Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Andra rundan]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag ska kolla lite mer på det här ikväll men har massa jobb parallellt, är inte så superproduktiv i spelet nu så fattar om det blir hängning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Aja, tack för gott spel! Jag är vaniljbybo, ska se om jag hinner göra ett ryck och ge er något på vägen ut men 12-timmarsformatet blev lite knepigt just idag så inga löften! Lycka till!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
När jag gick igenom förra rundan var det två bybor som gjorde mig oroliga: Vimes och RasmusL. Jag fastnade till slut för Vimes och lade fram mitt case, och kände att de inte borde vara ulvar tillsammans. Men nu är ju Vimes inte ett alternativ, så jag dammar av mitt hemliga Rasmus-case.

Början av rundan handlar mest om Hellzon för Rasmus. Det var Hellzon som slängde en tidig röst på honom, och Rasmus svarade tillbaka genom att börja peta och ifrågasätta. Inte jättekonstigt, men samtidigt bekvämt som potentiell ulv att låta en bybo ta första initiativet.

Det intressanta börjar i post 198. Där gör Rasmus sin lista över vilka han misstänker. Detta är hans ord om Hellzon.

Post 198 (den med långa listan)
Hellzon:

Inte särskilt aktiv men relativt bra inlägg. Första rösten på mig tycker jag var lite scumm men har inte så mycket mer än så just nu. Hittar ett case på Genesis där jag inte riktigt greppar siffrorna men det är i alla fall ett gott försök som är värt att titta mer på, det ligger på "att göra"-listan. Återkommer till dig längst ner.
Post 199 (egen fetning):
...och nej, min röst på Empi gär ingen nytta längre. Hellzon är i mina ögon rödare än Basse av anledningar jag gett ovan, lägger min röst där under tiden jag kollar upp ditt case:

Röst: Hellzon
Det här skavde i mina ögon. Vilka anledningar? Rasmus skriver ju att Hellzon skriver "relativt bra inlägg". Den enda riktiga kritiken mot Hellzon är hans case mot Genesis, som Rasmus ändå beskriver som "jag greppar inte riktigt siffrorna med är i alla fall ett gott försök". Jag använder inte ordet "bra" eller "gott" när jag beskriver folk som jag tror är varulvar.

Skumt.

I alla fall, Rasmus sammanfattar vilka hans huvudmisstänkta är i post 200:

Mina främst kandidater just är Hellzon, Empiricus, Xyas. Beroende på hur vi ska läsa deras inlägg kring förmågor (kommer snart ikapp i tanken där) kan det finnas mer eller mindre anledning att spara vissa av dem. Jag tror att Hellzon behöver bli lite konkret.
Han har tidigare gjort det klart (i post 92) att Basse inte pingar rött för honom, och att det är bättre för byn att rösta ut inaktiva spelare (som de tre ovannämnda) än en aktiv som Basse.
Detta är ju också en konstig bakvänd tanke. Vi skämtar ju alltid om att rösta ut Xyas första rundan, men det är ju en urkass strategi att rösta ut en lågflygare tidigt. Byn blir ju bara tvungen att göra det i senare rundor när man behöver utesluta om de är ulvar eller ej. Att rösta ut en spelare som inte skrivit något alls i första rundan ger ju ingenting för byn, så att Rasmus stolt erkänner detta i post 92 ger mig intrycket att han spelar ett annat spel än mig:


(Post92)
Min magkänsla säger inte att Basse pingar. Jag tycker absolut att drev-resonemanget är bra men jag har hellre kvar en aktiv ulv än en passiv ulv om jag måste välja och Basse deltar ju iaf aktivt. Allt som sägs i R1 är ju bara snömos tills vi kan titta på det i R2 och R3 så jag chansar hellre ut någon random lågflygare än någon random aktiv skribent, lågflygarna är svårare att göra läxa om.
Men för att fortsätta.

Hellzon släpper sin förmågeclaim. Rasmus röstar då ingen, men säger ändå att Hellzon är "rätt röd" för honom i post 268. Ok, ingen fara, det är okej att släppa sin röst när ny info kommer på bordet. Då kanske bybo-Rasmus tar och röstar på Emp eller Xyas istället? Nej. Han går och röstar på lågflygar-Khan i post 270.

Men Rasmus sa ju att hans misstänkta, efter Hellzon, var lågflygarna Xyas och Emp? Borde han inte ha röstat på dem.

Visst, Emp hade börjat skriva mer, men allt Xyas skrev mellan post 200-270 var denna ytterst matiga kommentar:

post 216:
Det tycker jag också.
Röstningsläget på Khan och Xyas var detsamma. De hade båda 0 röster, så det finns ingen orsak att motivera en röst på Khan istället för Xyas på grund av det.

Ännu en konstig fläck i protokollet som inte känns som en organisk tankekedja utan som en ulv som försöker fejka allteftersom.





Jag valde bort Rasmus i mitt tidigare case eftersom jag inte trodde att två ulvar (han och Vimes) tillsammans så uppenbart skulle ge sig på Hellzon - ulvar vill sprida ut sig. Men antar vi att Vimes är grön är Rasmus ett bra alternativ på grund av alla konstigheter i hans tankebanor.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
TLDR:

Rasmus säger att det är bättre att rösta ut lågflygare tidigt än aktiva spelare. Så tänker en ulv i mina ögon.

Han vill rösta på Hellzon, men ger inga bra skäl. Säger rent av att han skriver bra poster och gör goda försök.

Slutar rösta på Hellzon när Hellzon claimar förmåga. Har tidigare sagt att hans huvudmisstänkta är Emp och Xyas som är lågflygare, men går och lägger sin röst på lågflygar-Khan från ingenstans.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Genwomgång rasmus
17 taggar basse med en uppvärmningsfråga

18 sågar xyas röst på honom. Frågar vad xyas vill ha av honom

41 ifrågasätter hellzon och xyas för deras röster på honom. Och gör det på ett i mina ögon rödande sätt (som jag skrivit om förut). Röstar på hellzon

62 kommenterar att röstläget är väldigt avvaktande. Upprepar kritiken i förra inlägget men taggar xyas i stället för hellzon. Beklagar uteblivna svar.

63 Röstar på xyas

68 beklagar uteblivna svar. Frågar impetigo (mig) vad jag menar med att han ”inte fattar caset” (det jag skrivit var att rasmus ”verkade låtsas inte fatta caset”, alltså mer grumlande av vattnet i mina ögon)

Menar att xyas och hellzon inte underbyggt sitt case tillräckligt och att särskilt hellzon som tvåa i drevet rödas av detta.

69 Frågar om röstläget

72 påpekar att han var ulv i ett tidigare spel när ham postat photoshoppade bilder.

Skriver att han förstår caset och att han kan se poängen (att han kan vara kaozig) men att ”det enda som förvånade honom med caset” var att hellzon hakade på direkt. Reågar vad xyas tycker om hellzons agerande.

75 ”OT” om att han var ulv i tidigare spel bär han spexade med bilder eller liknande

76 lägger upp spex från tidigare spel

92 magkänslan säger inte att basse pingar. Gillar drevresonemang. Föredrar aktiva ulvar framför passiva. Allt som sägs i r1 är bara snömos tills man kan analysera det i r2 (direkt taget ur basses ulvmanual?). Tar hellre ut lågflygare än aktiv iom att utröstningen alltså är random. ”Hellzon gjorde en dålig röst, det är inte fördömande” (vet inte vad det betyder) men röstar ändå hellzon eftersom han är mindre aktiv än basse. Röstar på hellzon

94 ”Jag tänker alltså vända drevet 21:57! Kom igen, det blir kul!”

95 välkomnar hellzon in i matchen efter att ha fått svar på sin fråga. ”Bra inlägg!” Röstar på empi

99 påpekar att empi lågflyger och därför är ett bättre alternativ än basse

110 uppmanar hellzon att rösta ”om han nu skulle dö under småtimmarna, just saying”

135 ont om tid, ska återkomma med spelargenomgång vid lunch. Frågar khan vad khan vill ha av honom (jag tycker ju den sortens feågor är milt rödande, om det finns gediget case får man bemöta det , annars tycker jag inte bybor behöver bemöta varenda röst de får på sig)

192 ”här nu, läser i kapp” (14.20)

195 beskriver sin spelstil på förfrågan. Lovar att listan kommer snart

198 ”puh! Mycket textmängd!” Tycker xyas är ängslig, basse är grönish, khan är lite passiv, hellzon är inaktiv men bra inlägg, genesis grönish och kul, martin3 oklar, impetigo bra och tycker att min sammanfattnig av rasmus spel är bra, empi oklar och av tradition oliktänkande med rasmus, sidd tyst och svårläst, larsson grönish, vimes grönish. Skickar ut sina föeata enkäter.

199 flyttar ensam röst feån empi på uppmaning. Väljer hellzon framför basse

200 hellzon, empi, xyas är rödast. Kanske måste spara npn eller några pga förmågor

201 typ alla som rasmus inte spelat med röstar basse och flera lågflyger

207 förtydligar enkät

208 (beklagar formatering)

215 vill att hellzon avslöjar sin roll innan han åker ut. Frågar vad vi andra tycker (känns rätt självklart utan att fråga…)

221 försvarar nyttan med enköterna pga att ulvar ljuger (rätt i sak men enkäterna tar rätt myclet plats i tråden och har än så länge inte gett nåt resultat…)

255 förklarar enkäterna. Uppger tidsbrist som orsak till att han ligger kvar med sin röst på hellzon

256 har gjort fel med enkäterna men det vlir bra ändå

262 kommer kunna spela hela kvällen efter nattning

263 tycker att hellzon är ”rätt röd, inte svinröd”. Tycker att tidtagningsförmågan är bra för byn. Vill hellre sparka ut vanilj. Lyfter faran med ulvtidtagare.

269 Röst: Ingen

270 tycker inte bassecaset håller. Märker att basse fjäskar för honom, tycker att det är lite rödande. Vill hellre skicka en inaktiv än basse eller hellzon. Röstar på khan

271 frågar genesis om hellzon vad de vill ha av honom (inte rödande i mina ögon iom att det finns ett reellt drev här. Tror jag. Orkar inte dubbelkolla)

274 tycker att hellzon känns rödare än basse men har kommit in lite snett från start och berkligen inte är utdömd i rasmus bok.

275 ifrågasätter att vimes vill ha ut hellzon till priset av potentiell tidtagare

280 försvarar sitt hattande med rösten. Gott om tid att byta men vill varken ha ut basse eller hellzon utan khan på inaktivitet och snömos (snömos i glashus?)

284 försvarar enkäterna. Försvarar sig mot genesis anklagelser om substanslöshet. Lyfter fram enkäterna som sin främsta insats (jag fattar verkligen inte enkäterna, är tanken att nåt statistikprogram ska spotta ur sig båt matnyttigt utifrån dem? När i så fall? Eller är meningen att jag och alla andra ska titta på listorna och dra slutsatser? Usla verktyg i så fall)

289 atgumenterar för att en bytidtagare är bra och att det mycket väl kan finnas en tidtagare på båda sidor.

292 undrar varför larsson har hellzon som grön (vilket är lite märkligt eftersom rasmus inte själv vill ta ut hellzon

294 petar på khan

302 förklarat coinflip-teorin för larsson. Försvarstal/åtal mot hellzon, eller kanske balanserad analys? Eller sammanfattning av case?

305 tycker att det är rödande mot vimes om hellzon visar sig grön. Men att det är grönande. Men också rödande om vimes är ulv. Blinkande smiley.

308 röstar hellzon ”av ovan nämnda anledningar” (inlägg 302? Jag fattar inte)

312 röstsammanställning

314 röstlägeskpmmentar. ”Lutar åt basse”

321 uppmanar till ställningstagande

322 upptäcker att röstläget redan ändrats

326 kommentar om tidtagare och att lögn vore självmord som ulv i dett läget

… och alla goda tips om sökfunktioner såg jag efter att ha scrollat igenom hela r1 igen…😞
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Jag har mest bara återgett rasmusl i min genomgång med en del korta kommentarer.

Min syn: mycket ord, lite substans, mycket eödande, väldigt lite geönande.

Hellzons genomgång ringer väldigt rent i mina öron efter att en timmes rasmusl-läsning.

Ergo: En röst på rasmusl är inte ett dåligt val i nuläget.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: RasmusL
Något uppgiven i spelsstilen, vilket känns märkligt, men än mer tycker jag min känna igen Basses små-positiva och lite apologetiska inställning till honom från hur Basse var i förra spelet mot både mig, men framförallt BDG som var mer i skottlinjen än jag.

Lite i övrigt:
- Genesis: Känns ganska grön tycker jag. Frustrationen känns äkta (sorry).
- Larsson: Varför använda du förmågan på det sättet som du gjorde?
- Vimes: Än är jag grön, och än är jag röd. Vilket är det och varför egentligen?
- Impetigo: Magkänslan säger grön utifrån jämförelse med tidigare matcher.
 
Top