Nekromanti Retrofuture

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Efter att ha återsett Alien I respektive II på DVD strax innan jul så har jag kommit till insikt om att jag diggar teknologin väldigt mycket. Talande datorer, flimriga skärmar med grön text, operativsystem som inte utvecklats bortom DOS-nivå, väldiga motorer som läcker ånga men ändå kan lagas med en vanlig hederlig skiftnyckel osv. Hela Nostromo är bara för mysigt. Bara en sådan sak som en manuell självförstörelsemekanism på ett kommersiellt rymdskepp. :gremsmile:

Finns det några sci-fi-rollspel som lyckas fånga andan i de två Alien-filmerna? Och då menar jag inte Aliensar och facehuggers utan det vardagsliv som filmerna ändå ger en rätt hyfsad inblick i.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Finns det några sci-fi-rollspel som lyckas fånga andan i de två Alien-filmerna? Och då menar jag inte Aliensar och facehuggers utan det vardagsliv som filmerna ändå ger en rätt hyfsad inblick i."

Ja då mpste jag väl göra det jag gör varje gång någon ber om Sci-fispel: Rekommendera Traveller. :gremsmile:
Den veckan som ett jump tar ägnas åt rutinunderhåll, filmgloende och social interaktion med besättningen... och man hoppas att de tvättat sig.


Storuggla, gammal vana
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Eller så kan man mysa loss med 2300AD från GDW (samma - numera kursade - företag som en gång gjorde Traveller). Tyvärr görs spelet inte längre, men det finns ett par sjyssta hemsidor med material här, här och här.

Spelvärlden är ungefär på Aliens teknologinivå (det saknas t o m artificiell tyngdkraft på rymdskeppen). Spelvärldens historia bygger vidare på Tredje Världskriget så som det presenterades i spelet Twilight 2000. Efter en ganska lång period av återuppbuggnad har mänskligheten nu koloniserat solsystem ut till 50 ljusår från Jorden.

De gamla staterna är dock fortfarande dominerande med Frankrike som ledande makt. Man har dessutom träffat på några intressanta utomjordingar, varav endast två arter (en fientlig, en vänlig) har utvecklat teknologi som tillåter resor mellan solsystem.

Se där lite oanvändbar information! :gremtongue:


/Rax
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Inte vet jag, men jag vill bara säga att jag också diggar den teknologinivån. Retro är mysigt. Och stora oljiga skepp.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Alien FUZION

"www.uscm.tk"

Jo, den här sidan har jag faktiskt hört talas om och rekommenderat till andra. :gremsmile:

Men nu var det alltså inte de där otäcka Alien-delarna som inspirerade mig utan skeppen, teknologin och vardagslivet i största allmänhet. Den skitiga stämning som till stor del präglar Nostromo, Sulaco och kolonisternas bas.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Re: Alien FUZION

Det är nog mer en fråga om spelstil och den kan du ju lätt skapa själv med något Sci-Fi spel som du tycker har bra regler. Att pricka rätt med retrotechno är kanske inte så lätt idag med tanke på de Sci-Fi spel som givits ut och finns tillgängliga. Bättre att skapa sig en egen modell från ett system man är van vid och därefter bygga ut spelvärlden och bakgrundsmiljön. Något jag själv just nu pysslar med. Ska starta en liknande kampanj som USCM och håller på att konvertera lite regler för att det ska passa spelstilen och resten som behövs. (Kommer en hemsida senare för den som är intresserad.)
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Någon slags nytryck av 2300AD (ev. elektroniskt) planeras av Mark Miller och hans företag Far Future Enterprises. För tillfället så är han upptagen av nytrycken av orginal Traveller och Twilight 2000 så det kan nog dröja ett tag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
2300AD har en spelvärld som är lika bra som reglerna är dåliga. Men är man inte rädd för att pilla lite själv (Alternativt gillar att spela retro-rollspel) så är 2300AD verkligen att rekommendera.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Alien FUZION

Vad är det för regler du utgår från då?
Blev själv precis klar med att modda Gränsvärldar till en Alien-kampanj (gjorde rollfigurer och spelade frösta äventyret igår).

/Johan
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Re: Alien FUZION

Jag använder ett egenskrivet system som baserar sig på svårighetsgrader och antal T10:or. Ungefär som Neogames version fast lite annorlunda. Min tanke är att man ska klara sig med bara T10 i spelet.

Har inte testat ännu. Håller på med regler för att skapa rollperson just nu. Ska börja första scenariot med färdiga RPs.

Har även funderingar på att använda D20 Modern men jag har ingen erfarenhet av systemet ännu... Men det är enklare än vad jag nu använder så det kanske skulle passa för spelstilen "full rulle action utan eftertanke..."
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I Starchallenge väljer du själv vilken typ av värld du befinner dig i. Kanske kan va nåt...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Retrofuture [OT]

På tal om Star Challenge, hur går det? Får vi se websidan snart?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Retrofuture [OT]

Insignia här på forum,et har lagt upp en design och hela klabbet bör snart vara redo att skickas upp. Tanken är bla att rollformulären ska tankas ner därifrån. De ska däremot Krille sätta. Men stjärnkartor kommer man få ner i alla fall. Plus en utförlig beskrivning av vad SC egentligen är. Sidan kommer förhoppningsvis byggas ut senare. Jag inväntar alltå nu min webbdesignerska som har varit en skatt och tagit på sig den uppgiften.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Re: Alien FUZION

Håller med, mycket bra rekommendation PAX :gremwink:

När det gäller stämningen ombord på skeppen så tycker jag det påminner lite om ubåtar. Inte riktigt lika trångt, men ändå med den slutna miljön och med den där härliga känslan av att man bara har vad som finns ombord när det gäller mat, verktyg och utrustning. Det är ju inte precis tal om att stanna vid närmaste mack eller trolla fram grejer med replicatorn. Går saker sönder får man fixa dom med vad som finns till hands.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Terra One är mycket Alien-influerat. Men när det kommer vågar inte ens jag spekulera i. ,-)
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Terra One låter intressant, finns det någon hemsida där man kan läsa mer om det?

Det där om att det är Alien-influerat låter mycket lovande.
 
Top