Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Tredje rundan]

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Första gången är jag skyddad ja.

Och det är en kass byboförmåga precis som livbojen du gav mig i båtspelet, för det finns inget sätt som den kommer i spel på ett bra sätt för byn. Det blir bara brus och förslösade rundor och felaktigt rödande av det. Är sjukt frustrerad av att jag fått den en gång till.
Hm. Betyder det här att vi har tre ulvar och en bynerf (xyas)? Det förutsätter att xyas talar sanning, vilket jag är skeptisk till. Men det är inte omöjligt, alltså.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag är sjukt dålig på att väga in förmågor och hur de samverkar för att balansera by mot ulvar och så. Jag tror fortfarande xyas är röd, men attans alltså... Svåra avvägningar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
En del röster på mig nu, så jag outat min förmåga. Också för att det finns ingen anledning att hålla på den. Har återigen fått en skräpig förmåga.

Röstar nu ut mig så åker jag inte ut, utan den med näst flest röster åker istället. Så har jag flest röster bör vi fundera noga över vem vi egentligen vill ha ut eftersom vi måste se till att den är tvåa.
Har du smulat förmågan under tidigare rundor?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Men alltså det är ju inte en by-nerf att en bybo är skyddad mot en utröstning. Det är klart att det är en förmåga som kan sprida förvirring, men det går ju both ways. Det är klart det är en buff att ha ett extraliv för en bybo.

Sen är ju den här förmåga ännu bättre för ulvarna... Den är till och med så bra att den kan motivera att placera en ulv i rangordningen så att den blir autosiad om inte rangordningen ändras.

Den är också en bra ulvlögn. "Hey rösta inte ut mig, det är bara jobbigt lol"

---

Jag föreslår att vi röstar ut Xyas och ser till att ha ett vettigt alternativ under honom.

Röst: xyas
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Snabba tankar från fikapaus i kursen: Vafan … ?

Riktigt jobbig förmåga. Om Xyas är bybo är det vettigt att outa den i det här läget. Om Xyas är ulv är det också vettigt att outa den, då han är under press att bli utröstad och vill få ihop ett alternativdrev. Hade han blivit utröstad utan att nämna detta så hade det varit sjukt misstänksamt, så bättre att förekomma än att förekommas. Tajmingen är väl lite tidigt; kanske hade drevet vänt, men om det inte gör det vill han ju hellre vara tidig än sen.

Förmågan är ju klart ulvig. Vi hade ju redan Hellzon som hade en svagt ulvig förmåga, men denna är ännu ulvigare. En viktig detalj är att den inte skyddar mot nattmord. Xyas är skyddad specifikt mot utröstningar, inte mot vilken död som helst. Det är misstänkt. Jag minns dessutom hur Lukas klagade på att han fått en kass förmåga i båtspelet, och ser det som mindre troligt att han skulle ge en sådan förmåga till en bybo. Hela affären runt Xyas, hans placering och förmåga är bara konstig, men på det stora hela känns det som att vi måste rösta ut honom.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Sen är ju den här förmåga ännu bättre för ulvarna... Den är till och med så bra att den kan motivera att placera en ulv i rangordningen så att den blir autosiad om inte rangordningen ändras.
Som sagt, skräpförmåga för en bybo för den gör bara att man ser röd ut.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Så, jag håller med att resonemanget om att rösta ut Xyas är bra, det bevisar hans legitimitet (för det lär väl inte vara en varulv som är skyddad? Låter isf sjukt bra) och han borde kunna grönas, var han ulv spelar han ett väldigt högt spel som vi vinner på. Så, hur får vi till en bra röstning av vem nr 2 ska vara? Det som är farligt med att rösta ut Xyas är ju att vi får rätt få röster kvar till nr 2 på listan och ulvarna kan mycket väl se till att styra det direkt eller indirekt med att så tvivel.

Fördelen med att gröna xyas är ju att om han är grön så har vi larsson och xyas gröna, vimes: hyfsat grön och så <ert eget namn> som ni vet är grön. Det är 4 gröna plus att larsson och vimes kan nu tagteama och skicka upp sussar i toppen och sen läsa av dom en efter en. Är det tillräckligt för att kunna avgöra vilka som är röda innan ulvarna vinner?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hej alla barn nu blir det datadump:

Röstningen R1 said:
(Dag:Timme:Minut) [Den som röstar] - [Den som får rösten] (antal röster på denne) (Eventuell förändring)

(1:10:37) Spelstart
(1:11:00) Vimes - LJSLarsson (1)
(1:11:16) Xyas - RasmusL (1)
(1:11:42) Basenanji - Vimes (1)
(1:12:50) Hellzon - RasmusL (2)
(1:13:05) Genesis - Impetigo (1)
(1:13:06) LJSLarsson - Xyas (1)
(1:13:40) Sidd - Xyas (2)
(1:14:30) Martin3 - Vimes (2)
(1:15:23) RasmusL - Hellzon (1)
(1:16:51) Vimes - Basenanji (1) (LJSLarsson 0)
(1:16:53) Genesis - Basenanji (2) (Impetigo 0)
(1:17:38) Basenanji - Genesis (1) (Vimes 1)
(1:17:57) Sidd - Basenanji (3) (Xyas 1)
(1:18:50) RasmusL - Xyas (2) (Hellzon 0)
(1:19:36) Impetigo - Basenanji (4)
(1:20:15) Xyas - Basenanji (5) (RasmusL 1)
(1:20:20) Khan - Basenanji (6)
(1:20:51) LJSLarsson - Basenanji (7) (Xyas 1)
(1:21:56) RasmusL - Hellzon (1) (Xyas 0)
(1:21:58) RasmusL - Empiricus (1) (Hellzon 0)
(1:22:03) Basenanji - Empiricus (2) (Genesis 0)
(1:22:37) 12 h sedan spelstart
(1:22:58) Xyas - Empiricus (3) (Basenanji 6)
(1:23:59) Impetigo - Empiricus (4) (Basenanji 5)
(1:23:59) Empiricus - Basenanji (6)
(2:07:07) Impetigo - Basenanji (7) (Empiricus 3)
(2:07:19) Basenanji - Khan (1) (Empiricus 2)
(2:07:31) Genesis - Khan (2) (Basenanji 6)
(2:07:45) Genesis - Hellzon (1) (Khan 1)
(2:07:55) Xyas - Hellzon (2) (Empiricus 1)
(2:08:25) Vimes - Hellzon (3) (Basenanji 5)
(2:08:29) Basenanji - Hellzon (4) (Khan 0)
(2:08:52) Hellzon - Genesis (1) (RasmusL 1)
(2:09:33) LJSLarsson - Genesis (2) (Basenanji 4)
(2:09:36) Impetigo - RasmusL (2) (Basenanji 3)
(2:10:30) Basenanji - Genesis (3) (Hellzon 3)
(2:10:36) Genesis - Basenanji (4) (Hellzon 2)
(2:11:24) Impetigo - Hellzon (3) (RasmusL 1)
(2:12:53) Martin3 - Basenanji (5) (Vimes 0)
(2:15:03) RasmusL - Hellzon (4) (Empiricus 0)
(2:15:57) Genesis - Hellzon (5) (Basenanji 4)
(2:16:53) LJSLarsson - Basenanji (5) (Genesis 2)
(2:18:54) Genesis - RasmusL (2) (Hellzon 4)
(2:19:05) Impetigo - RasmusL (3) (Hellzon 3)
(2:20:28) Info från Hellzon: Rundan slutar 22:15
(2:21:07) Genesis - Basenanji (6) (RasmusL 2)
(2:21:20) Hellzon - RasmusL (3) (Genesis 1)
(2:21:22) RasmusL - Ingen (Hellzon 2)
(2:21:24) RasmusL - Khan (1)
(2:21:39) Basenanji - Khan (2) (Genesis 0)
(2:21:42) Impetigo - Hellzon (3) (RasmusL 2)
(2:21:46) LJSLarsson - Khan (3) (Basenanji 5)
(2:21:58) RasmusL - Hellzon (4) (Khan 2)
(2:22:03) Basenanji - Hellzon (5) (Khan 1)
(2:22:04) LJSLarsson - Hellzon (6) (Khan 0)
(2:22:14) Hellzon - Basenanji (6) (RasmusL 1)
Med tanke på hur det varierade under rundan och med tanke på att vi vet färgen på Basenanji borde vi kunna se ulvarna häri.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det här tycker jag är en intressant sekvens:

(1:21:58) RasmusL - Empiricus (1) (Hellzon 0)
(1:22:03) Basenanji - Empiricus (2) (Genesis 0)
(1:22:37) 12 h sedan spelstart
(1:22:58) Xyas - Empiricus (3) (Basenanji 6)
(1:23:59) Impetigo - Empiricus (4) (Basenanji 5)
(1:23:59) Empiricus - Basenanji (6)
(2:07:07) Impetigo - Basenanji (7) (Empiricus 3)
(2:07:19) Basenanji - Khan (1) (Empiricus 2)
(2:07:31) Genesis - Khan (2) (Basenanji 6)


Flera spelare vi inte har färg på (Xyas, Genesis och Impetigo) flyttar mellan Basse och andra alternativ. Ska vi läsa detta som ulveri kan man tolka agerandet som ett sökande efter ett fungerande alternativ till Basenanji.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sedan följer denna:

(2:07:45) Genesis - Hellzon (1) (Khan 1)
(2:07:55) Xyas - Hellzon (2) (Empiricus 1)
(2:08:25) Vimes - Hellzon (3) (Basenanji 5)
(2:08:29) Basenanji - Hellzon (4) (Khan 0)


Där det alltså visar sig att Hellzon är ett viable alternativ till Basse, som annars varit den hetaste kandidaten till utröstning under rundan.

Sett till de här sekvenserna av röstning vill jag nog hävda att det inte skulle förvåna mig om i varje fall 1 av Genesis och Xyas är ulv.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Sedan följer denna:

(2:07:45) Genesis - Hellzon (1) (Khan 1)
(2:07:55) Xyas - Hellzon (2) (Empiricus 1)
(2:08:25) Vimes - Hellzon (3) (Basenanji 5)
(2:08:29) Basenanji - Hellzon (4) (Khan 0)


Där det alltså visar sig att Hellzon är ett viable alternativ till Basse, som annars varit den hetaste kandidaten till utröstning under rundan.

Sett till de här sekvenserna av röstning vill jag nog hävda att det inte skulle förvåna mig om i varje fall 1 av Genesis och Xyas är ulv.
Hm. Jag är inte helt med på hur jag ska läsa dina tabeller, men fine. Jag är mer inne på xyas som ulv nu, får jag säga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äh, vet ni. När jag kollar på röstmönstret tycker jag att det ser ut som att Martin3 och Sidd grönas av det. Genesis, Xyas, och till viss del Impetigo rödas av det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är inte helt med på hur jag ska läsa dina tabeller
(Dag:Timme:Minut) [Den som röstar] - [Den som får rösten] (antal röster på denne) (Eventuell förändring)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
D.v.s.
(2:08:25) Vimes - Hellzon (3) (Basenanji 5) = På rundans andra dag (tisdagen), klockan 08:25 röstade Vimes på Hellzon somi och med detta hade 3 röster. I och med att Vimes flyttade sin röst har Basenanji 5 röster.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag missade att trycka ”post reply” på detta inlägg för nån timme sen så mycket harvrefan sagts, men men:
Vi bör väl definitivt rösta ut @Xyas denna runda? Är han ulv utan extraliv så är det bra, är han ulv med extraliv är det bra, är han bybo med extraliv kostar det ingenting.

Men plats nummer två blir väldigt viktig. Jag lutar åt @Sidd som skrivit många inlägg med lite substans och ganska random beteende. Det är on brand för sidd med ett så pass rödande spel men ibland har han ju faktiskt varit ulv.

Röst: Sidd

Tillägg: Jag har svårt att direkt se poängerna i vimes analys av röstmönster, jag ska titta mer noggrannt lite senare och se om det klarnar. Det vore trevligt med nåt mer påtagligt att gå på än mina misstankar mot sidd.

Jag tycker att vi ska rösta på den vi vill ha ut förutom xyas och skriva tydligt i samma inlägg om vi kan tänka oss att flytta röst till xyas vid 20.00 för att få röstläget 1. Xyas 2. Den som får flest röster förutom xyas. Jag kommer flytta min röst så om det krävs.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Äh, vet ni. När jag kollar på röstmönstret tycker jag att det ser ut som att Martin3 och Sidd grönas av det. Genesis, Xyas, och till viss del Impetigo rödas av det.
Just Genesis vet jag inte om jag håller med om där. Som jag skrev i början av tråden - att byta tillbaka till Basse när det hänger på gärdsgården så mycket gör att jag tycker han känns grön. Det känns som alldeles för högt spel.

Har du som spelat mer med honom sett honom som en risktagare på den nivån förR?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
För mig är fortfarande lågflygarna Khan och Sidd. De har varit väldigt passiva och kommit med lite information.

Khans inlägg har varit reaktioner på andras inlägg med egna slutsatser som jag inte riktigt håller med om. För mig grönas xyas av hans outning t.ex.
Däremot är han aktivare idag än vad jag upplevt honom innan men som sagt, det lilla matnyttiga han bidragit med tolkar jag själv något annorlunda.

Sidd är fortsatt lågflygande, jag ser inte heller här något matnyttigt, han säger att han gärna grönas i toppen vilket i sig är trevligt men givetvis något en ulv också skulle kunna säga för dom borde väl känna sig lite desperata vid det här laget eller? De lär väl behöva ett antal superrundor för att kunna vinna nu. Iofs om Xyas är ulv med extraliv så kan dom nog känna sig mycket tryggare.

Kollar vi dom mer aktiva som Genesis och Impetigo så tycker jag dom håller ett konsistent och fortsatt logiskt resonemang utan några större avvikelser.

Vimes håller jag som något grön medan Larsson sätter jag som mycket grön. Kan inte se ett scenario där Vimes är bybo och Larsson är ulv medan jag kan se det omvända.

Vi har inte heller någon annan som gått ut med claim om att vara siare och det känns orimligt att vi inte skulle ha siaren med ö.h.t. och samtliga bybor som åkt ut har vi vetat rollen på förutom möjligtvis Rasmus som sa att han var vaniljbybo men vi har inget som stärker det. Jag gör antagandet att alla har max en roll.
 
Top