Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Slut på spelet]

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har haft roligare med att leda ett spel än jag brukar ha att spela.
Vet inte vad det säger om mig 🙂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det var ju som sagt slut redan rundan innan sista rundan. Vi röstar ut Khan, Larsson flyttar Martin3 till toppen. Om jag överlever siar jag Martin, om jag dör vet vi att Martin inte är väktare. Oavsett får vi veta Martins fraktion.

Men nog var jag lite orolig att Larsson och Impetigo skulle schabbla bort det. (Tack för att ni inte gjorde det!)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Om jag någonsin leder ett spel igen ska jag inte ge någon spelare helzon förmågan
Det var orimligt jobbigt att behöva hålla koll på Två tider på samma dag.
Så jag var väldigt tacksam att ni Fimpade honom direkt.
:D
Jag tänkte som flera andra att det var rimligt att ulvarna har den förmågan också, men att den ulven isåfall har samma tidsgräns som jag. För stackars Lukas har inte gett sig själv ännu fler deadlines att tänka på.

Annars som jag sa i döingarnas PM-tråd så har jag inte varit på topp det här partiet. Basse och Sidd är mycket grönare än i tidigare partier, Rasmus, Genesis, Vimes och Larsson är superskumma. Jo pyttsan, inte många rätt där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
:D
Jag tänkte som flera andra att det var rimligt att ulvarna har den förmågan också, men att den ulven isåfall har samma tidsgräns som jag. För stackars Lukas har inte gett sig själv ännu fler deadlines att tänka på.

Annars som jag sa i döingarnas PM-tråd så har jag inte varit på topp det här partiet. Basse och Sidd är mycket grönare än i tidigare partier, Rasmus, Genesis, Vimes och Larsson är superskumma. Jo pyttsan, inte många rätt där.
Kändes skönt att vi för en gångs skull inte satt och ljög varandra rätt upp i ansiktet, dock!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Roller:
Varulvar: Basenanji, Martin3 och Sidd
Förmåga: Om du är varulven av högst rank så får du skicka in ett namn varje Dagfas på en spelare du vill nattmörda. Den spelaren kommer dö i kommande natt. Skickar du in flera namn är det det senaste som gäller


Om du istället är Varulven av lägst Rank får du skicka in två namn som du vill byta plats på i prioriteringslistan

Är du ensam ulv Har du borda förmågorna.

de andra varulvarna är: X och X
Och ni tre får prata med varandra i pmtråden jag skapat åt er.


Bybo förmågor:
Vimes: Varje natt får du veta fraktionen på den spelare som ligger i topp i priolistan.

Genesis: Varje Dagfas får du skicka in ett namn på en spelare du vill skydda, om den spelaren skulle dö på något vis under den resterande nattfasen så hindrar den här förmågan det ifrån att hända. Du kan inte skydda samma person två rundor i rad.

Hellzon: Du kommer få ett PM två timmar innan rundan avslutas

Xyas: Om du skulle bli utröstad så kommer du överleva och spelaren med näst flest röster kommer åka ut istället. Är det lika på andraplats gäller Ranklistan som vanligt.

LJSLarsson: Varje Dagfas får du skicka in två namn, och i nattfasen byter dessa spelare plats på ranklistan.


Empiricus: Om du blir utröstad eller nattmördad kommer du döda den du röstade på den här rundan.
Spännande upplägg ändå. Jag tror byn är gynnad, dock.
  • ulvarna har möjlighet att sabba med siandet i och med att de kan flytta spelare, men det hade nog behövt veta att den som låg i toppen blir siad för att det ska vara en förmåga de har riktig nytta av
  • Xyas förmåga är superbra för byn. Inte för att förmågan i sig är bra, utan för att den (som vi ju konstaterade i spel) är för potent för att ge till ulvlaget. Vi kunde i princip gröna Xyas på hans claim och på att det visade sig stämma. En generell insikt jag har från varulvsspelsdesign är att förmågor och specialroller framför allt hjälper byn att gröna spelare, snarare än att vara användbara i sig. Här gissar jag att konstruktören inte hade räknat med att Xyas skulle kunna gröna sig så lätt som han gjorde med förmågeclaimet.
  • Empis förmåga är bra för byn, men förstås ett wild card. Det kan ju lika gärna bli så att förmågan aldrig kommer i spel, eller att en bybo ryker på den. Det var ju flaxigt för oss att den klonkade en ulv redan i första rundan, för egentligen blir den här förmågan avsevärt bättre för varje runda som går.
  • ulvarna hade nog också gärna haft en Hellzon i sitt lag. Å andra sidan tänker jag att de här flytande deadlinesen ger en lite annan spelstil för ulvarna. Strategin "offra Basse och sitt still i båten" var nog klok utifrån att inte kunna veta när rundan slutar.

---

Övriga tankar är:
  • vi har mekat med flytande deadlines förut, och det här var nog den bästa varianten. Dock vet jag inte nödvändigtvis om jag tycker att spelet blev bättre av det. Tvärt om mot vad man kan tänka blev det nästan mindre dynamiskt spel.
  • rankingsystem och liknande verkar vara den nya grejen. Jag tycker det är kul och bidrar med en "spelplan" till ett annars ganska abstrakt snackande. ("Varulvar på ett flygplan" kommer förstås jobba ännu mer med spelplaner!)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
vi har mekat med flytande deadlines förut, och det här var nog den bästa varianten. Dock vet jag inte nödvändigtvis om jag tycker att spelet blev bättre av det. Tvärt om mot vad man kan tänka blev det nästan mindre dynamiskt spel.
Bara så att det inte är någon som tror anurlunda.
Jag tror inte ovisshet i rundan längd är något som bör vara standard.
Jag såg det här som ett experiment, och håller med om att utfallet visade på att det ledde till ett väldigt odynamisk spel.
Nästan allt jag tyckte var spännade med upplägget försvinner om en meta byggs runt det.

Jag tror man kan se rundlängd som ett av alla verktyg man kan mixtra med i sin design.

När jag sitter med dator ska jag svara på resten av inlägget för även om du har rätt i mycket håller jag inte med om allt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
En grej som jag har tänkt på ofta är att dynamiken hänger ihop med hur många deltagare som finns i spel. Rundornas längd får därför gärna anpassas efter deltagarantalet. <6 deltagare får gärna innebära korta rundor (max 24h, gärna kortare om praktiskt möjligt).

Rundornas längd är också delvis en balansfråga. För lågflygande ulvar är det en utmaning att rundorna är långa. Just sayin'. ;)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Hur väl tror ni om en mekanik där rundorna tar slut X timmar efter att sista man röstat (Maxtak t.ex. 24h)? Jag inser potentiellt att det kan bli förödande att hålla koll på som arrangör men om alla försöker hjälpas åt att ha lite koll på det så borde det inte vara omöjligt. (Man får väl också ha en natt-distans ungefär som nu att timmarna mellan t.ex. 22-06 inte kommer räknas in).
 
Top