Nekromanti Responshandlingar?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Huj huj,

Jag satt här och mös och så läste jag Krilles svar prexist här nedan då han föreslog responshandlingar för att "biffa" upp lede fi.
Då började jag tvivla om min regelkunskap, jag har inte boken här så det står bergis lätt förståeligt redan men bara för att klara upp det lite snabbt innan jag får krupp:
A och B sparkar in en dörr och börjar att leka Chow Yun Fat på stackars C och D som stod innanför. A skjuter på C. C får en responshandling, so far so good. Får D en också? B då? Ergo, får ALLA en responshandling eller bara den man skjöt på och hans "gäng"?

Jag ber om ursäkt om detta står i boken eller om det redan förklarats, men jag är lite dum idag (vilket upplägg för en pik va?) och har ingen keso, så jag är lite zombie... /images/icons/frank.gif


Tack på förhand,
Storuggla, diggar Philip Marlowe.
 

O.J

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
85
Location
Falun
Som jag fattar det så får man alltid göra hur många hadlingar om man vill i strid, men det blir såvare och svårare hela tiden och det spelar ingen roll när man gör dessa. Det är bara turordingen som talar om vem som börjar osv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ergo, får ALLA en responshandling eller bara den man skjöt på och hans "gäng"?"

Följande står i N2s regelbok sidan 100:

"När en stridande utför en aktiv handling får alltid de andra rollpersonerna [även SLP, min anm] reagera på den aktiva handlingen, om dessa ser och uppfattar den aktiva handlingen. [snippeti] En rollperson får bara utföra en responshandling för varje aktiv handling (oavsett vem denna riktas mot). Responshandlingen får bara utföras mot den som gjorde den aktiva handlingen. Man får aldrig utföra en responshandling på andra responshandlingar."
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Aha, så då när A skjuter mot C får B, C OCh D agera och tokjävlas. Fast det vore ju dumt att skjuta mot sin polare, så... nu blev det kul minsann. Domo arigato Krille-hime!


Storuggla, pangpang!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Man får tacka. Det kommer bli en nedrans blystorm med andra ord...


Storuggla, boogie-woogie alligator
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Som jag fattar det så får man alltid göra hur många hadlingar om man vill i strid, men det blir såvare och svårare hela tiden och det spelar ingen roll när man gör dessa. Det är bara turordingen som talar om vem som börjar osv.

Fast turordning är viktigare än du tror.
Det är lite knepigt att 'skjuta tillbaka' när man har sin hjärnsubstans ersatt med bly och hålrum /images/icons/smile.gif.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Krille=tjej? (OT)

"Domo arigato Krille-hime!"

Hmm... sen när blev Krille tjej? Senast jag såg honom så var han kille (tror jag i alla fall).

Ordmärkaren,
Mr Gadsby
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Krille=tjej? (OT)

Aha, någon upptäckte det minsann. Jag kallade Krille för prinsessa därför att jag inte kom på vad prins eller kung hette på rak arm och inte orkade slå upp i Sengoku-boken.


Storuggla, caught in the act
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Krille=tjej? (OT)

Ha ha! Förlåt men jag kunde inte låta bli att ordböga mig. Om jag inte minns helt fel så tror jag dono skulle passa bättre.

/Mr G
 
Top