Nekromanti Retro Tennfigurer

retrottias

Veteran
Joined
20 Aug 2011
Messages
3
Är det någon som har koll på Äventyrsspels tennfigurer, närmare bestämt från vilka företag dom sålde under eget namn.

Jag tror jag har hyffsad koll på vissa delar av produktionen.

Första generationen drakar & demoner. Grenadier.
Mutant Chronicles - Heartbreaker
Mutant Chronicles & Drakar & Demoner fältslag (chronopia) - prince August.
Drakriddarna - Heartbreaker

Men det jag undrar över är.
1.Medföljande figurer i boxar. Jag är rätt säker på att magi-boxen och samuraj hade figurer.
2. Andra generationen Drakar & demoner. Med plastplattor. Rätt säker på att det inte var tenn för figurerna gulnade med åldern och hade en hårdare konsistens.
3. (nya) Mutant - Figurer gjordes reklam för i sinkadus 32 men jag har aldrig sett dem i verkligheten (såldes dom någonsin?) Reklamrutan i sinkadus visar minst en figur från grenadiers shadowrun-serie. Medan blistern och beskrivningen tycks visa på figurer med plastplattor, och här gissar jag på grenadiers serie future warriors.
4. Något jag missat eller inte känner till.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
retrottias said:
Jag är rätt säker på att magi-boxen och samuraj hade figurer.
Jag tror DoD Magi boxen hade två tennfigurer. Samuraj tror jag dock inte.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Det fanns även figurer (Venusian Rangers exempelvis) till Mutant RYMD/Blood Berets innan Chronicles. Jag kan ha fått det om bakfoten man vad jag förstått så var det så.

Flera tilläggsfigurer fanns till Blood Berets, Kampen om Citadellet och Domedagens Hjältar, Mutant Chronicles innan Warzone dök upp. Många finns på bild i de senare numren av Sinkadus.
 

retrottias

Veteran
Joined
20 Aug 2011
Messages
3
Såldes dom med mutant RYMD blister? Jag tror att det är heartbreaker figurer i alla fall. Coolt om det fanns figurer till RYMD.

Min kompis hade tre eller fyra ninja figurer way-back när vi spelade samuraj (typ innan det fanns några riktiga spelbutiker och nån av oss samlade på tennfigurer, så jag antar att det följde med boxen).

Ett tilläg på första medeladet är väl också att äventyrspel gav ut fantasy warriors med orcher och dvärgar i plast.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
retrottias said:
Såldes dom med mutant RYMD blister? Jag tror att det är heartbreaker figurer i alla fall. Coolt om det fanns figurer till RYMD.
Tja de var väl till Blood Berets som hade samma värld som RYMD innan Chronicles dök upp, som jag förstått. Men de var från Hearthbreaker är jag rätt säker på. Jag vet faktiskt inte om dom kom i blister men jag tror det. Till Blood Berets fanns exempelvis Venusian Rangers att köpa löst innan Chronicles.

Jag ska sätta ihop en liten lista på figuerer jag kan hitta som fanns innan Äventyrsspel släppte Warzone. Hold on.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Figurer till RYMD/Chronicles/brädspelen innan Warzone som jag hittat bild på i Sinkadus.

Som sagt dök Venusian Rangers till Blood Berets. Dessa har jag sett i verkligheten. Vanliga med döskallemask och en utan mask med Deathlockdrum understödsvapen.

nr 38
Alakhai
Odöd Legionär i tre varianter
Nepharite Overlord
Ilian Temples guards i tre varianter

nr 40
I detta nummer syns Pretorian Stalker figur på bild till Blood Berets.

nr 41
Inkvisitor och Mortifikator som skulle använas till Nicodemus och Crenshaw i Kampen om Citadellet.

nr 42
Två stycken Imperial skyttegravsoldater med lätt och tung ksp. Samt en Imperial Twin Barracuda
Lancelot Cellen: Soldater till brödraskapet och Inkvisitor
Kardinalens Garde:Mystiker och Mortifikatorer
Absalom: Absalom + legionärer
Alakhai
Valkyriegrupp Venus: Valkyrior
Vita Brigaden: En officer, två venusian rangers med lätta vapen och en med deathlockdrum
Kardinal Dominic

Av dessa ovan så följde stats med för att användas till Domedagens Hjältar. Undantaget Imperials skyttegravsoldater som seanre dök upp med stats för DH i Imperial boken

Enligt Boardgame Geek så publicerades Warzone 1995 så ovan nämnda figurer har då antagligen funnits innan som tilläggsfigurer till brädspelen och Mutant Chronicles rollspelet. Alla kom dock kanske inte ut i massproduktion,eller hade kanske inte hunnit komma, när ovan nämnda nummer av sinkan släpptes.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Draugen said:
Det finns fortfarande att köpa MC figurer. Men de är nog nygjutna däremot.
Det finns dock några Blisters kvar på Prince August.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Schtajner said:
Ilian Temples guards i tre varianter
Hm. Jag har Ilian Temple Guard till MC, förmodar att de här inte var samma.

Schtajner said:
nr 40
I detta nummer syns Pretorian Stalker figur på bild till Blood Berets.
Bekräftat. Har två figurer. Trodde nästan de kom med tidningen eller nåt, men jag var för ung för att minnas och "ärvde" Blood Berets från min äldre bror. I vilket fall, de är små, jämfört med Warzones skala.

Jag har ett vagt minne av att jag köpte någon tenn-orcher-gjutform + tenn också, och gjöt en 2-4 stycken (tror formen hade 2 varianter i sig?). Möjligen en koppling till gamla Äventyrsspel. Möjligen inte.

/Vincent hintar till sin oproportionellt stora samling av figurer han aldrig spelar med.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Draugen said:
Det finns fortfarande att köpa MC figurer. Men de är nog nygjutna däremot.
Hm. Vill minnas att det finns iaf en affär där man kan få en rätt respektabel hög Bauhaus i prima plast.

Så japp. Fast de är ju inte direkt vackra med moderna mått mätt...
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Magiboxen hade mycket riktigt två tennfigurer och DoD91 hade fyra figurer om jag inte missminner mig. Skulle nog kunna leta rätt på dem, det kan kanske stå något tillverkarnamn under?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,575
Location
Stockholm
Helgonet said:
Magiboxen hade mycket riktigt två tennfigurer och DoD91 hade fyra figurer om jag inte missminner mig. Skulle nog kunna leta rätt på dem, det kan kanske stå något tillverkarnamn under?
Kan bekräfta Magiboxens två figurer.

Har inget minne av att 91an hade figurer med sig. I sådana fall är min spridda för vinden sedan länge. På boxen står det dock ingenting om att figurer skulle inkluderas.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Hmm, jag kan ha fel och boxen till 91:an har jag inte tillgänglig för stunden. Däremot har jag hittat figurerna som jag tror följde med. En kvinna som ser ut som magiker, en krigare, en dvärg med yxa och en alv? med långt hår och båge. Någon som känner igen? Kanske får ta en bild och lägga upp?

Under figurerna står det Grenadier, vilket det även gör till de två trollkarlarna som följde med till magiboxen.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag kan intyga att DoD91 inte hade några medföljande figurer. Minnet av att jag och min brorsa kvällen han köpt det från leksaksaffären fick använda små pluppar i striderna istället för figurer är mycket starkt fortfarande 15 år senare :gremsmile:. Har eller aldrig hört att det ska ha medföljt figurer och de står inte med på innehållsförteckningen.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Skumt, jag är rätt säker på att det följde med figurer i min box. Finns det flera upplagor/tryckningar tro där figurerna kanske togs bort i de senare upplagorna? Min box är köpt i mitten av 1991. Eller har jag blandat ihop det med någon annan box där det följde med figurer, vet någon vilken isf.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Det kan ju möjlightvis ha följt med i några boxar men jag är rätt säker på att det inte var standard i så fall.
 

MCmutant

Veteran
Joined
4 Aug 2011
Messages
4
Mutant Chronicles miniatures
7001 Nepharite
7002 Nepharite with handed weapon
7003 Pretorian Stalker with rifle
7004 Pretorian Stalker with heavy automatic
weapon
7005 Razide
8001 Bauhaus Ranger with heavy weapon
8002 Bauhaus Ranger with neutronic shotgun
8003 Bauhaus Ranger with pistol
8004 Legionnaire
8005 Legionnaire
8006 Legionnaire
8007 Cartel Agent with neutronic shotgun
8008 Cartel Agent with Hellblazer SMG
8009 Ilian Templar with Violator sword
8010 Ilian Templar with Deathlockdrum
8011 Ilian Templar with necro-rifle
8101 Mishima Doomtroopers
8102 Imperial Doomtroopers
8103 Centurion and Necromutant
8104 Capitol Doomtroopers
8105 Cybertronic Doomtroopers
8106 Brotherhood inquisitors
8107 Mortificator and inquisitor
8108 Nepharite and Legionnaire
8109 Freelancers
8110 Cardinal and Mystic
8111 Valkiries sorarity
8112 Bauhaus Doomtroopers
8113 Imperial soldiers
8114 Imperial Rams
8115 Overlord Alakhai

Är listan som jag har hittat hittils, tror källan är Coral Beach center (en fransk sida). Dock är den inte 100% listan utan saknar vissa figurer som jag vet finns utöver dom som har listas här.
 

retrottias

Veteran
Joined
20 Aug 2011
Messages
3
Helgonet said:
Skumt, jag är rätt säker på att det följde med figurer i min box. Finns det flera upplagor/tryckningar tro där figurerna kanske togs bort i de senare upplagorna? Min box är köpt i mitten av 1991. Eller har jag blandat ihop det med någon annan box där det följde med figurer, vet någon vilken isf.
Jag är helt säker på att det inte följde med några figurer i min box.
 
Top