Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Röst: LJSLarsson - när det kommer till vilka ulvar jag är rädd för är Larsson högst på listan. Alltså skulle jag helst ha ut honom utifrån informationsläget just nu.
Vad är dina tankar om att du och jag ligger sist, Vimes?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@Basenanji , hur tänker du att byn ska vinna det här?
[/QUOTE]

Jag tänker att det är nio bybor och tre ulvar. Förmågor antar jag är någorlunda standard, men lämnar öppet för att Lukas hittat på något.

Jag tycker att det bästa sättet att fånga ulvar på är att:

Vara tydlig med vem man vill rösta ut och ffa varför (för det är skitjobbigt som ulv att hålla koll)
Vara aktiv (det här förpliktigar, men ulvar brukar oftast vara lågflygare och ulvar tycker att det är jobbigt att behöva ha koll på vad som skrivs mm)
Ta ställning och uppmuntra andra att göra det. Vi vill inte ha lite "mys i hängmattan-spel", vi behöver ta reda på vad vi tycker om varandra.

Ulvar vill inte rösta ut varandra. Till slut blir de tvungna, men de kommer aktivt undvika det.

Och för att leva som jag lär:

Jag vill dreva mot Vimes för att han helt enkelt är bäst på det här spelet. Är han bybo kan han leda oss till segern, är han ulv är han vårt farligaste hot. Vi måste tidigt få reda på vad folk tycker om honom.

Jag blir lite undrande över Genesis aktivitet så här tidigt och de spekulationer han drar igång. Mitt paranoida jag tycker att det här känns skrivet ur ett ulvigt perspektiv:

Genesis said:
Jag tror att en del av detta kan verka till vår fördel. Ulvar får svårare att ligga med en röst på en ulvkompis och sedan "byta åsikt" efter ett tag.
Så just nu: 1. Vimes 2. Genesis
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad är dina tankar om att du och jag ligger sist, Vimes?
Tja, om vi tänker oss någon form av jämn fördelning över skalan ökar det ju chanserna att du är ulv, eftersom jag inte är det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag vill dreva mot Vimes för att han helt enkelt är bäst på det här spelet. Är han bybo kan han leda oss till segern, är han ulv är han vårt farligaste hot. Vi måste tidigt få reda på vad folk tycker om honom.
Det är väl helt ok att dreva mig. Men jag undrar över strategin här. Om syftet med att rösta på mig är att få mina potentiella ulvkompisar att antingen motvilligt rösta på mig eller inte ta ställning till mig alls undrar jag vad som händer om jag är bybo (vilket jag är). Utifrån den här strategin verkar det vettigast som ulv att inte ta ställning till mig alls och låta byn rösta ut mig. Eller?

Vad jag vill säga är att drev mig för all del, men det verkar lite dumt om det enda sättet "jag" kan försvara mig på är om andra spelare tar ställning till mig. Jag skulle jättegärna veta vad jag ska göra för att inte bli utröstad.

Och om du är bybo och är ärlig med att jag "kan leda oss till segern" verkar det ju vettigt att ge mig någon möjlighet att göra det också.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Kul att det startat.
Min röst var ju från början sjävklart på Korpa men denna gång väntar jag med det...😜
...vidare tänkte jag ju börja med Xyas om hen inte skriver nåt...så var hen först med en kommentar så...
Som vanligt så vill jag att så mkt som möjligt kommer upp på bordet (Vimes) så ulvarna får svårt att gömma sig, så det är ju alltså bra om diskussionen är igång.
Tex antal ulvar och vilka förmågor är i spel tror vi?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@LJSLarsson

Vimes resonemang om att ulvar nog inte ligger bredvid varandra kan ju också användas mot honom!

Ska du inte ta och lägga din röst där?

@Vimes jag vet ju inget om vem som är vem och erfarenheten har lärt mig att vi behöver få ut så mycket information som möjligt innan rundan tar slut. Så därför är drev bra, speciellt mot högprofilspelare.

Byn needs to know!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sedan är det ju kul att fundera på hur Lukas konstruerat den där rankingen. Har han spritt ut ulvarna? Eller kan de få ligga ihop bara för att förvilla den som tror på det första?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
När man tror att man inte längre kan chockas av knasiga varulvsspel så hamnar man i ett parti där man inte får veta när rundorna slutar. Är ett tydligt tecken på att arrangörskulturen är vid liv och god vigör. Cool idé, Lukas! :-D

Tankar om rankordningen
Det står i startinlägget att rakningen löser ties i röstningen, men jag har svårt att tro att det är det enda som påverkas. Är övertygad om att det finns sätt att ändra folks rankning.
En teori skulle vara att man bara får göra X mot folk som har udda/jämnt, kanske? Att det inte bara är högst/lägst som är viktigast?

Bränd av Xyas
Xyas spelade byxorna av byn förra spelet, så därför vill jag ha mera liv och rörelse från honom denna runda så att vi lättare kan gröna/röda honom.
Jag vill väl inte på riktigt hänge mig åt den fina jultraditionen att alltid hänga Xyas i runda 1, men jag lider ju av starkt PTVSD tack vare Xyas - så vi får väl se.

@Xyas, du kan väl börja i att spekulera lite i vad det innebär att du är nummer 1 i rankningen?

Röst: Xyas
Håller starkt med Larsson om att vi bybor gjorde bort oss rejält med Xyas senast vilket jag inte vill göra om igen.

Röst: Xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Just det @RasmusL min erfarenhet (jag har varit ulv två gånger i rad i de senaste partierna) säger mig att ulvar inte gärna pratar så mycket med varandra.

Kan vara bra att leta efter deltagare med selektiv beröringsskräck!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Efteråt följer nattfasen.
Under nattfasen kommer allas spelares förmågor aktiveras i rangordningen Högst till lägst.
Jag har fått frågor om det så jag förtydligar
utröstning sker först, sedan aktiveras folk förmågor i rankordningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag blir lite undrande över Genesis aktivitet så här tidigt och de spekulationer han drar igång.
Jag tror att efter att ha iakttagit mig i två spel vet du nog att jag är skitaktiv i början oavsett. När jag var zombie var jag aktiv i början, och när jag var bybo var jag också aktiv i början (och pliktade med mitt liv). Jag kan helt enkelt inte låta bli. Jag kan liksom inte läsa saker och sedan inte skriva och kommentera på det nr det väcker tankar.

Mitt paranoida jag tycker att det här känns skrivet ur ett ulvigt perspektiv:
Du menar att jag försöker att få det att framstå att ulvarna inte är farliga? Eller hur tänker du?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har fått frågor om det så jag förtydligar
utröstning sker först, sedan aktiveras folk förmågor i rankordningen.
SPAN! Jag har SPAN! Såhär, va:

Ingenstans i startinlägget står när ulvarna får mörda. Det innebär att deras mord rimligtvis sker på deras turordning. Så:
  • Antingen har ulvarna varsitt mord (knappast troligt PGA OP)
  • Eller så har bara vissa av dem mord (känns ju lite risky för balansen om den ulven skulle ryka tidigt)
  • Eller så har den av ulvarna med högst rang mord, eller liknande.
  • Eller något annat.
Men om ulvamord sker någonstans i rangordningen blir ju den viktig. Vad händer till exempel om en ulv får agera före väktaren? Känns rätt bynerf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ingenstans i startinlägget står när ulvarna får mörda. Det innebär att deras mord rimligtvis sker på deras turordning.
Eftersom mordet inte står i startinlägget står det väl i ulvarnas roll-PM, och r därmed en förmåga, resonerar jag.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Huja vad ni skriver! 😊

jag försöker fortfarande förstå reglerna, ni verkar prata av en hel del erfarenheter och ”standard”-taktiker som jag inte är på det klara med. Jag har ju mest spelat One Night och där är det ju bara en omröstning så strategin är inte glasklar just nu. Kanske är jag som inte riktigt läst ordentligt men hur vet vi antalet ulvar? Är det någon slags normalfördelning som det brukar vara för att det ska bli jämnt?
Varför är det viktigt att rösta på någon direkt, om inte jag har någon information att bidra med just nu, ställer inte jag bara till det genom att rösta på någon redan nu? Eller har ingen någon information just nu så det är lika för alla?
Har ulvar normalt vetskap om varandra eller är de lone wolfs? Borde jag ställa dom här frågorna till Lukas istället för er för att inte störa diskussionen.

Min son fyller 6 år idag så från imorgon kommer jag vara mer aktiv.

röst: vimes
Då det är han som skriker på mig att göra något jag inte riktigt hänger med på men jag byter gärna så snart jag förstår varför (isf har han ju faktiskt hjälpt mig 😊)

har jag gjort mig tillräckligt suspekt än? 🤪
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Bränd av Xyas
Xyas spelade byxorna av byn förra spelet, så därför vill jag ha mera liv och rörelse från honom denna runda så att vi lättare kan gröna/röda honom.
Jag vill väl inte på riktigt hänge mig åt den fina jultraditionen att alltid hänga Xyas i runda 1, men jag lider ju av starkt PTVSD tack vare Xyas - så vi får väl se.

@Xyas, du kan väl börja i att spekulera lite i vad det innebär att du är nummer 1 i rankningen?

Röst: Xyas
Jag tänkte först att det bara var slumpat. Men sen skrev Lucas att förmågor aktiveras i rankingordning, så då är det ju förmodligen inte så.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Eftersom mordet inte står i startinlägget står det väl i ulvarnas roll-PM, och r därmed en förmåga, resonerar jag.
Jag tycker att du ser saker väldigt mycket utifrån ett ulvperspektiv. Nu ska vi kanske inte skrika högt så här tidigt i spelet, men nog verkar det här inlägget lite skumt. @Genesis vad talar för att ulvarna har förmåga: nattmord?

Jag vill avvakta Empiricus, Impetigo, m fl som ännu inte är i spel. Men sedan ligger du ganska rött till i min bok Genesis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
@Genesis vad talar för att ulvarna har förmåga: nattmord?
Men jag sade ju det? Ingenstans i turordningen vi fått av Lukas står det när ulvarnas förmåga aktiveras. Om det var ett vanligt nattmord hade det ju antagligen skett först eller sist. Nu står det ingenting om nattmordet överhuvudtaget. Eftersom det inte finns någon publik info om nattmordet så är den rimligtvis privat, alltså att den finns i ulvarnas PM. Då tycker jag att det är en vettig gissning att de fungerar i form av förmågor, som explicit aktiveras i rangordningen. För att rangordningen ska ha betydelse för förmågorna så måste det ju finnas förmågor som påverkas av den. Om vi bara har väktare och siare, och ulvamord sker sist (eller först) så skulle det finnas noll poäng med att Lukas säger att förmågorna aktiveras enligt rangordning (något jag missade vid första genomläsningen, därav min "SPAN"-reaktion). Allt detta tyder, tycker jag, på att ulvarnas mord sker på deras tur i rangordningen. Det är knappast klart och vattentätt 100%, men det är en rimlig gissning, tycker jag.

Du har nu två gånger anklagat mig för att skriva saker "utifrån ett ulvperspektiv", utan att specificera närmare. I det första fallet ställde jag en direkt motfråga om vad det är du reagerar på, som du inte svarade på. Ge mig något att försvara mig mot.

Du har ju en tendens att alltid pinga rött, och magkänslan säger "inte kan väl Basse vara ulv tre gånger i rad?", men om det är slumpat så är det ju precis lika stor chans att du är ulv som någon annan. Jag tänker inte dra så stora växlar på detta såhär tidigt i spelet, och vi har alla typ inget att gå på, så jag tänker inte anklaga dig, men jag vill fråga vad det är du faktiskt reagerar på? Är det det faktum att jag pratar om ulvarna som gör att det är skrivet "ur ett ulvperspektiv", eller vad är det du tycker dig ha pingat på?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Kanske är jag som inte riktigt läst ordentligt men hur vet vi antalet ulvar? Är det någon slags normalfördelning som det brukar vara för att det ska bli jämnt?
I vanlig vanilj-spel är det 25% varulvar. Sedan om man som arrangör lägger in lite grejer som ulvarna tjänar på så minskar man antalet, eller om man lägger in grejer som byn tjänar på så ökar man antalet ulvar.

Varför är det viktigt att rösta på någon direkt, om inte jag har någon information att bidra med just nu, ställer inte jag bara till det genom att rösta på någon redan nu? Eller har ingen någon information just nu så det är lika för alla?
Det är högst troligt att de enda som har någon information just nu är ulvarna. Normalt finns det inga förmågor som börjar med säker information (det betyder inte att det är omöjligt, men det är inte standard). Det finns en siare (oftast) som kan få info, men hen måste sia specifika personer och får info på natten, så drag ett har ingen någon info alls. Utom ulvarna, som vet vilka de andra ulvarna är. På grund av detta måste vi göra vårt bästa, och vår enda hårda källa till info är hur folk röstar. Ulvar vill inte gärna rösta ut varandra, så vi kan förhoppningsvis få info genom att läsa deras röstmönster. Om du inte röstar får vi inte info om dig, och kan inte analysera dig. Dessutom blir det fler av rösterna, procentuellt sett, som är ulvaröster.

Har ulvar normalt vetskap om varandra eller är de lone wolfs?
De har normalt vetskap om varandra och diskuterar friskt utanför den här tråden. De får alltså normalt prata med varandra i privata meddelanden för att lägga upp sin strategi.

Borde jag ställa dom här frågorna till Lukas istället för er för att inte störa diskussionen.
Tror inte att Lukas svarar på den här typen av frågor, så vi är de infokällor du har. Men lita inte på någon! :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Huja vad ni skriver! 😊

jag försöker fortfarande förstå reglerna, ni verkar prata av en hel del erfarenheter och ”standard”-taktiker som jag inte är på det klara med. Jag har ju mest spelat One Night och där är det ju bara en omröstning så strategin är inte glasklar just nu. Kanske är jag som inte riktigt läst ordentligt men hur vet vi antalet ulvar? Är det någon slags normalfördelning som det brukar vara för att det ska bli jämnt?
Varför är det viktigt att rösta på någon direkt, om inte jag har någon information att bidra med just nu, ställer inte jag bara till det genom att rösta på någon redan nu? Eller har ingen någon information just nu så det är lika för alla?
Har ulvar normalt vetskap om varandra eller är de lone wolfs? Borde jag ställa dom här frågorna till Lukas istället för er för att inte störa diskussionen.

Min son fyller 6 år idag så från imorgon kommer jag vara mer aktiv.

röst: vimes
Då det är han som skriker på mig att göra något jag inte riktigt hänger med på men jag byter gärna så snart jag förstår varför (isf har han ju faktiskt hjälpt mig 😊)

har jag gjort mig tillräckligt suspekt än? 🤪
Tja Martin å välkommen.
Jag är själv rätt noob på det här men tror inte jag kommer undan som nybörjare så lätt längre men antal ulvar är nog inte mer än 3 på 12 spelare men det kan ju vara annorlunda beroende på förmågor hit och dit vilket ändrar nån form av fair balans…
…sen så har jag lärt mig ”den hårda vägen” att det kan vara DenTredjeFraktionen (alltså fler lag) så vi vet ju inte för tillfället så mkt.
Dock har SL skrivit att det bara är bybor ocg varulvar så det tycker jag vi ska förhålla oss till.
Om det inte är nåt specialupplägg så vet nog ulvarna om varandra.
SL Lukas kan du alltid fråga men fråga på här i tråden så får vi veta mer om dig också.
 
Top