Krille
Lord
Ett kort tag gled jag och Rising in i ett ställningskrig angående research och fantasi, och vilken roll de spelar i rollspelsskapande.
Själv parkerade jag mig i åsikten att mycket research är bra. Förmodligen har det att göra med min bakgrund som naturare och programmerare, men jag har inställningen att mycket förarbete leder till enklare arbete och en bättre produkt. Detta gäller då även rollspel. Fördelen med mycket research är att det finns ett stort material att välja ur, och att det finns mängder med detaljer som man kan inspireras av. Dessutom är faktiskt verkligheten knasigare än många tror. Marschen över Bälten är en sådan sak - hade det inte varit för att det faktiskt har inträffat så hade fantasyförfattare med stor sannolikhet avfärdat en sådan manöver som "icke trovärdig" och "löjlig" och därmed inte skrivit in sådana historier i sina böcker.
Den motsatta sidan hävdar då att det material som researchas är torrt och trist, och att det inte finns utrymme för egna fantasier om man bygger en välresearchad värld.
Så, vad är er inställning? Hur stor andel av ens rollspel ska vara frukten av research, och hur mycket ska vara egna påhitt? Och framförallt, vilka argument finns för åsikterna?
Själv parkerade jag mig i åsikten att mycket research är bra. Förmodligen har det att göra med min bakgrund som naturare och programmerare, men jag har inställningen att mycket förarbete leder till enklare arbete och en bättre produkt. Detta gäller då även rollspel. Fördelen med mycket research är att det finns ett stort material att välja ur, och att det finns mängder med detaljer som man kan inspireras av. Dessutom är faktiskt verkligheten knasigare än många tror. Marschen över Bälten är en sådan sak - hade det inte varit för att det faktiskt har inträffat så hade fantasyförfattare med stor sannolikhet avfärdat en sådan manöver som "icke trovärdig" och "löjlig" och därmed inte skrivit in sådana historier i sina böcker.
Den motsatta sidan hävdar då att det material som researchas är torrt och trist, och att det inte finns utrymme för egna fantasier om man bygger en välresearchad värld.
Så, vad är er inställning? Hur stor andel av ens rollspel ska vara frukten av research, och hur mycket ska vara egna påhitt? Och framförallt, vilka argument finns för åsikterna?