Varulv Revolt emot Ulvimperiet [Andra rundan]

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Är på möte hela dagen, och har ungarna själv ikväll pga min partner har kvällsmöte. Bara så ni vet.
Ska vara med så mycket jag kan från mobilen, dock.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Kommer behöva vabba med dottern i eftermiddag men kan göra kortare inlägg från mobilen, kommer nog bli svårt att göra några stora analyser förrän precis innan kl. 20. Ska se till att ha lagt min röst i god tid.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
LARSSONS CASE: VIMES

Har suttit och läst igenom runda 1, och jag vill härmed misstänka Vimes som min främsta ulvkandidat.

Vi vet att Basse var ulv. Som ulv måste man jaga bybor, men man behöver även 'beröra' sina kumpaner för att inte verka misstänkt. Ett vanligt sätt att göra detta är att tidigt haka fast i två spelare - en ulv, en bybo - och arbeta mot dem. Det ger en mycket valmöjligheter senare i partiet, som att 'fortsätta' jaga bybon eller påstå att man 'alltid' har jagat ulven.

Vilka två bybor är Basse konstant på? Jo, Vimes och Genesis.

Jag ser Genesis som grön utifrån hans resonemang om ulvars förmågor i rankningen. Det känns som något en bybo skriver ärligt efter att ha tittat på vad som sagts om spelet och försökt förstå.

Vimes tycker snabbt att Basse också är värd att rösta ut tillbaka-kaka, men inte för mycket. Och när Hellzon börjar bli ett alternativ att rösta ut så är Vimes och Basse bästa vänner. Vimes frågar om Basses åsikter i frågor (trots att Basse är den mest aktiva spelaren på plan och inte behöver pushas) och tycker han är hur grön som helst när han outar att han är vanilj-bybo. Sååååå himla imponerande är det väl inte att säga det mitt i en runda?

Men att Hellzon berättar att han vet när rundorna slutar säger jag att det är grönande, för en ulv skulle aldrig säga så för att det är sämre för byn om man håller inne på infon.
Men Vimes verkar leva på en annan planet. Det är inte alls en så stor fördel för byn att veta när rundan slutar, så att Hellzon berättade det för byn är inte så viktigt. Dessutom finns det med säkerhet folk som håller koll på rundans längd bägge lagen. Undrar hur Vimes kunde vara så säker på det? En enkel förklaring är ju att han sitter i ulvlaget och vet att de har den förmågan.

Under resten av rundan arbetar sedan Vimes hårt för att få folk att byta från Basse till Hellzon, och lyckas bland annat lura med sig den där svagsinte Larsson.

Men Vimes vet att om han vänder drevet från Basse till Hellzon till Basse kommer det inte se bra ut. Han måste därför misstänka Basse precis lagom mycket för att ha ryggen fri. Kolla post 253:

Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson

Hellzon (3): Xyas, Vimes, RasmusL

Genesis (2): Hellzon, Basenanji

RasmusL (2): Genesis, Impetigo

---

Tycker att det här är en superspännande runda. Nu verkar det som Helliz kommer klara sig trots allt.

Angående Rasmus har jag inte fått några superröda vibbar av honom. Det finns helt visst något i "fejkad aktivitet"-anklagelsen (de här par-listorna han skickade på folk var ju vid närmare betraktande inte så genomarbetade kanske... ) Men jag vet inte. Jag tror nog att jag prioriterar såhär, trots allt:
1. Hellzon
2. Basse
3. RasmusL
4. Genesis
Så Basse är andreman för hängning? Men i post 126 såg det ut så här, när Vimes svarar om Basses outing:

Efter att du outat dig som vanilj-bybo och jag läst igenom det du skrivit om spelupplägget under rundan är jag beredd att hålla med. De slutsatser du dragit och de tankar du presenterat lirar med en vanilj-roll. De kan förstås lira med en ulv som bestämmer sig för att låtsas ha en vanilj-roll också, men ni fattar. Det är på ditt pluskonto. Ur ett bybostrategiskt perspektiv tycker jag kanske att du kunde outat din roll redan igår kväll, men nu blev det ju ingen utröstning så det är lugnt.

Så jag flyttar min röst.

Det slår mig att jag har glömt bort att @Hellzon ens är med i det här spelet. Det brukar vara ett dåligt tecken. Så jag gör såhär:

Röst: Hellzon
Vimes skriver senare i post 171 att han kan tänka sig hänga Basse, men jag ser ingen förklaring till varför han kan tänka sig att välja en spelare som - med Vimes egna ord - gjort bra ifrån sig bybomässigt framför RasmusL. Det ser ut som en ulv som av politiska skäl måste misstänka Basse snarare än ärlig tankegång.

Vimes får därför min röst tillsvidare.

Röst: Vimes
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
TLDR:

Erfarna ulvar ser ofta till att engagera sig både med bybor och ulvar.

Basse engagerade sig i Genesis (som jag ser om grön) och Vimes

Vimes engagerade sig i Basse och Hellzon (som vi vet är grön)

Vimes och Basse misstänker varandra mellanmjölkigt på ett fejkat ulvsätt

Vimes får folk att rösta på Hellzon istället för Basse, men av politiska skäl misstänker han ändå Basse öppet som andralalternativ - detta passar inte med lovorden Vimes gav Basse när Basse outade sin vaniljroll
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Larssons gräv om Vimes låter vettigt.
Nu måste jag in i Student-bubblan: hämta dottern på skolan, studentfika med musik och släkt och därefter är klassens party hemma hos oss så det blir helröjj idag ända in i kaklet…försöker läsa i smyg när jag kan…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, kursen är över. Jag jobbar fortfarande, men lite tid har jag. Min spontana lista just nu, innan jag haft tid att gräva så mycket i R1:

LJSLarsson
Klart orange. Hans röstmönster i R1 är oroväckande. Han röstade på mig och på någon annan (minns ej vem) bara för att det är bra med drev, utan egentlig misstanke. Visst, drev är bra, men det måste finnas något bakom, också. Flytten till Hellzon som beseglade hans öde är självklart också graverande. Tycker också att hans analyser har varit lite grunda. Jag skulle vilja göra en mer ordentlig koll av hans spel i R1, men han är helt klart på min kortista.

RasmusL
Även Rasmus är åt det röda hållet, av anledningar som jag förklarade i slutet av R1. Hans försök att helt appropå få till ett drev mot Khan, som direkt hoppades på av Basse, är också klart suspekt. Basse tyckte ju också att Rasmus var grönast i hela världen. Kanske en fint, men det kändes ju i alla fall väldigt omotiverat.

Martin3
Skulle behöva synas. Har inte gjort något rödande, men heller inte så mycket grönande. Men han hoppade tidigt på bassetåget och låg kvar där, vilket är grönande. Grön så länge.

Impetigo
Känns spontant relativt grön, men avslutade rundan på Hellzon. Det är inte i sig jätterödande (jag var själv jävligt osäker), men någon ulv finns garanterat i det tåget.

Sidd
Ingen koll alls. Jag har inte haft så bra koll på honom. Grönande röstmönster i och med att han låg på Basse konsekvent hela tiden, vilket jag inte tror att han skulle göra som ulv. Preliminärt grön.

Khan
Jag läser honom som grön. Har inte bidragit jättemycket, och jag skulle gärna se mer av honom, men har försökt att hänga med och tänkt och resonerat på rimliga vis. Grönande röstmönster.

Xyas
Har gjort väldigt lite väsen, vilket är hans kännetecken. Låg på Basse hela tiden. Det är ju grönande, MEN i förra spelet var han ulv och låg konsekvent med rösten på BDG tills denne åkte ut. Vi vet att Xyas är fullt kapabel att ligga med rösten på en ulvkompis hela rundan igenom, även när denne ska åka. Xyas don't give a fuck om sina lagkamrater, vilket gör honom extremt svårtfångad som ulv. Grönorange.

Vimes
Jag tycker inte att Larssons case mot Vimes är särskilt starkt alls. Vimes har resonerat vettigt och bidragit. Han låg visserligen på att rösta ut Hellzon framför Basse, men på goda grunder, och han var på Basse tidigt. Men visst, han mjuknade något. Det är ett beteende som jag absolut kan tänka mig rimmar med Vimes som ulv, men det är inte ett beteende som TYDER på att han är ulv. Men jag har sjukt svårt att läsa honom, kanske för att jag aldrig sett honom spela ulv. Grå.

Så just nu är mina favoriter LJSLarsson och RasmusL. Jag skulle vilja analysera dem noggrannare i ljuset av vad vi vet nu, men det får bli efter att jag slutat jobbet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Detta behöver ledas i bevis.



Post 296:
Också en bra poäng. Och en sjukt bra anledning att rösta på Hellzon, Rasmus. Det är ju typ 50 % att han är jätteondochelak.
Post 301:
Det verkar rimligt att Hellzons förmåga finns i ulvlaget. Och det verkar rimligt att den kan finnas i båda lagen. Så om spelet är konstruerat med en ond och en god deadline-siare så är det 50 % att Helliz är ond oavsett
Post 303:
Äh, du har lite en poäng. Men jag tycker alltid varje gång jämt att vi ska gå på det vi tror är ulv. Om det är så att förmågan finns i båda lagen har vi 50 % att träffa rätt här vilket ju är sjukt bra siffor i första rundan.
Post 313:
Ja, kanske. Men jag tolkade alltså situationen han outade sig i som att han låg rätt brunt till (och tolkade det alltså som att han också tolkade det så). Skrev om det när det var uppe tidigare.

Sen är ju huvud scum tellen här att Hellzon i spelets inledning inte alls agerat som att han har den här förmågan.
Post 316:
Basse vad säger du? Hänga Hellzon?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
"Ledas i bevis" sa jag. Vad det här ska visa är ytterst oklart. Vi diskuterar coin-flip, jag berättar varför jag röstar på Hellzon. Jag vet inte hur det här är att "arbeta hårt" för att Hellzon sk bli utröstad.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Xyas
Har gjort väldigt lite väsen, vilket är hans kännetecken. Låg på Basse hela tiden. Det är ju grönande, MEN i förra spelet var han ulv och låg konsekvent med rösten på BDG tills denne åkte ut. Vi vet att Xyas är fullt kapabel att ligga med rösten på en ulvkompis hela rundan igenom, även när denne ska åka. Xyas don't give a fuck om sina lagkamrater, vilket gör honom extremt svårtfångad som ulv. Grönorange.
Fast jag röstade ju på Hellzon. Inser att det inte är precis grönande, men rätt ska vara rätt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nu är det lätt att hamna i en semantisk diskussion, men fraser som "sjukt bra anledning att rösta på Hellzon" och "Basse vad säger du? Hänga Hellzon?" är saker man säger när man försöker få folk att rösta på just Hellzon.

Något annat jag inte förstår från ditt spel:

I slutet av förra rundan, post 335, skrev du så här:
Kul med varulvsspel i varje fall! Hoppas ulvarna låter mig vara i natt.

PS. Jag tror att Xyas är god! DS.
I början av rundan skrev du så här. Xyas är fortfarande grön:
I början av den här rundan skriver du igen att Xyas är grön:
Jag är grön och jag har anledning att tro att Xyas och Larsson är gröna. Alltså:

Hellzon (6): Xyas, Vimes, Impetigo, RasmusL, Basenanji, LJSlarsson

Det är förstås lite för neat om vi har våra kvarvarande ulvar här i Rasmus och Impetigo, men just nu är det där jag landar.

Sen behöver vi helt visst kolla på några av dem som röstade på Basse också. Även om det var jämnt så hade ju Hellzondrevet fördelen av att ha Xyas röst med sig. Det är så klart möjligt att någon ulv lagt sig i Bassedrevet med slutsatsen att Hellzon nog skulle ryka ändå.

Ulvarna vill ju helst att byn ska rösta ut sina egna.
Men senare, efter att jag har berättat att jag använt en förmåga men inte flyttat på mig själv, skriver du så här:
Noterat. Då tror jag eventuellt att Xyas är röd.
Den vanliga bybo-Vimes brukar alltid vara väldigt noga med att förklara varför han tycker det ena eller det andra. Varför har revolt-Vimes inte kunnat motivera sina starka åsikter om Xyas? Hm?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Vem var det som kastade om?!!
Eller på ärans och hjältarnas språk: Vem är det som brötar i svalen?!

Har du ändrat i rangordningen, @Khan ?

Eller du, @LJSLarsson ?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, @Vimes, du kommer såklart att behöva förklara det där om Larsson och Xyas innan rundan är slut. Och gärna tidigare än sent.
Jag vill hålla på det fram till 20 ikväll i varje fall, ok? Kan vi veva åt annat håll ett tag?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Så här ser det ut nu om jag inte misstar mig:

RasmusL (3): Vimes, Sidd, Impetigo
Vimes (1): LJSLarsson

Jag skulle gärna se att alla bybor lägger sina röster snarast. Tre timmar til midnight!
 
Top