Resa under medeltiden

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Dick Harrysson skriver om medeltida resor i SvD, vilket kan vara av intresse för många här.

Key learnings:
  • På en dags resande kom man 40-60 km
  • Folk reste helst på sommaren, för det är varm och skönt, men på många håll var det mer praktiskt att resa på vintern (frysta vattendrag, inte lika mycket växtlighet)
  • Man reste nästan aldrig ensam.
  • Kärror och vagnar användes för transport av gods, inte människor.
  • Dom som hade möjlighet red, annars gick man
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Låter ganska rimligt. Normal gånghastighet är ca 5km/h. Vandrar man i 8 timmar så hinner man då 8h*5km/h = 40km.
Det är dock rätt tufft att under flera dagar i rad gå +40km. Utan moderna kängor och utrustning känns det inte helt rimligt. Inte omöjligt, men det är en strapats!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Strapats var ju livet för majoriteten av människorna i världen. När man läser dagböcker och reseskildringar från före 1900-talet så slås man över hur jäkla lätt man har det idag som ilandsmänniska. Och man reste ju inte som idag lika ofta eller av samma skäl.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är dock rätt tufft att under flera dagar i rad gå +40km. Utan moderna kängor och utrustning känns det inte helt rimligt. Inte omöjligt, men det är en strapats!
Tidigmoderna (ja, senare än medeltiden, men det är nog rätt analogt) arméer marscherade i snitt en 15 till 20 km per dag. Enskilda dagar kunde man komma länge, men det krävdes vilodagar. Var tredje dag eller så var vanligt. Tre mil två dagar följd följt av en rastdag tycker jag mig ha läst om på flera ställlen.

Det finns enskilda exempel på rätt stora häravdelningar som täckte ca 80 km under 36 timmar (Davouts armékår inför slaget vid Austerlitz; Kaminskis armékår inför slaget vid Sävar) - många föll ur leden under sådana marscher och mer eller mindre alla män var helt slut efteråt. Men då talar vi om ilmarscher av veteraner med syfte att i alla fall de flesta män ska komma fram och kunna utkämpa ett slag efteråt. Enskilda individer kan säkert ha orkat gå längre på samma tid, men lär inte ha kunnat hålla ett sådant tempo i snitt någon längre tid.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det är dock rätt tufft att under flera dagar i rad gå +40km. Utan moderna kängor och utrustning känns det inte helt rimligt. Inte omöjligt, men det är en strapats!
Att gå i terräng med packning och avverka mer än 20 km är trots allt rätt påfrestande, det säger i alla fall min egen erfarenhet. I varje fall om man ska göra det mer än några dagar. Inte helt självklart att faktiskt gå 8 timmar heller. Men visst, på väg är tempot så klart högre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
När jag hade fullt flås på camino de santiago snittade jag 40-50 km/dag. Det är klart, det var med lätt packning (boende ordnat hela vägen, så inget tält).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Tidigmoderna (ja, senare än medeltiden, men det är nog rätt analogt) amréer marscherade i snitt en 15 till 20 per dag. Enskilda dagar kunde man komma länge, men det krävdes vilodagar. Var tredje dag eller så var vanligt.
Är det en stor grupp som marcherar tillsammans så går det nästan alltid långsammare än för ett par enskilda individer.
Arméer har dessutom ofta en massa tung packning att släpa på (vapen, ammunition, rustning, m.m.) vilket drar ner hastigheten.

Sen så skall man komma ihåg att folk på medeltiden var vana att gå långa sträckor i mycket större utsträckning än vi är idag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Satan, gick folk 1–1,5 maraton per dag? 😮
Låter rimligt.
Även idag är det normalt i vissa delar av afrika och sydamerika att man går flera mil om dagen.
Då ska man tillägga att de milen antagligen inte gås på vägar, utan på stigar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det en stor grupp som marcherar tillsammans så går det nästan alltid långsammare än för ett par enskilda individer.
Arméer har dessutom ofta en massa tung packning att släpa på (vapen, ammunition, rustning, m.m.) vilket drar ner hastigheten.
Jo, jag lämnade det underförstått. Men i rollspel kan det ju handla om att resa med karavaner eller liknande, vilket ju är rätt analogt med en marscherande armé. Det kan tilläggas att när vi kommer lite längre fram i tiden (1700-talet= är det egentligen inte själva marschhastigheten som begränsar marscherna, utan det faktum att givet den plats en armé tar på en väg så kommer en armé på över runt 40000 man inte kunna marschera samlad på en enda väg, utan den måste då delas upp i två eller fler delar. Vid runt 40000 man kommer nämligen täten ha slagit läger innan sluttampen har brutit upp från det gamla. Vilket fö är en av anledningarna till att Napoleons armékårer sällan var över 40000 man starka.

Men det var egentligen den andra delen av min post som jag tänkte kunde bidra till diskussionen.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Kanot längs floder och i skärgårdar, kustnära skeppsfärder vid öppet hav. Under medeltiden var det billigare att skeppa timmer från Norge till engelska skeppsvarv än att frakta timret från de brittiska inlandsskogarna till kusten. Betänk även Karthagos maritima imperium i västra Medelhavet: punerna förstod sig på sjötransporter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nej, 40 till 60 kilometer är till fots.

Jag hittade en artikel där en medeltidshistoriker (fil dr) bygger på en undersökning av historiska resdistanse av Marjorie Nice Boyer (troligen från antologi Roman Roads, redaktör Raymond Chevallier, 1976). Så, alltså riktiga historisk resavstånd, belagda med källor.

Traveling parties in medieval Europe were not exactly rolling in the options for transportation means: horses, carts, and human feet. That last was by far the most common. It is just incredible to think about people walking from Italian cities to the French coast, from Toledo to Salerno, from Paris to Constantinople. According to Marjorie Nice Boyer, who combed through records from fourteenth-century France, travellers on foot could expect to walk around 30 miles per day. That could mean somewhere between eight to ten hours of just walking, one step after another, and all of them without hiking boots, memory foam insoles, or Darn Tough socks.

Trundling along with carts, particularly ones laden with trade goods, might slow down the travelling party. For example, when Margaret, newly minted Duchess of Brabant, decided to move her entire clothing collection to her marital home in 1297, it took the cart eighteen days to travel the first 85 or so miles, from London to Ipswich. (And it took five horses to move the cart even that “speed.”)

Mounted travellers, on the other hand, could make much better speed. Here, Boyer calculated distances in the 30 to 40 miles a day range for the most part. Sometimes people pushed harder on shorter journeys, but a speed upwards of forty does not seem to have been very sustainable. Except in one very special circumstance: when matters were extremely pressing and money sufficient, a rider could periodically switch to a fresh horse.

Two of Boyer’s cases involving a professional messenger on a time-pressing errand saw their riders covering 52 and 56 miles per day. But the worst part of all? More often than not, mounted riders seem to have travelled with a valet or two—who walked while they rode.
(Min fetstil)

Så man kunde räkna med att gå runt 48 kilometer per dag och fotgängare tillhörande ridande sällskap kunde tvingas gå längre så.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror jag läste att Boromirs resa från Minas Tirith till Rivendell tog 112 dagar. Hans häst dog i Tharbard.
 
Top