Nekromanti Restid i Davokar?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag ber om ursäkt om detta redan diskuterats, hänvisa gärna till tidigare trådar i så fall.

[MILD SPOILERVARNING "Kopparkronan"]

På sid 37 i grundboken står det att man förflyttar sig 2-3 mil om dagen. Men på sid 60 i "Kopparkronan" står det att man tar sig 8 mil på 5 dagar, samtidigt som det verkar vara cirka 30 mil man verkligen ska förflytta sig om man tittar på kartan på samma sida (fågelvägen).

Hur har ni kört? Jag är pissdålig på ögonmått och matematik, men vill gärna ge konsekventa besked till mina spelare om restider.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tabellen på s 184 (?) om man vill vara noga. 8 mil på 5 dagar måste vara ett skrivfel. Ser att vara 25-30 som du skriver.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Jag tror att inte att 3 mil är en realistisk dagsmarsch i obanad tät skogsterräng (inklusive allehanda vattendrag som måste korsas), möjligen hälften snarare. (Antagandet baseras löst på min egen gångtakt. Sannolikt är jag dock klart vekare än den genomsnittliga hjälten, men å andra sidan slipper jag släpa på helrustning såväl som bastardsvärd.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nej. Å andra sidan är vandring, belastning och ekonomi rollspelshobbyns stora sorgebarn. Har svårt att komma på några regler i något spel som verkligen är bra och realistiska och som inte samtidigt leder in i ett simulationistiskt helvete.

Å ena sidan vandrar inte jag själv med packning på en led gärna mer än kanske 20 km, men det för att jag blir trött efter 4-5 timmar. Nog skulle jag kunna gå länge så länge det är ljust. Samtidigt finns det vältränade typer som går 50 km/dag i fjällterräng när de pressar sig. Helt enkelt svårt att ta höjd för så olika utfall som konstruktör.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Bifur;n300441 said:
Å ena sidan vandrar inte jag själv med packning på en led gärna mer än kanske 20 km, men det för att jag blir trött efter 4-5 timmar. Nog skulle jag kunna gå länge så länge det är ljust. Samtidigt finns det vältränade typer som går 50 km/dag i fjällterräng när de pressar sig. Helt enkelt svårt att ta höjd för så olika utfall som konstruktör.
Ja, men vanligen består ju en grupp rollpersoner av minst en långsam eller klen person, och den personen vill man ju sällan lämna efter sig. Så det är väl bara att gå på det sämsta? Fattar inte varför just den här grejen skulle vara svår att göra spelregler av. Om man nu vill vara lite simulationistisk alltså, trots att det verkar vara omodernt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ser man till historiska (svenska) källor om restid i väglöst land snittar de mellan 4,3-4,7 mil om dagen. Vilket även bekräftas av avstånd mellan många byar och städer. (Källor historiska reseberättelser).
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
4 mil om dagen kan möjligen gå i känd terräng (man har koll på stigar och vadställen) och utan tyngre packning, men det är ju sällan fallet i Davokar.
 
Top