Nekromanti Resention

Seldakan

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
14
Location
Sandviken
Skulle vilja höra lite åsikter om DoD, den nya upplagan. Den sägs vara mörkare osv....

Cry Havoc! And let slip the dogs of war!!!
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Mycket bra enligt mig.

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
tänkte peta lite först: det stavas Rescension. men skit samma. dessutom beror det på vad man jämför med. har man lirat DoD sen första versionen har man säkert en annan uppfattning än en fräsching som jag. men, jag har juh spelat äldre versioner ändå. regelsystemet flyter smidigt, bara en tjugosidig tärning att hålla reda på förutom när man slår skador och när man ska höja sin KP osv. basen ligger på T20.
RP genereringen är ltiea nnorlunda mot andra spel jag spelat iallfall. karaktären blir inte så jäte detaljerad, utan man får reda på
Ras
social klass
Yrke
vapenhand
utöver de vanliga grundegenskaper och färdigheter. i exempelvis Neotech version två slår man fram uppväxtområde (slummen, förorten, företagsdisktrikten osv) och sen har man en viss chans på 1T100 att bli olika skikt av samhället som är olika från landsbygdnen till storstan. i DoD v. 6 får man hitta på det mesta själv. kan juh vara kul, om man gillar färgstarka och udda karaktärer, även om det går att göra tråkiga, hederliga råstarka, dumma och fula krigare som talar genom svärdet.
över det stora hela:
vill du ha ett lättspelat, snabbt rollspel: välj DoD.
vill du ha ett slöare, mer avancerat och invecklat(realistiskt) rollspel, välj Eon (fantasy) eller Neotech (cyberpunk/sci-fi) möjligtvis också Dungeons and dragons. detta har jag aldrig spelat däremot. men, det bygger juh också på T20 har man hört.. =)
jag tycjer att du ska låna det av någon och sen testa. gillar du det, köp det. gillar du det inte, låt bli.

Jag vet att jag har rätt!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att DoD 6 är... måttligt bra. Mörkare vet jag inte, däremot är det mer fokuserat på djupa skogar och liknande, vilket inte är min personliga favoritmiljö för äventyr, men smaken är ju som den så vittberömda baken...
Det värsta med systemet är enligt mig yrkesnivåerna (en lärd man studerar i lång tid, och lär sig helt plötsligt en massa nya färdigheter, samtidigt som han blir bättre på att slåss och tål mer skada (uppenbarligen "tar han skadorna bättre", vilket han lärt sig i studerkammaren...)), då jag föredrar färdighetsbaserade system (den lärde lär sig vad som står i boken).
Men detta är bara min ödmjuka åsikt...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
"Det värsta med systemet är enligt mig yrkesnivåerna" för att citera Bobby Magikern.

Har i och för sig bara testat den här versionen ett par gånger men jag håller med Bobby, yrkesnivåerna är lite halv jobbiga. Kan inte påstå att jag är över förtjust i idén.

/Luna
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"<EM>tänkte peta lite först: det stavas Rescension.</EM>"
Jaha.. Och jag som trodde "Resention" var ett ord som jag inte kunde. Annars finns det lite recensioner på olika ställen (länkar nån?).
100% säker på att det finns här på forumet om du söker.

"<EM>, yrkesnivåerna är lite halv jobbiga. Kan inte påstå att jag är över förtjust i idén.</EM>"
Från att bilda en egen gren i BRP-trädet så hoppar vi över till D&D-grenen. Men, men. Det <EM>är</EM> trots allt världen som är viktigast, inte systemet (jmf RP: Det <EM>är</EM> trots allt personligheten som räknas, inte statsen)

/[color:green]Han</font color=green> som funderar på att byta sign då den inte är lika ovanlig som tidigare
 

Seldakan

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
14
Location
Sandviken
Oki. Jo jag är oxå en så att säga veteran inom rpg och jag har spelat alla upplagor av DoD. Jag gillar NeoTech men inte Dungeons and Dragons. Så mycket hacka, hugga och gå och hela sig. Men jag skall testa Drakar.......

Cry Havoc! And let slip the dogs of war!!!
 

Rex

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
17
Location
GBG
Va säge´ru`????

Jag tycker att yrkesnivåerna är svinballa! Fast "Amatör" låter lite nedsättande....

/rex
There is no spoon
 

Rex

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
17
Location
GBG
Recenci...Receti...Recension.

Jag är en nybörjare i det här med rollspel så jag ska inte jämföra med andra rollspel för att...ja,jag har inte spelat nåt annat...
Min åsikt är....Alla kanske inte håller med mej men vad gör det?...Jo,MIN riktika....Ursäkta....Riktiga åsikt är nämligen:
D O D 6 R O C K A R D E T F E T A S T E F E T T!!!
/Rex
There is no spoon
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Va säge´ru`????

Yrkesnivåerna är bland de dummaste påfund som applicerats på DoD. Även om man spelar en åttioårig lärd man har man samma kunskaper i skrift och räkning som en förstaklassare! Där det står om yrkesnivåer står att:
"En smed som har arbetat i trettio år är troligtvis duktigare på sitt hantverk än en lärjunge som bara arbetat i smedjan i ett år".
Detta gäller visst inte om den gamle smeden är en nyskapad rollperson, för han kan då bara ha FV 5 i Smide, vilket innebär att om han tar dubbel tid på sig kan skapa saker som kan klassas som godtagbara. Exakt samma FV som en klumpig lärjunge borde ha!
Dessutom har man på yrkesnivå Mästare ungefär samma färdigheter som en nyskapad rollperson i EDD (VARNING! OT! VARNING!), där jag ändå alltid tyckt att lärdomsfärdigheternas kostnader är så uppåt väggarna att de hänger och dinglar i taket! Varför kan man inte spela en lärd som kan sina saker lika bra som en krigare?
(Åter On Topic)
Att man har samma träffchans på alla vapen är också lite... uselt.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top