Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Första rundan]

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Du kan inte tro det.
Fredrik är borta. Ulvarna tog honom, han släpades till galgen utan rättegång.
Här i det hemliga rummet under stadens torg sitter ni på det kalla jordgolvet, lukten ifrån nitroglycerinet fyller rummet. Det är svårt att andas.
Ni alla tänker samma sak, det här är inte en slump.
Någon måste ha avslöjat Fredrik för Ulvpolisen.
Någon i det här rummet är en förrädare av principen.

Långt ovanför era huvuden går poliserna fram och tillbaka över torget, de söker brottslingar och de söker er. Ni alla vet att ni är fast i detta rum, detta kalla rum med vatten som droppar längs stenväggarna. Ni måste lösa det här. Ni måste få veta vem eller vilka som är förrädare, de måste skjutas på plats så att planen kan fortgå säkert.



Välkommen till Revolutionen!
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Regler:



Spelet består av två lag
Bybor och ulvar

Byborna vinner om alla varulvar är ute ur spel
Varulvarna vinner om de är 50% av kvarvarande spelare

Varje runda består av två faser, Dagfas och nattfas

Varje Dagsfas är en tråd som den här och är där majoriteten av spelet utspelar sig.
För att Rösta skriver du Röst: Namn
om du röstar flera gånger är det den senaste rösten som räknas.
Vid slutet av rundan kommer den spelare med flest röster bli hängd., Och får tyvärr lämna spelet.
Vid Lika avgörs det med hjälp av spelar Rankordningen som kommer postas i varje startinlägg.
Den spelare med Högst rang som röstat på någon av de kandidater det är lika emellan har utslagsrösten.



Har du en förmåga som kräver det, så ska du under dagen skicka in ett eller flera namn till mig.



Varje runda är av en slumpad längd. Rundorna är någonstans mellan 12 och 48 timmar. Systemet är viktad mot en längd på 24timmar.
När en Dagfas tar slut kommer jag skriva ett inlägg med texten STOPP i stora röda bokstäver. Efter det inlägget är det inte tillåtet att skriva mer i tråden eller ändra sin röst, eller skicka in namn för förmåga användning.

Efteråt följer nattfasen.
Under nattfasen kommer allas spelares förmågor aktiveras i rangordningen Högst till lägst.

Sedan börjar en ny runda med en ny dagfas.
För att jag inte vill förstöra någons sömn, så kommer ingen ny runda börja mellan klockan 22,00 och 06.00, så om en runda tagit slut mitt i natten kommer den nya rundan börja morgonen efter.

Andra regler:
Bara folk som är med i spelet och som lever får posta i trådarna, svara på pollen. Eller trycka like på inlägg.
Det är förbjudet att redigera inlägg efter man postat dem i speltråden.
Det är förbjudet att diskutera spelet utan för de officiella trådarna.
Det är förbjudet att direkt citera sitt roll PM
Vid frågor kan de ställas i tråden genom att tagga mig, eller via PM till mig.








Rankordning:
Högst: Xyas
Basenanji
Khan
Hellzon
Genesis
Martin3
Impetigo
Empiricus
Sidd
RasmusL
LJSLarsson
Lägst: Vimes
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Så vi vet alltså inte när rundorna slutar? Fasen vad störigt! Och spännande!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Så... vi vet inte när rundan slutar alltså? Göta Petter! Men då vet ni vad jag ska säga härnäst:
Alla måste ovillkorligen rösta på den de helst vill rösta ut!

Det är alltid sant, men det är superduperultramegasant i det här upplägget. Ha alltid en röst liggande, och ha den på den du misstänker mest. Din röst är en byboröst, och vi måste utnyttja att vi är majoriteten!

Röst: LJSLarsson - när det kommer till vilka ulvar jag är rädd för är Larsson högst på listan. Alltså skulle jag helst ha ut honom utifrån informationsläget just nu.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alla måste ovillkorligen rösta på den de helst vill rösta ut!
Röst: RasmusL

Helt omotiverat förutom att det är en spelare som bidrar med orimliga mängder kaos oavsett om han är bybo eller ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sjukt obehagligt att vi inte vet när rundorna tar slut. Cool features @Lukas !

Ok, då gäller det att skaffa fram info snabbt. Vi behöver pressa bra och tongivande spelare så jag röstar direkt på

Röst: Vimes

Vi måste ta reda på vad folk tycker om honom. Vimes är läskigast av alla som ulv. Han är också himla bra som bybo, så det är en avvägning. Men som ett av två drev hamnar han högt upp.

Sedan är jag ganska busy i Polytopia-turneringen om ni undrar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, så rundan pågår åtminstone till klockan 23 ikväll (11:00 plus 12 timmar). Jag känner mig sjukt obekväm med att bara slänga iväg en röst på måfå, men jag ska i alla fall garanterat ha en klar tills dess. Tillsvidare tänker jag betrakta detta som att rundorna är 12 timmar långa, och sedan är det extratid som jag kommer att använda för postande och teoretiserande, men kanske mindre för röstande. Preliminär taktik.

Jag tänker också våga mig på att gissa att en eller flera personer får info från Lukas om när rundorna slutar. Om ulvarna får den infon är det läskig snajpningsrisk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tillsvidare tänker jag betrakta detta som att rundorna är 12 timmar långa, och sedan är det extratid som jag kommer att använda för postande och teoretiserande, men kanske mindre för röstande. Preliminär taktik.

Jag tänker också våga mig på att gissa att en eller flera personer får info från Lukas om när rundorna slutar. Om ulvarna får den infon är det läskig snajpningsrisk.
Bra inlägg, Genesis!

Jag håller med om att vi bör betrakta rundorna som 12-timmars, och du har nog rätt i att det kan finnas information om hur Lukas "system" ser ut bland spelarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det kan ju vara så som det var i Båtspelet att vissa spelare har poäng att spendera på rundornas längd. Typ, en runda är 12+2T12 timmar med exploderande 12:or upp till 48, eller whatever. Och att vissa spelare har poäng att spendera på att dra av och lägga till tid.

Sedan undrar jag hur ranksystemet fungerar. Vi ska väl inte spekulera för mycket, men man kan tänka sig saker i stil med "du kan sia dem med högre rang än du", "du kan rollblocka de med lägre rang än du", eller något däråt. Det kan ju också vara så att det finns förmågor som ändrar rangen på en spelare, och så vidare. Information om detta tycker jag vi ska dreva fram.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Sedan undrar jag hur ranksystemet fungerar. Vi ska väl inte spekulera för mycket, men man kan tänka sig saker i stil med "du kan sia dem med högre rang än du", "du kan rollblocka de med lägre rang än du", eller något däråt. Det kan ju också vara så att det finns förmågor som ändrar rangen på en spelare, och så vidare. Information om detta tycker jag vi ska dreva fram.
Kanske, men jag citerar Lukas inlägg i anmlningstråden:

Spelet kommer vara ett ganska klassiskt upplägg med en stor öppen twist ni kommer informeras om vid spelstart.
Planen är att spelet ska fokusera på analys av medspelarna, snarare än att lista ut hur spelet fungerar.
Antal spelare hoppas jag på minst 8 men gärna fler.
Jag tror inte att vi ska förvänta oss att det sker så mycket bakom kulisserna. Det mesta är nog ganska klassiskt varulvsspel. Vi har väktare och siare, och sedan kanske någon mer specialgrej, men mycket mer dold mekanik än så kan vi nog inte förvänta oss.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Andra tankar (jag har lunch i ett par minuter till): Upplägget gör det svårt att dreva. Man behöver lite göra detta i början av rundorna. I den mån folk har möjlighet att styra sina scheman, fokusera på att vara närvarande de första 12 timmarna i varje runda. Avancerade manövrar och en massa röstbyten efter detta är riskabelt. Därmed inte sagt att ingen får byta röst efter 12 timmar, såklart. Ny info eller nytt tänkande kan absolut motivera röstbyte.

Röstläget efter 12 timmar bör noteras och ha vikt i diskussionerna.

Jag tror att en del av detta kan verka till vår fördel. Ulvar får svårare att ligga med en röst på en ulvkompis och sedan "byta åsikt" efter ett tag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tror inte att vi ska förvänta oss att det sker så mycket bakom kulisserna. Det mesta är nog ganska klassiskt varulvsspel. Vi har väktare och siare, och sedan kanske någon mer specialgrej, men mycket mer dold mekanik än så kan vi nog inte förvänta oss.
Absolut. Och jag tycker du skriver superbra inlägg såhär i början, Genesis. Men det är lite konstigt att du å ena sidan spekulerar i att vissa spelare har förmågor som hjälper dem att veta när rundorna startar, medan du är skeptisk till att ranksystemet har någon betydelse alls (? Det ser ut som att det är det du menar, men förklara gärna hur du tror det funkar).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Men det är lite konstigt att du å ena sidan spekulerar i att vissa spelare har förmågor som hjälper dem att veta när rundorna startar, medan du är skeptisk till att ranksystemet har någon betydelse alls (? Det ser ut som att det är det du menar, men förklara gärna hur du tror det funkar).
Äh, jag spekulerade lite, sedan läste jag ditt inlägg, tyckte att det lät vettigt, men så kom jag på att Lukas hade skrivit något om att det skulle vara relativt öppet (jag gav ju honom en pik om det för han hade sagt att öppna upplägg är trista), så kollade jag vad han skrev och citerade det. Nu när jag läst det tänker jag nog att det kanske inte alls finns någon som har koll på rundornas längd. Det kan vara så att det är helt klassiskt förutom det vi ser.

Och nu när jag tänker vidare: Lukas hade tänkt använda en poll för röstning. Gör man det kan man inte gå på först lagda röst, eftersom historiken inte sparas. Så jag tror att han hittade på ranksystemet av den anledningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det kan vara så att det är helt klassiskt förutom det vi ser.
Behöver inte vara så, dock. Lite special kan det nog vara, tror jag. Men inga stora underligheter. Typ att väktaren eller siaren fungerar annorlunda, som du spekulerar i, eller att någon roll har info om rundornas lä
Det kan vara så att det är helt klassiskt förutom det vi ser.
Alltså, lite special i det dolda kan det nog vara, men inget jätteomvälvande, tror jag. Det är så långt min teori sträcker sig just nu.

Och nej, jag kan inte sluta spamma tråden. Jag håller ju för fan kurs, men skriver ändå medan eleverna gör övningar. Sorry!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Shit vad nervigt att inte veta när rundan slutar, men bra fångat av @Genesis att det är tidigast i natt. Själv fick jag hjärtsnörp och tänkte inte på att kolla tidsstämpel på startinlägget.

Hursomhelst, standardupplägg har utlovats. En väktare, en siare, och på tolv spelare finns det tre-fyra ulvar? Specialgrejen med oklar rundalängd är sämre för snipeulvar än chilla bybor så fyra ulvar förmodligen.

Det kommer att snackas en massa skit i tråden hursomhelst.

Röst: RasmusL

Jag håller med motiveringen att det är mycket kaos där oavsett tillhörighet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Shit vad nervigt att inte veta när rundan slutar, men bra fångat av @Genesis att det är tidigast i natt. Själv fick jag hjärtsnörp och tänkte inte på att kolla tidsstämpel på startinlägget.

Hursomhelst, standardupplägg har utlovats. En väktare, en siare, och på tolv spelare finns det tre-fyra ulvar? Specialgrejen med oklar rundalängd är sämre för snipeulvar än chilla bybor så fyra ulvar förmodligen.

Det kommer att snackas en massa skit i tråden hursomhelst.

Röst: RasmusL

Jag håller med motiveringen att det är mycket kaos där oavsett tillhörighet.
Det är en ganska "meh"-motivering tycker jag, särskilt som tvåa, men okej, jag nappar, vad skulle du vilja se från mig?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tänker göra som på båten och börja jaga lågflygare. Där fångade vi ju en DTF första rundan, och i och med att vi har väldigt lite att gå på såhär i början är det viktigt att folk kommer igång. Därför:

Röst: Impetigo

Motivering: Han har i två spel visat sig vara en skarp spelare men har ännu inte skrivit något. Det är ju inte så konstigt, för spelet har ju knappt startat, men det är lika bra att sätta igång, speciellt med tanke på den potentiellt korta rundan. Så jag lägger rösten här tills han skriver något.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
När man tror att man inte längre kan chockas av knasiga varulvsspel så hamnar man i ett parti där man inte får veta när rundorna slutar. Är ett tydligt tecken på att arrangörskulturen är vid liv och god vigör. Cool idé, Lukas! :-D

Tankar om rankordningen
Det står i startinlägget att rakningen löser ties i röstningen, men jag har svårt att tro att det är det enda som påverkas. Är övertygad om att det finns sätt att ändra folks rankning.
En teori skulle vara att man bara får göra X mot folk som har udda/jämnt, kanske? Att det inte bara är högst/lägst som är viktigast?

Bränd av Xyas
Xyas spelade byxorna av byn förra spelet, så därför vill jag ha mera liv och rörelse från honom denna runda så att vi lättare kan gröna/röda honom.
Jag vill väl inte på riktigt hänge mig åt den fina jultraditionen att alltid hänga Xyas i runda 1, men jag lider ju av starkt PTVSD tack vare Xyas - så vi får väl se.

@Xyas, du kan väl börja i att spekulera lite i vad det innebär att du är nummer 1 i rankningen?

Röst: Xyas
 
Top