Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är inte på banan just nu. Kan någon berätta vad det är för coinflip vi snackar om?
Det verkar rimligt att Hellzons förmåga finns i ulvlaget. Och det verkar rimligt att den kan finnas i båda lagen. Så om spelet är konstruerat med en ond och en god deadline-siare så är det 50 % att Helliz är ond oavsett
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag är inte på banan just nu. Kan någon berätta vad det är för coinflip vi snackar om?
En tanke är att det skulle finnas en väckarklocka per lag. Om vi identifierat en av dem så är det, all else being equal (vilket det ju inte är) 50/50 att vi prickar en ulv. Hellzon har spelat lite skakigt men kom också in snett vilket kan ha fått honom ur balans, konstigt med den tydligt uttalade stressen över att inte veta när rundan slutar i starten, är ju rutinerad så bör ha haft med i beräkningen att ett sådant uttalande gör hans kommande claim svår (innan den bevisats då iofs). Det skulle absolut kunna vara ett upplägg för att kunna ljuga om sin roll senare och att han kände att han behövde ta sig ur det när drevet vände mot honom, vi ska ju komma ihåg att två timmar är kort tid att vända ett drev på om alla inte är online.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Om vi antar att båda sidorna har en sån förmåga att få förvarning och den är bäst för ulvarna. är det inte jättefarligt om vi dödar av vår person som har den så bara ulvarna vet när det slutar... det är ju ändå hyfsat stor chans att hellzon är på vår sida?
Då ser vi alla till att tänka att rundorna bara är 12 timmar så blir det coola grejer.

Äh, du har lite en poäng. Men jag tycker alltid varje gång jämt att vi ska gå på det vi tror är ulv. Om det är så att förmågan finns i båda lagen har vi 50 % att träffa rätt här vilket ju är sjukt bra siffor i första rundan.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Empiricus @Sidd @Martin3

Vad ser ni som rödast på mig?
för mig är det jag sagt tidigare det som gör att du är rödast. Du kanskealltid är tokaktiv och kastar kaos omkring dig men jag kan inte riktigt avgöra det så för mig följer du tydliga ulvmönster... du säger också att du är vaniljbybo vilket jag kan tänka mig att offra i värsta fall
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Då ser vi alla till att tänka att rundorna bara är 12 timmar så blir det coola grejer.

Äh, du har lite en poäng. Men jag tycker alltid varje gång jämt att vi ska gå på det vi tror är ulv. Om det är så att förmågan finns i båda lagen har vi 50 % att träffa rätt här vilket ju är sjukt bra siffor i första rundan.
Hoppas att du är medveten om hur dåligt det här kommer se ut för dig om Hellzon visar sig vara grön nu ;) Men det ser jag närmast som grönande, en jäkla haka att sticka ut om det är en ulvtaktik för att få informationsövertag. Å andra sidan har ulvar ganska mycket haka att sticka ut med den där nosen...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tycker Genesis har sagt det ganska bra gällande Basse och ett spel som påminner mycket om båten där Basse använde allt från hans ulvmanual. Och jag läser ju alltid B som lite röd, men jag har inte sett något som jag tycker känns grönt denna runda så jag är bekväm med min röst.

Gällande Hellzon, det är väl inte alls 50/50 att Hellzon är ulv som chansar på att verka byboig genom att gå ut med sin förmåga om det finns två i byn? Det är väl fortfarande onödigt att som ulv gå ut med den förmågan om man misstänker att en bybo också har den för då blir det ju lätt risk att bybon också kommer ut och så dinglar ulven inom 2 rundor? Jag tycker att förmågan i sig kan platsa i bägge lagen, men valet att outa sin förmåga känns byboigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det är skillnad på:

"Vet när rundan slutar exakt"

Och

"Vet att rundan slutar om 2h"

Kalabaliken nu på slutet tyder på att folk kom igång väsentligt mycket mer efter att vi fick en deadline.

Vem vill man skydda?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
NU lägger jag min röst på Hellzon av ovan nämnda anledningar:

Röst: Hellzon

Kommer att bli en del text att analysera inför R2 xD
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det verkar rimligt att Hellzons förmåga finns i ulvlaget. Och det verkar rimligt att den kan finnas i båda lagen. Så om spelet är konstruerat med en ond och en god deadline-siare så är det 50 % att Helliz är ond oavsett
Hade det inte varit bättre för Hellzon att säga att han var vaniljbybo, hoppas att den gode tidshållaren avslöjade sig och sedan försöka nattmörda den?

Äsch, känner mig ensam på min kulle. Det verkar bara vara jag som tycket att känna till tiden är en stor grej. :-/
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag har tänkt och tycker inte längre att det är lika bra att ta ut basse som hellzon.

Case i korthet: Basse har rödat sig rejält i oträngt mål. Hellzon har rödat sig genom att vara oärlig, det är en mer solid rödning.

Jag håller med vimes om att vinden höll på att vända mot hellzon när han kom med sitt claim, jag tror att det var en desperat ulvplan som inte gick i lås eftersom de själva missat hellzons ”hjärtsnörp”.

Nu sitter säkert fler än jag och tänker, lite så där omedvetet, att det är mindre risk att ta ut basse vanilj om han är grön än hellzon tidtagare om han är vanilj. Men det tror jag är en FARLIG tankevurpa som ulvarna kanske till och med räknat med.

Jag tror att det är mer sannolikt att hellzon faktiskt är röd och uppmanar därför bassetåget att byta till hellzon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hoppas att du är medveten om hur dåligt det här kommer se ut för dig om Hellzon visar sig vara grön nu ;) Men det ser jag närmast som grönande, en jäkla haka att sticka ut om det är en ulvtaktik för att få informationsövertag. Å andra sidan har ulvar ganska mycket haka att sticka ut med den där nosen...
Ja, det vore ju episkt förstås! Men tyvärr är jag sällan så cool när jag är ulv. Men som bybo är mitt motto N O F E A R !
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, Genesis

Khan (2): , Basenanji, LJSLarsson

Hellzon (4): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL

RasmusL (1): Hellzon


Right?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hade det inte varit bättre för Hellzon att säga att han var vaniljbybo, hoppas att den gode tidshållaren avslöjade sig och sedan försöka nattmörda den?

Äsch, känner mig ensam på min kulle. Det verkar bara vara jag som tycket att känna till tiden är en stor grej. :-/
Ja, kanske. Men jag tolkade alltså situationen han outade sig i som att han låg rätt brunt till (och tolkade det alltså som att han också tolkade det så). Skrev om det när det var uppe tidigare.

Sen är ju huvud scum tellen här att Hellzon i spelets inledning inte alls agerat som att han har den här förmågan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Lutar ju åt Base ändå, även om basse byter till Hellis så finns Hellzons röst kvar och Larsson lär rösta på basse.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, Genesis

Khan (2): , Basenanji, LJSLarsson

Hellzon (4): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL

RasmusL (1): Hellzon


Right?
Hellzon lär ju byta till Basse för att rädda sig, och Basse till Hellzon. Så en till på Hellzon bara så är det klart.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det är spännande nu att nu när Basse är på väg ut så ligger han ändå på ett separat drev snarare än att rädda sig själv genom att rösta på Hellzon. Det är ju lite rödande för Hellzon OCH Basse eftersom Basse lagt "rädda sig själv"-röster tidigare under spel men nu valt att inte göra det.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
*Mindre risk att ta ut basse vanilj om han är grön än hellzon tidtagare om han är grön
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Äsch nu måste jag nog ändå rösta Hellzon. Jag är ju grön och Impetigo har en poäng.

Röst: Hellzon
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hellzon lär ju byta till Basse för att rädda sig, och Basse till Hellzon. Så en till på Hellzon bara så är det klart.
Va fan, det är kul att vara den med fingret på avtryckaren.

Röst: Hellzon
 
Top