Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
1. Vad tror ni att Lukas "twist" (se anmälningstiden) går ut på?
2. Hur funkar egentligen rankordningen om den är relaterad till förmågorna? Är den kanske superviktig? Har vi missat att diskutera den?
3. Hur gör vi nu när dreven verkat formera sig jämnt, snyggt och tråkigt?
4. Kan vi säkert utesluta nån sorts fraktionsfejd (typ tre fraktioner)
5. Tror ni att Lukas låtit speldesignen färgas av temat ulvrevolution?
1. Twisten med stort T är förstås den flytande deadlinen. Sedan är detta inte, oaktat detta, ett helt vaniljigt spel.

2. Jag försökte diskutera detta i början, men ingen ville haka på. Du skrev bland annat:
Jag tycker att det är bättre att vi försöker ta ställning till varandra, röstar och motiverar våra röster än att analysera hur ulvarnas förmågor etc fungerar. Iofs kan det vara bra om vi identifierar ulvar genom att diskutera ulvrollerna, men hur gör vi det utifrån Lukas rankordning?
3. Jag tycker dreven format sig väldigt fint. När vi får ett rött namn kommer den här rundan vara mumma att analysera. På vilket sätt tycker du dreven format sig "tråkigt"? Att det inte spretat så mycket? Själva grejen med drev är ju att samla till några reella alternativ, inte att alla röstar i var sitt hörn. Mycket konstig tolkning.

4. Jag tolkar startinlägget som att vi bara har bybor och ulvar.

5. Ingen aning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
På vilket sätt tycker du dreven format sig "tråkigt"? Att det inte spretat så mycket? Själva grejen med drev är ju att samla till några reella alternativ, inte att alla röstar i var sitt hörn. Mycket konstig tolkning.
Jo men visst hade det gett mer om vi haft tre alternativ? Men visst, den här situationen är klart bättre än när folk låg med enstaka röster på nån.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jo men visst hade det gett mer om vi haft tre alternativ? Men visst, den här situationen är klart bättre än när folk låg med enstaka röster på nån.
Just nu? Jo, kanske det. Vi har ju dock haft 3 alternativ ganska länge, tills Genesis-drevet dog.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag börjar bli lite sugen på att dra igång ett Xyasdrev. Han har också varit...vad ska vi säga...ganska lugn?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Att jag gillar två drev mot varandra, att jag kanske tycker att detär spännande att du och Hellzon helt håller sig ur varandras drev till förmån för att bägge ligga på Genesis.
Det ser ju onekligen lite löjligt ut. Basse är ju i nuläget mitt typ näst sista val före mig själv, så det känns lite drygt att flytta dit. Men det är klart att jag gör det om det räddar mig själv som jag vet är god. Sen kan ju Basse kontra som rösterna ligger nu.

Rundan slutar ju typ när folk lägger sig ikväll oavsett när jag får nåt PM, iallafall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
1. Vad tror ni att Lukas "twist" (se anmälningstiden) går ut på?
Det är ju, som jag har skrivit tidigare (inlägg #60), slumpade längden på rundorna. Skulle göra en grej av att du inte läser mina inlägg trots att du attackerar mig, men det är jävla mycket text, så det är förståeligt.

2. Hur funkar egentligen rankordningen om den är relaterad till förmågorna? Är den kanske superviktig? Har vi missat att diskutera den?
Jag har ju försökt att diskutera den, men det var ju ulvigt beteende att göra detta. Det här tycker jag är lite samma ulvbeteende som jag såg i båtspelet. Där var det samma grej. Du attackerade mig som ville diskutera spelupplägg och sade att det var ulvigt, och senare ville du själv diskutera upplägg. Du ville döda den diskussionen, och sedan sade du att det är ulvigt att döda diskussioner. Den här inkonsekvensen, där det som är ulvigt i ena fallet plötsligt är vettigt i nästa, och tvärtom, är en grej du körde på då som ulv, och som jag tycker mig känna igen här.

I alla fall, min teori om rangordningen är som jag sagt innan att Lukas hade tänkt ha en poll för röstning. Med en poll kan man inte gå på tidigast lagda röst, så då fick han hitta på den här rangordningen. Det tror jag är ursprunget till den. Sedan har han ju också sagt att förmågorna utförs i rangordningen. Det betyder rimligtvis att det finns förmågor där det spelar roll i vilken ordning de utförs. Hellzons förmåga är ju inte en sådan, och ej heller vaniljrollerna, om nattmord utförs först eller sist. Därför tror jag att nattmord är förmågeanvändning, och då följer att om ulvarna mördar innan väktarens tur så är väktarens förmåga ogiltig. Detta är dock en rejäl bynerf, så den måste kompenseras med extra förmåga hos byn. Typ två väktare, eller en extra siare som kan sia endast om ulven som sias är den som utför mordet, eller någon som får info om en ulv befinner sig över eller under i ordningen, eller kanske en vigilante, eller något sådant. Allt detta är rena spekulationer, så tolka det inte som att jag "vet" saker. Hellzons förmåga är inte tillräcklig kompensation.

3. Hur gör vi nu när dreven verkat formera sig jämnt, snyggt och tråkigt?
Tråkigt? Det är ju jättespännande! Och eftersom det är såpass på håret så tvingas ulvarna ta ställning. När det var sex röster på dig utan alternativdrev, då var det tråkigt.

4. Kan vi säkert utesluta nån sorts fraktionsfejd (typ tre fraktioner)
Utesluta är ett hårt ord, men jag ser det som väldigt osannolikt. Det finns ingen hint om det, och Lukas originalplan var ju ett relativt vaniljigt spel. Sedan verkar han ha gått loss lite och spejsat till det efter hand, men jag gissar att det inte finns en tredje fraktion.

5. Tror ni att Lukas låtit speldesignen färgas av temat ulvrevolution?
Nä, inte egentligen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ok, bra svarat ändå, Hellzon. Orkar du också bygga ett case åt något annat håll?
Jag har inte glömt det här för övrigt men det känns avlägset att bygga nåt nytt case ikväll.

@RasmusL bubblade upp igen. Det kom en analyslista och sen de här paren där jag skulle ranka Martin3 mot Martin3 och folk mot mig själv. Tvek.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag håller fortfarande Rasmus som en klar kandidat. Hela grejen med par-rankningen är något som genererar mycket brus och text, och visst, det kan ju kanske ge någon bild, men det är också grejer som inte riktigt gör att han tar ställning. Hans lista på egna tankar är ganska fattig. Mycket "Relativt bra" och "Får återkomma". Återigen, ser ut som mycket text, men inget man faktiskt kan greppa tag i. Lägger rösten på Hellzon i ett läge som är grönande för Hellzon och rödande för Basse om Rasmus är röd. Han lade rösten på Hellzon "så länge" medan han kollar upp hans case, och har inte återkommit om detta. Och liksom: "Jag tycker att Hellzon ska spilla eventuella bönor om sin roll innan bilan faller, vad tycker ni andra?". Ja, självklart? Dessutom hade han ju redan i princip berättat allt om sin roll redan.

Nä, allt Rasmus skriver känns fasad som ser bra ut tills man skrapar på ytan. Han postar, men bidrar inte. Av min snabbgenomgång kommer Rasmus ut som rödare och Hellzon som grönare.

@RasmusL:
  1. Kan du förklara tanken med dina tabeller? Vad hoppas du få ut av detta? Hur ska du använda informationen?
  2. Du parkerade rösten på Hellzon tillfälligt medan du skulle gå igenom hans case. Du har postat sedan dess, så har du tittat på det? Vad är din åsikt om Hellzon, om det Vimes hittade och om Hellzons svar på detta?
Eftersom jag inte kan bestämma mig mellan Basse och Hellzon, och tycker att bägge känns ungefär lika röda, ska vi se om vi får igång ett Rasmuståg, också? Byter jag nu så hamnar Basse först i kön igen, vilket jag ärligt talat känner mig okej med. Senaste sidorna textvägg har rödat honom lite mer igen, och grönat Hellzon lite. Undrar om någon hänger på detta upptåg? Så länge Hellzon varnar oss innan rundans slut så har vi ju i alla fall någon timme på oss.

Röst: RasmusL
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Hellzon (4): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL

Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson

Genesis (2): Hellzon, Basenanji

RasmusL (1): Genesis
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag gillar Rasmus spel! Han är aktiv och försöker ge grejer till byn! Jag fattar kanske inte vidden av hans "par-teori" men TT han vill göra något är ju bra!

Sedan är det många som slentrianröstar på honom för hans påstådda kaozighet. Fast det är ju ingenting i jämförelse med mig eller klanthellzon.

Och Genesis, jag håller med om din kritikmot mig om att jag har varit velig, men har du varit så där klar och koncis genom hela rundan?

Nä, jag hade hellre hoppat på ett drev mot de passiva i spelet.
☹
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson

Hellzon (3): Xyas, Vimes, RasmusL

Genesis (2): Hellzon, Basenanji

RasmusL (2): Genesis, Impetigo

---

Tycker att det här är en superspännande runda. Nu verkar det som Helliz kommer klara sig trots allt.

Angående Rasmus har jag inte fått några superröda vibbar av honom. Det finns helt visst något i "fejkad aktivitet"-anklagelsen (de här par-listorna han skickade på folk var ju vid närmare betraktande inte så genomarbetade kanske... ) Men jag vet inte. Jag tror nog att jag prioriterar såhär, trots allt:
1. Hellzon
2. Basse
3. RasmusL
4. Genesis

Och där vill jag notera att jag inte alls tycker Genesis känns röd, medan Hellzon/Basse/Rasmus alla är lite härligt småröda sådär, men ändå med Hellzon och Basse smårödare än Rasmus.

Så... Vi kommer nog hänga en bybo R1. Men det är ju som vanligt. Alldeles oavsett tycker jag att vi haft en produktiv runda vad gäller röstning och ställningstaganden. På ett sätt tjänar ju det här med att vi inte vet när rundan slutar oss. Det blir liksom hela tiden lite strid på kniven. Alla skarpa ställningstaganden väger lite extra. Jag tror vi vinner det här oavsett färgen på den vi röstar ut idag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag håller fortfarande Rasmus som en klar kandidat. Hela grejen med par-rankningen är något som genererar mycket brus och text, och visst, det kan ju kanske ge någon bild, men det är också grejer som inte riktigt gör att han tar ställning. Hans lista på egna tankar är ganska fattig. Mycket "Relativt bra" och "Får återkomma". Återigen, ser ut som mycket text, men inget man faktiskt kan greppa tag i. Lägger rösten på Hellzon i ett läge som är grönande för Hellzon och rödande för Basse om Rasmus är röd. Han lade rösten på Hellzon "så länge" medan han kollar upp hans case, och har inte återkommit om detta. Och liksom: "Jag tycker att Hellzon ska spilla eventuella bönor om sin roll innan bilan faller, vad tycker ni andra?". Ja, självklart? Dessutom hade han ju redan i princip berättat allt om sin roll redan.

Nä, allt Rasmus skriver känns fasad som ser bra ut tills man skrapar på ytan. Han postar, men bidrar inte. Av min snabbgenomgång kommer Rasmus ut som rödare och Hellzon som grönare.

@RasmusL:
  1. Kan du förklara tanken med dina tabeller? Vad hoppas du få ut av detta? Hur ska du använda informationen?
  2. Du parkerade rösten på Hellzon tillfälligt medan du skulle gå igenom hans case. Du har postat sedan dess, så har du tittat på det? Vad är din åsikt om Hellzon, om det Vimes hittade och om Hellzons svar på detta?
Eftersom jag inte kan bestämma mig mellan Basse och Hellzon, och tycker att bägge känns ungefär lika röda, ska vi se om vi får igång ett Rasmuståg, också? Byter jag nu så hamnar Basse först i kön igen, vilket jag ärligt talat känner mig okej med. Senaste sidorna textvägg har rödat honom lite mer igen, och grönat Hellzon lite. Undrar om någon hänger på detta upptåg? Så länge Hellzon varnar oss innan rundans slut så har vi ju i alla fall någon timme på oss.

Röst: RasmusL
1 conjoint analysis
2 tidsbrist, är och tränar
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har inte glömt det här för övrigt men det känns avlägset att bygga nåt nytt case ikväll.

@RasmusL bubblade upp igen. Det kom en analyslista och sen de här paren där jag skulle ranka Martin3 mot Martin3 och folk mot mig själv. Tvek.
Ah, fejlade min Excel lite men det spelar ingen större roll för resultatet så som jag tänkt
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Okej. Kanske kommer Lukas säga "STOPP!" snart, kanske får vi spela R1 imorgon också. Hur som helst. Jag känner att jag har fett med dålig koll på Sidd, Khan och Martin3. Jag har alltid svårt att analysera spelare som inte skriver så mycket, men jag har bläddrat igenom deras få inlägg och smakat lite på dem med magen. Såhär säger magen:

1. Sidd har verkligen inte skrivit mycket av värde. Analyser av spelupplägget har varit i stil med "kan det vara SI eller SÅ? det går inte att veta, ajajajaj". Analyser av spel har uteblivit. Lite småbrunt. Men det kan också vara Sidd som kommit bort lite i störtfloden av inlägg (vi har tydligen börjat med det igen...)

2. Khan har inte skrivit mycket. Ännu mindre än Sidd. Men jag får en lite grön feeling av Khan. Han har kommit sent in, ligger lite efter i läsningen, tycker kanske inte att det här med att investera en åtta timmars arbetsdag i varulvsspel är så han vill spendera sin tid, men när han skriver verkar han läsa och reagera. Och tar ändå ställning till vad han tror. Jag köper det, så här långt.

3. Martin3 har spelat jättemycket One Night Ultimate Werewolf och säger gång på gång att "det här var ju annorlunda! jag vet inte hur man gör och jag förstår inte vad ni gör!". Men kom igen, katten, det är klart det är annorlunda. Det är massa rundor och i skrift. Något helt annat. Jag tror helt visst att Martin3, som verkar vara en klipsk typ, med sin erfarenhet av social deduction-spel nog faktiskt ska kunna komma in i även den här formen av varuvlsspel. Har han inte gjort det till R2 är det kanske läge att sätta en blåslampa under fötterna på honom och se vad som händer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Mer lösa tankar!

Xyas - tror jag är grön!

Basenanji - rödish. Jag är ok med att han röstas ut om inte annat.

Khan - se ovanstående.

Hellzon - även om hans svar angående att hans tidiga spel lirat dåligt med claimet var bra är han det bästa jag har att gå på.

Genesis - spelar bra. Kan kanske vara ond ändå (han spelade ju brallerna av mig på Kyrkogården som DTF), men jag håller honom för förnuftig bybo tills vidare.

Martin3 - se ovanstående.

Impetigo - ah! Mr. Bombastic! Har kanske kommit bort lite i rundan, men det jag sett av honom när han ploppat upp i tråden har sett vettigt ut. Men här behöver jag nog kolla närmare.

Empiricus - är visst med i spel också... Hm. Behöver granskas mer ingående. Han har varit svajig men verkar genuint ha dåligt med tid för att han är upptagen med att rädda folks liv på akuten. Känns ju lite moraliskt tvivelaktigt att hänga doktorn. Nåja. Behöver kollas!

Sidd - se ovanstående

RasmusL - rödish men inte så mycket. Vi vet att Rasmus kan fejka byboaktivitet som ulv. Jag tror egentligen inte att Rasmus spelstil är helt hållbar som ulv, blir det för ihålig aktivitet kommer det synas i sinom tid.

LJSLarsson - har också fallit bort. Jag vet att jag röstade på honom i början och att jag tycker att han värderar Hellzons claim fel, men annars är det lite blankt. Bör kollas!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
(alltså "ovanstående" här var ju en brainfart. Jag menar "ovanstående inlägg"!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja, jag är också nöjd med rundan även om jag ryker. Jag är ju knappast något snille som hittar ulvar, utan min grej är ju att peppa andra, få igång byn mm.

Min misstankelista från mest scummig till minst lyder så här:

Genesis (verkar veta mycket)
Hellzon (hjärtsnörp-gate)
Xyas (skrivit mer i Polytopiatrådarna än i spelet)
Khan (följer, snällt andra)
LJSLarsson (lugn, listig, lurig)
Vimes (ganska grön)
Sidd (försiktig i överkant?)
Martin3 (verkar förnuftig, men få inlägg)
Impetigo (klok, lugn, lagom drivande)
Empiricus (klok och har koll)
Rasmus (ger förslag och vill komma nånvartl
 
Top