Nekromanti Resurser för sandlåda (blorb)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Jag håller på att preppa en stor hexcrawl sandlåda och ämnar köra den ganska blorbigt.
Som nämnt i många andra blorb-trådar så kräver blorb sjukt mycket preppande.
Jag behöver stöd. Vad har ni för tips på resurser? Det kan vara dungeons, tabeller etc.

Det bör väl sägas att sandboxen jag preppar är i någon slags fantasy-stil.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Den här frågan låter så bred för mig att jag inte riktigt vet vad jag ska svara. Om du vill ha material till en skog av det mer obehagliga slaget kan jag i alla fall säga att Into the Wyrd and Wild är inspirerande. Monster, växter, platser, miljöbeskrivningar etc. Lite synd, bara, att listan på stämningsdetaljer inte är kopplad till faror, skatter, etc, så att de faktiskt kunde förmedla förhandsinformation till spelarna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Vilken inriktning tänker du dig? Skattletande?

Av någon anledning kommer jag att tänka på fyndtabellerna i Sinkadus nr. 24 :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Det finns tabeller för generering av äventyrsplatser i Svärdets sång - Spelledarboken. Det finns även en hel bunte med olika tabeller för att generera äventyr etc i Dungeon Masters guide till D&D 5e.

OT, men om nån person som är inne på cyberpunk läser tråden måste jag tipsa om Augmented Reality, som är grymt bra & kan generera typ allt du behöver i en cyberpunk-setting https://www.goodreads.com/book/show/39933304-augmented-reality
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Det känns inte riktigt rätt att nämna Vornheim av Zak S efter hans beteende, men den var väl ganska stilbildande när den kom? Tabeller för att generera ett fantasy city crawl typ. Augmented reality är väl samma tänk men betydligt bättre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
God45;n338060 said:
Bara ta färdiga dungeons och sätt ut?
Det här tycker jag är det bästa tipsen när man ska börja med en sandlåda. Om ni inte själva preppandet är något du tycker är superkul och vill lägga oräknerliga timmar på =D

Ta en bunt färdiga dungeons/äventyr/moduler. Det spelar inte ens nån roll om de är för helt andra rollspel med andra system (fast ju närmare ditt valde system de ligger, dessto mindre jobb). Du behöver inte ens ta dem rakt av; ta setupen från ett äventyr, och dungeonen från ett annat, för att blanda upp det lite. Många av DnDs moduler innehåller ju både en dungeon, och en "startby", så du får både "undervärlden" och "övervärlden" i ett där.

PDF-version är bra om duf år tag på dem, för du kanske vill jobba igenom äventyren lite:

*Byt ut namnen på platser och personer så de passar in i din värld (det finns en bok som heter Gygax big book of names, som är en superbra resurs) (redan här ser vi varför en PDF är superbra. Då kan du eventuellt ändra namnen direkt i PDF:och sen skriva ut den =)

*Ta ditt spels monstermanual och byt ut alla monster mot något som finns i dit spel (jag brukar inte bry mig om ifall en strid just blev mycket svårare, eller mycket enklare)..

*Beroende på hur nära blorb du vill komma, kan du behöva jobba igenom själva startbyarna och befolka med lite fler SLP:er, lista ut vad de håller på med på dagarna, sånna saker. Det är oftast nån stans här jag slutar gå mot blorb, och nöjer mig med ett par exempel jag kan slänga in vid behov.


Om du tar fyra-fem moduler och stuvar in i din spelvärld så här så har du ju i princip hela skelettet för din hexcrawl. Sen är det "bara" att knyta ihop platserna, och fylla ut vildmarken med lite spännande saker att hitta på och möta.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Tack för bra tips allihop!

God45;n338060 said:
Bara ta färdiga dungeons och sätt ut?
Håller med till 100%.
Jag var lite otydlig i min inledning. Jag är ute efter specifika tips, typ en länk till en bra dungeon pdf.

Typiska dnd dungeons kan funka fint. Vill helst inte att de är allt för stora eller att de har för mycket lore, man ska kunna hitta den av en slump när man hexcrawlar och få behållning av den ändå.

Just nu har jag skrivit allt själv förutom Dysons Delve. Det jag gillar med den är att den känns rimlig och inte allt för random. Den är snudd på för stor och mega-dungeon-ig dock.
Kommer kanske plocka bort en del levels av den.

I övrigt använder jag tabeller från Dungeon Masters Guide (5e) samt Sandbox Companion.
 
Top