Nekromanti Rese beskrivningar?

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Jag har ett litet problem med att göra resande mellan olika platser intressanta samt hur man målar upp en flykt geom exempelvis en skog eller hur spelarna ska ta sig genom en bergkedja där diverse svartfolk använder som hemvist...

Exempelvis om spelarna ska resa 1 vecka upp från en stad belägen en bit från n bergkedja och deras uppdrag är att göra något i bergen, vill man få spelarna att verkligen känna av hur dessa berg är hemsökta av orcher osv. samtidigt som det inte får bli för långdraget heller då de ganska ofta reser och dessa "beskrivningar" blir ganska lika och tråkiga efter ett tag ialla fall för mig som SL.

Jag har prövat på följande tre sätt att sköta resor under en kampanj:

Resor i kända trakter, ej första resan: Där låter jag helt enkelt spelarna nå sin destination direkt utan trubbel och inga beskrivningar av terräng osv. görs. Möten med intressanta individer är högst osannolika.

För resor i okända trakter så försöker jag måla upp hur det ser ut, men enligt mig blir det ofta ganska torftigt. Möten är ovanliga och efter "ett par dagars färd" är det ganska ointressant att höra hur skogen har förändrats... Min tanke har varit att kanske printa ut några landskapsbilder (eller skaffa möjligheter att visa bilder och ljud från en laptop eller nåt så de lättare kan känna av den rätta atmosfären).

För resor i farliga terränger vet jag inte riktigt hur man ska göra för att få det intressant. Min tanke är att låta de dagar där där det är kritiskt för spelarna (kanske passera en boningsplats för orcher eller liknande) att slå för slumpmöten för patruller eller liknande och försöka låta spelarna smyga förbi dem, men hellre hade jag sett en lösning där spelarna "känner" hur situationen är och kan verkligen leva sig in den. Ett annat problem är ju att spelarna helt enkelt kan säga... vi smyger runt dem... och så går stämningen förlorad. Och ifall orcherna börjar följa efter... hur piskar man upp jaktstämningen i gruppen?


Så mina frågor till allmänheten är:
Hur gör ni i ovanstående faser under olika äventyr?
Är det många som använder sig av ljud och bild under era äventyr?
Är det någon som känner till några bra länkar med monster/landskaps-bilder eller ljud/musik-clip?

/Acce
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
om du har sett sagan om ringen.. så kommer du nog ihåg morias gruvor där orcherna använder trummor för att driva fram de sina.. trummor är ingen dum ideé för att få upp spelstämningen gärna då att du har ett långt trummsolo på thablas eller någon mer infödingsaktig sak så du kan öka och sänka ljudet vartefter de närmar sig
att lägga till snabbtänkthet i jakter är nog också ett av de roliga momenten, de får ungefär 4 sec på sig vid varje val de skal göra, tänker de för länge kommer förföljarna närmare/images/icons/cool.gif och om de blir upphunna.. /images/icons/smile.gif kan man ju tänka sig flyktförsök etc kanske någon stryker med men det är ju spill man får ta/images/icons/devil.gif i vidare scenario
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Allting handlar egentligen om beskrivningar. En flykt med trummor i bakgrunden blir mycket mer effektivt om rollspelarna hör trummorna inom sej än om de spelas upp från ett band.
Samma sak med naturen. Om de får se hur allt ser ut lämnas inget från fantasin. Som SL kan man ofta känna sej osäker på att verkligen leva ut sina beskrivningar, men av erfarenhet kan jag säga att det uppskattas av rollspelare. Bara man talar naturligt och inte läser direkt från ett papper.

Allt handlar helt enkelt om SL:s uttryckningsförmåga.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Schysst ämne

För mig är det så att ju längre resa (ju längre tid den tar) som spelarna företar sig, desto mindre blir miljöbeskrivningen (med miljö menar jag även varelser)..

För att ta tre exempel..
1. När spelarna reste österut från staden Kandra till Berendiens östkust (en tripp på c:a 40-60 mil) så visade jag en karta över Berendien och sa var de var, var de skulle, gav en möjlig resväg och frågade om de ville ta den.
Om det är något trubbel på vägen som orcher i en skog, rövare, krig eller andra oroligheter så låter jag spelarna få höra de i form av rykten och kan ändra sin rutt..

2. När spelarna reste norrut från staden Kandra till den övergivna borgen i Hålbergs Klack (runt 10 km) så kollade jag på kartan medan jag beskrev mijön i naturskiftningar och varelsemöten. Varelsemöten glömmer jag ofta bort så jag slänger dit dem precis när jag kommer på att jag glömt bort dem..
Exempel: Ni rider ut genom Norra porten och ett kulligt landskap möter er.. Medan ni rider på så ser ni åkrar och gårdar dyka upp på höger och vänster sida om vägen.. Efter tre kilometer så dyker en skog upp på vänster sida och ni ser längre fram en grupp män kommer ridandes mot er... [Efter mötet, som inte för med sig något vettigt]... skogen slutar efter 1 km och efter en halvtimme så kommer Getån upp återigen på höger sida.. Getån rinner ju förbi Kandra på söder sida och möter Gräsån i Kandras sydvästra sida...

3. När spelarna närmar sig Hålbergs klack måste de rida igenom en skog (2-3 km kvar).. De vet att det kan finnas svartfolk där och att de spanar efter RP:na [De har sina speciella skäl. Alternativt så kan de beridna männen varnat RP:na för svartfolk]. Vägen blir mer en stig eftersom den inte har skötts om på flera år.. Beskrivningarna blir tätare, i tidsmått sett... Jag bekriver träd som fallit över stigen, ljud, väder, vind, solstyrka, krökningar i stigen, spår e.t.c.
Varelsemöterna glömmer jag ofta bort när jag beskriver mer.. Här är möter de inte någon varelse..


Börja inte bekriva något som kan få spelarna att förvänta sig att de ska möta något. Personligen skulle jag skjuta den SL som började beskriva som punkt 3 men utan att ha någon händelse.. SL började bara beskriva för att det var ett oroligt område och ville skapa stämning.. Om du vill beskriva ett område så släng i.a.f. in så att de kan stanna till inom området.. Ha en by där som är ett perfekt rastställe eller säg att RP:na är hungriga så att de måste stanna för att laga mat.. Se till att något händer!
Mina spelarna fick sin belöning... De kom fram till Hålbergs klack.

/[color:448800]Han</font color=448800> som funderar på att skriva ihop äventyret i Hålbergs klack (som mynnar ut i en större kampanj som spelades för 6-7 år sedan) men eftersom han bara har 100 ord nerskrivna blir det nog inte mer än så
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
Mina erfarenheter av ljud och bilder under rollspel har inte varit så bra. Det blir ofta för omständigt och förstör spelstämningen.

Men om du ändå vill ha lite naturljud att spela upp under era möten kan du gå in på min Rollspelsförening´s hemsida
http://nurf.cjb.net
 

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Jag tackar för tipsen. Jag kommer att pröva dem och fråga spelarna vilken variant de gillade mest.

BTW, snygg websida sida
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Personligen gillar jag bilder, jag tycker därimot inte att du skall visa dem för rollperonerna. Ta och titta på dem själv i stället innan spelmötet och ha dem gärna nära till hands när du beskriver miljön. Då blir det ofta ganska leande, tycker jag i alla fall
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Intressant sak att ta upp. Jag håller med dig att det vid dessa stunder blir torftigt väldigt ofta. Dom reser en oviktig resa som man kanske struntat i, inte haft fanstasi till - eller om man freestylar, den resan är svår att få fram som SL till RP. jag kör dock på den teknik att jag har ett visst mått på min världskarta som är två dagar, så jag räknar hur långt det är till stället de beger sig.

Expempel: (flum-exempel bara för att göra det snabbt)
Rp har fått nys om en silverskatt som sedan hundra år tillbaka legat förlorad i Kummelbergen, där det i dag kryllar av svartfolk. Det är 20 dagar dit - "SL info". Jag slår 1T10 hur många dagar de reser innan första mötet, andra tärningar beroende på hur tätt med folk det är i trakten. Jag slår en åtta, åtta dagar går, de möter bla bla bla, och bla bla bla händer etc. Jag slår åtta igen och sexton dagar har gått - den dagen möter/händer bla bla bla. Nu är de fyra dagar från bergets fot, SL vill härmed att RP skall hettas upp lite, vara beredda på fara, fasa och trubbel. Som endel överstående kan du använda trummor som bevis på orchernas excistens. Trummor ekar i landskapet då RP sent på kvällen sitter med nervösa blickar och svettas kring lägerelden. Hotfulla, galna skrik tjuter i skyn från berget, hårda skallande utrop på snuskig svartiska ropas - jag brukar till och med ropa på "svartiska", med hjälp av den svartiska ordlista som går att hitta lätt på internet - sök på 'svartiska' bara. Spela även kanske dundrande bakgrundsmusik, mörk tung och hetsig för att öka detta ännu mer.Nästa dag är allt helt tyst, det gör bara rp's nerver ned ryckiga. De kan kanske komma fram till en stuga eller möta en person som berättar hiskeliga, brutala - fasansfulla ting om Kummelbergen, var trovärdig och spela dig in som SL, annars håller det absolut inte. Fortsätt resan vidare så eller finn på annat råd som kan hända... etc etc.

Så här kan man göra, så här skulle jag antagligen göra och har nog gjort några ggr. Ett förslag från min sida, lycka till med SL:andet.
 
Top