Nekromanti Restider

lysarin

Veteran
Joined
10 Jan 2007
Messages
4
Jag sitter och skriver på en ny kampanj till Drakar & Demoner och har kört fast på restider.

Hur snabbt kan en person marschera, gå eller rida?
Hur långt kommer man på en dag?
I reglerna i D&D -91 står det 30 km på 12 timmar för marsch, vilket innebär 2,5 km i timmen. Det låter lite för en tränad person. Jag antar att man måste stanna och vila, äta och sova i och för sig, men ändå... Vi kan anta att det är enkel terräng (en enkel väg t.ex.).

Någon som har en bra uppfattning om det här?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tycker det låter rimligt med den hastigheten, speciellt om man ska göra en längre resa än 3 mil... Annars kommer man slita ut sig väldigt fort... Tänk på att man troligen släpar på en tung packning när man är ute och reser.. vatten, mat, kanske nån sovfilt, ombyte, kokkärl osv... man är snabbt uppe i en 5-10 kilo, minst.

I lumpen släpade jag på en ryggsäck som vägde 20 kilo när man var ute i fält längre än ett par dar... då går man inte speciellt mycket fortare än så... även om man har bråttom.

Vid hästburna längre resor går det ju en aning fortare än till fots, men inte speciellt mycket, hästar slits ner snabbt om de pressas hårt längre perioder.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vid hästburna längre resor går det ju en aning fortare än till fots, men inte speciellt mycket, hästar slits ner snabbt om de pressas hårt längre perioder.
En vis tjej som jag var tvungen att citera i Västmark sade en gång att den största skillnaden mellan att gå till fots och att rida är vilken kroppsdel man har ont i på kvällen.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
De flesta fantasyrollspel jag har anger sträckor i den storleksordningen. Då brukar de INTE räkna med att man rör sig på en väg av moderna (eller romerska) snitt, eftersom sådana var väldigt ovanliga i många miljöer fantasyrollspel brukar hämta inspiration från.

Kör med spelets siffror om du inte har andra skäl att ändra - t ex just att de känns så fel att det stör spelupplevelsen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Med bra skor och hyffsat underlag (läs trampade stigar, vägar osv, så man slipper bana väg genom vildmarken själv). Så kan även en normaltränad person ta sig tre mil på sex timmar utan att bli speciellt andfådd. Däremot lär man ha blåsor på fötterna när man kommer fram, det är ju något som försvinner med vana dock.

3 mil om dagen är nog rätt lagom om man räknar med att man skall ha tid att slå läger och laga mat, och kanske ha någon post på natten när sällskapet sover osv.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Den enda jämförelse jag kan komma med är marscherna man genomförde i lumpen. Där räknar man med att man går i 50 minuter och vilar 10 per timme. Detta gör, om man håller lite över 100 steg per minut, att man går 1 mil på 2 timmar. Detta är ett tempo som faktiskt, även för någon som är normaltränad, är ganska högt. Man får ont i ben, fötter, höfter och generellt sett de flesta leder man använder när man traskar samt att man inte skall underskatta infanterield och andra skav man får av långa marscher.

Flera saker undviks med rätt utrusning andra med rätt träning :gremsmile:

Och då bör det tilläggas att detta tempo håller man inte om man traskar runt i skogen utan vettiga stigar att följa.

C.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
I reglerna i D&D -91 står det 30 km på 12 timmar för marsch, vilket innebär 2,5 km i timmen. Det låter lite för en tränad person.
Om man går "off-road" och dessutom måste orientera sig genom vildmarken för att inte hamna vilse är det nog en bra siffra.
Om man går på stigar eller vägar men är otränad (tex en pluton nyinryckta lumparkillar som är vana vid att jogga, inte marscha) är det också en bra siffra.
Om man går på stigar eller vägar och dessutom är van vid att gå långt är det i underkant. För 100 år sedan kunde en småländsk bonde leda en ko 3 mil till en marknad, sälja koskrället, och gå hem igen samma dag. Men då snackar vi kanske 18 timmar.

Gordeg
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Ett intressant exempel är hur långt romerska legionärer förväntades marchera en normal dag. Under republiken var denna sträcka ca 30 km enligt flera olika skrivna källor (bl.a. Ceasar och Vegetius). Då hade de hyffsat tung packning, men man får nog anta att de marcherade på ganska bra vägar också.

Det intressanta är att de kunde marchera mycket fortare än detta om de var tvugna, det finns angivna extrema exempel på över 70 km per dag (även om man alltid skall vara försiktig med sådana möjliga "propagandauppgifter"), men 30 km per dag var den hastighet som ansågs lämplig för att kunna hålla samma tempo över längre tid.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Jag har inte DoD-91, men jag misstänker att man där har utgåttfrån mina tabeller i EDD och GDD. Jag baserade dagsmarschvärdena på vad som var god sed under gammal tid. En dagsmarsch var normalt 30 km helt enkelt därför att vägarna var sämre, ryggsäckarna mer obekväma, maten mindre näringsrik, hälsan sämre och livet som gäst på värdshus jobbigare. Givetvis kunde man göra en ilmarsch en dag eller två som var mycket längre (det dokumenterades bland annat under Napoleonkrigen men jag har inte detaljerna i huvudet). Men om man ska vandra från Klyftedal till Lorien gäller det att hålla ett rimligt tempo så att man inte sliter ut sig under färden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För 100 år sedan kunde en småländsk bonde leda en ko 3 mil till en marknad, sälja koskrället, och gå hem igen samma dag. Men då snackar vi kanske 18 timmar.
En norrbottnisk bonde kunde skicka sin nioåriga dotter och sin tolvåriga son på samma uppdrag för en femtio år sedan (eller snarare 2 mil, men vi pratar om väglöst öand).

Erik
 

lysarin

Veteran
Joined
10 Jan 2007
Messages
4
Hmm... intressant. Måste komma ihåg 30 km/dag för Romarna till Rom-modden jag håller på med till Medieval II Total War.

Hur som helst så läste jag på lite om det hela och testade lite olika gånghastigheter själv.

Det blir kanske lättast om jag baserar det hela på den fart man kommer upp i när man inte bär någon utrustning och man går på bra mark, och sedan modifierar värdena beroende på terräng och packning.

Ungefärliga värden som jag kom fram till är:
Gång: 5 km/h (genomsnittshastigheten).
Marsch: 7,5 km/h?
Joggning/språngmarsch: 10 km/h?

Om det här stämmer är frågan bara hur länge man orkar gå under en dag innan man måste stanna för natten. Jag vet inte riktigt vad som är rimligt.
10 timmar för gång? Vilket skulle innebära 50 km/dag. (10 timmar av effektiv gång alltså, borträknat olika pauser.)
8 timmar för marsch? 60 km/dag.
5 timmar för joggning/språngmarsch? 50 km/dag.

Sen går det kanske att pressa sig lite extra om man är vältränad. Det här var alltså utan packning och på stabil mark och där man inte behöver orientera sig för att hitta rätt.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
Du får räkna in inte bara packning och liknande, utan även att man under en dagsfärd gärna tar kortare pauser då man kan lägga av sig packningen så att skuldrorna inte belastas, byta kläder om vädret börjar bli för varmt eller för regnigt, utföra naturbehov, med mera.

Sedan gäller det att laga mat och liknande, vilket innan spritkökens tid involverar vedsamling och eldbyggande. Detta görs två gånger om dagen, förutsatt att man samlat ihop till frukosten föregående natt. Om resenärerna dessutom försöker leva på mat de får tag på i vildmarken genom fiske eller uppletande av ätliga växter får man åsidosätta några timmar till detta också.

Slutsatsen blir att resor är långsamma och besvärliga affärer, särskilt om de rör sig över så långa sträckor att man inte kan bära med sig allt man behöver utan måste införskaffa det på vägen. Särskilt mat väger, så på en långresa rekommenderas packdjur. Kom också ihåg att hästar och liknande behöver foder -- det räcker inte med att låta dem beta.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Fast där är väl förutsättningen litegrann också att de kom fram samma dag, inte behövde skaffa mat, slå läger osv... Då kan man säkert gå längre än om det tar minst en vecka att komma dit man vill, som många påpekat här i tråden
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag vill minnas att 30 km var lite snabbt tempo och ''en vanlig marsch'' var lite närmare 20 km men då marscherade å andra sidan varje enskild legionär bara tre, fyra timmar (även om det tog nio, tio timmar för hela kolonnen att anlända) och fyllde ut en stor del av dagen med att riva föregående natts läger eller skydda dito om han var i bakänden på kolonnen och om han var i framänden fortsattade han efter marschen med att bygga ett nytt läger eller vakta detsamma. Belastningen varierade också mycket med tiden, det var ganska sent i republiken som legionärerna började bära mycket rustning själva.

Detta gällde ju dock vältränade människor (inte bara rent fysiskt utan även mentalt och med kunskap om hur man ska göra det hela) och på väg men de orkade å andra sidan arbeta en hel del utöver sina 2, 3 mils marsch.

Och, jo, jag kan ju bara instämma i att man bör behandla t.ex. Caesars skrifter med viss försiktighet, aningen propaganda och segraren-skriver-historien finns där nog...
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Om jag minns rätt handlade i varje fall något av citaten om marchtider i anslutning till specifika slag, så det låter rimligt att en mer "vardaglig" marchhastighet kunde vara något lägre.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
5mil opackad (från skämt betackas) låter iofs rimligt.
7,5km/h blir ett klart högt gångtempo, som enbart en person klarar om man håller modern medellängd, eftersom steglängden gör kadensen svår att hålla för mer kortväxta.
10km/h är alltså att springa milen på en timme, fem timmar i sträck är detta ett kraftprov utöver maraton, mao inget man fixar under perfekta förutsättningar mer en eller två gånger.

Betänk också att flertalet rollspersoner INTE kan klassas som marschvana, om inte 'soldatprov' ingår även på magikerakademierna nuförtiden :gremlaugh:
 
Top