Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Andra rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Så här ser det ut nu om jag inte misstar mig:

RasmusL (3): Vimes, Sidd, Impetigo
Vimes (1): LJSLarsson

Jag skulle gärna se att alla bybor lägger sina röster snarast. Tre timmar til midnight!
Seconded. Rösta nu vafan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Någon speciell anledning till bytet?
Första frågan jag fick ställa mig var ifall jag skulle använda förmågan eller inte.

Det enda som vi då visste att rankningen påverkade var tiebreakers; att folk skulle kunna göra X mot folk under/över är fortfarande spekulationer. Det var därför svårt att göra ett informerat val om vilka som var bäst att flytta, men det är tråkigt att ha en förmåga utan att använda den - lika bra att testa och se vad som händer.

Anledningen till att jag valde Khan och Rasmus är för att jag inte riktigt fått någon bild av dem. Om jag ändå inte hade några "riktiga" mål så kunde jag likaväl hoppas att de skulle sprattla till och säga något grönande/rödande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Okej, jag gräver lite i @LJSLarsson s inlägg i R1:

#20: "Är övertygad om att det finns sätt att ändra folks rankning." Stämmer ju med hans förmåga. Knappast överraskande, om Larsson är ulv har han nog den förmågan han påstår sig ha, eller så täcker han upp för en annan ulv som har den.

#21: Frågar Vimes om tankar gällande att de ligger sist.

#78: Första matiga inlägget.
BASSE VS GENESIS

När jag läste Genesis analys av spelupplägget kändes det byboigt och vettigt. Vi har ju en mekanik som handlar om folks rankning, och det står inget om ulvarnas nattmord, så det är inte osannolikt att han har rätt. Tror inte heller att en ulv skulle ha stuckit ut hakan på ett sådant sätt.

Det får Basses motreaktion att verka konstig, som en stressad ulv som letar falska tells.

Nu är vi ju fortfarande i första rundan, så misstanken är rätt svag. Men i brist på bättre är Basse min potentiella hängningskandidat.



HAR BASSE OCH VIMES FACIT?

Det är två poster som ringde lite varningsklockor hos mig.






Vi har väl inte fått bekräftat att Lukas exakt bestämt ordningen? Skulle inte folks fraktioner och förmågor kunna vara slumpade över rank-listan?

Visst, det är ju rätt troligt att Lukas bestämt ordningen och försökt göra någon typ av balans med väktare som kommer före nattmord och så vidare … men vi vet inte än. Och Basse och Vimes pratar som om det är en självklarthet utan att det ens varit uppe på diskussion.

Folk som vet för mycket tidigt i spelet är varningsklockor.
Gillar mitt teoretiserande, tycker att Basse beter sig som "stressad ulv". Hittar lite grejer hos Vimes och Basse om att de "vet" saker om ordningen. Känns väldigt svagt och byggt på ingenting.

#80: Lägger sin röst på Basse i ett läge där alla redan är på honom (B har sex röster på sig redan). Tycker att det är synd att alla drevar åt samma håll. Ställer frågor till lågflygarna.

#125: Vill återigen ha ett motdrev till Basse. "Kan kanske tänka mig att hoppa på Hellzon, men vill egentligen hitta ett matigare alternativ."

#140:
Ser fortfarande Basse som svagt röd, men när jag ville ha ett annat drev ville jag ju inte ha Hellzon. Han lyckas alltid röda sig oavsett om han är passiv, aktiv, ulv eller bybo. Nästan tristare att rösta på honom än att hänga Xyas de första rundorna, vilket blivit sexigare i och med sista spelet.

Men ett drev mellan Genesis och Hellzon, istället för Basse och Hellzon? Det är mycket roligare i mina ögon. Och Genesis är ju verkligen en spelare som kan producera kloka tankar - som hans tidigare text om ulvars förmågor som går enligt turordningen - så trots att han haft ett grönt skimmer är det något han skulle koka ihop som ulv.

Följer efter Hellzon, och hoppas få får ett saftigt Genesis-tåg.

Röst: Genesis
Detta reagerar jag lite på. Inte så mycket för att han röstar på mig, det gjorde ju Hellzon också, men han ger ingen motivering. Lite udda att han börjar med att säga att Basse är "svagt röd", men att han inte vill ha Hellzon som alternativdrevet, men i nästa andetag säger han att han vill ha Hellzon vs Genesis-drev istället för Basse vs Hellzon. Nu är Basse helt utanför Larssons föredragna drev. Och, som sagt, att rösta på mig bara för att dreva känns som en ulv som vill göra vad han kan för att bygga upp ett alternativdrev till Basse.

#140: Undrar varför Impetigo tycker att Rasmus är röd.

#146: Försvarar sig mot Khan, som tycker att hans röstbyte till mig är rödande. Säger att han vill ha ett motdrev till Basse. "Du har ju soft-legat kvar på Basse hela spelet, till exempel. Jag köper att du tycker Genesis är Grönesis, men Hellzon då? Kan du formulera varför Basse är ett bättre alternativ än honom?" Larsson själv har ju kallat mig grön, men föredrar att rösta på mig än på Hellzon.

#147: Undrar vem Martin3 skulle rösta på mellan mig, Hellzon och Basse.

#188: Tycker att Hellzon grönas av sitt förmågeclaim. Skulle knappast ljuga om den. Tycker att förmågan är roligare att ge till en bybo.

#197:
Men om han var ulv, skulle han verkligen gå ut med den informationen? Hade jag varit ulv hade jag hållit inne på det, för att få veta när rundan slutar är en STOR fördel för byn.

Om man som ulv sitter tyst så finns ju risken att en Tracker kommer och siar en, men det här spelet är så annorlunda så det är inget som säger att det är en stor chans att en sådan är med. Och om han som ulv visste att det var långt kvar till rundans slut behövde han inte outa än för att rädda sitt skinn i sista stund.

Däremot finns det mååååånga fördelar med att hålla informationen borta från byalaget:
* Byborna kan inte planera röstdreven ordentligt.
* Bybor kan råka snipa av misstag och bli misstänkta
* Bybornas stress ökar, vilket käkar upp mentalt ram-minne och ökar risken för dåliga moves.

Jag hade INTE gått ut med den förmågan i det läget om jag var ulv, Vimes. Hade du det?
Försvarar Hellzon rätt hårt. Jag har fortfarande inte fattat vad den STORA fördelen för byn är att veta när rundan slutar (alltså att få reda på det två timmar innan). Nå, på det stora hela en grönande post, tycker jag. Ser inte att en ulv skulle lägga så mycket krut på att försvara Hellzon i det här läget, när Basse är på väg att ryka. I det här läget har Basse 5 röster, Hellzon 3, och Larsson ligger kvar med sin röst på mig, som har 3 röster.

#218: "Äsch, nu är det ju bara de drevade som röstar tillsammans med mig på Genesis. Lägger rösten på Basse tills jag hunnit analysera läget.
(Motivation tills vidare: Basse var weird-röd i början. Jag tycker Hellzons outande var grönande)"
Ser ju bra ut, men det är ännu många timmar kvar till rundans slut.

#290:
Fan, sitter och spelleder rollspel och nu avslutas snart rundan.

Tänk om man hade vetat på förhand att rundan skulle sluta snart. Hade det inte varit "bra" som bybo att veta? Så man hade kunnat "planera" sitt liv?

Ser Hellzon som grönish, så han är inget alternativ. Kan tänka mig ett sista minuten-drev på Khan.

Röst: Khan
Det här är ju lite suspekt. En halvtimme innan rundas slut flyttar han sin röst från Basse till Khan, ett drev som består av Rasmus och Basse. Återigen ingen motivation.

#291: "(Har inte läst på gällande Khan än, och har svårt att hinna, men tycker att drev i sig är bra.)" Det här med "drev i sig är bra" även när det är folk helt utan misstankar tycker jag är jäkla suspekt resonemang. Alltså, det är bra att ha multipla drev, men att rösta på någon man läser som grön bara för att dreva? Tycker att det är skumt.

#295: Försvarar att han håller Hellzon som grön.

#297: Undrar vad det är för "coinflip" som menas (att om en person på varje lag kan förutsäga rundans slut så är Hellzon 50% grön).

#309: Tror att en ulvhellzon inte skulle ha gått ut med sitt förmågeclaim.

#320: Domen.
Va fan, det är kul att vara den med fingret på avtryckaren.

Röst: Hellzon
"324:
Motivering:
I mitt hjärta vill jag fortfarande att Hellzon är grön (för då hade jag kunnat säga "vad var det jag sa"), men i de senaste partierna jag spelat och varit bergsäker på att jag hittat en ulv har jag ändå haft fel. Jag testar därför att vara "ödmjuk", vilket jag har hört talas mycket om, och böjer mig för konsensus-viljan.
#332: Har inget emot om nästa runda börjar tidigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Vad tror jag om allt detta, då? Nå, jag trodde att jag skulle hitta mer rödande saker. Sedan är ju Larsson en erfaren spelare och kommer kanske inte att göra nå mycket misstag. Det kan absolut läsas som att han är en ulv som försöker att hela tiden ha ett alibi där han misstänker Basse, men också hela tiden letar efter alternativdrev som kan sättas igång för att få bort rösterna från hans ulvkompis. Och det sista röstbytet som fällde avgörandet är ju såklart graverande. Men det kan också läsas som en bybo som försöker att jobba upp drev som kan analyseras. Jag håller inte riktigt med i den här "Alla drev är bra drev"-teorin, men nja. I nuläget håller jag honom fortfarande som rödare än genomsnittet, men på det stora hela fann jag mindre att haka upp mig på i genomgången än vad jag trodde. Så:

Röst: RasmusL

Jag har motiverat mig innan. Vore bra att hinna med en ordentlig genomgång även här, men tiden, tiden! Jag tycker att Rasmus har skrivit mycket men bidragit lite, som jag sagt. Och att han hoppade på Khandrever (vilket Larsson också gjorde) är lite suspekt. Jag vill gärna kolla hans rösthistorik för att se vad man kan hitta, men just nu är han bästa alternativet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Rasmus rösthistorik:
Röstar Hellzon i bröjan
Byter till Empiricus när Bassetåget är i full gång
Byter tillbaka till Hellzon och tar honom upp till 4 mot Basses 5
Byter till Khan när Hellzontåget tappar farten (Hellzon går från 3 till 2 medan Basse har 6)
Byter tillbaka till Hellzon och tar honom från 3 till 4 medan Basse har 5
Ligger kvar där medan Hellzontåget åker om Basse

Bara rakt av utan kontext så ser det ju inte jättebra ut. Rasmus har hållit sig ifrån Basse under hela rundan, och det känns lite som att han letar alternativ som kan få fart och ta över. Han hoppar på Hellzon när andra gör det och hoppar av igen när andra gör det, men aldrig till Basse. Jag måste göra lite annat, men det vore bra att titta på vad Rasmus säger om Basse och vad Basse säger om Rasmus (höll honom ju för grönast i bunkern).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Rasmus rösthistorik:
Röstar Hellzon i bröjan
Byter till Empiricus när Bassetåget är i full gång
Byter tillbaka till Hellzon och tar honom upp till 4 mot Basses 5
Byter till Khan när Hellzontåget tappar farten (Hellzon går från 3 till 2 medan Basse har 6)
Byter tillbaka till Hellzon och tar honom från 3 till 4 medan Basse har 5
Ligger kvar där medan Hellzontåget åker om Basse

Bara rakt av utan kontext så ser det ju inte jättebra ut. Rasmus har hållit sig ifrån Basse under hela rundan, och det känns lite som att han letar alternativ som kan få fart och ta över. Han hoppar på Hellzon när andra gör det och hoppar av igen när andra gör det, men aldrig till Basse. Jag måste göra lite annat, men det vore bra att titta på vad Rasmus säger om Basse och vad Basse säger om Rasmus (höll honom ju för grönast i bunkern).
Det ät ju helt fel, jag har hela rundan hållit Basse som grön, varför skulle jag då rösta på honom? Det var såklart fel av mig. Jag har inte hållit mig borta, jag har aktivt grönat Basse flera gånger!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag är också lite konfunderad över hur RasmusL kört i R1 så jag hakar på dig Vimes.
Vad tycker vi om att LJSLarsson poppade upp så högt? Bu el Bä?

Röst: RasmusL
Vill du motivera rösten eller ställa en fråga eller är du bara nöjd så? Har du inget för mig att bemöta kommer du heller inte att bli bemött!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Okej, kursen är över. Jag jobbar fortfarande, men lite tid har jag. Min spontana lista just nu, innan jag haft tid att gräva så mycket i R1:

LJSLarsson
Klart orange. Hans röstmönster i R1 är oroväckande. Han röstade på mig och på någon annan (minns ej vem) bara för att det är bra med drev, utan egentlig misstanke. Visst, drev är bra, men det måste finnas något bakom, också. Flytten till Hellzon som beseglade hans öde är självklart också graverande. Tycker också att hans analyser har varit lite grunda. Jag skulle vilja göra en mer ordentlig koll av hans spel i R1, men han är helt klart på min kortista.

RasmusL
Även Rasmus är åt det röda hållet, av anledningar som jag förklarade i slutet av R1. Hans försök att helt appropå få till ett drev mot Khan, som direkt hoppades på av Basse, är också klart suspekt. Basse tyckte ju också att Rasmus var grönast i hela världen. Kanske en fint, men det kändes ju i alla fall väldigt omotiverat.

Martin3
Skulle behöva synas. Har inte gjort något rödande, men heller inte så mycket grönande. Men han hoppade tidigt på bassetåget och låg kvar där, vilket är grönande. Grön så länge.

Impetigo
Känns spontant relativt grön, men avslutade rundan på Hellzon. Det är inte i sig jätterödande (jag var själv jävligt osäker), men någon ulv finns garanterat i det tåget.

Sidd
Ingen koll alls. Jag har inte haft så bra koll på honom. Grönande röstmönster i och med att han låg på Basse konsekvent hela tiden, vilket jag inte tror att han skulle göra som ulv. Preliminärt grön.

Khan
Jag läser honom som grön. Har inte bidragit jättemycket, och jag skulle gärna se mer av honom, men har försökt att hänga med och tänkt och resonerat på rimliga vis. Grönande röstmönster.

Xyas
Har gjort väldigt lite väsen, vilket är hans kännetecken. Låg på Basse hela tiden. Det är ju grönande, MEN i förra spelet var han ulv och låg konsekvent med rösten på BDG tills denne åkte ut. Vi vet att Xyas är fullt kapabel att ligga med rösten på en ulvkompis hela rundan igenom, även när denne ska åka. Xyas don't give a fuck om sina lagkamrater, vilket gör honom extremt svårtfångad som ulv. Grönorange.

Vimes
Jag tycker inte att Larssons case mot Vimes är särskilt starkt alls. Vimes har resonerat vettigt och bidragit. Han låg visserligen på att rösta ut Hellzon framför Basse, men på goda grunder, och han var på Basse tidigt. Men visst, han mjuknade något. Det är ett beteende som jag absolut kan tänka mig rimmar med Vimes som ulv, men det är inte ett beteende som TYDER på att han är ulv. Men jag har sjukt svårt att läsa honom, kanske för att jag aldrig sett honom spela ulv. Grå.

Så just nu är mina favoriter LJSLarsson och RasmusL. Jag skulle vilja analysera dem noggrannare i ljuset av vad vi vet nu, men det får bli efter att jag slutat jobbet.
Omotiverat? Läste du bara inte motivationen eller tycker du inte att den räknades? :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vad tror jag om allt detta, då? Nå, jag trodde att jag skulle hitta mer rödande saker. Sedan är ju Larsson en erfaren spelare och kommer kanske inte att göra nå mycket misstag. Det kan absolut läsas som att han är en ulv som försöker att hela tiden ha ett alibi där han misstänker Basse, men också hela tiden letar efter alternativdrev som kan sättas igång för att få bort rösterna från hans ulvkompis. Och det sista röstbytet som fällde avgörandet är ju såklart graverande. Men det kan också läsas som en bybo som försöker att jobba upp drev som kan analyseras. Jag håller inte riktigt med i den här "Alla drev är bra drev"-teorin, men nja. I nuläget håller jag honom fortfarande som rödare än genomsnittet, men på det stora hela fann jag mindre att haka upp mig på i genomgången än vad jag trodde. Så:

Röst: RasmusL

Jag har motiverat mig innan. Vore bra att hinna med en ordentlig genomgång även här, men tiden, tiden! Jag tycker att Rasmus har skrivit mycket men bidragit lite, som jag sagt. Och att han hoppade på Khandrever (vilket Larsson också gjorde) är lite suspekt. Jag vill gärna kolla hans rösthistorik för att se vad man kan hitta, men just nu är han bästa alternativet.
Vadå hoppade på? Jag skapade ju drevet! Nu är du ute igen med feltolkningar som ser mer ut som debatt än slutledning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har inte hunnit i mål med mina analyser men för att ha en röst ute så lutar jag mig på koll av förra rundans röstning.

Röst: Genesis
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har inte hållit mig borta, jag har aktivt grönat Basse flera gånger!
Nej, det har du inte. Jag har just kollat igenom din historik
Vadå hoppade på? Jag skapade ju drevet! Nu är du ute igen med feltolkningar som ser mer ut som debatt än slutledning.
Ja, det har du ju helt rätt i. Hade för mig att det var Basse som skapade det. Fel av mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Nej, det har du inte. Jag har just kollat igenom din historik
Fan. Började skriva detta men insåg att du hade pratat en del om honom, bara att jag varit klantig i min sökning. Men det var kvar i postningsrutan. Ignorera!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Omotiverat? Läste du bara inte motivationen eller tycker du inte att den räknades? :)
Det är toppen att du försvarar dig nu när du blir drevad, jag skulle dock önska att du var lite tydligare i vissa inlägg.

Det citerade är det bästa exemplet. Om du kortade ned den citerade texten skulle det bli mer lättöverskådligt men även när jag hittar ’omotiverat’ i den långa citerade textmassan har jag svårt att förstå vad du menar och behöver antagligen scrolla tillbaka i tråden för att fatta.

Typ läsa tillbaka genom hela r1 för att hitta en motiverad gröning av dig från basse? Det händer ju inte. Därför blir inlägget oförståeligt. Kanske citera det avsedda inlägget i stället?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Okej, nu ska vi titta på något intressant. Hur mycket pratar Basse om Rasmus? Nedanstående är 100% av alla gånger Basse nämner "RasmusL" eller "Rasmus" i R1, om man exkluderar rösträkningar. Det är exakt fem poster totalt. Två av dem är poster där Basse räknar upp samtliga deltagare och ger sina tankar om dem, en gång är en allmän kommentar om beröringsskräck :)sneaky:) som av oklar anledning är riktad direkt till Rasmus, en är en kommentar till tre olika spelare att de inte tar ställning, och exakt en post säger något egentligen om Rasmus spel, och detta är "Han är toppen".

Jag tycker att detta är rätt så rödande för Rasmus.

Just det @RasmusL min erfarenhet (jag har varit ulv två gånger i rad i de senaste partierna) säger mig att ulvar inte gärna pratar så mycket med varandra.

Kan vara bra att leta efter deltagare med selektiv beröringsskräck!
RasmusL: I min läsning grön. Lugn och förnuftig.
Vore fint om @RasmusL @Martin3 och @Impetigo tog ställning till situationen. Eller vill ni ligga kvar på era röster?
Jag gillar Rasmus spel! Han är aktiv och försöker ge grejer till byn! Jag fattar kanske inte vidden av hans "par-teori" men TT han vill göra något är ju bra!

Sedan är det många som slentrianröstar på honom för hans påstådda kaozighet. Fast det är ju ingenting i jämförelse med mig eller klanthellzon.
Rasmus (ger förslag och vill komma nånvartl
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det var inte mycket lättare den här rundan. Jag hade väntat mig att Vimes skulle ha svarat nu och avskrivit sig misstankar men än så länge känner jag inte att jag fått något konkret ur honom och även om Rasmus är ett helt ok drev så låter jag Vimes vara syndabock tills dess att han outar det han planerar vid 20 men med risk att rundan är slut då så vill jag ändå ha en röst lagd.

Röst: Vimes
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Det är sjukt dåligt med action här. Betyder det att ulvarna är nöjda? @Xyas, okej att du är tillbakadragen i R1, men du har ju bidragit med noll nya tankar i R2. Kom in i spelet nu!
 
Top