Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Slut på spelet]

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Gruppen vänder sig emot Martin3. ”Vi dömer dig till döden för dina förmodade brott emot principen”.
Avrättningen är kort och LJSLarsson och Impetigo känner sig nöjda. Nu måste väll ändå alla ulv sympatisörer ha dödas.

De vänder sig emot Xyas som drar fram något ur fickan, Det blänker till när han tar fram korkskruven och öppnar en flaska vin
För Friheten säger han!
Martin3 var den sista varulven.
Byn kommer nu ut som vinnare.





Tack för spel allesammans!
Jag återkommer med alla roller och mina tankar om spelet. Ett stort tack till alla som deltagit och jag ber om ursäkt om någon känts sig lurad av vad för spel de hade att förvänta sig.
Jag återkommer om varför den här differensen uppstått.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Grymt! Bra spelat bybor och varulvar!

Spontant känns det som att vi hade lite flyt (Empis och Xyas förmågor). Å andra sidan tycker jag nog att vi spelade ganska samlat och klokt. Utröstningarna av Rasmus, Hellzon och Khan var inte helt gripna ur luften och vi hade ändå ulvarna som potentiella alternativ att diskutera.

Bäst i byn var Genesis som stal ett nattmord från ulvarna och spelade solitt bybospel i största allmänhet. Martin3 känns som ett spännande tillskott, imponerande första runda som ulv! Och shout out till Empiricus som fixade en ulv lite från sidan sådär i R1.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen tror jag att vi var gynnade av spelupplägget, men den analysen får vänta till rollerna är avslöjade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ja jävlar. Spännande in i det sista! Martin, du var en riktigt slipad ulv. Så nära!

Jag var alltså väktaren. Jag var så säker på att ulvarna skulle mörda Vimes att jag lät bli att skydda mig själv, för att jag skulle ha möjligheten att skydda mig själv i nästa viktiga runda, så jag skyddade Larsson istället. Och så visste inte ulvarna (antar jag) att väktaren inte kunde skydda samma person två gånger i rad, och mördade mig för att de trodde att de inte kunde komma åt Vimes (antar jag)! Det är ju rena förväxlingskomedin!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hurrom! Tack för spel allesammans, både team ulv och by :) Väldigt bra ulvat av Martin3 måste jag säga. Mer tankar kommer :) Jag är lite nyfiken på varför ni valde mig att nattmörda i runda ett. Om det inte blev uppenbart så dog ju den jag röstade på om jag själv kolade vippen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Roller:
Varulvar: Basenanji, Martin3 och Sidd
Förmåga: Om du är varulven av högst rank så får du skicka in ett namn varje Dagfas på en spelare du vill nattmörda. Den spelaren kommer dö i kommande natt. Skickar du in flera namn är det det senaste som gäller


Om du istället är Varulven av lägst Rank får du skicka in två namn som du vill byta plats på i prioriteringslistan

Är du ensam ulv Har du borda förmågorna.

de andra varulvarna är: X och X
Och ni tre får prata med varandra i pmtråden jag skapat åt er.


Bybo förmågor:
Vimes: Varje natt får du veta fraktionen på den spelare som ligger i topp i priolistan.

Genesis: Varje Dagfas får du skicka in ett namn på en spelare du vill skydda, om den spelaren skulle dö på något vis under den resterande nattfasen så hindrar den här förmågan det ifrån att hända. Du kan inte skydda samma person två rundor i rad.

Hellzon: Du kommer få ett PM två timmar innan rundan avslutas

Xyas: Om du skulle bli utröstad så kommer du överleva och spelaren med näst flest röster kommer åka ut istället. Är det lika på andraplats gäller Ranklistan som vanligt.

LJSLarsson: Varje Dagfas får du skicka in två namn, och i nattfasen byter dessa spelare plats på ranklistan.


Empiricus: Om du blir utröstad eller nattmördad kommer du döda den du röstade på den här rundan.


alla andra var förmågelösa
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
@LJSLarsson var verkligen allt på spåren. Tyvärr kopplade han inte ihop att ulvarna inte visste att Vimes inte kunde skyddas två gånger med det faktum att Martin påstod sig ha skyddat samma person två gånger. Men ni lyckades klura ut det på slutet. Jag var orolig!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
@Lukas, kunde jag skydda folk om de mördades innan det var min tur, med tanke på att förmågor aktiveras i ordning? Också, hade jag kunnat skydda den som röstas ut, med tanke på formuleringen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
@Lukas, kunde jag skydda folk om de mördades innan det var min tur, med tanke på att förmågor aktiveras i ordning? Också, hade jag kunnat skydda den som röstas ut, med tanke på formuleringen?
Nej du skyddade folk som blev dödade efter din förmåga aktiverades, så du behövde ligga över den högsta rankade ulven, som var då ulvarnas nattmord aktiverades.
Utröstning var alltid först så det hände innan din förmåga aktiverades.
Ledsen om det var oklart.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Spännande spel att följa! Jag var totalt lost i vem som var vem (ungefär som vanligt med andra ord, tur att jag inte är med och spelar). :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Coolt!

Jag gillade upplägget, i alla fall. Skoj och nervöst med rundor av oklar längd. Gjorde att det kändes som att varje röstbyte var potentiellt ödesdigert. Jag gillade också att du försökte göra något åt det ormbo som är röstning och rösträkning i varulvsspel på wrnu. Synd att forumsprogramvaran inte tillät det. Jag tnker föreslå att nästa gång har vi en separat tråd bara för röster och rösträkning, för att göra saker enklare. Kanske mindre överskådligt inne i "samtalet", men betydligt enklare att hålla koll på röster och konsultera informationen efteråt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tackar för roligt spel allihopa och bra arr Lukas.
Faktiskt spännande regeldetalj med öppen deadline för rundorna.

Grattis byn för segern.
Efter ulvarnas svårigheter i R1 där vi ulvar lyckas aktivera Empis förmåga och R2 där Xyas förmåga stjälpte ner på ännu en ulv (mig) så spelade ni stabilt även fast Martin bet ifrån bra med sitt Väktar-claim. Roligt att varulvsspel kan bli så tvek-jämt ändå tillslut även fast det egentiligen ser kört ut…
Plus till Vimes som så klockrent grävde fram vår strategi att direkt offra Basse…roligt dock att du Vimes sen börjar tänka ett steg vidare och då börjar tveka på sin teori och då istället stöttar Martin…
Jag får självklart tacka mina medulvar och officiellt välkommna Martin till Varulsvspel här.

På återseende👏👏👏
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Okej mitt första varulvspel och oj vad jag lärt mig saker.

Original iden kom ifrån en dröm där jag drömde att jag hade anordnat ett spel helt utan rundor. Där allt kunde hända när som helst,
Det hade varit en mardröm att anordna i verkligheten men jag kom fram till att ett spel där man inte visste när rundorna skulle ta slut skulle vara intressant.
Sista minuten outningar och drev skulle behöva fungera annorlunda. Min först plan var att rundorna skulle vara mellan 1 och 48 timmar.
Ganska snabbt insåg jag att 1 timme skulle inte fungera (folk har liv) så jag förlängde det till mellan 6-48, att tolv timmar blev minimum kom långt senare.

Jag beslutade direkt att det skulle finnas en Bybo med förmågan att att få pm en viss tid innan rundas slut.
Annars tänkte jag mig en Siare och väktare och kanske en eller två nya roller. För att skaka om det lite.

Det var det här jag kallade ett ”ganska klassiskt upplägg med en tydlig twist”
tidsgränsen var twisten och ganska klassiskt betydde klassisk med 1 eller två extra roller.
Jag inser nu varför det här lede till förvirring.

När spel datum närmade sig så kände jag två saker,
1 jag ville nerfa borde väktaren och siaren. För byn brukar vara så pass stark.
2. Jag ville verkligen inte behöva räkna röster.

Mina idéer på nerfade väktare och siare var inte Speciellt bra till att börja med. .
Och röstningen trodde jag att jag hade löst med iden att använda forumets poll verktyg.
(någon dag innan spel skapade jag till och med en fullständigt random tråd för att testa att pollen verkligen fungerade som jag trodde, men missade att testa hur många svars alternativ man kunde ha)
Jag insåg att man inte såg röstningsordningen på pollen så då föddes rang ordningen som ett utslags verktyg. (som Genesis helt korrekt gissa)
Rangordningen löste också hur jag skulle nerfa Siare och väktare.
Men den lösningen krävde att det fanns sätt att flytta folk på ordningen och utan att tänka på vad jag utlovat så tog jag med dem.


Jag tänkte inte på två saker jag verkligen skulle ha tänkt på,
1. vad jag hade utlovat
2. Hur spelet skulle se ut för spelare som inte hade den perfekta informationen som jag hade.

För jag tittade på den perfekta informationen och tänkte ”det är inte för olikt ett hyfsat standard spel” det finns en väktare en siare och en vigilante(typ) och två roller för att göra så att siaren och väktaren fungerande.
Och sedan bara en riktigt konstigt roll. (xyas)

jag insåg inte att ur ert perspektiv så var det väldigt mycket som var oklart runt förmågor och att allt skulle kännas väldigt långt ifrån vanilja.
Det är på mig och jag ber en än gång om ursäkt.



Så hur tyckte jag spelet gick?


Jag är rätt nöjd ändå, jag var rädd att allt skulle spricka och brinna innan runda två var slut. Det gick bättre än så.
Det var en fascinerande upplevelse att skapa något och sedan sitta tillbaka lutad och se er springa lös i de regler jag skapat, Utan att ha någon input.
Jag satt med perfekt information, och kunde med magisk fröjd att se hur det stundtals gick olika diskussioner i speltråden, varulvtråden och i åskådartråden där alla döda bybor fick prata av sig.

(Khan jag fick veta idag att jag glömde att lägga till dig i åskådartråden, och jag är ledsen för det)

Jag tror jag gjorde rätt i att nerfa byn hårt, byn är bra och jag tror att det är roligare att ha byn underpowerd än overpowerd. Perfekt balans tror jag är omöjligt.

Jag hoppas att ni haft kul när ni spelade och att ni kan tänka er ställa upp på fler spel om jag ordnar något någon gång i framtiden.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Om jag någonsin leder ett spel igen ska jag inte ge någon spelare helzon förmågan
Det var orimligt jobbigt att behöva hålla koll på Två tider på samma dag.
Så jag var väldigt tacksam att ni Fimpade honom direkt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack alla! :D

Grymt kul! Tycker att genesis, Vimes och Larsson spelade sjukt bra! 👏 Genesis har väl nu bevisat hur skicklighet faktiskt avgör varulvsspel?!

Sedan inser jag att varulvsspelen nu gått in i en (ännu) mer analytisk fas. Förr kunde man så osäkerhet omkring sig som slog ut det logiska tänket, men nu är den psykologiska biten nedtonad till fördel för logiskt tänkande. Synd för mig som har lättare för att spela på känslor än att tänka logiskt. ;) Bra för varulvsspelen på WRNU som blir roligare och mer rättvisa.

Jag blev lite matt av att inse att det hör skulle bli det tredje partiet i rad som ulv. Och kanske spelade det in för jag föreslog snabbt att vi skulle offra mig. Jag försökte verkligen spela klantigt och "all-over-the-place" och blev oerhört förvånad att jag klarade mig i första rundan.

Snopet!

Jag fattade aldrig att Empi hade en så giftig förmåga och blev dessutom förvånad att hans förmåga gick före min i turordningen? Hur var det nu: var ulvarnas nattmord en förmåga per se?

Men jag tycker ändå att det mesta var jättebra: bra lir, bra bybospel och fantastiskt fint spelat av @Martin3 ! 🙌

Vi ses igen!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för gott spel allihopa.

Det här var den bästa sortens parti med många dramatiska vändningar - det är tråkigt när byn eller ulvarna får härja ohämmat.
Satt som på nålar sista rundan, livrädd över att bli dragen i näsan av Xyas igen.

Och är det något jag har lärt mig så är det .... att aldrig lita på BASSE OCH SIDD!!! De är ju nästan alltid ulvar tillsammans!!!
Kan vi införa en ny regel att om man röstar ut den ena första rundan så får man den andra på köpet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Och är det något jag har lärt mig så är det .... att aldrig lita på BASSE OCH SIDD!!! De är ju nästan alltid ulvar tillsammans!!!
Kan vi införa en ny regel att om man röstar ut den ena första rundan så får man den andra på köpet?
Haha! Jag inser ju när jag läser det där att min Guide till hur du ulvar som en baws måste ges ut i en ny reviderad upplaga. Mitt ulveri är ju hur dåligt som helst!

Nu verkar det mer som att bra ulveri handlar om att ligga lagom lågt, spela förnuftigt och verkligen emulera gott bybospel - men inte bara som i att "visa dig grön" - utan också "visa hur du hittar ulvar bra!". Svårt, men kul!

Kul hur spelet utvecklar sig!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag gillar rankingen och att oavgjort röstläge avgörs av det istället för äldst röst (som är en pest att kontrollera som spelledare och som "uppmuntrar" till att kasta ur sig en röst tidigt och inte flytta på den). Att förmågor aktiveras efter rank (eller på en fast plats i en nummerserie) är också en bra grej. Frågan är hur man gör det tydligt för spelarna på bästa sätt, vad som är tydligt för spelledaren innan spelstart har en tendens att visa sig visst ha ett oklart element när man ska rätta upp runda två typ ("hmm, sker det här före eller efter siandet?...").
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Tack allihopa och tack @Lukas för ett mycket roligt spel. Nu kan jag äntligen sova ordentligt igen.

Ganska snabbt in i spelet insåg jag att jag skulle bli själv. Sidd flaggade tidigt att han har fullt upp med IRL (student, skolavslutningar etc.) och Basse ville offra sig direkt. Så jag gick på att vara en "lone wolf". Jag tog ingen hänsyn till att rädda mina varg-vänner utan istället försökte jag trycka ut dom med logik och resonemang. Det höll nästan. Jag tänkte jag skulle outa mina misstag men även mina största problem.

Jag stod för samtliga nattmord efter Empiricus då jag var toppulv efter det. Att jag gjorde något så uppenbart som att försöka skjuta siaren var bara korkat. Larssons förmåga hade gjort samma sak och mer orimligt att dom kunde ha förutsett det. Men när jag läste igenom Lukas första inlägg insåg jag att alla förmågor skulle trigga i turordning och att de enda ovanför mig var Genesis och Rasmus. Rasmus outade sig som vanilj vilket gjorde valet lätt men också lite tråkigt att vi itne fick någon hjälp med att plocka en roll jag inte ville lägga en runda på att ta ut.
Larssons analys var klockren iom att jag inte hade en aning om att vimes var oskyddad (på grund av inte samma 2 ggr i rad regeln) den här rundan så för att ta det säkra före det osäkra plockade jag väktaren. Det gav mig också möjligheten att cliama väktare senare i spelet vilket jag också blev tvungen att göra när vinden vände och jag började vara någon utan värde.

När vi var 6 stycken kvar satt jag i en riktig rävsax. Jag outade det redan i ulvtråden och sa att vi var körda men sen insåg jag att det finns en liten möjlighet att jag kan spela ett klantmisstagkort som möjlig utväg. Problemet var att ingen mer fick bli grön, Det var tvunget att ta slut på två rundor så jag var tvungen att knäppa någon. Impetigo var safe för sköt jag honom skulle jag hamna högst upp och Vimes skulle röda mig. Om jag sköt Larsson så kommer Impetigo eller Vimes definitivt lägga ihop 1 och 1 och inse att Xyas inte hade kunnat göra mordet utan att larsson flyttat upp mig och Vimes sedan rödat mig. Xyas var den enda som inte var grön och därför var jag tvungen att döda Vimes men det var samma som jag borde väkta så jag behövde få ihop en så bra lögn som möjligt. Jag var dock rätt säker på att Impetigo och Larsson skulle luska ut det så jag satt och väntade på det rätta tillfället att outa mitt misstag.

Mest upprörd blev jag dock av Larssons outning över ordet "blocka". Det var nog (för mig) det vekaste anklagandet jag någonsin hört :D (no offense). Jag var så upprörd att jag var på väg att åka ut på grund av ett ordval som jag troligtvis gjort även om jag faktiskt varit väktaren. Som tur är fann ni den riktiga vägen också så jag kunde förlåta er ;)

Jag blir dock väldigt sugen på att arrangera ett eget spel men jag misstänker att ingen är sugen på att spela under sommaren?

Nu ska jag sova hela vägen till klockan 5, så är det tillbaka till jobbet sen :)
Jag tänker inte ljuga på en vecka...
 
Top