Nekromanti Resurser

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Har faktiskt börjat komma någon vart med mitt projekt, och efter hand som jag funderat och tänkt, så har jag mer och mer undrat över "vanliga" saker, som vilken mat man kan tänkas äta, hur mycket pengar man tjänar, vad saker kostar, och även saker som normalfördelningen över längd och vikt.

Finns det någonstans man enkelt kan få reda på sådana saker? Jag bor tyvärr en bit från närmsta bibliotek så datorn är min enda egentliga möjlighet till sådan research.

Jag gör en liten uppstyckning av pedagogiska skäl.

# I vanliga medeltida yrken ur olika samhällsklasser, hur mycket tjänade man och hur mycket betalades i skatt av det?

# För hantverkare kan kostnaden för material vara intressant, som exempelvis järn för en smed, trä för en snickare och andra sådana saker.

# Hur stor var normalt befolkningen i och utanför städer, och hur stor andel inom olika yrken?

# Hur ligger fördelningen med längd och vikt över människorasen? Dels längd-vikt förhållande, men också hur stor andel av befolkningen som är en viss längd eller vikt.

# Hur mycket åkerarial behövs egentligen för att förse befolkningar med mat? Om man hittar på en värld vill nog alla gärna ha mat för dagen, i alla fall om man skall spela länge. :gremsmile:

# Hur mycket kostade olika saker? Jag har sett väldigt olika summor i olika rollspel, om man jämför skillnaden i pris mellan olika varor. Hur mycket kostar ett hus, till exempel?Eller en fullplåt?

Tackar för eventuella svar, och hoppas att det går såpass bra med projektet att en förhandstitt kanske är aktuell om några månader eller år.. [blygsamma förhoppningar]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Åkej, till att börja med så tänker du på dessa saker väldigt mycket ur 2000-talsperspektiv. Det gör att frågorna blir lite luriga, faktiskt. Det gör också att mina svar kommer att låta väldigt besserwissriga.

"# I vanliga medeltida yrken ur olika samhällsklasser, hur mycket tjänade man och hur mycket betalades i skatt av det?"

Man tjänar inte särskilt mycket, inte i pengar i alla fall. Borgare i en stad (mindre än 10% av den totala befolkningen) kanske gör det, men då endast hantverksmästarna. Deras lärlingar, assistenter etc "tjänar" tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Den skatt de betalar är redan betald, i form av tull på de råmaterial som de tar in i staden.

För bönder (ca 90% av befolkningen) är det ännu enklare. De tjänar inte ett jota. Däremot fyller de sina förråd, så att de har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Den skatt de betalar är i form av dagsverken på länsherrens och kyrkans åkermarker, plus lite andra småskatter som oftast mäts i natura (till exempel en skopa säd för varje säck som mals i kvarnen).

"# För hantverkare kan kostnaden för material vara intressant, som exempelvis järn för en smed, trä för en snickare och andra sådana saker."

Skippa sånt. Det är bara jobbigt detaljpill. Ska du syssla med sådant, slå lite slag och se hur stor nettovinsten är, och anta att alla materialutgifter och skatter är betalda.

"# Hur stor var normalt befolkningen i och utanför städer, och hur stor andel inom olika yrken?"

Medieval Demographics made easy svarar på alla dessa frågor.

"# Hur ligger fördelningen med längd och vikt över människorasen? Dels längd-vikt förhållande, men också hur stor andel av befolkningen som är en viss längd eller vikt."

Normalfördelat kring 168 cm för män och 158 cm för kvinnor. 75% bör ligga inom plus minus 5 cm av detta. Dra av ca fem centimeter från människor som lever i städer, ety dessa inte har tillgång till färskvaror på samma sätt som folk utanför. Vikt har man inte så stor mängd data om, eftersom de data man har att utgå ifrån är mått på skelett och till viss del rustningar och kläder. Fetma verkar dock vara mer ovanligt, så räkna med att längd (i cm) - 100 är ett rätt bra riktmått på vikten (i kg) för de flesta. Lustigt nog så verkar inte detta avvika allt för mycket med klass.

Medelåldern verkar ligga kring 30 år för de flesta ofrälse och omkring 50 år för adel och borgare, återigen lägre för kvinnor (barnafödande är farlig). Det stora problemet är barndomen: kom man väl förbi 15-årsåldern så var chansen rätt stor att man kunde leva upp till de 40.

"# Hur mycket åkerarial behövs egentligen för att förse befolkningar med mat? Om man hittar på en värld vill nog alla gärna ha mat för dagen, i alla fall om man skall spela länge."

Grovt räknat, ett tunnland per person och år. Det går ungefär två tunnland på en hektar, och en hektar är 100x100 meter. Faktum är att finns det odlad mark så finns det en person som lever av marken.

"# Hur mycket kostade olika saker? Jag har sett väldigt olika summor i olika rollspel, om man jämför skillnaden i pris mellan olika varor. Hur mycket kostar ett hus, till exempel?Eller en fullplåt?"

Detta varierar fruktansvärt mycket med plats och tid, men som allmän regel: man köper endast lösöre och mark. Hus ärvs, övertas, byggs eller köps tillsammans med marken den står på, men det är ytterst sällan man köper ett hus. Bygger man det så kostar det oftast mest tid, antingen för dig själv eller för den hantverkare som du betalar för att bygga ett hus.

---

Lite trådar sedan tidigare:

Pengar och deras värde
Yrken
Husbygge

Externa länkar:

Medieval Demographics
Folkberäknare - stoppa bara in areal och terrängtyp, så får du folkmängd och odlad mark automagiskt.
Västmark - kolla i synnerhet in Geographica Vistfarthi. Där nämns mängder med andra saker som du snuddar vid, som till exempel vad man äter.
Saga Games - när den här sidan funkar så finns det en bygenerator där plus lite annat.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"# Hur ligger fördelningen med längd och vikt över människorasen? Dels längd-vikt förhållande, men också hur stor andel av befolkningen som är en viss längd eller vikt."

Normalfördelat kring 168 cm för män och 158 cm för kvinnor. 75% bör ligga inom plus minus 5 cm av detta. Dra av ca fem centimeter från människor som lever i städer, ety dessa inte har tillgång till färskvaror på samma sätt som folk utanför. Vikt har man inte så stor mängd data om, eftersom de data man har att utgå ifrån är mått på skelett och till viss del rustningar och kläder. Fetma verkar dock vara mer ovanligt, så räkna med att längd (i cm) - 100 är ett rätt bra riktmått på vikten (i kg) för de flesta. Lustigt nog så verkar inte detta avvika allt för mycket med klass.
Vill inte riktigt hålla med om ett schablonmässigt avdrag på 5 cm från medellängden för stadsbor. Uppmätta skelett från medeltidens Stockholm visar på en medellängd på 172 resp. 156 cm, vilket skulle göra landsbygdsbefolkningen nästan lika lång som moderna svenskar.

Medelåldern verkar ligga kring 30 år för de flesta ofrälse och omkring 50 år för adel och borgare, återigen lägre för kvinnor (barnafödande är farlig). Det stora problemet är barndomen: kom man väl förbi 15-årsåldern så var chansen rätt stor att man kunde leva upp till de 40.
Återigen bör man vara försiktig med genomsnitt. Jag är av den meningen att man bör ignorera barnadödligheten, då den ur rollpersonsgenereringssynpunkt (puh!) är ointressant. "Slå dina värden. Slå om du överlever dina första levnadsår. Nähä. Slå nya värden..." De flesta levde till 50-årsåldern, men väldigt få blev 80 eller äldre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vill inte riktigt hålla med om ett schablonmässigt avdrag på 5 cm från medellängden för stadsbor."

Statistik, min vän, statistik. Statistik är schablonernas kungadöme. :gremwink:

Men visst ska man vara försiktig med statistiken.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För att då sätta in detta i ett kontext så ska jag påpeka att en hantverksmästare tjänade i snitt en örtug om dagen - alltså nånstans mellan 150 och 250 nutida kronor beroende på tidsperiod och så vidare. Det motsvarades av mat till familjen i en vecka eller en tunna öl, vad nu husfar tyckte var viktigast. :gremgrin:
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Resurser [ANT]

Just detta 2000-talsperspektiv som du pratar om är anledningen till att jag frågar. :gremtongue:

Men man tackar.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
...och hur mycket betalades i skatt av det?
Mellan 10% & 30% bör ha gått till skatt i Europa beroende på när och var man bodde. I vissa andra områden, t.ex. under krigsherraväldena i Kina fick man behålla så mycket att man överlevde. Resten gick i skatt.

# Hur stor var normalt befolkningen i och utanför städer, och hur stor andel inom olika yrken?
10% i städer 90% landsbyggd är en bra tumregel för medeltiden (och troligtvis även antiken)
Du kan ta en titt på Tokia modulen till Dimension. Siffrorna där stämmer ganska väl för en medeltida stad. Dock är det en hamnstad så det är naturligtvis många fler repslagare, segelmakare och fiskare.
Storstäderna ute i Europa hade en befolkning mellan 10.000 och 20.000, har för mig att Paris var den största med 100.000 inv. Stockholm låg troligtvis runt 5.000, andra svenska städer under 1.000. Helt andra siffron än under antiken där städer med 100.000 inv inte var ovanliga.

# Hur stor var normalt befolkningen i och utanför städer, och hur stor andel inom olika yrken?
Synd att du inte har ett bibliotek. Finns en riktigt bra bok som heter 'Vad kostade det' eller något åt det hållet. Innehåller priser från historiska källor, från tusentalet och frammåt.
Var till en stor hjälp när jag knåpade ihop prislistorna i Dimension. Du kan alltid kika på dem, de är ganska historiskt korrekta.
 
Top