Resultatet av Den stora enkäten om upplevelser av olika svenska rollspelsäventyr

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
De uppdaterade listorna gillar jag mycket bättre! (eftersom några av mina alster är med). :D

Och sen att det inte är lika tungt med DoD och Mutant. Lite som jag väntade mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nej, det är del 1 i Upsalasviten. Oklart om Järnringen lånade namnet därifrån, men kanske inte, de har inga större likheter i koncept.
Ja "Mörkret mellan stjärnorna" är första delen i Upsalasviten. Järnringen använde dock aldrig den underrubriken till spelet utan det kom med Coriolis 2.0 och Fria Ligan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är ju oerhört slående hur dominerande DoD och Mutant är. Jag vill mena att denna dominans bottnar i två sammanhängande faktorer, 1) sjukt många gamla stötar hänger här och 2) nästan alla spelade DoD och Mutant på 80-talet i Sverige, men efter det splittrades det svenska rollspelandet upp på hundratals olika rollspel (vilket gör att nästan inga andra rollspel förmår att slå sig in på topplistan).

Jag kommer att tänka på den gamle filosofen A.N. Whiteheads citat "The safest general characterization of the European philosophical tradition is that it consists of a series of footnotes to Plato." En i sammanhanget relevant parafras skulle bli "Den säkraste generella beskrivningen av svensk rollspelstradition är att den består av en serie fotnötter till DoD och Mutant".
Jag skulle vilja lägga till en möjlig faktor. På tidigt 2000-tal dominerade Eon stort, men Eon har historiskt inte alls varit fokuserat på publicerade äventyr, utan på settingböcker, och de många Eon-kampanjer som man hörde om på forumet på den tiden präglades av starkt do it yourself.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kommer att tänka på den gamle filosofen A.N. Whiteheads citat "The safest general characterization of the European philosophical tradition is that it consists of a series of footnotes to Plato." En i sammanhanget relevant parafras skulle bli "Den säkraste generella beskrivningen av svensk rollspelstradition är att den består av en serie fotnötter till DoD och Mutant".
nja, det har kommit in massor av utländska influenser sedan dess, och för folk som mig, som började med DoD Chronopia och nästan aldrig spelade Mutant, har dessa spel haft mycket lågt inflytande på rollspelandet. De flesta nutida svenska rollspel är mer inspirerade av utländska grejer än av DoD och Mutant.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om den första meningen kan man säga, att den så klart är sann just nu, men när 80-talsgenerationen dött av kommer det nog se ganska annorlunda ut.
När 80-talsgenerationen dött av har vi gått om Neotech Edges timeline, och har förmodligen fantastiska holodeck-VR-upplevelser som helt konkurrerat ut rollspelen, eller är mind uploadade eller klimatutdöda eller något... Om singulariteten är a thing kanske 80-talsgenerationen aldrig dör. Så för alla praktiska syften skulle jag säga att datan är sann.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och så här ser det ut om vi istället tittar läsupplevelser.

#ÄventyrAntal upplevelserSpellettSpelatLäst
1Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Svavelvinter]74294342
2Mutant (1984) [Uppdrag i Mos Mosel]60334639
3Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Spindelkonungens pyramid]59303039
4Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Döda skogen]54233334
5Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Marsklandet]52202731
6Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Maktens portar]52173130
7Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Oraklets fyra ögon]54212630
8Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Kristalltjuren]549152228
9Svärdets sång [Korpens klagan]3410628
10Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Konfluxsviten (kampanj)]47172627
(min emfas)
WTF???
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Ni kanske trodde att det var färdigt så, men det slog mig att vi inte har tittat på vad de som BARA spelat (alltså varken läst eller spellett) äventyren tycker. Tillåt mig därför presentera:

Så här tycker de som BARA spelat äventyren
(Gräns på 5 spelarupplevelser)
#Äventyr12345AntalSummaGenomsnitt
1Mutant: Undergångens arvtagare [Knegarfurstens sorti]001045234,60
1Mutant: Undergångens arvtagare [Fallet Cappuccino]001045234,60
3Egna system, friform och systemlöst (eller oklart vilket system äventyret tillhör) [Upsala-sviten (kampanj)]000325224,40
4Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Oraklets fyra ögon]0026614604,29
5Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Konfluxsviten (kampanj)]0025512514,25
5Mutant: Undergångens arvtagare [Undergångens arvtagare (kampanj)]002248344,25
7Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Siratsias vita formelbok]001326254,17
8Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Svavelvinter]00212519794,16
9Mutant (1984) [Järnringen]002237294,14
9Mutant: År Noll [Vägen till Eden (kampanj)]002237294,14
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
"De som bara läst äventyren, då?" viskar någon väldigt tyst. Jag ger er:

Sä här tycker de som BARA LÄST äventyren
(Gräns på 5 läsupplevelser)
#Äventyr12345AntalSummaGenomsnitt
1Mutant: Undergångens arvtagare [Huvudjägarna]000459414,56
2Western [Det torra landet]000325224,40
3Mutant: Undergångens arvtagare [Jiernets hjärta]001348354,38
4Mutant: Undergångens arvtagare [Undergångens arvtagare (kampanj)]0007411484,36
5Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Konfluxsviten (kampanj)]010449384,22
6Svärdets sång [Bittermarken]0019414594,21
7Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Den femte konfluxen]0045716674,19
8Drakar och Demoner (Äventyrsspel) [Svavelvinter]0034512504,17
9Mutant: Undergångens arvtagare [Silversoldaten]002237294,14
10Call of Cthulhu Sverige [Tjurmannen från Kungsskär]001416244,00
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Kan någon MUA-kännare förklara varför det är olika MUA-äventyr som förekommer på topplistorna för "bara spelat" och "bara läst"?
Så här tycker de som BARA spelat äventyren
(Gräns på 5 spelarupplevelser)
#Äventyr12345AntalSummaGenomsnitt
1Mutant: Undergångens arvtagare [Knegarfurstens sorti]001045234,60
1Mutant: Undergångens arvtagare [Fallet Cappuccino]001045234,60
Sä här tycker de som BARA LÄST äventyren
(Gräns på 5 läsupplevelser)
#Äventyr12345AntalSummaGenomsnitt
1Mutant: Undergångens arvtagare [Huvudjägarna]000459414,56
3Mutant: Undergångens arvtagare [Jiernets hjärta]001348354,38
9Mutant: Undergångens arvtagare [Silversoldaten]002237294,14
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Kan någon MUA-kännare förklara varför det är olika MUA-äventyr som förekommer på topplistorna för "bara spelat" och "bara läst"?
Nej, svårt att se någon särskild linje där... alla fem är från samma två böcker... och Huvudjägarna, Knegarfurstens sorti och Fallet Cappuccino är alla från Pirit-boken. Själv raknar jag Knegarfurstens sorti högst av alla äventyren i kampanjen men jag har både spelat och läst så jag ingår inte i underlaget.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kan någon MUA-kännare förklara varför det är olika MUA-äventyr som förekommer på topplistorna för "bara spelat" och "bara läst"?
Min teori är att Andreas Marklund ligger bakom stora delar av Huvudjägarna och Jiernets hierta (såväl som De 7 mutanterna och Zonernas zoologi) och är den som iaf i mitt tycke har en tydligast stil. Mycket av det "mustiga" kommer härifrån. Knegarfursten och Fallet Cappuccino är mer undersökande äventyr utan lika tydlig story och kan nog t.o.m uppfattas som lite röriga vid genomläsning. Men vi hade också oerhört kul när vi spelade dem. Kul att läsa behöver inte innebära kul att spela och vice versa.

Jag kan också ha fel när det gäller vem som har skrivit vad. Men jag är rätt säker på att jag har rätt när jag säger att MUAs moduler består av lite olika stilar/författare med olika kvalitéer.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Nej, svårt att se någon särskild linje där... alla fem är från samma två böcker... och Huvudjägarna, Knegarfurstens sorti och Fallet Cappuccino är alla från Pirit-boken. Själv raknar jag Knegarfurstens sorti högst av alla äventyren i kampanjen men jag har både spelat och läst så jag ingår inte i underlaget.
Okej! Jag har annars en svag spaning på Mutant: År Noll-kampanjerna, där spelare (föga förvånande) verkar föredra spelardrivna Vägen till Eden, medan spelledarna snarare föredrar rälsade Flykten från Paradiset. Jag har bara spelat den förstnämnda och bara hört rykten om den sistnämnda, så det är som sagt en svag spaning.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Min teori är att Andreas Marklund ligger bakom stora delar av Huvudjägarna och Jiernets hierta (såväl som De 7 mutanterna och Zonernas zoologi) och är den som iaf i mitt tycke har en tydligast stil. Mycket av det "mustiga" kommer härifrån. Knegarfursten och Fallet Cappuccino är mer undersökande äventyr utan lika tydlig story och kan nog t.o.m uppfattas som lite röriga vid genomläsning. Men vi hade också oerhört kul när vi spelade dem. Kul att läsa behöver inte innebära kul att spela och vice versa.

Jag kan också ha fel när det gäller vem som har skrivit vad. Men jag är rätt säker på att jag har rätt när jag säger att MUAs moduler består av lite olika stilar/författare med olika kvalitéer.
Jag tror exakt det här! Knegarfursten och Fallet Cappuccino är awesome spelupplevelser, men de är inte särskilt upphetsande att läsa.

Medan i alla fall huvudjägarna har mycket coola koncept och snygga bilder. Men som spelare är det inte alls säkert att man ens får se allt det där coola, och har man inte en SL som klarar att förmedla det på ett bra sätt är det inte säkert att man inser hur coolt det är ens om man är där.

Jiernets hierta och silversoldaten kan jag inte uttala mig om då alla grupper jag varit med i för att spela kampanjen lagt ner innan vi kommit så långt.
 
Top