de används för att avgöra hur mäktig kontakten är..
har en kontakt 24 i resurser har hon eller han en egen liten privatarme och en hemlig ö någonstanns i fillipinerna. har en kontakt 2 i resurser är det en uteliggare som inte har ett skit. Om du vill använda resurserna i nån regelform eller nått sånnt kan man använda de för att slå mot när RPn som känner resursen försöker skaffa fram något genom resursen... Resurser är mest för spelledare.. /images/icons/tongue.gif
Ok, jag gissade på att det skulle vara något sådant. Ideen med svårighetsslag mot resursvärdet är bra. Men då får det ju endast gälla tjänster eller ting som har med resursens sysselsättning att göra.
Något system för resurser man får vi färdigheter som undre världen och socialt uppträdande hade varit användbart.
Något vi använder oss av är att ta hjälp av resurserna vid framslagning av rollpersonerna....
Exempel: Sven vill bli soldat. Han klarar bara ett framgångsslag...Detta gillar inte han, så han ringer sin polare Alfred som är Journalist och undrar om inte han kan hjälpa honom på något sätt.....Eftersom Alfred inte känner så många Officerare på rekryteringsavdelningen så blir svårighetsgraden Ob 5T6 mot Alfreds Resurser som är 12. Sven får nog nöja sig med en misslyckad karriär. Hade han kännt en F.D. Officer hade det ju blivit betydligt lättare
Riktigt bra ide, man skulle kunna använda fienderna på motsatt sätt. Om det istället varit en fientlig journalist med 12 i resurs och RPn ville bli journalist så kunde man slå ett Ob3T6 slag för att ta bort ett lyckat karriärsslag.
Mmmmmm....men ärligt talat...Blir rollpersonerna så bra i N2?????......Spelarna i min grupp är riktigt usla..Iaf i grundegenskaperna...Färdigheterna börjar iofs ta sig nu efter ca 6-7 äventyr....Men som nya var dom hur kassa som helst......
Men det var kul iaf...Dom sprang mer än vad dom vifta med sina vapen!!
Jo om man har tur med framgångsslagen för yrket så får RPn väldigt många poäng att lägga på färdigheter. Om man då har koboldiga spelare så kan jag tänka mej att många av dessa poäng hamnar på vapenfärdigheter.
Nu har jag turen att slippa problem med koboldiga cyber-monster med kulsprutor och pansarplåtar så det är mest en allmän ide angående Rp-skapandet att ha fiender som kan försämra framgångsslagen.
Jag skulle vilja modifiera det lite. Innan man slår sina framgångsslag så får man välja att byta ut en passande grundegenskap eller färdighet mot en passande kontakts resurser. Så om man ska slå Ob3T6 mot sina 10 i PSY, så kan man isället slå mot sin kontakts 15 i resurser.
Att slå mot resurser kan användas i fler fall. Kontakter bör IMHO användas så mycket som möjligt, de gör spelet mycket mer intressant.
Ja faktiskt. Jag har en spelare som i alla rollspel blir ass svin rik, fast han vill spela en stor grunt med en stor hagelbössa... knepigt...
Fast jag måste erkänna att spelarna inte blir lika bra i n2 som i n1, villket jag tycker är bra. Fast jag har fått banlysa visa vapen. Det verkar som om vissa vapen drar till sig spelare
Jag har också fått bannlysa en del vapen (eller åtminstånde göra dem svåra att få tag i), spelare har en tendens att snabbt lära sig vilka vapen som är bra.
Jag har en asgrym spelare, han har bara ett vapen, en H&K USP2000z, som han har gjort lite modifieringar på, nu använder den faktiskt ammonutionen 8,2mm DLP (t.ex). Han var sunkig i början (10 STY, 11 TÅL, 12 PSY...) men han tog sig. Vi har spelat i tre år (rollspelstid) med den rollpersonen.
Men kan RP så mycket om vapen så att de kan säga vilken modell och vilket märke han vill ha? Borde inte detta vara en slag mot vapenfärdigheten [color:blue](ex. "Pistol")</font color=blue>. Jag menar att om inte RP vet någonting om pistoler så vet han ju inte vilka som är bäst?
Hur fungerar vapenfärdigheterna på det teoretiska plannet, är det så att man är lika bra på den teoretiska biten som på den praktiska biten när det gäller exempelvis pistoler?
/Seinet - Kan varken skjuta bra eller kan särkskillt mycket om vapen (IRL).
<font size="3">Rädda smilisarna!</font>
<font size="1" color="#646464">Dom är roliga</font>
Det låter som en bra idé, har man specialiseringen vapenkunskap blir det normalsvårt mot vapenfärdigheten om man vill veta vad det är för normalt vapen (mer ovanliga vapen kräver högre FV-slag och de vanligaste kanske är lätt FV-slag). Om man inte har denna specialicering ökar svårigheten med Ob2T6. Så om exemelvis Grent Huskel, som har FV 9 i Pistol (ingen specialicering) skall identifiera en vanlig pistorl så skall han slå Ob5T6 för att få reda på vilket vapen det är. Om nu Grent hade haft 8 i Pistol och specialiseringen Vapenkunskap hade han bara behövt slå Ob3T6.
Vad är det för icke-gul smiley?
Till och med jag tycker att den typen passar bättre hör på forumet (allt annat är ju svart på grå bakgrund).
/Seinet - Jag kanske bara svammlar men jag vet i alla fall hur jag själv skall ha det i fortsättningen.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.