
Ulvarna har fått: swappa
Utöver det har vi fått en kraftig nerf iom att vår siare kan försättas nästan oanvändbar.
Skulle xyas förmåga vara ulv blir det väääldigt stor fördel för ulvarna. Mer troligt att den hamnar hos byborna.
Det är från det jag drar mina slutsatser. Tänker jag konstigt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag har jättesvårt att bestämma mig för vem jag vill ha som tvåa. Sidd? Tja, kanske. Jag tycker att hans spel i R1 var rätt grönande då han låg på Basse hela tiden. Och han röstade Xyas direkt i R2.

Min nya tes är att om ulvarna har en person med samma förmåga som Hellzon så visste de hela tiden att det var lugnt och de kunde låta Basse ligga med sina många röster på sig, fram tills klockan klämtade. Kanske kan man hitta deras aktiviteter i de sista två timmarna i R1 och R2? Då vet de att det är på väg att ta slut, och Basse måste räddas. Vad hände under de sista två timmarna? Vilka flyttade sina röster till Hellzon?

2:21:07GenesisBasenanji6RasmusL2
2:21:20HellzonRasmusL3Genesis1
2:21:22RasmusLIngenHellzon2
2:21:24RasmusLKhan1
2:21:39BasenanjiKhan2Genesis0
2:21:42ImpetigoHellzon3RasmusL2
2:21:46LJSLarssonKhan3Basenanji5
2:21:58RasmusLHellzon4Khan2
2:22:03BasenanjiHellzon5Khan1
2:22:04LJSLarssonHellzon6Khan0
2:22:14HellzonBasenanji6RasmusL1

Vi kan se många oskyldiga namn här. Rasmus och Hellzon var gröna och Larsson ser jag som grön. Basse var ju röd. Jag är grön. Kvar är Impetigo, som lade en röst på Hellzon. Det är rödande.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag tycker det är sunt att granska spelare som hålls som gröna eller grönish men jag håller med @Genesis om att @Vimes drar lite för starka slutsatser ibland i sin röstanalys.

Jag sa i r1 att jag har svårt att se basse och genesis som ulvar tillsammans och det är fortfarande långsökt. Möjligheten finns ändå att de valde att offra basse för att supergröna genesis för all framtid, med tanke på metat är det inte otänkbart. Men manövrar med så hög svårighetsgrad föredrar jag att spara i bakfickan tills rakare alternativ uttömts.

Sidd till exempel är rödare än genesis baserat på den text han producerat. Även khan och martin3 är rödare än genesis i mina ögon.

Jag vill inte helt gröna vimes ännu, det kan finnas en siare som huggit i grönsten två gånger och väntar på ulvnapp innan motclaim (då vinner ju byn iom att vimes är den tredje ulven) men tills den dagen får vi spela som om vimes är grön och därmed förstås Larsson också.
 
Top