Retro-VTT ?

HoC är väl rätt uttalat 8-bitarsgrafik
Vad betyder då 8-bitars-grafik?

Grotten verkar skitcoolt, svartvitt, och därmed 1-bits-grafik.

Well, jag frågade ChatGPT:
-------------

Yes! 8-bit graphics generally refers to the visual style and graphical capabilities associated with 8-bit computing systems and consoles, like the Nintendo Entertainment System (NES), Sega Master System, and early arcade machines. It is defined by a few key characteristics:

1. Color limitations – Typically, an 8-bit system could display a limited number of colors at once (e.g., the NES had a palette of 54 colors but could only use 25 on-screen).
  2. Low resolution – Games often had pixelated visuals due to hardware constraints.
  3. Sprite-based graphics – Objects and characters were typically made up of small tile-based sprites.
  4. Simple shading and dithering – To create the illusion of more colors, developers used dithering (mixing pixels of different colors) and basic shading techniques.
  5. Blocky appearance – Since these graphics were made of large pixels, they often had a chunky, retro look.
  6. Hardware-driven constraints – Tile-based rendering and limited sprite layering led to specific design styles.
Even though 8-bit originally referred to hardware limitations, today it's often used as a retro aesthetic in modern indie games and pixel art.

-----

Så. i den meningen är HoC "8 bit graphics" även om jag inte tror att man kan få ut de bilderna på en C64 eller Atari 8-bit-maskin.

Last edited:
Sådär... en första version, "minimum viable product".

Claude har hjälpt till att koda, en del grafik är knyckt från Dungeon Revealed, och character/monster-tokens är nedladdade från nätet med tillåtande licens.

Det är meningen att det ska vara självförklarande, lättanvänt och buggfritt.
Jag har gjort så gott jag kan, men svårt att testa sånt helt själv.

Roligt om ni experimenterar och kommer med frågor!
Jag har såklart en lång lång lista på funktioner att lägga till, någon gång när det finns tid.
Alla önskemål är välkomna - vad är nödvändiga funktioner för er?

Det ska gå att köra ett enkelt spel nu.

Tycker ett minimalistiskt retro-inspirerat VTT-gränssnitt låter fantastiskt.
Mindre fantastiskt är om det är låst till specifika OSR-system vilka jag inte alls är intresserad av, utan isf bara av generiska sessioner och dungeon crawlande, utan att VTT:n styr över regelmekaniken.

Back