Nekromanti Reviderade Storyteller-regler: bra eller inte?

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Den här tråden riktar sig till folk som har erfarenhet av det reviderade Storyteller-system som står att finna i White Wolfs rollspel utanför WoD? (Trinity, Aberrant, Exalted och kommande Adventure!)

Min första fråga är helt enkelt: Är det något att ha, eller? Snabbare eller långsammare, mer intuitivt eller inte?

Min andra fråga: Har någon försökt applicera det på WoD-spelen? Hur gick det?



(Jojo, jag vet att det är ironiskt att jag, författaren av tråden "If it ain't broke, don't fix it" om Vampire-reglerna, skriver det här. Jag fick precis upp för ögonen för det här systemet och om det finns ett system där ute som jag kan lätt applicera på mitt favorit-rollspel med en minimal mängd ansträngning så tänker inte jag klaga.)
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
"Den här tråden riktar sig till folk som har erfarenhet av det reviderade Storyteller-system som står att finna i White Wolfs rollspel utanför WoD? (Trinity, Aberrant, Exalted och kommande Adventure!)"

Det torde vara jag det! :)

"Min första fråga är helt enkelt: Är det något att ha, eller? Snabbare eller långsammare, mer intuitivt eller inte?"

Det är mycket snabbare, och mycket mer intuitivt. Istället för att behöva räkna efter allt för många olika faktorer och dessutom räkna ettor ("Vad är svårighetsgraden?" "Sex." "Hur många behöver jag för att lyckas?" "Tre." "Okej...en två tre...aj då, fyra ettor, en botch.") räknar du bara antalet tärningar lika med eller över 7. Så länge man har en enda lyckad tärning kan man skita fullkomligt i alla ettor (gudars vad allt går snabbare då). Det vill säga, om svårighetsgraden i t.ex. Trinity är +1, behöver du två lyckade tärningar. Men även om du bara fått en lyckad tärning och fem ettor ("Femetta! Ha!"), så räknas det inte som en botch (i detta fallet bara som ett vanligt misslyckat slag).

Min andra fråga: Har någon försökt applicera det på WoD-spelen? Hur gick det?

Jag har använt det i Changeling, och jobbar lite vid sidan om med att överföra Kindred of the East till det, Det funkade alldeles utmärkt, för övrigt. :)

(Jojo, jag vet att det är ironiskt att jag, författaren av tråden "If it ain't broke, don't fix it" om Vampire-reglerna, skriver det här. Jag fick precis upp för ögonen för det här systemet och om det finns ett system där ute som jag kan lätt applicera på mitt favorit-rollspel med en minimal mängd ansträngning så tänker inte jag klaga.)

Heh. :)

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top