Nekromanti Resident Evil 5 - Kolonialism vs. zombies.

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Med hjälp av min trogna sidekick Malad har jag gett mig på äventyret att spela igenom xbox-spelet Resident Evil 5 i kooperativt läge. Ingen av oss är någon större RE-anhängare sen tidigare (jag spelade igenom ungefär halva tvåan nån gång då det var relativt nytt, och vi har bägge sett filmerna) så vi gav oss på det med relativt oförutfattade meningar utöver att det var dags att jävlarimig nacka zombies och springa utav bara faen med jämna mellanrum. Allt detta och lite genuint läskig stämning.

Den första obehagliga upplevelsen inträffar redan innan första nivån då vi upptäckte att den jättelånga och småkrystade introsekvensen inte gick att hoppa förbi. Vi insåg att något fasanfullt var möjligt. Cutscenes som inte gick att skippa? Oh the humanity!
Vi presenterades för huvudpersonerna som vi skulle få äran att spela. Jag spelade Chris Redfield, stenhård zombieveteran med dubbelsidiga cancersvulster i bicepsen och Malad spelade den mer normalt byggda (i datorspelssammanhang) Sheva Alema som bara hade de standardiserade heliumimplantaten i brösten. Chris klagar att han som vit amerikan inte känner sig välkommen i AFRIKA (ingen närmare beskrivning verkar ges exakt var i afrika de skulle vara, men eftersom det handlar om en hundraprocentigt homogen kontinent är det ju uppenbarligen inte viktigt. Framgent kommer platsen spelet utspelar sig benämnas AFRIKA för att skilja det från resten av kontinenten). Hans förvåning blir kul och lite trovärdig eftersom det skulle krävas en amerikan för att missa att de inte är universiellt populära i resten av världen.
Sheva presenteras som det lokala alibit, dvs hon är afrikan (eller möjligtvis AFRIKAN, det är svårt att säga), men av hennes utseende och dialekt att döma verkar hon snarare komma från en brittisk överklassfamilj där någon hade en pinsam affär med med inföding för ett par generationer sen. Hon må vara lite mörkare än Chris, men det är bara så länge han inte står i skuggan.

Första nivån av spelet känns lite som Black Hawk Down möter 28 dagar senare, med smygande genom gränderna i en kåkstad full med zombier man då och då får springa ifrån när de närmar sig i skock, eller ja, om man inte har fått tag i ett automatvapen eller hagelgevär, då man kan hålla borta lokalbefolkningen hur effektivt som helst. Detta tillsammans med det faktum att zombierna är ganska o-zombielika (de verkar inte vandöda, de är relativt raska etc) så börjar spelet få vaga och obehagliga undertoner av kolonialuppror snarare än heroisk zombieaction. Trots det är det fortfarande rätt kul.

Jag börjar känna mig lite smutsig vid det här laget.

Sen inser jag att vi gladeligen vänt upp och ned och slagit sönder allt som kunnat tänkas innehålla värdeförmål och plockat fickorna fulla med guld, antika klockor och annat smått och gott vi kan använda för att köpa fetare vapen att tukta negr.. eh.. ZOMBIERNA med.

Jag har fortfarande kul, men känner mig samtidigt inte helt moraliskt försvarbar längre.

Detta fortsätter vidare genom diamantgruvorna (gissa vad man betalar sina vapen uppgraderingar där?) och ut i träsken där zombierna bär masker och höftskynken, bor i trähyddor och kastar spjut på en när man slår sönder deras altare och kulturarv i allmänhet i jakten på mer rikedomar.
För oss har detta nått sin kulmen strax efteråt då man traskar ned i de underjordiska katakomberna (och hela spelet blir Tomb Raider) för att glatt plundra underjordiska tempel på gudabilder i solitt guld för att hålla sina ständidigt ökande vapenkostnader i schack.

Längre än så har vi inte spelat. Jag skäms lite när jag måste tillägga "än".

Spelet har förvisso en AFRIKANSK bikaraktär på hjältarnas sida som är både kompetent, jättemörkhyad och pratar engelska med någon slags standardiserad afrikansk brytning. Han visar alla tecken på att vara jätteinfödd.

Han heter... JOSH STONE.

/Joel
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Även jag har spelat RE5 och har egentligen inget att invända mot något av det du säger men ändå har jag svårt att bli riktigt indignerad pga "rasismen" i spelet. Är det inte att sparka in en öppen dörr? OK, vi befinner oss i Afrika och träffar idel klichéer (den ryska "misterr Bond-kvinnan" stör mig nog mest). Men spelet innehåller helt enkelt inget som ens skulle ha gjort en rasist lycklig utan är mest en välbekant soppa av omotiverade miljöer och ondingar. RE4 hade spanska zombier som elakingar och nästa gång kunde det vara svenskar utan att jag skulle känna mig särskilt påhoppad "Slå'an me träskon, Ulla!" (Fast jag håller med om att träskfolket har all anledning att kasta spjut på oss.) Kopnstruktörerna skulle ha hållit sig till den inledande moderna slummiljön tycker jag. Underjordiska "inkastäder" och futuristiska forskningskomplex kändes lika märkliga som okka-balokka-träsket.

RE5 är spelbart och lite kul pga tvåmansläget men personerna är ointressanta (särskilt huvudpersonen), storyn obegriplig och allt annat bortsett från den rena actionupplevelsen mest skåpmat. RE4 var bättre i det avseendet eftersom huvupersonen Leon hade något slags personlighet.

Själv spelar jag just Dragon Age: Origins. Det spelet har precis allt som RE5 saknar - genomtänkta personer med udda hemligheter, en konsekvent värld och intrig, sex (!) bra dialog etc. Men det jag gillar mest av allt: ingen pratar som George Bush utan det är genomgående engelska dialekter med europeisk klang. Bra röstskådisar också.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nej, det är inte fruktansvärt moraliskt upprörande, mest för att det inte känns avsiktligt så mycket som korkat. Jag tror de helt enkelt missade vad för slags signaler de sände ut när de lät en stor vit man från väst plöja igenom lokalbefolkningen och sno deras rikedomar (kulturskatter, konfliktdiamanter, you name it) för att köpa mer vapen. Och storyn känns väldigt... japansk om jag ska fortsätta med den rassterotypifierande andan. Inte riktigt så illa och krystad som Metal Gear Solid spelen, men definitivt parkerad på samma gata.

/Joel - tänker spela vidare, och ve den som står mellan honom och större vapen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Brior said:
RE4 var bättre i det avseendet eftersom huvupersonen Leon hade något slags personlighet.
RE4 och 5 är dessutom bättre än RE1-3 eftersom man i RE4 äntligen fick användbara kontroller.

Brior said:
Själv spelar jag just Dragon Age: Origins. Det spelet har precis allt som RE5 saknar - genomtänkta personer med udda hemligheter, en konsekvent värld och intrig, sex (!) bra dialog etc. Men det jag gillar mest av allt: ingen pratar som George Bush utan det är genomgående engelska dialekter med europeisk klang. Bra röstskådisar också.
Jag har hört mycket bra om spelet; tyvärr är det fantasy och bioware, en kombination som egentligen bara funkat en gång (Planescape: Torment). Men där kan min avsmak inför (främst den västerländska) fantasygenren i stort nog spela in också.

//Krank, önskar att han hade ork att börja spela Mass Effect
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Pendragon said:
Inte riktigt så illa och krystad som Metal Gear Solid spelen, men definitivt parkerad på samma gata.
Bö bö bö... Vad är fel på MGS-storyn nu då?

//Krank, gillar när det är invecklat och helst massa konspirationer
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Chris klagar att han som vit amerikan inte känner sig välkommen i AFRIKA (ingen närmare beskrivning verkar ges exakt var i afrika de skulle vara, men eftersom det handlar om en hundraprocentigt homogen kontinent är det ju uppenbarligen inte viktigt. Framgent kommer platsen spelet utspelar sig benämnas AFRIKA för att skilja det från resten av kontinenten).
Har själv inte spelat RE5, men gillade verkligen fyran. Det är absolut lite av en trend i spelen att allt utanför USA bara är generaliserade kontinenter. I fyran var man i EUROPA, även om man utifrån kartbilder, språket och valutan snabbt fattade att man var någonstans i Spanien. RE-EUROPA verkade bestå av fattiga bönder i skitiga tidiga 1900-tals kläder, stora slott och massor med munkar. Vi är ju trots allt kontinenten, som Eddie Izzard sägar, "where history comes from".

Jag antar att en hypotetisk försvarare av RE5 skulle kunna försöka hävda att det är lite dubbelmoral att säga att det är rasistiskt att meja ned massor av vandöda/infekterade afrikaner men helt ok att meja ned härar av zombifierade amerikaner och infekterade européer (zombierna försvann i fyran och ersattes av människor infekterade av en parasit som gör dem orädda, okänsliga för smärta och låter dem kontrolleras mentalt av skurkarna). Det är en ursäkt jag nästan är beredd att köpa, men jag känner att Yahtzees recension av spelet egentligen säger det hela bäst:

But let’s close this review with a revisit of that lovely matter of racism that’s been hanging around like a bad smell. RE5 actually does a lot to defer that accusation. Your partner is black (a bit), quite a few whiteys are scattered throughout the early hordes, and real effort has been put into a somewhat realistic and sympathetic depiction of modern Africa. And then... Halfway through the game, we suddenly find ourselves in a succession of mud hut villages fighting crowds of jabbering black people in loincloths and war paint, chucking spears. Oh, dears. Talk about sidestepping a pothole only to fall off a bridge. But one shouldn't really worry about this sort of thing unless there is genuine hatred behind it. I don't get that impression. Capcom aren’t bad people. They're just idiots!
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
En intressant åsikt i frågan kommer från antropologen Glenn Bowman, som anser att RE4 har "ett antikolonialt tema":

I would like to set up as a counter-thematic, there's a very interesting anti-colonial thematic running through it [RE5]. This whole idea of the victimisation of Africa by pharmaceutical companies, by terrorist groups, all of whom seem to be run by white characters who are coming in and exploiting people.
Läs artikeln här.

Jag vill bara påpeka igen att jag inte spelat RE5 och sålunda varken säger bu eller bä i den här debatten.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
krank said:
Pendragon said:
Inte riktigt så illa och krystad som Metal Gear Solid spelen, men definitivt parkerad på samma gata.
Bö bö bö... Vad är fel på MGS-storyn nu då?
Nu gav jag upp efter del 2 av serien, men fram tills dess? Allt.
När man utgår från premisserna man ser i dålig actionfilm när man skapar plot och karaktärer kvittar det hur mycket du krånglar till det, det kommer aldrig kännas smart och genomtänkt utan bara just tillkrånglat.

Dessutom vill jag _spela_ ståryn, inte se den hända i cutscenes där jag knappt är med.
Därför: Bioware > Konami och Capcom (och Square goddammit!).

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
krank said:
Jag har hört mycket bra om spelet; tyvärr är det fantasy och bioware, en kombination som egentligen bara funkat en gång (Planescape: Torment). Men där kan min avsmak inför (främst den västerländska) fantasygenren i stort nog spela in också.

//Krank, önskar att han hade ork att börja spela Mass Effect
Jag hade väldigt kul med Dragon Age (om än inte så kul som med Mass Effect 1+2) men jag har varit lite av Biowares hora sen Knights of the Old Republic, även om Kotor2 var en stor svart fläck på deras rykte. Jag har spelat igenom det mesta i hela infinity-engine vågen (Planescape, Baldur's Gate, Icewind Dale etc) men slogs aldrig direkt av den store awesomenessen i planescape. Märkligt nog är min favorit bland de spelen Icewind Dale 2.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ermine said:
En intressant åsikt i frågan kommer från antropologen Glenn Bowman, som anser att RE4 har "ett antikolonialt tema":

I would like to set up as a counter-thematic, there's a very interesting anti-colonial thematic running through it [RE5]. This whole idea of the victimisation of Africa by pharmaceutical companies, by terrorist groups, all of whom seem to be run by white characters who are coming in and exploiting people.
Läs artikeln här.

Jag vill bara påpeka igen att jag inte spelat RE5 och sålunda varken säger bu eller bä i den här debatten.
Öhm... jag tänker bara citera en bit ur artikeln här:
It's the fact that what they're using to make you feel under threat is largely a series of black faces and then motifs of African masks and the like. It is about using Africa as threat, but they've got to use somewhere as threat, and as far as I know from what you've told me the last game used rural Spain as threat. Basically if you want to make a frightening scene you take whatever characteristics of that scene are salient and turn them align. So you get vicious Spaniards who I suspect are running around with knives or whatever. Here you get infected Africans. Maybe they'll make the next game happen in Finland and you'll have a whole series of Inuits and the like being really scary and running around with Walrus heads on. I think it's silly to call it racist.
Den som tycker att inuitfinnar med valrosshuvuden är helt okej känns inte särskilt betryggande när han säger att något inte är rasistiskt...

/Joel
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Känns inte riktigt som om RE5 förtjänar någon seriös analys. Grejen är ju att vi har haft zombier av alla andra nationaliteter så jag tror bara att konstruktörerna letade efter något nytt i Afrika. Svarta behöver enligt min mening inte känna sig mer utpekade än någon annan av spelet om man ser till serien som helhet.

krank said:
Jag har hört mycket bra om spelet; tyvärr är det fantasy och bioware, en kombination som egentligen bara funkat en gång (Planescape: Torment). Men där kan min avsmak inför (främst den västerländska) fantasygenren i stort nog spela in också.
Dragon Age är som en korsning mellan Guild Wars (online-spelet) och Torment vilket även jag gillade. Konversationerna mellan NPC:er är ofta värda att lyssna till, typ när den ljuva prästinnan Leilana retar den store tyste krigaren Sten (!) för att han klappade en kattunge i templet eller den tama stengolem som kallar oss för "it" och refererar till alla levande som "squishy" eller det ständiga munhuggandet mellan häxan Morrigan och paladinen Alistair. Persongalleriet är mycket varierat och valet av handlingar dels stort dels faktiskt avgörande för efterkommande utveckling. En nackdel är att man inte kan avbryta cutscenes som man redan har sett några gånger, t.ex. hos köpmän.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
krank said:
//Krank, önskar att han hade ork att börja spela Mass Effect
Skall du bara spela ett Bioware-spel som spela Mass Effect 2, det är mycket bättre än DAO. Främst i slutet, men även ens följeslagare känns betydligt mer djupa och mångbottnade i ME2 än DAO. (i övrigt dela bägge spelen Biowares ramverk för hur man designar datarollspel - nästan pinsamt mycket, tur att de är skickliga i övrigt.) Och sade jag att slutet är femtiotusen ggr bättre i ME2 än DAO? Kanske hundratusen ggr till och med.

(alltså, DAO är inte dåligt, ME2 är bara bättre)
 
Top