Nekromanti Reumatisk dvärg med dammlunga

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Jag tänker skapa en reumatisk dvärg som lider av sjukdomen dammlunga.

Jag skulle uppskatta lite tips om sjukdomen dammlunga, t.ex. hur den påverkar rollpersonens förmåga att utföra handlingar. Spekulationer om lindrande medicin skulle även vara intressant.

Finns det rent av en beskrivning på sjukdomen någonstans?

Tack på förhand.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Eftersom det är en riktig sjukdom kan du säkert hitta en hel del information i en vanlig läkarbok.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Har ingen aning om någonting som har med dammlunga att göra, men ville påpeka, lilla du, att man kan faktiskt slå 475 med OB1T6.

Kul att se dig anders!
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Om någon bryr sig...

Om någon bryr sig så har jag följt Zadriths inrådan och sökt information om dammlunga via de vanliga kanalerna. På ne.se hittade jag följande:

Dammlunga, pneumokonios, lungsjukdom, orsakad av inandat damm. Sjukdomsprocessen orsakar bindvävsinlagring i lungvävnaden, lungfibros, som ger lungstelhet och nedsatt lungfunktion. Makrofager, speciella vita blodkroppar, spelar en viktig roll i fibrosbildningen. Dammpartiklarnas kemiska sammansättning och storlek har stor betydelse för uppkomsten av dammlunga. Partiklarna måste vara mikroskopiskt små (mindre än 0,005 mm i diameter) för att kunna nå lungblåsorna. Kvarts- och asbestpartiklar kan efter mångårig inandning orsaka lungfibroser, benämnda silikos (stendammlunga) resp. asbestos. Partiklar av hårdmetall, talk och beryllium samt möjligen aluminium och PVC (polyvinylklorid) kan ha samma effekt. Försämrad lungfunktion vid lungfibros innebär bl.a. försämrat syrgasutbyte och yttrar sig först som andnöd vid ansträngning. Vid fortskridande sjukdom kan lungfibrosen bli invalidiserande. Sjukdomsprocessen avstannar som regel om dammexponeringen upphör. Genom förebyggande åtgärder har antalet nya fall av dammlunga minskat påtagligt. I Sverige nyinsjuknar ca 25 personer varje år i dammlunga. Vissa typer av damm, t.ex. av kol (som ger antrakos), järn (som ger sideros), antimon, barium och tenn, kan upplagras i lungvävnaden utan att orsaka lungfibros eller lungfunktionsnedsättning.

© Gunnar Thiringer
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Dammlunga.

Dammlunga.
Gör så här.
Sänk utmattning med 2, och allvarliga hostattacker lite då och då, kanske hostar upp lite kol då och då.

Det hände ju faktiskt gamla engelska kolgruvearbetare fick dammlunga. När dom pensionerade gruvarbetarna hostade i handen så var handen helt svart efteråt.
Dammlunga i kolgruvaarbetare kallas det för /images/icons/wink.gif
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Dammlunga.

Honung och sprit är ju lindrande medicin mot Kärvhosta (Eon II grundreglerna) så de borde kunna dämpa hostattackerna från dammlunga oxå.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Dammlunga.

Honung och sprit är ju lindrande medicin mot Kärvhosta (Eon II grundreglerna) så de borde kunna dämpa hostattackerna från dammlunga oxå.

Ja, fast då får man inte glömma att konditionen är densamma trots behandlingen.

Apropå ingenting så är Honing gott /images/icons/laugh.gif
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Bara en liten fråga.

Vad har han för yrke efter som han har dammlunga?

Själv skulle jag tippa på smed eller liknande.
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Dammlunga.

Öl, sprit och honung är något som min rollperson skall ha gott om!

Jag instämmer honung är gott, är du en av dom som äter honung på smörgås och sedan lägger ost på?
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Yrke och namn

Min reumatiske dvärg med dammlunga har som yrke grävare han har börjat komma lite till åren och har mot sin vilja blivit tvungen att lämna sitt kära dvärgfäste (har inte bestämt vilket än). Han är dock inte döpt än så alla namn förslag uppskattas.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Dammlunga.

Jo, att man har dålig kondis är nog svårt att bota med dammlungan..man kan ju träna upp den (på lämpligt sätt) men dt borde vara ganska svårt och ta lång tid..och om man nu säker UK med -2 (som någon föreslog) så kan man max höja den 1 steg.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Yrke och namn

Förslag på fästen:
Khazim-renk-ghor, Kralle-Renk-roghan beroende på vad du är för dvärg.

Namn:
Mirna
Drotz
Mihak
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Yrke och namn

Tack!

Jag funderar på att han skall vara Drezin (t.o.m. Drezin har grävare) för att få en extra tvist på honom. Om jag inte minns fel så finns det ett gemensamt ghor/drezin fäste, var ligger det? (har lånat ut ruh-cha boken).
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Yrke och namn

Det heter Kholon-Renk-ghor-Drezin och ligger i norddelen av Thalamur.

Bra twist, eeftersom RP Drezin dvärgar tenderar att bli magiker.../images/icons/sick.gif
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Yrke och namn

Tack UnCon!

Visst är det en bra twist, det är kul att många tror att hela drezin klanen består av magiker. Om sanningen skall fram är det bara runt 4% av populationen som är magiker i drezin, jämfört med runt 2% för de övriga.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ost och grejer.

Jag käkar faktiskt inte ost på mackorna, och hela den här diskussionen påminner mig om att det var år och dagar sedan jag åt honung.
Detta ska genast göras något åt.
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Ost och grejer.

Hmmm ost och honung det kanske är något kvinnligt, min syster äter honung och ost på smörgåsen...

Men grottroll äter väll inte mackor? Dvärg doppad i honung kanske? Det är bäst att du köper en tunna med honung Naug.
 
Top