Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Intressant också att typ alla de jag inte spelat med ligger med röst på Basse :p varav flera som spelat ganska passivt...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Men om han var ulv, skulle han verkligen gå ut med den informationen? Hade jag varit ulv hade jag hållit inne på det, för att få veta när rundan slutar är en STOR fördel för byn.

/.../

Jag hade INTE gått ut med den förmågan i det läget om jag var ulv, Vimes. Hade du det?
Yes, att han går ut med det är förstås till hans fördel när det ska bedömas. Däremot håller jag det inte för så osannolikt som du verkar tycka. Om vi försöker uttrycka en ulvrationalitet så: Hellzon har uppenbarligen lite ont om tid/ork att hålla sig flytande på egen hand (detta verkar vara sant oavsett fraktion), han har ett uppseglande drev mot sig (där jag nog, om jag tillåts fundera över utröstningsdynamiken, skulle säga att han var den som, innan hans claim, var mest sannolik att åka). Att i det läget claima den här förmågan (som han alltså, även om han är ulv, har. Eller i varje fall något liknande) är ju ändå ett rimligt ulvmove. Även om byn får vissa fördelar av förmågan så är det ju förstås bättre för ulveriet om vi röstar ut en bybo istället för ulv-Hellzon. Om vi läser de inlägg han skrivit tidigare i tråden verkar han ju inte direkt planerat att claima den här förmågan.

Så summa summarum håller jag med dig i teorin, men menar att det här claimet inte är grönande i det här sammanhanget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Genesis, Martin3
Hellzon (4): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL
Genesis (3): Hellzon, Larsson, Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Spännande!

Jag gillar LJS tolkning av Hellzons spel även om jag verkligen hade uppskattat om @Hellzon kunde förklara varför han skrev sådär i sitt första inlägg om hjärtsnörp mm. Hittade du bara på?

Hellzon said:
Shit vad nervigt att inte veta när rundan slutar, men bra fångat av @Genesis att det är tidigast i natt. Själv fick jag hjärtsnörp och tänkte inte på att kolla tidsstämpel på startinlägget.

Hursomhelst, standardupplägg har utlovats. En väktare, en siare, och på tolv spelare finns det tre-fyra ulvar? Specialgrejen med oklar rundalängd är sämre för snipeulvar än chilla bybor så fyra ulvar förmodligen
(min fetstil)

Sedan uppfattar jag det som att du Hellzon anser att den oklara längden på rundan är en fördel för byn, vilket skulle motivera fyra ulvar. Orkar du utveckla detta?

Just nu kan jag rädda mig själv genom att rösta på Hellzon, men jag vet inte om det verkligen är det bästa för byn att en person som vet längden på rundorna röstas ut hellre än en vaniljbybo som jag.

Möjligt att jag byter till Hellzon, men annars röstar jag där misstanken är störst: Genesis.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
@RasmusL -> jag skulle nog säga Basse och Larsson. Jag är skeptisk till att Larsson varit så tyst detta parti, baserat på hur kan minns honom spela förr. Även om det var ett tag sedan har jag för mig att han är en väldigt aktiv person. Därav honom röd. Basse upplever jag som sagt mest knepig eftersom jag köpt Genesis analys och Impetigos medhåll därav.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, efter att ha funderat på det ett tag drar jag slutsatsen att Hellzon är rödare än Basse i nuläget. Jag vet verkligen inte, och det är skitsvårt att fånga en ulv i R1, men hjärtsnörpsgate är ju klart rödande. Och Basse är Basse. Som jag sagt innan så var jag övertygad om att han var ulv på kyrkogården, och det var han inte. Jag hade en liknande dust med honom då. Möjligt att våra spelstilar skär sig med varandra där. Så:

Röst: Hellzon

Åtminstone tills jag hör en förklaring. Känns lite rödande att den dröjer. Antagligen är han väl upptagen, men det kan också vara så att han hänger i ulvchatten där de diskuterar hur de ska tackla detta.

Jag håller det ingalunda för omöjligt att både Basse och Hellzon är ulvar. Det som talar emot är att det är i princip noll chans att gissa rätt på två ulvar i R1 (det är rätt liten chans att hitta ens en!).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
@RasmusL -> jag skulle nog säga Basse och Larsson. Jag är skeptisk till att Larsson varit så tyst detta parti, baserat på hur kan minns honom spela förr. Även om det var ett tag sedan har jag för mig att han är en väldigt aktiv person. Därav honom röd. Basse upplever jag som sagt mest knepig eftersom jag köpt Genesis analys och Impetigos medhåll därav.
Ah, jag var otydlig

Jag vill ha svar per rad[/b så exempelvis nedan skulle ett svar kunna vara:



ImpetigoBasenanji RÖD
Empiricus RÖD
Genesis RÖDXyas
SiddGenesis RÖD
RasmusL RÖDImpetigo
VimesSidd RÖD
Martin3Vimes RÖD
LJSLarssonHellzon RÖD
Hellzon RÖDEmpiricus
Xyas RÖDMartin3
Basenanji RÖDLJSLarsson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, röstar Hellzon ut som ulv är det rödande för Basse. Hellzon har varit ett starkt alternativ till Basse, men Basse har högst motvilligt tittat åt det hållet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja, röstar Hellzon ut som ulv är det rödande för Basse. Hellzon har varit ett starkt alternativ till Basse, men Basse har högst motvilligt tittat åt det hållet.
Njaäe, jag kan nog rösta ut Hellzon och om du har läst vad jag skrivit så ligger Hellzon-filen på mitt arbetsbord just nu. Jag har svårt att acceptera att en ulv-Hellzon går ut med sin roll så här, men å andra sidan kan det vara så att han känner sig pressad och väljer att dela med sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Njaäe, jag kan nog rösta ut Hellzon och om du har läst vad jag skrivit så ligger Hellzon-filen på mitt arbetsbord just nu. Jag har svårt att acceptera att en ulv-Hellzon går ut med sin roll så här, men å andra sidan kan det vara så att han känner sig pressad och väljer att dela med sig.
Din ovillighet att gå på Hellzon är ju iofs från innan hans claim. Men ok.

Vad tänker du om mitt svar på invändningen att en ulv med den här förmågan inte skulle gått ut med det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Din ovillighet att gå på Hellzon är ju iofs från innan hans claim. Men ok.

Vad tänker du om mitt svar på invändningen att en ulv med den här förmågan inte skulle gått ut med det?
Det är väl ganska allmänt känt vid det här laget att jag är med på #TeamVimes så ofta det går.

För att hålla mig något nykter försöker jag nu läsa Hellzon välvilligt och tänka utanför boxen. Han har fått frågor av mig som jag vill se besvarade.

Men vad brukar Björn den Gode inpränta i oss varulvsspelare?

Ljug aldrig. Aldrig någonsin (förutom om du är ulv...)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hellzon (5): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Genesis

Basse (3): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3

Genesis (3): Hellzon, Larsson, Basenanji
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tycker att Hellzon ska spilla eventuella bönor om sin roll innan bilan faller, vad tycker ni andra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tycker att Hellzon ska spilla eventuella bönor om sin roll innan bilan faller, vad tycker ni andra?
Ja, det är ju självklart. Och eftersom han vet när rundan är över kan han veta när det är kört och därmed outa sig. För oss andra är det svårare.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hellzon (5): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Genesis

Basse (3): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3

Genesis (3): Hellzon, Larsson, Basenanji
Äsch, nu är det ju bara de drevade som röstar tillsammans med mig på Genesis. Lägger rösten på Basse tills jag hunnit analysera läget.
(Motivation tills vidare: Basse var weird-röd i början. Jag tycker Hellzons outande var grönande)

Röst: Basse
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Martin3, vem är rödast i respektive par nedan?

XyasImpetigo
HellzonBasenanji
LJSLarssonMartin3
RasmusLHellzon
EmpiricusGenesis
BasenanjiSidd
ImpetigoLJSLarsson
VimesRasmusL
SiddXyas
Martin3Empiricus
GenesisVimes
Alltså, är det här något ni brukar göra? Jag tycker det känns rätt meningslöst eftersom det handlar om att välja något som är byggt på folks luftslott. Jag har ju ingen information knappt att gå på alls då jag inte har spelat med er tidigare så jag ser inte vad informationen ska bidra till. Det är ju bara matchningarna mot mig själv som jag kan vara säker på vem som är minst röd. Jag har nu satt ut det för att jag antar att ni brukar göra sånt här men jag är som sagt väldigt oklar på vad ni ska få ut av det här. Hade det varit senare rundor då vi har information att gå på så hade jag förstått det mer.

Vad är nackdelen för övrigt med att ljuga om sin roll tidigt? Är det för att man förlorar allt förtroende eller är det av någon annan anledning? Som ni vet kommer jag ju från en annan värld när det kommer till sånt här och att hålla på och/eller ljuga om sin förmåga för att försöka locka fram andras förmågor är ju oftast ett ganska smart val om man kan spela korten rätt. Är det en allmän överenskommelse?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Alltså, är det här något ni brukar göra?
Nä, det är Rasmus påhitt. Aldrig sett det förr. Men jag har inte spelat med honom förr, heller.

Vad är nackdelen för övrigt med att ljuga om sin roll tidigt? Är det för att man förlorar allt förtroende eller är det av någon annan anledning? Som ni vet kommer jag ju från en annan värld när det kommer till sånt här och att hålla på och/eller ljuga om sin förmåga för att försöka locka fram andras förmågor är ju oftast ett ganska smart val om man kan spela korten rätt. Är det en allmän överenskommelse?
Ja, det är förtroendegrejen. Ulvar måste ljuga. Det är ett av ytterst få sätt att faktiskt kunna hitta dem. Bybor måste aldrig ljuga, och om de gör det så tar man bort ett viktigt verktyg för att hitta ulvar. Vi får nästan ingen info från spelet, utan har i princip bara beteende och röstmönster att gå på. Kanske lyckas vi få ut lite info via en siare (och måste då lite på att personen är siare), men det är ingalunda garanterat. Så att ljuga som bybo är riktigt illa, för då kan vi inte hitta ulvarna genom att upptäcka deras lögner.
 
Top