Nekromanti Respons på förolämpning

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag bukar normalt sett aldrig bry mig om förolämpningar av olika slag men för första gången känner jag mig riktigt nedstämd, nedtryckt, sur och ilsk. Det är i jobbet jag känner mig förorättad - och ja, jag har talat om för chefen som det berör vad jag tycker och hon har gjort en pudel och bett om ursäkt.

Så döm om min förvåning när det händer IGEN!

För att göra en lång historia kort så har jag blivit ombedd att söka till en chefsutbildning som jag inte visste fanns. Det kändes bra, så jag sökte. Jag fick inget svar på min ansökan och då mina medsökare (tillika mina vänner) fick svar så frågade jag var mitt svar var.

- Det får du av din chef inom kort.
- Då antar jag att jag inte blivit antagen?
- På en rak fråga måste vi ge ett rakt svar: ja!
- Då vill jag ha ett samtal med en motivering.

Jag var ruskigt upprörd under samtalet eftersom jag visste att en av de som plockats ut inte ens hade lämnat in en CV. Jag fick en ursäkt och motiveringen till att jag inte blivit kallad till intervju för utbildningen de hade bett mig att söka var att mina kunskaper behövdes i administrationen och ledarutbildningen avsåg en butikschefsutbildning.

- OK sa jag men jag skulle bli förvånad om de andra i administrationen är intresserade av en butikschefskarriär.

Allt väl, jag jobbade på tills igår när jag fick veta att det helt plötsligt HEPP tillkommit en ny gren i ledarutbildningen, med administrativ inriktning. Förutsättningarna för utbildningen har alltså ändrats. Denna skitutbildning som jag aldrig skulle ha tänkt på att söka om de inte hade BETT mig att söka har alltså lyckats göra mig upprörd två gånger.

Och jag kan inte fatta anledningen till alltihop. Om man redan vet vilka man vill utbilda så varför gå omvägen via ansökningar?

Det jag funderar mest över nu är om jag ska ställa till med en scen eller bara rycka på axlarna och tänka att det är mest synd om den som missar duktiga mej. Normalt sett skulle jag göra det senare, men samtidigt - ska man som arbetsgivare komma undan med ett sånt här beteende?

Och hur påverkar det mig - tiga och lida känns inte riktigt som min grej...

/Magoo, bittert smakar illa
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rösta med fötterna: sök ett nytt jobb. Jag skulle ha tappat förtroende för ledningen efter en sådan blunder så till den grad att jag inte skulle vilja jobba kvar där.

I det läget skulle jag hålla käft om själva utbildningssaken, då mitt CV eller mitt betyg inte mår bättre av en konflikt med min nuvarande chef. Ska något sägas så är det under det där samtalet vid sista arbetstillfället då chefen frågar efter kritiken som man inte kan säga när man är anställd.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Eller så ska du stå upp för din sak. Men gör det sakligt. Rösta med fötterna finns det alltid tid för senare. Och det finns alltid andra jobb. Ibland måste man våga ta en fight på en arbetsplats för arbetsplatsens(de andra medarbetarnas) skull. Tyvärr vågar få det nuförtiden. Ta gärna en diskution med ditt lokala fack också, och kan inte de hjälpa dig ta det ett snäpp högre.

Att du skulle eventuellt få dåliga referenser av den nuvarande arbetsplatsen går alltid att förklara... Fick själv dåliga referenser från ICA lagret när jag jobbade där(pga att jag var med och avsatte en nickedocka till fackledare). Har nu ett jobb jag trivs med och nu säljer facket inte ut allt gratis på den arbetsplatsen. Eller om man måste, undvika. Har du referenser på andra arbetsplatser? Har du någon annan på arbetsplatsen som du kan använda som referens som du litar på?

Tålmodigt arbete...

Hursomhelst vad du än gör... lycka till och hoppas att det löser sig till det.


edit: hmm betänk hur dina chefer är innan du tar en fight... så att du kan avgöra hur de kommer att hantera det... det krävs att man är väldigt stark personligen när man skall försvara sigsjälv i en sådan situation(beroende på chefen(tyvärr är de flesta chefer sociopater))
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Du har rätt och jag vet att jag borde byta eftersom jag varit tio år på mitt jobb och ser just nu ingen karriärmöjlighet där. Å andra sidan har jag ett hyfsat välbetalt, roligt och meningsfullt jobb med fantastiska arbetskamrater. Min närmsta chef som jag vanligtvis har att göra med är också bra.

Jag gick en lång promenad idag och bestämde mig för att tala om vad jag tycker och därefter lämna det hela bakom mig. Blir jag illa behandlad av att säga min mening får jag söka ett annat jobb. Jag tänker på andra som blivit trampade på som tigit och svalt och det slutar bara i att man ogillar alla och sig själv allra mest.

Jag har nån slags naiv förhoppning att alla, även chefer, egentligen vill göra rätt saker. Hoppas att jag har rätt :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du har ju all rätt att var förbanat..
Skulle inte heller vara allt för glad om jag upplevde en sdaån här sak. Jag skulle vara VÄLLDIGT ärlig med vad jag tckte om detta & inte skrädda med orden.
 
Top