Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Så Hellzon och Xyas vill rösta ut mig för att jag är sämsta spelaren, ett annat vill rösta ut Vimes för att det är bästa spelaren. Två olika inställningar men mitt minne säger mig att #2 "Rösta ut någon stark" är vanligare än #1 "Rösta ut någon kass" i tidigare spel. Vad får er, Hellzon och Xyas, att resonera så? Kan börja med Hellzon och sen Xyas tack!

Röst: Hellzon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För att rangordningen ska ha betydelse för förmågorna så måste det ju finnas förmågor som påverkas av den. Om vi bara har väktare och siare, och ulvamord sker sist (eller först) så skulle det finnas noll poäng med att Lukas säger att förmågorna aktiveras enligt rangordning (något jag missade vid första genomläsningen, därav min "SPAN"-reaktion).
Jag utgår (kanske felaktigt) från att Lukas har med rangordning mest som en tiebreaker vid lika röster:

Vid Lika avgörs det med hjälp av spelar Rankordningen som kommer postas i varje startinlägg.
Den spelare med Högst rang som röstat på någon av de kandidater det är lika emellan har utslagsrösten.
Sedan HAR Lukas skrivit så här:

Under nattfasen kommer allas spelares förmågor aktiveras i rangordningen Högst till lägst.
...men det kan ju lika gärna handla om att Lukas vill ha någon sorts klocka för vad som händer i förhållande till varandra? Eller kan det vara så att någon flyttar folk i rankordningen? I så fall kan det ju vara viktigt att klocka vem som handlar först.

Sedan fattar inte jag om rankordningen är bestämd eller om den ändras under spel?

@Lukas kan rankordningen ändras under spel?

Jag inte säker på att ulvarnas nattmord är en förmåga. Jag har ingen info som tyder på det och att dra den slutsatsen utifrån Lukas rankordning tycker jag är åtminstone uppseendeväckande.

Jag tror helt enkelt att det kan vara på två sätt:

1) Genesis superanalyserar något i onödan och tolkar Lukas speldesign som mer raffinerad än vad den verkligen är.

2) Genesis ÄR ulv och VET att ulvmordet är en förmåga. Han vet också att rankordningen är viktig av någon anledning.

Äh, jag vet inte. Occams lag säger väl att Genesis är skarp och smart så jag borde rikta blicken vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Röst: Basenanji

Jag tycker Genesis utslängda tankar om spelupplägget är intressanta och gillar hur de liksom växt fram organiskt i diskussionen. Basse läser Genesis inte bara snålt utan ser ut att verkligen anstränga sig för att göra en höna av en fjäder. Hur Genesis resonemang utgår från ett ulvperspektiv förstår jag inte.

För min del får Basse gärna säga något mer om sin roll utöver att han inte har något i den som tyder på att ulvarnas nattmord är en förmåga.

Du behöver förstås inte spilla alla bönor, men säg gärna något, och avgör själv vad som verkar bäst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag inte säker på att ulvarnas nattmord är en förmåga. Jag har ingen info som tyder på det och att dra den slutsatsen utifrån Lukas rankordning tycker jag är åtminstone uppseendeväckande.
Ja, det vore ju uppseendeväckande, men det har ju inte jag gjort. Jag tyckte att jag varit tydlig. Jag baserar alltså detta på två saker:
  1. Förmågor utförs i rangordning.
  2. Lukas har skrivit noll och ingenting om ulvmord i startinlägget.
Det är ju tvåan som är den stora grejen här, och som du missat eller ignorerar, trots att jag varit väldigt tydlig om detta. Om ulvamord inte är förmågor, vad är din teori? Att de inte har mord alls? Eller att de utförs först eller sist, fast Lukas har, genom en miss eller med vilje, inte informerat oss om det? Det är ju det jag reagerar på. Att det finns en rangordning som avgör när förmågorna aktiveras betyder ju att det spelar roll i vilken ordning förmågorna aktiveras. I vaniljspel spelar detta ingen roll, alltså måste något vara annorlunda. OM ulvamord är en förmåga så spelar det roll när det utförs, så det skulle förklara saken. Men det är främst det faktum att Lukas säger precis vad som händer på natten, men inte nämner nattmord, som är det jag reagerar på. Först röstas folk ut, sedan utförs förmågor. Inget mer. Ingenting om att något mord utförs. Så om mord inte är förmågor, och det inte är utröstning, vad är det då? Eller finns det inga mord?

Alltså, jag säger inte att jag vet allt, men jag tycker att jag har varit tydlig med resonemanget och jag tycker att det är ett vettigt resonemang. Att reducera det till "Eftersom det finns en rangordning måste ulvmorden vara förmågor" visar ju att du inte läst vad jag skrivit eller att du medvetet misstolkar. Nu tycker jag att det börjar kännas rödande, Basse.

Röst: Basenanji

Jag har försökt att inte känna att Basse är röd, och det är inte för att han anklagar mig som jag anklagar tillbaka, men just nu är han rödast. Se nedan:

Jag tycker att det bästa sättet att fånga ulvar på är att:

Vara tydlig med vem man vill rösta ut och ffa varför (för det är skitjobbigt som ulv att hålla koll)
Vara aktiv (det här förpliktigar, men ulvar brukar oftast vara lågflygare och ulvar tycker att det är jobbigt att behöva ha koll på vad som skrivs mm)
Ta ställning och uppmuntra andra att göra det. Vi vill inte ha lite "mys i hängmattan-spel", vi behöver ta reda på vad vi tycker om varandra.

Ulvar vill inte rösta ut varandra. Till slut blir de tvungna, men de kommer aktivt undvika det.

Och för att leva som jag lär:

Jag vill dreva mot Vimes för att han helt enkelt är bäst på det här spelet. Är han bybo kan han leda oss till segern, är han ulv är han vårt farligaste hot. Vi måste tidigt få reda på vad folk tycker om honom.

Jag blir lite undrande över Genesis aktivitet så här tidigt och de spekulationer han drar igång. Mitt paranoida jag tycker att det här känns skrivet ur ett ulvigt perspektiv:
Detta är Basses inlägg. Notera att han först säger att det bästa sättet att fånga ulvar är att vara aktiv och att ulvar brukar vara lågflygare, för att i nästa andetag tycker att det är misstänkt att jag är såpass aktiv. Han säger också att det jag skriver verkar vara skrivet ur ett "ulvigt perspektiv". När jag frågar vad det är han pingar på svarar han inte.

Jag tycker att du ser saker väldigt mycket utifrån ett ulvperspektiv. Nu ska vi kanske inte skrika högt så här tidigt i spelet, men nog verkar det här inlägget lite skumt. @Genesis vad talar för att ulvarna har förmåga: nattmord?

Jag vill avvakta Empiricus, Impetigo, m fl som ännu inte är i spel. Men sedan ligger du ganska rött till i min bok Genesis.
Återigen säger han att jag har ett "ulvperspektiv", återigen utan att faktiskt säga vad det är han pingar på. Han frågar mig, efter att jag förklarat, vad som tyder på att ulvarna har nattmord som förmåga.

Sedan då inlägget jag citerar först i detta inlägg. Jag har förklarat att det jag reagerar på är att Lukas inte skrivit något om ulvmord i startinlägget. Basse säger att jag drar min slutsats "utifrån Lukas rankordning" och tycker att det är uppseendeväckande.

Så, just nu är Basse rödast för mig. Men det betyder att jag är typ 30% säker på att han är ulv, där alla andra ligger på 25%. Det är sjukt svårt att hitta något i R1 och det mesta man pingar på är bara brus. Så antagligen är Basse bybo. Men han är den rödaste just nu, så jag röstar där.

Dock gillar jag inte att jag därmed släpper @Impetigo av kroken. Håller fortfarande ögonen på honnom och andra som ännu inte postat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vi kan väl hjälpas åt att hålla koll på röstläget:

Vimes: LJSLarsson
Xyas: RasmusL
Basenanji: Vimes
Hellzon: RasmusL
Genesis: Impetigo
LJSLarsson: Xyas
Sidd: Xyas
Martin3: Vimes
RasmusL: Hellzon
Vimes: Basenanji
Genesis: Basenanji

Vimes (2) Basenanji, Martin3
Basenanji (2) Vimes, Genesis
RasmusL (2) Xyas, RasmusL
Xyas (2) LJSLarsson, Sidd
Hellzon (1) RasmusL

Ej röstat: Khan, Empiricus, Impetigo
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Basse läser Genesis inte bara snålt utan ser ut att verkligen anstränga sig för att göra en höna av en fjäder. Hur Genesis resonemang utgår från ett ulvperspektiv förstår jag inte.

För min del får Basse gärna säga något mer om sin roll utöver att han inte har något i den som tyder på att ulvarnas nattmord är en förmåga.
Jag tycker att det är bättre att vi försöker ta ställning till varandra, röstar och motiverar våra röster än att analysera hur ulvarnas förmågor etc fungerar. Iofs kan det vara bra om vi identifierar ulvar genom att diskutera ulvrollerna, men hur gör vi det utifrån Lukas rankordning?

Så när jag läser Genesis framstår det för mig som ulvigt att han så tidigt vill få konstaterat att ulvarna har förmågor styrda av rankordningen.

@Vimes, kan du förklara för mig vad det ger oss bybor att SPANA som Genesis gör? Är jag bybo-paranoid och har letat rätt på ett idiotiskt kaninhål utan slut eller vad missar jag?

***

Min roll vill jag inte säga så mycket om just nu. Om jag är vaniljbybo och avslöjar det utsätter jag andra med ballare förmågor för fara och om jag sitter på annan förmåga så ger det i nuläget ulvlaget mer än byborna. Däremot kan jag säga följande: jag har ingen info som tyder på att ulvarnas nattmord är knuten till rankordningen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Men det är främst det faktum att Lukas säger precis vad som händer på natten, men inte nämner nattmord, som är det jag reagerar på. Först röstas folk ut, sedan utförs förmågor. Inget mer. Ingenting om att något mord utförs.
Det enkla svaret på det är att lukas är nybörjare vad gäller att arrangera spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det enkla svaret på det är att lukas är nybörjare vad gäller att arrangera spel.
Det är en bra poäng, för jag gjorde ju själv det misstaget (men visste inte att Lukas är nybörjare på detta, som jag). Så vi kan väl fråga honom, helt enkelt. @Lukas, har ulvarna ett vanligt nattmord och i så fall när utförs det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Att det finns en rangordning som avgör när förmågorna aktiveras betyder ju att det spelar roll i vilken ordning förmågorna aktiveras. I vaniljspel spelar detta ingen roll, alltså måste något vara annorlunda. OM ulvamord är en förmåga så spelar det roll när det utförs, så det skulle förklara saken. Men det är främst det faktum att Lukas säger precis vad som händer på natten, men inte nämner nattmord, som är det jag reagerar på. Först röstas folk ut, sedan utförs förmågor. Inget mer. Ingenting om att något mord utförs. Så om mord inte är förmågor, och det inte är utröstning, vad är det då? Eller finns det inga mord?
Jag har fetstilat några ställen som jag tycker känns osäkra. Hur kan du vara så säker? Dessutom, jag kanske tolkar saker fel, men mitt intryck av startinlägget för det hör spelet är att Lukas har massa härlig stimmung, men är en nybörjare på att arra spel. Dessutom har han INTE svarat på min fråga om rankordningen kan ändras/lottas etc, vilket kan tyda på att det handlar om sådant. Folk kan flytta andra i rankordningen.

Nattmord är ju en så klassisk feature i varulvsspelså det kan ju tänkas att det "bara ska vara med som en del av spelets grundmekanik. Därefter har vi förmågor för att sia, väkta, blocka förmågor, förmågesiare, ...".

Okej, nu börjar det bli varning för att jag fastnar i det här så jag skriver avsiktligt inte mer om det här nu. Vi behöver vända på fler stenar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Hur kan du vara så säker?
Från Basses "ulva like a baws"-guide för hur man spelar ulv:
Sprid det där. Hitta på skit. Bearbeta byn. Bygg in budskapet att det här svårt. Att egentligen vem som helst kan vara ulv.

Och OM nån reagerar svarar du med en motanklagelse:

" Ulvar vet hur det ligger till! Vi bybor famlar i blindo! VET du att Vajso är bybo kanske? Eller vill du lägga locket på?"

Sprid nojjan. Sprid oron. Sprid skräcken.
Nå. Jag håller med om att vi ska vända på fler stenar. Och även jag vill höra från dem som ännu inte postat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Vimes, kan du förklara för mig vad det ger oss bybor att SPANA som Genesis gör? Är jag bybo-paranoid och har letat rätt på ett idiotiskt kaninhål utan slut eller vad missar jag?
1. Det hjälper oss som kollektiv att förstå spelet, vilket kan vara viktigt med tanke på att vi uppenbarligen spelar ett dolt upplägg.
2. Det säger något om Genesis roll, vilket är bra när vi ska utvärdera honom.
3. Det skapar ett diskussionsrum som faktiskt är rimligt att utforska i ett dolt spel. Du har ju också trätt in i det här diskussionsrummet, och min läsning är att det gjort dig rödare.

Så, det är klart att det är bra. Visst, Genesis kanske inte kommer spana fram alla våra ulvar här i R1, men att diskutera hur t.ex. nattmordet fungerar när det inte står i startinlägget verkar produktivt, tycker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ok, nu har jag spammat som en galning, sorry för det, men jag är så himla glad över att äntligen få jaga ulvar efter en lång period som ulv! Jag vill bidra!

Mitt bidrag hittills är magert. Ändock:
-- Jag vill se ställningstaganden för/emot Vimes för att ge byn info om vad folk anser om honom. Han är den bästa spelaren IMHO och vi behöver snabbt veta status på honom.
-- Jag har gått på Genesis kring hans inlägg. Jag har försökt förklara varifrån mina misstankar kommer.
-- Jag har varit aktiv, tagit ställning och röstat med motivering.
-- Jag vill inte outa min roll ev förmåga.

Kom ihåg att det troligaste är att rundan slutar 10.00 imorgon förmiddag. Men den kan också sluta 22.00 ikväll.

Nu ger jag lite syre till forumet och kommer tillbaka senare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
(Jag är för övrigt inte alls säker, som jag har skrivit i flera inlägg.)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Khan @Impetigo och @Empiricus

Dags att komma in i spel! Har vi otur är första rundan över efter bara 12h!

Vad tänker ni? Vilka vill ni rösta på?
Kommer på en tid när verkligheten tillåter. Jag läser vid sidan av på jouren och tycker såhär ur huvudet att Genesis har klingat lite illa jämfört med hur jag läst spelet och mitt PM. Men jag har inget konkret och har en bra anledning just nu att inte ligga med en röst på någon vilket jag kommer komma in på när jag har tid att skriva mer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Röst: Genesis

Min mest misstänkte. Rankordningen kan ändras mellan rundorna, se SL:s inlägg ovan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tittade igenom Lukas startinlägg och lite konstigt är det ju att det inte står nått om specefikt nattmord…introtexten handlar om att ”Fredrik” blivit avslöjad så det är kanske samma men…har ni kört nåt spel där nattmord ej varit med?

Annars håller jag med om att Basse börjar pinga lite i diskussionen med Genesis och Vimes (men deras slagväxlingar har ju svajjat förr fram&tillbaka) men det är ju bra att ni driver på då det ju finns ett gäng riktiga lågflygare än så länge som inte bidrar alls. Min röst på Xyas är ju i svagaste laget så jag behöver väl landa i nåt bättre…

Nu skrev Lukas Redakcted: undrar vad det betyder?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
1. Det hjälper oss som kollektiv att förstå spelet, vilket kan vara viktigt med tanke på att vi uppenbarligen spelar ett dolt upplägg.
2. Det säger något om Genesis roll, vilket är bra när vi ska utvärdera honom.
3. Det skapar ett diskussionsrum som faktiskt är rimligt att utforska i ett dolt spel. Du har ju också trätt in i det här diskussionsrummet, och min läsning är att det gjort dig rödare.

Så, det är klart att det är bra. Visst, Genesis kanske inte kommer spana fram alla våra ulvar här i R1, men att diskutera hur t.ex. nattmordet fungerar när det inte står i startinlägget verkar produktivt, tycker jag.
Håller med Vimes här nu att Basse kaosulvar sig när Genesis försöker gräva konstruktivt.
Sorry Basse men jag läser dig även denna gång som rödast hittills.

Röst: Basenanji
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nu skrev Lukas Redakcted: undrar vad det betyder?
Det betyder att det inte var en miss att han inte skrev hur ulvarnas nattmord fungerar. Det var ett medvetet val. Så antingen har de ett vanligt nattmord och det är hemligt av någon anledning, eller så har de ett nattmord som inte funkar riktigt som vanligt. Jag tror ju som sagt på det senare.

Dock tycker jag att hur upplägget ser ut rimmar lite illa med Lukas ingång om att det skulle vara relativt vanilj med en stor twist som avslöjas i första inlägget (alltså den slumpade lngden på rundorna). Men han kan ju ha filat vidare på konceptet efter att han postade anmälningsinlägget.
 
Top