Nekromanti Retrofuturism

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Det är svårt att förklara och svårt att förstå vad retrofuturism är. Inte speciellt konstigt eftersom definitionen inte är direkt exakt. Ändå får man aldrig nog av de rundade bilarna eller det ångande stadslandskapet. Inte heller av de eleganta kläderna som jag är speciellt nyfiken på. Är det något som har tips på hur man kan lära sig mer om det retrofuturismen och kanske hur man skapar en sån stämning.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
babbel. meninsglöst?

Steampunk?
lite gothic känsla sådär?
Batman? (Burtons film och tecknade tv-serien)
Strebern?

lite sådär film noir möter cyberpunken?
13:de våningen

*frossa*

se, läs ALLT

Är jag på rätt spår med vad du menar med Retrofuturism?

chrull
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
atmosfären

Nja, nu vet jag ju faktiskt inte riktigt heller och det är ju därför jag frågar. Men viktigare än exakthet är hur man återskapar det hela i form av: kläder, miljöer, musik, teknologi, etc och var hittar jag mer som åtminstonde kan passa in någorlunda.

Hur rekonstruerar man saker som man endast sett i filmer som de förlorade barnens stad och gattaca.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: atmosfären

"Nja, nu vet jag ju faktiskt inte riktigt heller och det är ju därför jag frågar. Men viktigare än exakthet är hur man återskapar det hela i form av: kläder, miljöer, musik, teknologi, etc och var hittar jag mer som åtminstonde kan passa in någorlunda."

Min bild av genren illustreras bäst av två verk: Fritz Langs film Metropolis, och Beroys serie Dr Mabuse, som använder Langs miljöer och personer.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: atmosfären

Glöm inte 50-tals-retrofuturismen! Kanske inte lika elegant som 20-30-talsvarianten, men det är något speciellt med flygande bilar som ändå håller sig ovanför vägarna (därmed bevisande att trafikstockning är ett mentalt tillstånd), vetenskapsmän i framtiden som använder räknestickor och en glatt optimistisk inställning till kärnkraft.

Tyvärr kommer jag inte på något annat exempel än The Jetsons, och det är inte riktigt den atmosfären jag menar...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: atmosfären

Jo, där finns ju både kärnkraft och räknestickor. På sätt och vis är väl all SF som passerat bäst före-datumet retrofuturistisk.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,366
Location
Helsingborg
Captain Proton!

Detta sagt. Jag undrar vad som kommer att göra att våran Sci-fi får en bäst före datum?

Fast för mig känns det som om Asimov kanske inte har passerat sin bäst före datum(igentligen alltså)? Det finns visserligen kärnkraft och räknestickor men är verkligen kärnkraft så fel när vi talar om rymdutforskning.
Vi har hittills inte hittat något som ger en lika kompakt och långlivad energikälla. Titta bara på amerikanarnas nya Plasma-raket. VASIMR eller va fan den hette.
Den använder en kärnreaktor.

Och när vi tittar på resten så ser det banne mig inte SÅ fel ut trots att det ger en retrofuturistisk känsla och det som ger en retrofuturisktisk känsla är frånvaron av icke-android AI.
Idag så har våra Sci-fi prylar alltid något microchip eller liknande.


När det gäller retrofuturism så tror jag nog att Voyager episodernas "Captain Proton" är ganska så mitt i Retrofuturism som man kan komma.

Det är Rayguns, DeathRays, DrNågonting, Stora icke-strömlinjeformade robotar med klumpiga gripklor, hjältar, USA eller deras efterträdar nation, Jätte datorer.
Det som förenar retrofuturism är nog tanken "Större är bättre". Du ser nästan aldrig kraftsköldar på en individ(om han inte råkar vara "besökaren") medans kraftsköldar som täcker städer är vardagsmat.
Och glöm inte. Rymdskepps design ska inte ha någonsom helst tanke på förhållandet mellan mängden användbart utrymme och storleken på skeppet(man behöver bara titta skillnaden mellan dåtidens pansarvagnar och dagens. I dåtidens fanns det gott om dött utrymme. I dagens är det en liten hypereffektiv kabin där man knappt har utrymme att klia sig på näsan.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Captain Proton!

Bra SF (du vet väl vad Isaac tyckte om förkortningen sci-fi?) har nog inget bäst före-datum. Det är klart, om man läser Stiftelsetrilogin som handbok i framtida teknologi blir man antagligen besviken, men inte mer nu än då böckerna var nya.

När det gäller AI känns ju t.o.m William Gibson retrofuturistisk (kort parentes: William Gibson erkände i en intervju att han tar en del av sin framtidsteknologi ur postorderkataloger). Saken är väl den att om SF-författare verkligen visste hur framtidens teknologi kommer att fungera skulle nog inte särskilt många av dem fortsätta att skriva SF.

Angående rymdskeppsdesign (citat från Pearson, Jaqueline: Where no man has gone before: sexual politics and women's science fiction ur boken Science fiction, social conflict and war. Fet stil ditlagt av mig):

" In traditional SF the 'conquest' of the alieen planet figures victory over the 'other' and often specifically over the female: titles like Poul Anderson's Virgin planet make this explicit, as do the phallic spaceships mocked by James Tiptree Jr."

Så nu vet du varför rymdskeppen var så opraktiskt utformade...

/JPS - "Your voice of insanity in a reasonable world"
 
Top