Nekromanti Restider

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Vart kan jag hitta hur lång tid det tar att resa på land i mundana? (som handelsmän)
Tullar? Skatter? Handelsrutter etc.

Finns det någon bok liknande sjöfararen fast för land?
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Jeg har tatt utgangspunk i det jeg fant nederst til høyre på kartet her:

https://lore.pub/asset/image/damarien.jpg

Altså ca 4 mil ved normal hastighet på landevei / sti, og i fjell så kommer det helt ann på terrenget.
Ikke bare er det mye mer kupert, men er det bratt stigning så kan en ikke gå rett, men går veldig snirklete, så er det riktig bratt og ulendt kan dagsmarsjene fort bli halvert. Dette er selvfølgelige avstander hvor en ikke bruker marsjere, eller prøver å komme frem fort. Dette er med pauser og et relativt rolig tempo.

Men dette er bare mine tanker, så blir morsomt og høre noen andres meninger.

EDIT mitt svar var for generell reisetid, ikke som handelsmann med feks et større følge bestående av flere vogner osv.
 

phastari

Veteran
Joined
19 Apr 2014
Messages
58
Tack för svar.

Är mer ute efter någon som nördat ner sig med ett excell ark eller liknande.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
De er basert på hva jeg fant av tabeller på nett. Tror den som er nærmest er en av tabellene som står i Ad&D 5th edition. Så det er altså ikke noe jeg har funnet på eller lagt mange tanker i.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Okej, restider ur olika spel.

Well, det kan ju duga det också :)
Kändes bara inte som de siffror jag sett tidigare i historiska källor (men de får man ju också omvandla/tolka).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Tyvärr blev själva tabellen sabbad, men om du kopierar den och lägger in tabbar så får du den tabell som jag använde i Gondica.

Dagsmarschtabell

Tabellen visar ungefär hur långt en person i god kondition kommer på ungefär åtta timmar (en normal dagsmarsch). SL modifierar efter rådande förhållanden, t.ex. om rollpersonerna är tungt lastade eller skadade eller om vädret är uselt.
[FONT=&quot]Terräng[/FONT][FONT=&quot]Till fots[/FONT][FONT=&quot]Till häst[/FONT][FONT=&quot]På skidor[/FONT][FONT=&quot]Kärra[/FONT][FONT=&quot]Släde[/FONT][FONT=&quot]Kanot[/FONT]
[FONT=&quot]På väg[/FONT][FONT=&quot]35[/FONT][FONT=&quot]80[/FONT][FONT=&quot]50[/FONT][FONT=&quot]30[/FONT][FONT=&quot]40[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Öppen terräng[/FONT][FONT=&quot]30[/FONT][FONT=&quot]40[/FONT][FONT=&quot]35[/FONT][FONT=&quot]5[/FONT][FONT=&quot]10[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Gles skog[/FONT][FONT=&quot]25[/FONT][FONT=&quot]20[/FONT][FONT=&quot]25[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Tät skog*[/FONT][FONT=&quot]15[/FONT][FONT=&quot]8[/FONT][FONT=&quot]10[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Djungel*[/FONT][FONT=&quot]10[/FONT][FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Sumpmark¤[/FONT][FONT=&quot]10[/FONT][FONT=&quot]5[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]30[/FONT]
[FONT=&quot]Kullar*[/FONT][FONT=&quot]20[/FONT][FONT=&quot]20[/FONT][FONT=&quot]20[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Berg*[/FONT][FONT=&quot]10[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]Vatten‡[/FONT][FONT=&quot]**[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]50†[/FONT]
[FONT=&quot]På stig[/FONT][FONT=&quot]+10[/FONT][FONT=&quot]+10[/FONT][FONT=&quot]+10[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT][FONT=&quot]—[/FONT]
[FONT=&quot]*Stigbonus i denna terräng. Stigen går dock sällan rakaste vägen.[/FONT]
[FONT=&quot]**Simma går ju om vattnet är hyfsat varmt, fast högst någon kilometer åt gången.[/FONT]
[FONT=&quot]†I en flod måste SL justera för flodens strömhastighet med 1-30 km per dagsmarsch.[/FONT]
[FONT=&quot]¤Igenfrusen vintertida sumpmark räknas som ”öppen terräng”.[/FONT]
[FONT=&quot]‡Ett igenfruset vintertida vattendrag räknas som ”på väg” under förutsättning att man har lämpliga färdmedel eller skodon.[/FONT]
 
Top