Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Andra rundan]

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
I så fall, varför flyttade du inte på dig själv?
Två orsaker:

1. Som jag sa i post 62, jag ville peta på två spelare som jag haft svårt att läsa och se ifall det hände något.

2. Öh ... för att jag faktiskt inte tänkt på att det är ett alternativ förrän nu. Nu när jag tittar på mitt PM en gång till så finns det inget som tyder på att jag inte kan välja mig själv. Tror dock jag hade valt RasmusL och Khan ändå i förra rundan, även om jag tänkt på mig själv som alternativ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jaha, nu har jag två röster på mig och rundan kan sluta om en timme. Så, jag tänkte outa lite.

Min förmåga rör rangordningen.

Utifrån hur den är konstruerad ansåg jag redan i spelstarten att en rimlig slutsats ur designperspektiv var att Xyas måste vara grön. Men i och med att ingen bybo tagit ansvar för Larsson-Xyas-flytten denna runda är det dock inte osannolikt att Xyas är röd (har de blivit förflyttade är det kanske till och med troligt så).

Utifrån informationen min förmåga gav mig under natten vet jag att Larsson är grön.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
RasmusL (4): Vimes, Sidd, Impetigo, Genesis
Vimes (2): LJSLarsson, Martin3
Genesis (1): RasmusL


Underjorden anropar @Xyas och @Khan ! Vad i alla glödheta?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jaha, nu har jag två röster på mig och rundan kan sluta om en timme. Så, jag tänkte outa lite.

Min förmåga rör rangordningen.

Utifrån hur den är konstruerad ansåg jag redan i spelstarten att en rimlig slutsats ur designperspektiv var att Xyas måste vara grön. Men i och med att ingen bybo tagit ansvar för Larsson-Xyas-flytten denna runda är det dock inte osannolikt att Xyas är röd (har de blivit förflyttade är det kanske till och med troligt så).

Utifrån informationen min förmåga gav mig under natten vet jag att Larsson är grön.
Det där är ju superspännande, såklart. Man blir ju väldigt hungrig på att veta mer. Antar att du har en god anledning till att inte avslöja helt och hållet hur den fungerar, men det är ju synd, eftersom vi andra då inte kan fundera på det hela, och se logiken bakom Xyas-tankarna.

För tillfället tycker jag att detta grönar Vimes, men det vore såklart bra att kolla igenom hans inlägg och se om detta stämmer. Eftersom jag tills vidare tror på detta så håller jag Larsson för grön. Xyas åker också upp på rödlistan, så nu är det nog Rasmus och Xyas som är de heta tipsen. Xyas inlägg borde ju vara lätta att söka igenom. :gremgrin:
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Utifrån informationen min förmåga gav mig under natten vet jag att Larsson är grön.[/B]
Så intressant med ett siarclaim. Var det för att inte riskera ditt claims legitimitet som du timade avslöjandet som du gjorde? Alltså att gå ut med det i relativt opressat läge?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Var det för att inte riskera ditt claims legitimitet som du timade avslöjandet som du gjorde? Alltså att gå ut med det i relativt opressat läge?
Nej, det är för att rundan kommer kunna sluta inom en timme och det vore dåligt om jag tog med mig informationen i graven. Dessutom kommer jag eventuellt inte ha så mycket koll på vad som händer i spel de närmaste timmarna, och jag är typ alternativ 2 till hängning. Jag blir gärna inte hängd medan jag bygger proxy-gates på BattleNet.

---

För att sammanfatta mitt claim:
  • om ulvarna bytte plats på Xyas och Larsson kan Xyas vara ulv (kanske till och med sannolikt så)
  • om det inte var ulvarna som gjorde det talar det starkt för att Xyas är bybo
  • Larsson är god
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Samma koll på Xyas som på Rasmus ger att Basse i princip inte nämnt honom alls. En post som frågar om tankar gällande rankingen, och två platser i alla-deltagare-listor. Han placerar Xyas som trea på listan, efter mig och Hellzon, men gör inga försök att gräva eller dreva, eller ens fråga ut honom. Det här är också rödande för Xyas.

Ja, jag är också nöjd med rundan även om jag ryker. Jag är ju knappast något snille som hittar ulvar, utan min grej är ju att peppa andra, få igång byn mm.

Min misstankelista från mest scummig till minst lyder så här:

Genesis (verkar veta mycket)
Hellzon (hjärtsnörp-gate)
Xyas (skrivit mer i Polytopiatrådarna än i spelet)
Khan (följer, snällt andra)
LJSLarsson (lugn, listig, lurig)
Vimes (ganska grön)
Sidd (försiktig i överkant?)
Martin3 (verkar förnuftig, men få inlägg)
Impetigo (klok, lugn, lagom drivande)
Empiricus (klok och har koll)
Rasmus (ger förslag och vill komma nånvartl
@Xyas vill du kommentera min miss att jag skulle vara hetast i ligan?

Tydligen lär du bli den avgörande tungan på vågen!

Kommentarer?
Min lista ca 2h innan ev slut på rundan

Xyas: ganska liten närvaro, tycker att det är läskigt och spännande att inte veta när rundan tar slut.

Å andra sidan verkar Basse i allmänhet prata om och med få personer utom typ mig, Hellzon och Vimes. Sökresultat på folk som Impetigo, Sidd eller Empiricus ger rätt få resultat också, så det är kanske inte så rödande för varken Xyas eller Rasmus.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Två tänkbara anledningar att flytta ner sig själv eller en kamrat i rankningen:

1. Man har en förmåga som används mot spelare över en själv i rankningen

2. Man har en förmåga som ger bäst effekt om den aktiveras sent i rundan

Det ska ganska mycket till för att xyas-larsson-switchen ska ha utförts av en bybo. Det har funnits ganska goda möjligheter att gå ut med den infon med byns välsignelse.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
  • om ulvarna bytte plats på Xyas och Larsson kan Xyas vara ulv (kanske till och med sannolikt så)
  • om det inte var ulvarna som gjorde det talar det starkt för att Xyas är bybo
  • Larsson är god
Okej, så @everyone, är det någon som vill ge tillkänna att de bytt plats på Xyas och Larsson? Byn tjänar inte att ni håller på informationen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag är ju fortfarande lite nyfiken på det här med Empis förmåga och rankingen. Om Empi hade ulvmördats innan det blev hans tur, hade hans förmåga fortfarande aktiverats? @Vimes och @LJSLarsson, ni är ju bra på att analysera spelupplägg, vad tror ni?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
… det vore dåligt om jag tog med mig informationen i graven.
Hmm… hade det inte varit bättre att posta ”Larsson är grön” precis innan rundans tänkta slut i så fall? Om du blev nattmördad hade det ju grönat dig och i förlängningen Larsson.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag är ju fortfarande lite nyfiken på det här med Empis förmåga och rankingen. Om Empi hade ulvmördats innan det blev hans tur, hade hans förmåga fortfarande aktiverats? @Vimes och @LJSLarsson, ni är ju bra på att analysera spelupplägg, vad tror ni?
En rimlig mekanism hade varit att ulven längst ner i rankningen alltid utför nattmordet. Det ger ulvlaget intressanta incitament att göra kaoz med rankningen gång efter annan.

I så fall borde empiricus hunnit utföra sitt lönnmord innan han blev ulvmördad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hmm… hade det inte varit bättre att posta ”Larsson är grön” precis innan rundans tänkta slut i så fall? Om du blev nattmördad hade det ju grönat dig och i förlängningen Larsson.
Jag vet ju inte när rundan slutar. Vet du?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jaha, nu har jag två röster på mig och rundan kan sluta om en timme. Så, jag tänkte outa lite.

Min förmåga rör rangordningen.

Utifrån hur den är konstruerad ansåg jag redan i spelstarten att en rimlig slutsats ur designperspektiv var att Xyas måste vara grön. Men i och med att ingen bybo tagit ansvar för Larsson-Xyas-flytten denna runda är det dock inte osannolikt att Xyas är röd (har de blivit förflyttade är det kanske till och med troligt så).

Utifrån informationen min förmåga gav mig under natten vet jag att Larsson är grön.
Tack Vimes! Det här sänker dig på min lista. Även om det givetvis är lite av en risk att du och Larsson skulle vara ulvar så ser jag det som mer sannolikt att om din historia stämmer så är Larsson klargrön och du är hyfsat grön. Jag ska ändra min röst så den inte ligger på dig.

Frågan är ju om jag ska lägga alla mina ägg i vimes/larsson-korgen och rösta på samma som er, inser dock att ni lagt på olika. Jag antar att Larsson kommer släppa Vimes lite nu. Jag vet att jag lägger in väldigt mycket i ett inlägg men det är ju ett väldigt bold claim. Speciellt om det inte är sant, då rämnar ju din historia direkt. Mitt största problem mot det är ju att Xyas och Khan knappt postat och jag har inte fått något förtroende för någon av dom. Jag vill minnas att jag läst någon som skrev att Xyas ofta är väldigt få-postande men även där ger han inte mycket information. Dock Kudos för att han är ärlig med saker och rättar folk även när de skrivit mer positiva saker om honom än vad som var korrekt.

Larsson som genom Vimes får mig att tro att han är grön. Oavsett om Vimes är ulv så tror jag att det finns en stor chans att Larsson är grön (Vimes är grön = 100% grön Larsson, Vimes är ulv = minst 50% grön skulle jag säga). Kommer ingen annan ut och påstår att dom har siar-förmåga så tror jag att vi kan räkna Larsson som grön.

Med dom antagandena och antagandet att varsitt lag har en swappar-förmåga var (känns lite märkligt annars) så får vi anta att den finns hos ulvarna och ingen kommer outa sig.

Kommer avsluta inlägget här med en röst för att inte riska ett 20:00-stopp. Fortsätter i ett till inlägg.

Röst: Khan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
RasmusL (4): Vimes, Sidd, Impetigo, Genesis
Vimes (1): LJSLarsson
Genesis (1): RasmusL
Khan (1): Martin3
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Mitt problem med Khan är att han har gjort väldigt få inlägg med någon substans den här rundan, i princip ett inlägg. En väldigt lågtflygande person. Jag tyckte han var rätt lågflygande även förra rundan men gick tillbaka och såg att han gjorde klart fler inlägg i förra rundan men även där ska sägas med låg substans.

Rasmus är väl den med flest röster just nu och jag håller väl till viss del med det som skrivits där också men han är iaf aktiv och försöker sig på saker och även mycket indicier som inte riktigt skriker ulv i min bok. Att Basse outat honom som god tänker jag kan vara ett sätt för honom att ta någon med sig. Det såg ju väldigt länge ut som att han skulle ryka och varför inte då så misstankar mot någon annan som inte kommer vara uppenbart då men som kommer att ligga och skava.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
@Martin3, jag vill gärna ha ett alternativdrev till Rasmus, men känner mig inte så sugen på Khan, som jag tycker har betett sig rätt grönt. Du vill inte hänga på Xyas istället?

Röst: Xyas

Motivering: Bidragit väldigt lite, beröringsskräck från Basse, postat noll i R2, Vimes säger att han troligt är röd baserat på förmågeinfo.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Känns som att vi alla håller tummarna för att det är mer tid och att rundan inte tar slut om 10 minuter :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Men jag håller med om att det är väl dåligt med aktivitet. Okej att du har ungarna, @Khan, men du kan väl titta förbi och slänga in en röst, i alla fall?
 
Top